Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

04-02-2016 om 19:54

Terugtrekken eindexamen

Mijn dochter wil dit jaar eindexamen doen, maar school nog niet verlaten. (Havo) Deze wens heeft ze in het voorexamenjaar op school ook aangegeven. Hoewel we haar begrijpen en hierin steunen vinden we het jammer dat ze daarmee een "slagingskans" verspeelt. Gezien haar cijfers komt ze waarschijnlijk niet in aanmerking voor doorstroming naar vwo. Na wat googlen kwam ik de mogelijkheid tegen om je voor het cse terug te trekken (wordt door scholen soms afgedwongen bij zwakke leerlingen vanwege het slagingspercentage ). Onduidelijk is of dit dan gezien wordt als doubleren?


V@@s

V@@s

04-02-2016 om 19:59

eindexamen spreiden

Kan ze geen gebruik maken van de mogelijkheid om haar eindexamen over twee jaar te spreiden?

Moeder

Moeder

04-02-2016 om 20:15

Spreiden

Is dat niet voorbehouden aan leerlingen die op bijv. Medische gronden het niet in één jaar kunnen doen?

Imogen

Imogen

05-02-2016 om 16:39

volgens mij wel

'Onduidelijk is of dit dan gezien wordt als doubleren?'

Ja, dat is doubleren. Het alternatief is zakken (voor je eindexamen). De vraag is alleen waarom je dochter nog een jaar langer op deze school wil blijven, zeker als al haar klasgenoten straks wel weg zijn.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-02-2016 om 16:43

Waarom?

Waarom wil ze wel examen doen maar niet van school? Kun je dan niet beter examen doen en dan evt nog een jaar vwo doen?
Overigens zou ik me er dan weer niet druk over maken dat het wordt gezien als doubleren, als het mogelijk is om het examen over twee jaar te verdelen.

Moeder

Moeder

05-02-2016 om 20:27

Doubleren

Ze weet precies wat ze wil, maar dat komt voor haar te vroeg en ze wil graag een jaar overbruggen. Een tussenjaar als reizen of tijdelijk een andere studie is geen optie. Haar cijfers zullen waarschijnlijk niet hoog genoeg zijn voor vwo. Ik zou dat wel een prima oplossing vinden, maar moet afwachten wat school daarvan vindt. Ze vindt het helemaal niet erg dat ze vrienden gaat missen, want er blijven er genoeg over en dat vult zich ook wel weer aan. Het liefst zou ze wel deelnemen aan het examen om te zien waar ze staat, dat is ook de reden dat ze nog steeds met de voorbereidingen daarvoor door gaat. Als ik het goed begrijp trek je je dus alleen maar terug voor een examen als je verwacht te zakken en het überhaupt niet wil proberen. Het verschil voor school is dan alleen een zittenblijver meer en een gezakte minder. Ik heb het PTA nog even goed nageplozen, maar de spreiding is allen in geval van bijv. Ziekte

MM

MM

05-02-2016 om 20:53

Ik begrijp de situatie niet helemaal

maar spreiding van examens beperken tot medische redenen is schoobeleid, geen wettelijk beleid. Misschien kun je school met goede argumenten overtuigen om een uitzondering te maken.

Havo is

Een startkwalificatie. Ze kan dus ook een jaar werken of een jaar naar high school is Amerika, weet niet hoe duur dat is?

Als ze al weet wat voor vervolgopleiding ze wil, waarom dan niet gewoon examen en werken? Heb ik ook gedaan en was prima, heb in dat jaar heeeeeel veel geleerd en ben erg veranderd is positieve zin.

Moeder

Moeder

05-02-2016 om 21:30

Spreiding

Artikel 59. Spreiding voltooiing eindexamen

1. Het bevoegd gezag kan, de inspectie gehoord, toestaan dat een kandidaat die in het laatste leerjaar langdurig ziek is, en een kandidaat die lange tijd ten gevolge van een bijzondere, van de wil van de kandidaat onafhankelijke omstandigheid niet in staat is geweest het onderwijs in alle betrokken eindexamenvakken gedurende het laatste leerjaar te volgen, het centraal examen en in voorkomend geval het schoolexamen, voor een deel van de vakken in het ene schooljaar en voor het andere deel in het daarop volgende schooljaar aflegt. In dat geval wordt het eindexamen in een vak in het eerste of in het tweede van deze schooljaren afgesloten.

