Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


geen nieuws

Mijntje, het is onderdeel van de wet Passend Onderwijs. Formeel geldt die wet pas sinds 1 aug. j.l. Maar de tekst van die wet, inclusief het wettelijk vaststellen van een eerste inschrijfmogelijkheid, is al jaren bekend. Het is dus geen nieuws voor scholen.

Desondanks zijn er legio scholen die er zich niets van aantrekken. In mijn gemeente is zelfs vorig jaar nog een soort van collectief aanmeldingsloket gemaakt waar inschrijving met 2 jaar moet (wie later komt is te laat, zo wordt beweerd).

Maar je hoeft je door dat soort beweringen niet op te laten jagen. Zeker niet als je zo'n belangrijke afweging maakt.

creabea

creabea

10-09-2014 om 09:34

echt waar?!

Ik ben heel benieuwd hoe je tegen die regel in moet kunnen gaan. Want de scholen hier met een wachtlijst hebben hun klasjes al vol tot 2016/2017, en dan? Je kind er toch maar bij doen (lekker proppen op een populaire school met z'n 40en in de klas) of wat als ze niet akkoord gaan? Zeggen dat je recht hebt op een plaats voor je kind en volhouden, desnoods met juridische bijstand?
Lekkere binnenkomer is dat dan....

creabea

creabea

10-09-2014 om 09:38

maar een goede maatregel

moet dan ook goed worden nageleefd. Ik ben heel benieuwd wat er dan gaat gebeuren hier in de woonplaats. Hier is het heel erg met wachtlijsten bij populaire (elitaire) scholen enerzijds en scholen waar je niet wilt zijn anderzijds. En een paar populaire openbare scholen, die bomvol zijn.

Zo'n 500 kinderen

Zo'n 500 kinderen krijgen thuisonderwijs. Een minuscule fractie van het aantal kinderen.
In alle landen waar thuisonderwijs gegeven wordt wordt het niet meer dan 1% van de kinderen. De meeste ouders sturen hun kind gewoon naar school.
De ouders die thuisonderwijs geven zijn opgeleide zeer gemotiveerde ouders. De kinderen doen het er goed op.
Onzin om beleid te maken op zo'n gewoon goed lopende zaak.
Maar het zal wel een principekwestie zijn.

Miriam

Als je de onderliggende onderzoeken bekijkt (zie bijvoorbeeld deze links):

http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/effectiviteit.pdf

http://dare.uva.nl/document/2/92551

Dan zie je al snel dat ten eerste het meeste is gebaseerd op onderzoeken in andere landen (met name VS en Canada) en ten tweede dat de onderzoeken die in Nederland hebben plaatsgevonden gebaseerd zijn op een hele kleine steekproef.

Ik citeer maar even voor wie niet de hele artikelen wil lezen:

Het gevolg van dit alles is dat responspercentages laag zijn. In het eerdere onderzoek wisten we 37 procent van de gezochte leerlingen te bereiken, in het onderhavige onderzoek bedraagt dit percentage maar 11 procent. Deze beide schattingen zijn overigens enigszins onbetrouwbaar, omdat er twijfel is aan het daadwerkelijke aantal kinderen dat vanwege een richtingbezwaar geen school bezoekt. Lage responspercentages kunnen nadelige gevolgen hebben voor de representativiteit van de verkregen uitkomsten. Of de resultaten vertekend zijn, en zo ja in welke mate, is in dit geval niet aan te geven. De situatie in ons land is overigens niet uniek. Ook in andere landen waarover hier gerapporteerd is, bestaat het probleem dat de populatie voor onderzoekers slecht bereikbaar is.

Hoe het zit met de overige thuis-onderwezen kinderen is dus niet bekend.

Dus ik vind het allemaal nog niet heel erg overtuigend.

Ik zeg trouwens nergens dat ouders eerst regulier onderwijs moeten proberen. Het enige dat ik aanraadde was om eens op wat scholen te gaan kijken. Gewoon, om een reëel beeld te krijgen van hoe het er daar aan toegaat. Ik heb namelijk niet de indruk dat vragensteller dat heeft.

