Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lusithania

Lusithania

06-07-2016 om 17:24

Thuiszitter in wording? Wat te doen?

Heel in het kort: dit schooljaar op de X valt dochter ontzettend tegen, niet in het minst door de hele drukke klas en het feit dat ze zich niet gehoord voelt (door de mentoren).

Ze wil heel graag terug naar het regulier. Ze ging naar de X omdat ze zo moe was maar dat is gelukkig weer een stuk verbeterd en zit ze op het niveau van twee jaar geleden.

De X laat het liggen en het laatste wat ze mijn man zeiden was: "aanmelden, opp sturen en een gesprek aanvragen. Ze kan havo met wat extra taalondersteuning".

Maar de bal ligt bij de X. Ze gaven in het gesprek tussen onderwijsconsulent en school dat ze niet weten hoe of wie dochter is. Ze weten ook niet of ze wel zelfstandig is ofzo. Ze heeft verdorie prima gefunctioneerd in het regulier onderwijs en ging alleen maar naar de X. omdat ze zo moe is/was. Maar daar hoor je ze niet over.

Dochter, die nooit huilt, was in tranen toen de onderwijsconsulent bij ons was om het gesprek na te bespreken.
Die gaat er aan onderdoor. Morgen wordt ze voor de rest van het schooljaar ziek gemeld maar wat in september?
In het kader van passend onderwijs moet ze dus naar de X maar dat ziet dochter, nu al helemaal niet meer, niet zitten.


Zelf aanmelden

Kun je haar niet zelf aanmelden bij haar oude reguliere school? Vraag het OPP aan op de X, controleer eerst wat ze er allemaal uit moeten halen.
Probeer het gewoon? Ook zonder OPP?
En anders rustig na de zomer een andere school zoeken, als het dit jaar niet meer lukt.
Het leven is nog lang genoeg en die molens malen nou eenmaal langzaam.
Dochter heeft thuisgezeten van februari tot eind oktober en is toen toch overgegaan. Maar later weer eens blijven zitten.
En anders heeft de onderwijsconsulente geen idee van een school met meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een 'webchair' zodat ze thuis dingen kan doen?
Het kan echt lastig zijn, maar hoe meer je zelf weet, des te meer kans je hebt om iets te vinden dat in de buurt komt.
Op de X zijn toch ook wel mensen die weten wat voor scholen er in de omgeving zijn? Laat ze het aan jou uitleggen wat er te koop is als ze je dochter zelf niet kunnen peilen. Maar meldt jij haar ergens na, wel met kennisgeving van de X.

Dyslexie en moe

Dyslexie is ook heel vermoeiend voor de leerlingen die er sterk door geremd worden; de concentratie bij het lezen maar nog sterker de onzekerheid bij het schrijven.

Als ik op de website van X kijk welke leerlingen daar les krijgen, denk ik dat je dochter het ook moeite heeft met het thuis voelen tussen de kinderen met gedragproblematiek, welke ook naar de X gezonden worden. In het regulier onderwijs zijn er relatief minder leerlingen met een gedragsprobleem dat in het speciaal onderwijs. Dat kan best confonterend zijn.
Ik wil niet iemand tegen het hoofd stoten. Maar we hebben het hier wel over een kind dat zich niet thuis voelt op deze school.

Nu zag ik dat we spreken over omgeving Eindhoven. Mijn dyslectische kinderen zitten op een school die aangesloten iis bij de stichting vrije scholen. Er zitten best veel dyslecten op een vrije school. In Eindhoven is ook een vrije school voortgezet onderwijs.
Een vrije school werkt wel met periodelessen van drie weken elke dag 100 minuten onderwijs over een specifiek onderwerp. De ll moeten zelf een schrift maken, versiert met kleurrijke tekeningen. Maar de dyslecten mogen het typen. Aan het eind krijgen ze een toets plus een cijfer over het schrift.
Ze krijgen natuurlijk ook de gebruikelijke vakken zoalls Engels en Duits of Frans. Maar een dyslect kan snel een taal laten vallen als het er toch niet uit ziet dat dat vak niet onderdeel gaat worden van het examenpakket. Op ned en eng na, natuurlijk.
Sommige vrije scholen werken ook met lwoo.