Dit is niet van toepassing.
Reizen en werken zijn beide geen optie

MM

MM

05-02-2016 om 23:11

Moeder

Jij bekijkt het vanuit een tweede jaar 5havo. Als je dochter voor de examens wordt teruggeplaatst naar 4havo en "alvast" examen doet in een aantal vakken, mag het wel zonder opgaaf van reden.

Artikel 37a. Centraal examen in eerder leerjaar

1. In afwijking van artikel 37, tweede lid, kan het bevoegd gezag een leerling uit het voorlaatste of direct daaraan voorafgaande leerjaar toelaten tot het centraal examen in één of meer vakken, niet zijnde alle vakken van het eindexamen.
2. Indien toepassing wordt gegeven aan het eerste lid, wordt het schoolexamen in dat vak of die vakken afgesloten voor aanvang van het eerste tijdvak in dat leerjaar.
3. Artikel 49, vierde lid, en artikel 50, vijfde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
4. Indien toepassing wordt gegeven aan het eerste lid, wordt het derde tijdvak aansluitend aan het voorlaatste of direct daaraan voorafgaande leerjaar afgenomen door het College voor examens.
5. Indien de leerling in één of meer vakken centraal examen heeft afgelegd in het voorlaatste of direct daaraan voorafgaande leerjaar, en niet is bevorderd tot het volgende leerjaar, vervallen de met dit centraal examen of deze centrale examens behaalde resultaten.

Na het examen.

Ze weet wat ze wil maar dat is het komende schooljaar voor haar nog te vroeg. Werken, reizen, studiejaar buitenland zijn geen opties. Voor vwo zijn haar cijfers, waarschijnlijk, aan de lage kant.

Met opzet doubleren zou ik zonde vinden, dat is dan onnodig een jaar verspillen. Liever Examen doen, kijken wat de cijfers gaan worden en je recht op herkansingen pakken om cijfers te verhogen. Gesprek hierover met haar mentor, de dilemma's en of ze oplossingen weten.

Als vwo er niet inzit zou ze misschien een jaar mbo4 kunnen doen? Het liefst in de richting van haar hbo studie?

Elfje65

Elfje65

06-02-2016 om 09:12

Indien niet geslaagd

Zou ik voor de gezakte vakken VAVO doen. En een beetje bijwerken en dan naar HBO. Waarom zou je een langere route kiezen?

Moeder

Moeder

06-02-2016 om 10:23

Begrijp ik het goed dat ze wettelijk gezien, na een normale schoolloopbaan zonder doubleren ,in 5 havo op papier terug gezet zou kunnen worden om als 4 havo leerling een deel van het cse te maken. ?
Elfje , ze wil nu nog niet slagen. Bij een goed cijfer is ze enerzijds blij en anderzijds niet, omdat het haar slagingskans vergroot. (:"s**t, weer een voldoende")

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-02-2016 om 10:29

Werken

Waarom gaat ze niet gewoon een jaar werken?

Moeder

Moeder

06-02-2016 om 10:33

Werken

Dan is ze uit het schoolritme, zal er kennis wegzakken, nee, als ik naar mijn kind kijk geen goed idee.

zebra

zebra

06-02-2016 om 10:34

bij ons

is er ook de mogelijkheid om na havo een jaar havopiste te doen. Dat is eigenlijk een voorbereidend jaar voor een vervolgopleiding in België waar de normen anders liggen dan hier.

Maar misschien is er in jullie omgeving toch nog wel een andere mogelijkheid om toch nog eerst iets anders te gaan doen tussen het eindexamen en de vervolgopleiding van je dochters keuze? Misschien een jaar werken en intussen deelcertificaten halen in vakken die ze ook krijgt tijdens haar vervolgopleiding?

MM

MM

06-02-2016 om 10:35

Moeder

Ja, dat kan, maar uiteraard telt het terugplaatsen wel als doubleren.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de enige optie voor je dochter is om de havo een jaar te rekken op de huidige school. Het ontgaat mij waarom iemand bewust zou kiezen voor een jaar stilstaan in ontwikkeling, en hoe dat iemand zou moeten voorbereiden op een studie. Vrijwel alles klinkt meer leerzaam dan een extra jaar havo waar dat niet nodig is.