Tot slot geloof ik best dat het voor sommige ouders/kinderen goed kan werken. Absoluut. Maar het stelt zeker eisen aan die ouders en dat lijkt me zeker niet voor zomaar iedereen weggelegd. Als je als ouder al heel erg onzeker bent over ieder detail van de opvoeding, lijkt mij thuisonderwijs niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik snap de idealen wel, maar er is ook nog de realiteit. Zoals ik al zei: met heel veel dingen kun je het ene doen en het ander niet laten.

Verschillende dingen

Mama van S voelt zich opgejaagd - gedwongen om een moeilijke keuze eerder te maken - door de wachtlijst en inschrijfdatum van een school. Dat hoeft niet. Die inschrijfdatum is onrechtmatig. Dat betekent vooral dat als er uiteindelijk geen onderwijsplaats beschikbaar is - kind moet thuisonderwijs krijgen want er is niks anders - dat dat dan niet de schuld van Mama van S is.

Voor iedereen die voor schoolonderwijs kiest: formeel zijn inschrijvingen van voor het 3e jaar niet rechtsgeldig. Inschrijvingen die wel aan de wettelijke termijn voldoen, gaan voor. Je kunt je daarop beroepen als de school je kind niet toelaat met het argument 'vol'.

Nou en?

Je vroeg om argumenten pro thuisonderwijs. Die worden genoemd in de links die ik je gaf. Kom je terug met een beetje flauw commentaar op de onderzoeken.
-Ja, net als al het onderzoek over onderwijs wordt ook dat voor thuisonderwijs meestal in het buitenland gedaan.
-Ja, net als al het onderzoek over onderwijs is het resultaat slechts gebaseerd op een steekproef.
-Ja, thuisonderwijs heeft maar een klein aantal deelnemers. Met enkele tientallen zit je dus al snel op 10%.
Nou en?

Jippox:"Tot slot geloof ik best dat het voor sommige ouders/kinderen goed kan werken. Absoluut. "
Dat is genoeg argument pro, toch?

Jippox:"Maar het stelt zeker eisen aan die ouders en dat lijkt me zeker niet voor zomaar iedereen weggelegd. "
Dat is maar een mening. Grappig genoeg deelt Mama van S die. Of heb jij gronden om te denken dat Mama van S niet aan jouw normen zou voldoen?

disproportioneel

Moeilijk doen over een paar kinderen die thuisonderwijs krijgen maar 16.000 kinderen die thuiszitten kun je niets mee.

jemig

Wat is je probleem miriam?

Ik ben niet tegen thuisonderwijs, en ik ben niet voor. Ik heb er wel een mening over, en die gaat net als de meningen van de meeste mensen vooral over hoe ik er zelf persoonlijk tegenaan kijk. Mij lijkt het niks, namelijk.
Ik was benieuwd naar de beweegredenen van Mama van S. omdat het haar wel wat lijkt. Dan vind ik het leuk om te zien of dat mijn persoonlijke mening veranderd of niet. En ik geef er mijn mening ongevraagd bij, vooral omdat ik het niet oké vind om wel die van anderen te vragen maar zelf niet aan te geven hoe ik erin sta. Bovendien is juist zo'n uitwisseling van meningen boeiend. Het hele forum is daarop gebaseerd.

Niemand hoeft wat dan ook met mijn mening, en niemand hoeft aan wat voor 'norm' van mij dan ook te voldoen. Ik vind het nogal flauw van je om te doen alsof dat wel zo zou zijn.

en

Dat ze maar van een heel klein groepje kinderen weten hoe ze het doen met thuisonderwijs qua niveau en ontwikkeling, en dat juist het overgrote deel van de betreffende kinderen niet 'bereikbaar' is voor onderzoek vind ik wel degelijk relevant. Ik zie dat niet als pro-thuisonderwijs argument.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 11:25

Genoeg scholen gezien

Ik heb veel als gastouder gewerkt en een heleboel scholen vanbinnen gezien met brengen en ophalen. Ik vond een duidelijk verschil zitten tussen reguliere scholen en Montessori en Jenaplan (en ook weer tussen reguliere scholen onderling). Op de reguliere scholen waar ik kinderen moest brengen was het allemaal zo dat de kinderen begonnen in de kring of aan hun tafel. Ze moesten bijvoorbeeld op hun stoeltje in de kring gaan zitten en wachten tot de dag begon, of aan hun tafeltje gaan zitten (oudere kinderen) en bijvoorbeeld in hun leesboek lezen, of bij scholen die een weektaak hanteerden alvast aan het werk.