Ik ben juist heel tevreden over het programma, deels creatief deels educatief. Daardoor minder belastend voor een ll die snel moe wordt van het leren. Heeft je dochter daarnaast ook last van migraine? Dat is een hoofdpijn die ontstaat bij stress. Een afwisselend programma werkt stressverlagend. TIp: misschien is je dochter meer in haar sas op een vrije school.

Ken je deze sites?

https://www.passendonderwijs.nl/nieuws/dossieroverleg-eindhoven-matcht-scholen-die-elkaar-kunnen-helpen/

Hier een directeur van het samenwerkingsverband. Goed is: "Maak van ouders geen spoorzoekers. Alleen een nieuw advies geven is niet voldoende, daarmee voldoe je als school niet aan je zorgplicht."
Helaas is het vaak echt wel een puzzel en weten scholen het ook echt niet op te lossen. Probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
Want de volgende vind ik weer minder: " Vooral op het gebied van thuiszitters heeft het samenwerkingsverband volgens de directeur afgelopen jaar echt stappen gemaakt. “We hebben ze veel beter in beeld. Partijen nemen dossierverantwoordelijkheid en zetten actielijnen uit. Bijvoorbeeld jeugdzorg of leerplicht inschakelen. "
Als je nog steeds denkt dat je daarmee een kind naar school krijgt dan snap je het nog niet zo.
Maar er is dus een casusoverleg, mogelijk dat ze daar wat voor je kind kunnen betekenen, door haar in te brengen. Maar dan is het wel handig als je zelf aangeeft wat jij denkt waar je kind wat aan zou kunnen hebben, want school weet het blijkbaar zelf niet. In praktische zin. Misschien wel alleen toetstijdverlenging en een rustige ruimte voor toetsen. Dat kon wel eens heel gangbaar zijn tegenwoordig.

Ik denk dat het handig is als je zelf kunt beoordelen wat je kind nodig heeft en daar zoveel mogelijk scholen in de omgeving bij bedenken die mogelijk passen en willen passen en daar dan op af samen met de steun van de X.

Lusithania

Lusithania

07-07-2016 om 09:40

Het probleem

De teamleider en een invalmentor van de school hebben gezegd dat ze, omdat ze dochter niet 'kennen', niet weten welke reguliere school geschikt is. Ze zit misschien wel tussen de gedragsproblemen maar ze heeft ze zelf niet. Maar zo wordt wel naar haar gekeken.
Door haar schildklierprobleem is ze altijd moe. Dat was tot vorig schooljaar goed te handelen door af en toe eens uit te slapen en halverwege het tweede uur in de les te verschijnen. Ook als ze niet snel met lezen bijv.

Dochter is aangemeld bij haar oude school maar is daar afgewezen.
Omdat het al na de inschrijvingsronde was voor de hogere leerjaren zit alles vol.

Daarbij is het zo dat, in het kader van passend onderwijs, er ook actie moet komen vanuit de huidige school. En dat gebeurt dus niet.

Ook zo raar dat er afspraken voor je worden gemaakt waarbij je niet eens geraadpleegd bent. De onderwijsconsulent was best beledigd toen wij zeiden dat wij niet konden op de tijd van de door haar gemaakte afspraak.

De onderwijsconsulent zegt alleen maar dat ze bemiddelt maar ze vertelt ons alleen maar dat de school niet weten waar ze naar toe moet omdat ze haar niet 'kennen'. Oftewel nu wordt dochter eigenlijk iets verweten waar ze zelf in tekort gekomen zijn.

Verder hebben wij gisteravond nog wel een gesprek gehad met een bekende die vanuit een middelbare school het reilen en zeilen kent van het passend onderwijs. Daaruit kwamen ook nog een paar actiepunten uit.

