Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

24-05-2015 om 00:13

Thuisonderwijs

Zijn hier ook ouders die besloten een schoolgaand kind thuis te houden en thuisonderwijs te gaan geven. Werk je er dan ook naast?

Nu het met de tweede school van mijn oudste binnen een jaar weer misgaat en hij eenzamer en gefrustreerder is dan ooit vraag ik mij af of thuisonderwijs niet een beter alternatief is. In ieder geval voor een jaar of twee.

Ik zou graag willen weten hoe dat is aangepakt, hoe het bevalt en hoe het kind het ervaart. Hoe lang is zo'n traject er naar toe en heb je hulp gehad met de vrijstelling.

Alvast bedankt voor de antwoorden

groetjes
Kiki

Tja

Sinds kort mag het van de staatssecretaris als er niets anders op zit, dus het is niet echt een keuze.
Als het mis gaat heb je best kans op vrijstelling, wij kregen die na contacten met jeugdarts en leerplichtambtenaar, mits er een diagnose en aantoonbare schoolproblemen en uitval zijn maar dan heb je dus ook geen recht op ondersteuning door school meer, zoals bijvoorbeeld thuisonderwijs, en met veel mitsen en maren krijg je dan nog wat dagbesteding of andere zorg.

creabea

creabea

24-05-2015 om 21:28

weet niet hoe het nu geregeld is

maar ik weet van een vriendin, die ook op thuisonderwijs wilde overstappen, dat dat niet zomaar mocht. In haar geval mocht het niet, omdat de kinderen al op een school hadden gezeten. Destijds (een paar jaar geleden) kon je alleen aan thuisonderwijs beginnen met kinderen die nog nooit regulier onderwijs hadden gehad.

Marie

Marie

25-05-2015 om 09:17

leesvoer

Net hele disdussie geweest hier op OOL:

http://www.ouders.nl/artikelen/thuisonderwijs-in-de-knel

JJJ

JJJ

31-05-2015 om 21:22

Thuisonderwijs nog steeds in strijd met leerplichtwet

Hoi Kiki,

Een kind zomaar uitschrijven uit een school kan en mag niet! Je bent als ouder strafbaar. Leerplichtwet 1969 beschrijft de schoolplicht en de leerplicht. Helaas niet het leerrecht volgens het kinderrechten verdrag. Schrijf je je kind uit dan zal de leerplichtambtenaar Proces verbaal opmaken en je hebt ook grote kans dat AMHK en Raad voor de Kinderbescherming zich gaan bemoeien met de zaak. Allemaal zeer stressvolle situaties die jou als ouder en je kind geen goed zullen doen. En ik spreek uit ervaring. Ik heb al 5 jaar een thuiszitter! Kijk ook maar eens onder het item "artikelen" op deze site en lees het artikel "gelukkig hebben kinderen ouders". Deze Tijmen is mijn zoon. De rechtzaak heb ik trouwens gewonnen met grote dank aan mijn onderwijsjurist Katinka Slump en de advocaat generaal van het Hof.

Nu zijn er wel verschillende mogelijkheden, maar dat is voor iedere individuele situatie anders en is afhankelijk van de medewerking van school en leerplichtambtenaar (LPA).
1) Je zou ontheffing volgens artikel 5 aan kunnen vragen. Dan hoeft je kind niet meer naar school, maar heb je ook geen recht op bekostiging en ontneem je je kind zijn/haar leerrecht. Je krijgt ook niet makkelijk ontheffing van de schoolplicht/leerplicht.
2) Je kunt vragen of de school mee wil werken aan geheel of gedeeltelijk onderwijs thuis (ofwel afstandsonderwijs) dat is onderwijs onder verantwoordelijkheid van de school, maar dan in de thuissituatie of op een plek waar jouw kind zich veilig voelt en zich kan ontwikkelen. Daarvoor heb je medewerking van een school nodig en een "onderwijscontract op maat"(Miep Ziek in de volksmond). Zie ook NRC 7 juni 2013.
Werden deze contracten eerst geheim gehouden door OC en W. Sinds januari 2015 zijn ze openbaar na een WOB verzoek. Na aanleiding van deze openbaarmaking heeft de werkgroep Maatwerk van Ouderkrachtvoortkind.nl een rapport geschreven waar het beleid van OC en W in wordt beschreven. Dit rapport is na aanleiding van de uitzending van Zembla op 22 april j.l. gepubliceerd. En terug te vinden via Zembla of Ouderkrachtvoortkind.nl (documenten). Sander Dekker (staatssecretaris onderwijs) heeft in de uitzending van Zembla verteld dat onder bepaalde voorwaarden onderwijs thuis (afstandsonderwijs) mogelijk is. Dit is iets anders dan thuisonderwijs. Er is sprake van thuisonderwijs als er sprake van vrijstelling is en onderwijs niet onder verantwoordelijkheid van een school aan een kind wordt geboden. Voor de zomervakantie moet Sander Dekker de Tweede kamer informeren over zijn onderzoek naar meer maatwerk in het onderwijs. Dus is het slim om in de gaten te houden wat hierover gepubliceerd wordt.
Als je meer informatie zoekt dan kun je de volgende sites opzoeken; Ouderkrachtvoortkind.nl, Judion.nl, adviesenonderwijsrecht.nl, IVIO@School, Wereldschool.nl

Als het niet goed gaat met je kind op school, maak dat dan bespreekbaar. Jij bent eindverantwoordelijk voor het gehele welzijn van je kind. De school is alleen eindverantwoordelijk voor het onderwijs aan je kind. Volgens de Wet passend onderwijs is een school verplicht de juiste zorg te leveren. Probeer er samen uit te komen. Misschien dat bovenstaande informatie je helpt ter voorbereiding aan de gesprekken.
Succes!!!

Kiki

Kiki

03-06-2015 om 23:11

Bedankt voor de reacties

en de tips.

Ik heb ook zo her en der wat ingelezen. Ik zie inderdaad dat het niet makkelijk zal zijn.

Ik zou dat afstandsonderwijs echt ideaal vinden. Heb ik meer over gelezen. Het is ook niet dat ik het bijltje erbij neer wil gooien. We doen er alles aan om hem volgend jaar blijer en gelukkiger op school te krijgen.

Maar nog zo'n schooljaar als de afgelopen drie jaar trek ik niet en zoon ook niet.

maartje

maartje

03-06-2015 om 23:19

en democratisch onderwijs?

Zie titel

Roland

Roland

02-04-2016 om 20:57

school de Hofakker

Kijk eens op www.dehofakker.nl
Een school in het buitengebied van Zutphen. Men verhuist om op deze school hun kinderen te plaatsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.