Op de ene reguliere school ging dat vlotter dan op de andere. Ik heb scholen gezien waar het binnenkomen één grote chaos was waar alle kinderen door elkaar liepen, de juffen met elkaar stonden te praten en het een herrie was in de gangen, maar ook scholen waar de juf in de klas was, met ieder kind even een praatje maakte en de kinderen rustig gingen zitten.

Jenaplan sprak mij in eerste instantie aan voor mijn eigen kind toen ik daar voor het eerst binnen kwam. Heel georganiseerd en alle kinderen weten bij binnenkomst meteen wat ze gaan doen. Toen kreeg ik een gastkindje dat naar Montessori ging en daar ging het nog beter voor mijn gevoel. Juf in de deuropening, ieder kind geeft een handje en kan één op één met de juf iets vertellen, daarna het lokaal in en weten ze allemaal wat ze gaan doen. Ze zorgen voor hun spullen en pakken een werkje en gaan aan de slag. En niets strak aan een tafeltje of strak in de kring, gewoon verspreid door het lokaal aan tafels, op de grond, gewoon waar het kind wil gaan zitten. In mijn ervaring werkte dat het beste. Het binnenkomen en aan het werk gaan ging heel rustig en op een hele natuurlijke manier, echt vanuit het kind. Er was nergens chaos.

Dus als we voor een school gaan dan word het Montessori. Maar tot nu toe heeft thuisonderwijs mijn voorkeur, wel op de Montessori manier maar dan hoe Maria Montessori het echt bedoeld had. Na veel inlezen in de geschiedenis van Montessori spreekt dat me het meest aan en ik vind het jammer eigenlijk dat er geen Montessorischool meer is die het echt helemaal zo doet.

Mijntje

Mijntje

10-09-2014 om 11:29

rijmen

Eens met Jippox. En ik kan niets zeggen over Mama van S, want ik ken haar niet. Maar omdat ik in een eerder draadje las over nogal onzekerheid over de ontwikkeling van haar dochtertje kan ik dit niet helemaal rijmen met haar wens om aan thuisonderwijs te gaan doen. Het is alsof ze van te voren al beren ziet en daarom maar meteen de zijwegen wil opzoeken.Ik ben dus wel benieuwd naar de psychologische afwegingen om dit al voor een dreumes te overwegen.

Dat wil je wel

Jippox:"Niemand hoeft wat dan ook met mijn mening, en niemand hoeft aan wat voor 'norm' van mij dan ook te voldoen."
Wel. Zie (bijvoorbeeld) je eigen reactie #34.

Jij bent gek

Mama van S, ik zou stoppen met verantwoording afleggen. Het is namelijk nooit genoeg. Zie nu ook de reactie van Mijntje die graag een psychoanalyse van je wil.

Je overweegt iets buiten gewoons te gaan doen. Daar hoort bij dat de meute dat eng, gevaarlijk, onverantwoord en weet ik veel wat allemaal vindt. Dergelijk commentaar is er altijd meer dan gewoon informatie.

Je moet maar even op de site van thuisonderwijs kijken (zie de links van AnneJ).
Overigens neem ik aan dat het helemaal verboden wordt, dus dat je er in Nederland voor jouw kind helemaal geen gebruik van zult kunnen maken.

beste miriam

Ik geef gewoon mijn mening, net zoals jij dat zelf voortdurend, te pas en te onpas, doet. Niet meer, niet minder. Als ik zeg dat iedereen er mee mag doen of laten wat hij wil, dan is dat ook zo.

Vind je het zelf ook niet een tikkeltje cru om te denken dat jij wel beter weet wat ik zou willen?

Mijntje

Mijntje

10-09-2014 om 11:51

hahaha (zie opmerking Mirjam). Mama van S., je mag het helemaal zelf weten en je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen. Alleen maar aan jezelf.

Het enige wat mij triggert is dat je je ook onttrekt aan het CB omdat je hun commentaar vreest. En nu wil je je bijvoorbaat al ontrekken aan school. Dat geeft stof tot nadenken lijkt me.