Je netwerk

Fijn dat je ook iemand hebt die bekend is met het passend onderwijs. Je netwerk kan de doorslag geven. Goed dat je kijkt naar wat je wel kunt bereiken. Maar ik zou niet wachten op een school die al aangeeft het niet te weten. Je wil wel hun steun, dus ik zou ze steeds meenemen met wat jij aan het doen bent, maar blijkbaar is het nu toch zaak dat je zelf orienteert op een andere school. Misschien wel een Vrije School zoals Flanagan inderdaad al aangeeft. Rustig doorgaan met ademhalen en rustig doorgaan.
Ik kan er nog niet teveel over kwijt, maar hier is het inmiddels weer gelukt. Dochter heeft nu zelfs waarschijnlijk een keuze uit twee scholen!
Er is een gesprek geweest en haar school heeft zich wel voor haar kunnen inzetten maar ook het netwerk voorkoming thuiszitters is in actie gekomen.

AnneJ

Mooi nieuws. Toevallig de dier en zorg mbo op het wellant aalsmeer?

Verder, is dat netwerk regio-gebonden of landelijk?

Ik kan mij herinneren dat M. Lavell altijd waarschuwde voor het zelf initiatief nemen bij het vinden van een juiste school omdat dat een taak was van de school en men zo de school die verantwoordelijkheid uit handen nam.
Nu moet je als ouders wel wat doen want de tijd dringt. Alleen gaat plaatsing bij een school via het netwerk tussen scholen, effectiever dan als een ouder aan de bel trekt.
Eigenlijk net als bij AnneJ: er is een gesprek geweest en de school heeft zich voor haar dochter kunnen inzetten. Dus toch ergens dat laatste woord dat bij de school ligt.

Ik mis in het verhaal de acties van de zorgcoördinator. Lusithania schrijft wel over de onderwijsconsulent, maar de opmerking van de consulent zegt dat de school niet weet wat kind kan, doet mj vermoeden dat de consulent de spreekbuis is van de school terwijl dit de zorgcoördinator zou moeten zijn.
De consulent dient in eerste instantie de belangen van het kind en de ouders te behartigen, niet die van de school.

mirreke

mirreke

07-07-2016 om 13:20

!!! Ik wil je graag doorverwijzen naar de mensen van

in1school: http://in1school.nl/contact

in1school is speciaal gericht op het voorkomen van thuiszitten. Zij weten VEEL en helpen goed.

Neem telefonisch contact op. Het zijn 06-nummers van personen, dus je krijgt iemand aan de lijn.

Verder kun je.

Wat jammer trouwens, van de X. Ik weet alleen dat het een school is voor kinderen met epilepsie, maar misschien hebben ze meer afdelingen. Wij hebben in het kader van epilepsie contact met ze, zoon zit wel op gewone school. Dat gaat enorm goed, begeleiding is fantastisch...

Wat ik zou doen: jouw kind zit nu al op een school in het kader van passend onderwijs, doorverwezen naar de reguliere school die je kind niet meer kon/wilde hebben vanwege haar moeheid en daardoor frequente uitval. Zo zat het toch?

Van de school een vijand maken heeft geen zin en is contraproductief. Alle advies dat ik ooit kreeg van professionals (ook van in1school) is om dat te voorkomen.

Is het niet mogelijk nogmaals in gesprek te gaan... hebben jullie tijdens het schooljaar goed overleg gehad? Kan je daar anders nu niet mee beginnen? Kun je niet zelf opstellen wat je graag wilt weten. Blijkbaar moet de X een soort rapport afleveren, op basis waarvan de reguliere school van jullie dochter het weer aandurft. Maak samen een plan, en zorg ervoor dat je dochter dan wellicht niet nu, maar dan wel over een half jaar of een jaar wel naar haar oude school terugkan.

