Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

29-10-2013 om 11:31

tip van de stagebegeleider...

Zoon heeft gisteren bij zijn stagebegeleider, die merkte dat hij niet goed in zijn vel zat, vertelt over zijn probleem, namelijk dat een meisje van hier uit de buurt hem lastigvalt. Waarbij zij hem ook geslagen heeft.
Ik ben net zo trots op mijn zoon dat hij geen geweld gebruikt heeft en nu gaat die stagebegeleider hem adviseren dat hij maar eens terug moet slaan.....
Wat vinden jullie daarvan?

Karmijn

Karmijn

29-10-2013 om 11:34

die is niet wijs

Dat vind ik ervan!

Monique D*

Monique D*

29-10-2013 om 13:15

Dat is juist fout

Stel, jouw zoon heeft dat meisje teruggeslagen. Zij gaat dan naar de politie en jouw zoon wordt opgepakt wegens mishandeling.
Jongens (mannen) die meisjes (vrouwen) slaan wordt niet getolereerd. Moeilijker wordt het als een meisje (vrouw) een jongen (man) slaat. Wat zou je dan moeten doen? Haar armen vasthouden en zeggen dat ze dit nooit meer moet doen?
Jammer dat die stagebegeleider zo'n advies geeft. Dit is geen oplossing. Jouw zoon zal naar een andere oplossing moeten zoeken.

Van afblijven

Totaal geen fysiek contact adviseren.
Laat hij haar maar recht in de ogen kijken en luid en duidelijk zeggen: Hou hiermee op! Ik vind dat je je vreselijk kinderachtig gedraagd! Stop hiermee!
Vervolgens omdraaien en weglopen.

helaas

Niet zo'n goed advies inderdaad. Een jongen/man die een meisje/vrouw slaat zal in de praktijk altijd de gebeten hond zijn. Dus dat kan-ie maar beter niet doen (ik ben niet zo principieel dat ik vind dat je nooit zou mogen terugslaan, maar hier lijkt het me bijzonder onverstandig).

Ken je dat kind en hebben jullie enig idee waarom ze dit doet? Zou het helpen met de ouders te gaan praten als het niet werkt om dat meisje zelf aan te spreken?

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

29-10-2013 om 15:14

en...

vinden jullie het terecht of overdrven om zo'n stagebegeleider van school daarover aan te spreken?

temet, over de situatie op zich heb ik een draadje lopen in pubers (stalkmeisje)

Ik ben er ook van overtuigd dat hij echt niet moet gaan terugslaan. Ik kan de moeder van het meisje vooralsnog niet bereiken. Jammergenoeg

Karmijn

Karmijn

29-10-2013 om 15:21

nee

Het hangt er wel een beetje vanaf, wie die stage begeleider is, maar ik zou het lekker laten rusten.

Ik zou wel tegen zoon zeggen, dat die oplossing van de stage begeleider een oplossing is, die veel mensen zouden geven. Maar dat je zoon dan uiteindelijk degene wordt, die aan het kortste eind trekt.

Als een jongen een meisje slaat, is die jongen degene die wat uit te leggen heeft. Zo gaat het gewoon in de wereld, hoe oneerlijk het misschien ook is.
En verder zou ik benadrukken, dat geweld nooit een oplossing kan zijn, als iemand je stalkt. Voor je het weet 'heb je er zelf om gevraagd'. Het is slimmer om zelf arrogant boven de situatie te plaatsen. Dan kan je nooit wat gemaakt worden.

Het is toch een klassieker. Jongetje wordt jarenlang gepest door klasgenoten, zij zijn stiekem, leraar ziet nooit iets. Op een gegeven moment geeft jongetje een poeier terug, dat ziet de leraar toevallig wel, jongetje komt in de problemen.

Collega's stelen altijd kopieerpapier van de baas, komen er jaar in jaar uit mee weg. Jij denkt: 'Nou, bij ons is het net op, de winkels zijn dicht, laat ik dan ook maar eens een keer een stapeltje meenemen.' Net op dat moment loopt je baas langs, je krijgt een rood hoofd. En je baas denkt dat jij er verantwoordelijk voor bent, dat de afdeling zoveel kopieerpapier verbruikt. Leg dat maar eens uit.

Mijn zoon kan zich zulk soort scenario's altijd wel voorstellen.

jongensmama

jongensmama

30-10-2013 om 06:52

opkomen voor jezelf

Het hoort weliswaar niet maar toch vind ik eigenlijk wel dat het mag in dit geval. Het zal een goede boodschap naar het meisje zijn. Niet meteen erop gaan slaan maar als verdediging vind ik het geoorloofd. Een keer, als boodschap.

Je hoeft je niet te laten slaan. Geen wonder dat je zelfvertrouwen daar een deuk van krijgt. En omdat het een meisje is moet je het laten gebeuren, zeker? Niemand is het waard om een deuk van in het zelfvertrouwen te krijgen.

Maar beter misschien nog om een foto te maken en eens rondvragen wie deze dame is. En naar de politie. Dan staat het zwart op wit en als hij zich verdedigt (het recht dat elk heeft) heeft hij er alles aan gedaan wat je redelijkerwijs mag verwachten.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-10-2013 om 14:58

karmijn

mijn zoon is precies zo'n jongetje...

Polletje Piekhaar

Ik heb je andere draadje even bekeken. Zijn er geen gemeenschappelijke vrienden die deze dame even duidelijk kunnen toespreken ('meid, doe niet zo zielig' of woorden van vergelijkbare strekking)?

Politie kan als niks anders werkt, niet omdat de politie dit gaat oplossen - dat doen ze niet - maar omdat zijn melding er dan eerder ligt dan haar melding, als zij dan gaat zaniken over hem wordt dat niet zonder meer voor waar aangenomen. Eigenlijk niet iets waar je een aangifte voor wil gebruiken, maar wat mot voor je zoon dat mot.

Sterkte ermee

Temet

Karmijn

Karmijn

31-10-2013 om 16:50

Polletje

Mijn zoon is ook zo'n jongetje...

Het valt niet mee, om die kinderen door de alledaagse jungle te loodsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.