Thuisonderwijs

Het aspect thuisonderwijs in landen zoals Canada ed is meer een afstandsproblematiek en reistijdenkwestie dan een protest tegen het onderwijs binnen de scholen. Ze hebben daar wel 5 maanden winter en regelmatig ondergesneeuwde wegen. Thuisonderwijs is dan gewoon praktischer.
Ze hebben daar ook waldorfscholen, vergelijkbaar met de vrije scholen, wanneer je kiest voor een meer naar de basis gerichte scholing. Alleen zijn die duur en soms gekoppeld aan internaten.

In Nederland staan de scholen allemaal om de hoek. Hier hebben we geen last van ondergesneeuwde wegen of stroomuitval. We hebben ook verschillende vormen van onderwijs. Als je uit principes kiest voor thuisonderwijs, dien je wel een programma te maken hoe je dat wilt invullen.

De wereldschool levert een opzet van een degelijk programma. Vb Op dag a; lezen uit leesboek B pag 5, daarna schrijfschrift c pag 6 en zingen met de luister-cd het wolkenlied, in pauze warme chocomelk maken met een wolkje erin. Na de pauze een wolk knutselen van papier met watjes en als reken -item de watjes (4 per hangende draad ) tellen en de tafel van 4 oefenen, Zoiets. Prima materiaal en veel aan hun programma gehad.

Het wereldschoolprogramma deden we, naast de ochtenden dat ze met de schoolbus naar Kindergarten ging.
Omschakeling naar een bs in Nederland ging prima omdat het voorliep op rekenen en handschrift.
Als ts het goedkoper wilt moet ze zelf een programma voor het hele jaar maken. Hulp van de thuisonderwijs- is dan aan te raden.

Alleen komt Ts ondanks haar argumenten voor zelfscholing, als gevolg van haar twijfels over het wel goed doen in het draadje 'wat moeilijk, moeder zijn' , best onzeker over. Dan is het minder eenvoudig het ene deel van de dag les te geven en een schaar in de handen te geven, als je het andere moment je afvraagt of je het fruit wel klein genoeg gesneden hebt uit angst voor verstikking. Ze is zwanger en hormonen kunnen parten spelen, maar sterk komt het niet over. Vandaar mijn graag aan TS of ze de taak als thuisonderwijsmoeder wel aankan?

Uit voordeel van de twijfel, zodoende ook het advies; uitproberen of het haar ligt want een basisschool kan altijd nog, anders stap je naar de leerplichtambtenaar.

Correctie

Graag = vraag

Sneeuwitje

Sneeuwitje

10-09-2014 om 11:59

over onderwijs

Ik heb tot nu toe niet gereageerd, maar wil wel even op de laatste reactie reageren van mama van s. Onze 2 kinderen gaan naar regulier basisonderwijs, dus niks geen montessori, jenaplan oid. Maar feitelijk gaat het nu net zo als je beschrijft bij jouw montessorischool waar je geweest bent. Dat is een zoekproces geweest. Vroeger (toen oudste, nu gr 4) in de kleuterklas zat begonnen ze in de kring. Het jaar daarop starten ze met de 'inloop', wat nogal chaotisch was, maar nu gaat dat steeds beter kwestie van organisatie denk ik. Jongste zit nu bij de kleuters. Op diverse groepjes tafels staat een activiteit waar de kinderen uit kunnen kiezen. Soms maken ze de keuze al op de middag ervoor (en staan alle stoeltjes al bij de tafeltjes) en soms halen ze 's morgens de stoel uit de kring om dan te kiezen. Hoewel het druk is in de klas (met alle kinderen + ouders die ze komen brengen), verloopt het prima. Ik denk dat de chaos zoalsjij het beschrijft misschien wel meer vanuit de stijl van de leerkracht en de organisatie van school ligt, dan aan het 'soort' onderwijs

Kortom, elke school, ook montessori/ jenaplan of regulier, vult het toch weer op zijn eigen manier in. Dus zul je in je eigen buurt moeten kijken wat de beste optie is, als je toch niet voor thuisonderwijs kiest. En volgens mij heb je dat redelijk duidelijk.