Maar wat ik zou doen, overleg met de mensen van in1school. Ze kunnen ook goed doorverwijzen, helpen met je probleem concretiseren en oplossingen vinden...

mirreke

mirreke

07-07-2016 om 13:38

hmm,

ik heb eroverheen gelezen dat je dochter zich niet fijn voelt op de X...

Dat lijkt me enorm vervelend. Nog steeds geldt mijn advies, neem contact op met in1school, ze hebben ons enorm goed geholpen...

Ik zou nu een goed gedegen plan gaan opstellen om haar wel op een andere school te krijgen.

Als de X zo goed weet dat je dochter Havo kan, laten ze daar dan een goed gedegen rapport van opstellen. Dat OPP kunnen zij toch opstellen, in samenspraak met jullie? Dan heb je een OPP waarmee je naar een andere school kunt, die kunnen dan zien dat de problemen meevallen, behapbaar zijn.

Netwerk

Het is een locaal netwerk. Vroeger had je dat informeel, sleutelfiguren in het passend onderwijs die elkaar kennen en naar elkaar verwijzen. Dat is deels nog zo, maar nu ook, zelfs sinds kort, geformaliseerd. Het kan overal anders geregeld zijn, maar je ziet soms dat een formeel overleg zoals het ZAT je nergens brengt en de regionale figuren passend onderwijs gedreven voor een oplossing kunnen zorgen als je bij deze mensen voldoende in beeld bent.
Je kunt ze ook zelf opzoeken of om informatie vragen zoals de directeur uit een eerdere link die ik hier opgaf.

Vraag Li

Wie ken je bij de oude school van dochter die haar kent en positief over haar is, die een lans zou kunnen breken bij die school voor haar? Kun je die benaderen? Met duidelijk wat je dochter nu niet meer nodig heeft, waarom ze toen van school gegaan is, en dat ze zelf graag terugwil. En wat ze mogelijk dan nog nodig zou hebben.

mirreke

mirreke

07-07-2016 om 14:59

Je hebt toch ooit hierover een draadje gehad Lusithania?

Sorry, ik zie nu dat ik en verwarrende zin heb opgeschreven: doorverwezen naar de reguliere school, moet natuurlijk zijn: doorverwezen door de reguliere school...

Hmmm, ik denk dat het tegenwoordig steeds minder makkelijk is om viavia een school binnen te komen, als je al een dossier hebt. En zeker omdat dochter terug wil naar haar oude school, en zij haar juist hebben doorverwezen (althans, officieel blijft oude school verantwoordelijk toch, als eerste plek van inschrijving)...

Maar die oude school is nu huiverig natuurlijk, en als de X geen gedegen beschrijving van je dochter kan laten zien...

Is je dochter bij helemaal niemand in beeld? Moet contact perse via de onderwijsconsulent? Kun je daar zelf iemand bellen? Een docent waar je dochter wel goed contact mee had?

En anders: de relatie herstellen. heeft dat zin? Want als de X een voor jouw gunstig verslag kan laten zien, denk je dat de oude school haar dan weer wil nemen? Weet je dat zeker? Kun je niet met een docent v/d oude school contact opnemen?

Denk je dat die oude school wel de goede plek is voor haar? Als je dochter geen gedragsproblemen heeft, kan ze dan niet naar een andere klas binnen de X? Wat ik weet is dat er ook een klasje is voor epilepsie, of zit ze daar nu al?

Is er überhaupt een OPP opgesteld? De X zou dat wel hebben moeten doen toch? Of hoeft dat alleen maar binnen het reguliere onderwijs, en niet op een speciale school?

OPP

Ik zou nogal oppassen met dat OPP. Dat gaat met name over problemen in het verleden en een kind wordt niet zomaar overgeplaatst. Helaas accepteert men dat dan ook vaak als een soort status quo alsof er niet bijgeleerd is, of de situatie niet verandert is, want het kan nog een keer fout gaan, als het al een keer fout gegaan is.
Ik zou er actief bovenop zitten dat het OPP gaat over de huidige situatie en dat eventuele problemen in het verleden neutraal benoemd worden met de manier waarop het opgelost is of dat het opgelost is.
Formeel hoort er geen diagnose in te staan.

Lusithania

Lusithania

08-07-2016 om 10:40

Hoop aan de horizon

Gisteravond kwam er een mail waaruit bleek dat de onderwijsconsulent niet had stilgezeten.
Ook het samenwerkingsverband is er nu bij betrokken.
Dinsdag is er weer een overleg op school en daarvoor zullen wij nog wel contact hebben met de onderwijsconsulent.

mirreke

mirreke

08-07-2016 om 11:26

Dat is helemaal niet waar AnneJ

Een OPP gaat over de ondersteuningsbehoefte van je kind. Wat heeft hij/zij nodig om op eigen niveau de school af te maken. Dus zonder afstromen of zittenblijven.

OUders mogen aanvullen. Enfin, zie hier http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/ontwikkelingsperspectiefoppbeschrijftpassendonderwijsvoorleerling

Het is een handelingsplan. Ook hier geldt trouwens (in aanvulling op 'jouw' draadje) dat er helemaal geen diagnose nodig is. Men kijkt naar de ondersteuningsbehoefte. Bovendien is het niet in beton gegoten, en kan een OPP regelmatig worden herzien. Dat kun je er ook in laten zetten bijvoorbeeld.

mirreke

mirreke

08-07-2016 om 11:30

Lusithania

Ah mooi!

Neem contact op met iemand die je kan helpen bij het formuleren van jullie kant van het verhaal. (ik blijf het herhalen, bel met iemand van in1school, die hebben veeeeeel ervaring hiermee en kunnen ook doorverwijzen).

Wij hebben ook een gesprek gehad met orthopedagoog, coach, mentor, mijn 'eigen' pedagoog, en met iemand van het samenwerkingsverband.

Een OPP is verplicht voor kinderen met een ondersteuningsbehoefte, of ze nou blind zijn, of ASS hebben. En idd, het gaat niet om de diagnose, maar om de moeilijkheden die ze ervaren. Dat wordt bekeken en dan wordt een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dat heb je nodig. Kan een school het niet zelf, valt het dus niet in de basisondersteuning, dan moet de school budget aanvragen bij het samenwerkingsverband...

Angela67

Angela67

08-07-2016 om 11:38

heet van de naald via via

(weet niet of het van toepassing is op TS)

"Dankzij onze onvolprezen Katinka Slump (Onderwijsjurist, Ouderkracht) en Tweede Kamerlid Michel Rog (CDA) is om twee uur vannacht een motie aangenomen dat particulier onderwijs (Winford) en zorg met onderwijs (o.a. Fenikstalent) bekostigd moet worden als een Samenwerkingsverband geen ander dekkend aanbod heeft. Het gebeurde allang (Miep Ziek), maar inspectie en OCW hielden het tegen (want daarmee zou er concurrentie in het onderwijs komen). Nu is dat geen argument meer. Het geld is namelijk aan de SWV’s gegeven, dus ze kunnen het gewoon uitgeven. Elke ouder kan met deze motie naar het samenwerkingsverband stappen. Goed nieuws dus voor alle ouders met een thuiszitter waar geen aanbod voor is. Het zal niet morgen geregeld zijn want het SWV moet er zelf ook van overtuigd zijn dat er geen dekkend aanbod is, maar dit is een doorbraak. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer steunde het en Sander Dekker had het nakijken."

gr Angela

Best wel Mirreke

In ons OPP stonden gewoon irritante opmerkingen. Bijvoorbeeld over schoolverzuim en dat moeder zou weten dat ze met een briefje van de dokter moest komen. Wat aperte onzin is, wat ik ook al gepareerd had in de tijd dat zich ziekte voordeed maar wat nog steeds in het OPP stond.
Blijkbaar werd het OPP gebruikt als een soort logboek waarvoor het niet bedoeld is. Daarom zou ik het altijd eerst opvragen voor men het wil doorgeven aan derden.

Wow Angela!