Mij lijkt thuisonderwijs zelf overigens niks, en ik vind de contacten die ze op school hebben bijzonder waardevol, maar iedereen denkt daar weer anders over.

Sneeuwitje

Angela67

Angela67

10-09-2014 om 12:00

discussie of niet

als er alleen om ervaringen gevraagd worden en die komen niet, dan moet Moeder van S ook zo slim zijn om niet in te gaan op de vragen.

Het is een discussieforum dus niemand leest hier alleen om ervaringen uit te wisselen en verder niet. dat is gewoon moeilijk om uit te roeien en zou ook jammer zijn.

dus mirjam, ipv andere forumgenoten af te kammen kun jij het ook gewoon feitelijk houden toch?

gr Angela

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 12:12

3 pagina's verder

Nog steeds geen ervaringen waar ik wat aan heb. Het is niet nodig om te gaan proberen mij over te halen om voor een school te kiezen. Ik ben er al vrijwel zeker van dat we voor thuisonderwijs gaan en het enige wat ik wil is een beeld krijgen van hoe dat er bij andere gezinnen die het doen in de praktijk aan toe gaat. En dat heb ik nu na 3 pagina's nog steeds niet helaas.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 12:14

En mijn andere topic erbij halen

Zoals ik daar ook al aangaf zijn er zowel punten waar wij samen 100% achter staan als punten waar ik over twijfel en waar ik onzeker over ben. Onderwijs is zo'n punt waarbij ik wel een heel duidelijk beeld heb van hoe ik wil dat zij leert en zich ontwikkelt en valt dus niet onder de punten waar ik onzeker over ben.

Jaina

Jaina

10-09-2014 om 12:23

Niet zelf

Ik heb zelf geen ervaring met thuisonderwijs. Ik meen wel dat er hier wel eens een of twee ouders hebben meegeschreven die aan thuisonderwijs deden maar ik heb geen idee of die nog meeschrijven. Verder is de kans niet zo groot dat je hier echt mensen zal vinden met veel ervaring op dat gebied omdat de groep in Nederland maar klein is. Ik denk wel dat het een goed idee is om in contact te komen met ouders die thuisonderwijs geven.

Ik ken zelf wel een aantal gezinnen die thuis les geven maar die wonen niet in Nederland maar vooral in de VS. Er was een gezin wat ooit in Nederland woonde maar die zijn inmiddels in de VS (Nederlanders die Mormoon zijn en zich daarom uiteindelijk liever ergens wilden vestigen waar ze een grotere gemeeschap zouden hebben om zich heen). Deze gezinnen ken ik via een groep waar ik lid van ben voor ouders met een groter gezin. Deze gezinnen zijn dan ook groot (10+ is geen uitzondering) en meestal zeer religieus. De gezinnen die ik ken zijn dus een zeer specifieke groepering die vaak voor thuisonderwijs heeft gekozen om hun kinderen te beschermen.

Sommige van deze gezinnen geven heel traditioneel les op een manier die vooral heel erg lijkt op een gewone school. Andere gezinnen doen aan 'unschooling' en laten de kinderen vooral heel veel zelf beslissen.

Twee aspecten die mij zouden tegenhouden bij zelf onderwijs geven:

- contact met andere kinderen. Zeker in jullie geval met een kleiner gezin. Zoals ik eerder schreef ik ken zelf vooral grotere gezinnen die thuisonderwijs geven dus dan is er gedurende de hele dag al veel meer interactie tussen de kinderen. Die kinderen hebben elkaar en er is veel meer elkaar dan bij een gezin met maar twee kinderen. Hierdoor ook meer mogelijkheden tot negatieve en postieve sociale interacties. In de VS zijn er daarnaast meer gezinnen die thuis les geven en dus zijn er vaak veel meer mogelijkheden (homeschool coops, homeschool sport clubjes, of iets als classical conversations: https://www.classicalconversations.com/ waarbij gezinnen wekelijks bij elkaar komen)
In de Nederlandse situatie zal er overdag weinig interactie zijn met andere kinderen behalve als je meerdere gezinnen in de buurt hebt die ook thuisonderwijs volgen. Na school zal sterk afhangen van je leefomgeving en of er veel kinderen op straat spelen. Persoonlijk denk ik dat dit soort sociale intereacties waarbij kinderen samen kunnen spelen zonder direct ouderlijk toezicht zeer leerzaam zijn.
Hoeveel behoefte kinderen aan sociale contacten hebben zal verschillen. De meeste van mijn kinderen hadden wel degelijk veel behoefte aan samenspelen en andere kinderen maar ik heb er ook een paar die dat minder hadden dus voor hun was 1 of 2 keer per week misschien wel genoeg geweest.
Het is inderdaad heel lastig dat je nu al die beslissing moet maken... Ik zou willen dat je in Nederland ook gewoon dit later zou mogen beslissen

- je schrijft dat jij Algerijnse bent en je partner uit Centraal Amerika komt. Dat zou voor mij ook wel een reden zijn om school toch te overwegen. Ik woon zelf in Frankrijk en mijn man komt uit weer een ander land. We zijn dus geen van beide Frans. Maar we wonen hier nu wel en ik vind het belangrijk dat mijn kinderen deel uitmaken van de gemeenschap en de ongeschreven culturele zaken leren die moeilijk over te brengen zijn al;s je zelf buitenstaander bent. Op dit moment wonen we hier, hun toekomst ligt dus op dit moment hier (kan natuurlijk veranderen) maar in elk geval wil ik dat ze zich wortelen in de gemeenschap hier en daar deel van uitmaken. Dat ze weten hoe zich hier moeten handhaven. Niet zozeer wat de taal betreft maar ook vooral de subtiele culturele aspecten die voor ons als buitenstaanders moeilijk zijn. En dan is het alsnog moeilijk om dat alleen via school te leren. De school is echt hun toegang tot deelname aan de maatschappij en alsnog is hun buitenlandse afkomst een belemmering. Zonder school zou hun deelname aan de maatschappij beperkter zijn.

In elk geval veel sterkte met je beslissing, het is lastig om dit nu al te moeten beslissen voordat je kind echt de leeftijd heeft om naar school te gaan.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 12:41

Cultuur

Ik denk niet dat ze op een school in deze omgeving veel van de Nederlandse cultuur mee zal krijgen . Hier in de omgeving is 85% moslim, 10% anders religieus maar wel van buitenlandse afkomst en zo'n 5% is Nederlands . Nederlandse leraren hebben we hier op de scholen maar heel weinig. Dat zou voor ons juist een reden kunnen zijn om wél voor thuisonderwijs te gaan. Ik vind het belangrijk dat ze alle culturen leert kennen en leert respecteren maar daarbij net zo goed ook de Nederlandse cultuur goed kent. Dat zou beter gaan met regelmatig uitstapjes maken en echt Nederland in ipv de hele week hier in mini-Turkije blijven .

Jaina

Jaina

10-09-2014 om 12:50

Begrijpelijk

Dat zou voor ons een reden zijn om dan ook voor een andere school te kiezen. Daar leren ze inderdaad de maatschappij dan ook niet goed kennen. Toen ik nog in Nederland woonde wilde ik ook daarom juist geen zwarte school. Als ik een Nederlandse man zou hebben dan zou het anders zijn, dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Maar juist omdat ik al een Arabische man heb en hier thuis we toch meer een mix zijn en ik ook nog eens heel weinig familie heb met wie ze veel contact hebben vond ik het heel belangrijk dat ze op school veel met autochtone Nederlanders in aanraking zouden komen. Nu in Frankrijk precies hetzelfde. Nog veel belangrijker omdat ik hier ook een buitenlander ben. Ik wil niet dat ze hier blijven hangen in alleen de plaatselijke Libanese/Syrische gemeenschap. Dus ik zou niet zo vlug kiezen voor een school met weinig autochtonen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2014 om 12:53

privacy (ot)

Hoi,

Ik wil je er even op wijzen dat je al best veel van jezelf en je gezin hebt verteld. Ik zou zomaar je buuf kunnen zijn en op basis van je verhalen ( namen van je kinderen,jullie afkomst, je woonplaats) zou ik je goed kunnen herkennen.
Er wordt op dit forum best veel meegelezen, meer dan je denkt.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 12:59

Hier helaas niet anders

We hebben geen auto, alle scholen op loop en fietsafstand (al is fietsen hier een gevaarlijke bezigheid) zijn voornamelijk allochtoon. Al valt de Montessori wel mee maar daarvan komen de kinderen dan ook van verder weg en niet alleen hier uit de wijk. Die is wat meer richting 50/50.