Ik had er iets van op twitter gezien en dacht nog, zal het opzoeken of het debat te volgen is en nu is er al een uitslag!
Alle beetjes helpen en het was gek dat Sander Dekker het bleef afwijzen terwijl die MiepZiek contracten, door Katinka Slump juridisch boven water gehaald en openbaar gemaakt, gewoon lieten zien dat het wel gebeurde in een aantal gevallen.
Goed dat iedereen zijn beste beentje voorzet want teveel kinderen vallen uit of dreigen uit te vallen.

mirreke

mirreke

08-07-2016 om 15:58

ja maar AnneJ

Dan is dat bij jullie OPP misgegaan. Dit zijn de begindagen van PassendOnderwijs. Niemand weet hoe het werkt, je moet als ouder als een bok op de haverkist zitten, overal bovenop en jezelf eigenlijk onmogelijk maken... Of eigenlijk, ouders weten inmiddels wel hoe het werkt, maar scholen willen (natuurlijk) niet naar ouders luisteren...

Het hoort niet namelijk. Het moet een naar voren kijkend document worden. Met dingen die de school moet doen!

mirreke

mirreke

08-07-2016 om 16:02

super!!!!

En dit dus is dus handig om te weten voor ouders die een kind thuis dreigen te krijgen. Want dit kun je noemen. School is verantwoordelijk, en niemand zal blij zijn met particulier onderwijs a 10.000 euries per jaar.

Onder andere dit argument (kind zonder ondersteuning op school dreigt thuiszitter te worden (dit is nl op ervaringen uit het verleden -jawel AnneJ, soms idd toch dat verleden- gebaseerd...) zorgde voor een snelle kanteling. Niet als chantage, gewoon als constatering. En vooral tja, de aanpassingen die zooooo simpel zijn en voor een kind een wereld van verschil kunnen maken, zijn natuurlijk in verhouding lachwekkend goedkoop!

Dank Angela67, voor het melden!

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2016 om 19:00

Anne J

Een opp moet door ouders ondertekend worden voor accoord, en ouders mogen wijzigingen aanbrengen alvorens te ondertekenen. Het heeft niks met ziektebriefjes etc te maken.

O zeker Fiorucci

Maar als ik het niet eerst ter inzage had opgevraagd was het ongezien doorgestuurd. Vertel mij wat.

Aanmelding

Men vroeg mijn toestemming om het door te sturen vanwege de aanmelding. Daarop heb ik eerst maar eens inzage gevraagd.

mirreke

mirreke

08-07-2016 om 21:56

That proves my point

Jij moet als ouder subtiel de school laten weten wat wel en niet mag. Kijk eens op die site die ik blijf noemen:

Van autipassendonderwijs.nl

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/ontwikkelingsperspectiefoppbeschrijftpassendonderwijsvoorleerling

Agatha

Agatha

10-07-2016 om 13:25

AnneJ

Ik zou heel graag persoonlijk mailcontact met jou willen, voor een kennis van me die een melding heeft gekregen bij Veilig Thuis.

Stichting KOG

Wat je in elk geval kunt doen is de kennis doorverwijzen naar de stichting KOG. Voor alle deskundige tips op een rijtje. En zonodig hulp. Je kunt lid worden en sowieso informatie opdoen.
Maar je kunt mij daarnaast ook mailen: [email protected]

En...

Vraag je kennis anders om haar route met Veilig Thuis hier mee te laten maken. Privacy is uiteraard belangrijk, maar als je de gemeente niet exact noemt en je namen niet dan kan dat best. Die verhalen lijken toch allemaal op elkaar en het gaat maar door dus men zal je niet snel herkennen.
En misschien gaat het wel anders omdat Veilig Thuis nu onder de gemeente valt. Dat zou ook goed zijn om te zien.

Haha AnneJ,

Geef je je pincode ook zo gemakkelijk door.

Alias

Ja, maar alleen mijn alias pincode.

foutje

Het is [email protected] er mistte een 'e'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.