Oh en het interesseert me echt niet of de buurvrouw mee leest hoor . Heb niets te verbergen voor haar of voor iemand anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2014 om 13:01

Oke

Ik wilde je er alleen maar even op wijzen. Misschien dat je partner en later je kinderen wel behoefte hebben aan privacy.

creabea

creabea

10-09-2014 om 16:31

zelf geen thuisonderwijs

maar misschien kan het je helpen om wat antwoorden op vragen te hebben:
- wat maakt dat je voor thuisonderwijs wilt kiezen?
- welke dingen wil je gaan doen (anders dan in regulier onderwijs)?
- heb je de tijd, ruimte en (financiële) mogelijkheden om thuisonderwijs te geven?
en zo zijn er vast nog meer vragen te verzinnen.

De vriendin van mij die thuisonderwijs wilde gaan geven (maar geen toestemming kreeg, omdat de kinderen al eens op school hadden gezeten), is thuismoeder, heeft een groot gezin (>4 kinderen) en had al een aparte ruimte gecreëerd in huis voor de thuisschool, en materialen in huis gehaald (nog niet de schoolboeken, maar andere spullen). Een aparte ruimte voor het schoolwerk wordt expliciet aangeraden, om dezelfde reden dat als je thuiswerker bent je beter een aparte kamer met bureau kunt hebben dan met de laptopje op de bank te gaan zitten. En thuisonderwijs is vele malen duurder dan regulier basisonderwijs, wat in principe gratis is. Je moet nl. alles zelf in huis halen, alle materialen, boeken, uitstapjes, noem maar op.

De dingen die jij beschrijft van dat kinderen 's ochtends aan de gang gaan met wat ze willen, op een zelfgekozen plek, dat zie ik ook op onze reguliere basisschool (geen speciale pedagogische richting, maar wel licht afwijkend met onderwijs in projectvorm, combinatiegroepen met o.a. 2/3 etc. De school is open om 8.15 en er is inloop tot 8.45. Alles verloopt rustig, kinderen gaan fijn aan de gang (zit er ook wel eens een op de grond een boekje te lezen). Misschien bestaat de school die jij zoekt best wel, maar staat hij niet bij jou in de wijk.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 17:04

Zelfs als er zo'n school is

Dan zit ik er nog mee dat het een gemaakte, en dus niet natuurlijke omgeving is. Alles gebeurt binnen de muren van de school, of het nu taal, rekenen, aardrijkskunde, Engels, geschiedenis of biologie is. Terwijl ik juist vind dat je Engels het best leert in een Engelstalige omgeving, biologie het best door dieren en planten te bekijken in hun natuurlijke omgeving, geschiedenis door niet naar plaatjes te kijken in een boek maar de voorwerpen en verhalen op te zoeken in een (open lucht) museum, aardrijkskunde door in het echt rivieren en landschappen te gaan bezoeken en goed te bekijken, enz. Dat is voor mij de ideale manier van leren en iets waarin ik barst van de ideeen wat ik allemaal met haar kan doen. Hoe meer ik denk, hoe meer ideeen ik op doe. Alleen wel duur inderdaad om iedere dag erop uit te gaan. En intensief en best vermoeiend, zeker in het begin als ze nog jong is. Om te leren rekenen heb ik honderden ideeën in mijn hoofd van rekenspelletjes of rekenvragen die in andere lessen te verwerken zijn en natuurlijk willen veel kinderen uit zichzelf rekenen en getallen leren. Hoe vaak mijn gastkindjes wel bij mij zijn gekomen met rekenvragen, gewoon in hun eigen tijd en uit eigen wil, daar had ik prachtige dingen mee kunnen doen denk ik.

En ondanks dat het intensief en vermoeiend zou zijn word ik steeds weer heel enthousiast als ik eraan denk. Dit is wat ik wil en waarvan ik denk dat geen enkele school ook maar een beetje in de buurt zal komen hiervan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.