Maar goed, kan ze misschien nu gewoon "slagen" en volgend jaar een ander profiel doen? Dan moet ze in elk geval nog iets doen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-02-2016 om 10:38

Tja

Heeft het met haar leeftijd te maken dat ze nog niet naar die opleiding kan? Misschien kan ze daar met een studiebegeleider praten en vragen wat hij aanraadt als tussentraject. Een verkorte mbo of zo.

Moeder

Moeder

06-02-2016 om 11:11

Profiel

Je mag volgens mij niet blijven om een ander profiel te doen, dan moet je naar vavo.
Vesper je maakt kans om de spijker te raken.

Moni

Moni

06-02-2016 om 11:18

Vavo lijkt me een goede keus

Dan blijft ze in het studieritme. Ze kan vakken doen die aanvullend zijn op haar huidige profiel. Of vakken die ze al had doen op VWO-niveau.
En als ze het aantal vakken beperkt houdt, kan ze daarnaast een baantje zoeken. Ook heel leerzaam.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-02-2016 om 11:29

Moeder

Ik ken iemand die hetzelfde probleem had. Hij wilde naar een opleiding waarvoor je bij aanvang bijna 18 moest zijn. In de tussentijd heeft hij dus tweejarig mbo gedaan. Voordeel daarvan is dat hij dat diploma vast heeft, voor het geval hij niet door de selectie komt of het toch niet leuk blijkt te vinden.

Tja

Ik gaf ook al aan om mbo te gaan doen maar dat is ook geen optie? Leeftijd speelt dan ook geen rol. Ook raar overigens dat er een minimale leeftijd is om toegelaten te worden voor HBO.
Je bent nu eenmaal 16 of 17 als je de Havo verlaat.
Ze hebben liever leerlingen die een keer zijn blijven zitten?

Moeder

Moeder

06-02-2016 om 18:57

Nou

Uit nieuwsgierigheid even de klas van dochter bekeken. 25% 16jr, 46% 17 jr , 29% 18jr. Waarbij ik de aantekening moet maken dat dit een totale meisjesklas is. Bij haar vorige 50/50 klas met jongens die later het "licht " gezien hadden (instroom vmbt) was de middelde leeftijd hoger.
We gaan morgen nogmaals om tafel zitten, vooral nu ik gezien hebben dat mbo' s ook loten en de inschrijving voor 1 maart is.

Loten

Ja, dat zal zeker kloppen, zo'n 75% is 16/17 bij verlaten Havo, met of zonder diploma.
Mijn zoon doet mbo4 en er zitten ook havisten in zijn klas. Gewilde mbo's hebben een loting en er is eerst een intakegesprek. Soms moeten er ook opdrachten, portfolio's ingeleverd worden.
Ook zijn er vaak minimale cijfers vereist voor bepaalde vakken, maar dat zal met een Havo diploma wel goed zitten.
Toch weer een nieuwe optie, leuk toch?

Nur

Nur

06-02-2016 om 19:38

Moeder

Als je dochter een opleiding wil doen waar een minimum leeftijd voor geldt en daarom wil wachten zou ik ook even informeren of deze opleiding geen loting heeft of intakegesprekken. Als dat zo is dan kan het blijven zitten in de eindexamen klas nog wel eens vervelende gevolgen hebben.

Overigens denk ik niet dat ik hiermee accoord zou gaan. Ik zou het niet zien zitten dat mijn kind een jaar extra op school blijft als daar geen noodzaak toe is. Er zijn veel meer andere dingen die gedaan kunnen worden in zo'n jaar. De optie van een MBO opleiding die hierboven wordt genoemd lijkt me een goede keuze. Zo kan ze mooi een extra diploma halen. Of ze probeert bij het VAVO met 2 in 1 jaar alsnog een VWO diploma te halen. Gaat misschien niet lukken maar als het wel lukt is het natuurlijk een hele goede ontwikkeling.

Moeder

Moeder

06-02-2016 om 20:03

Mbo

Kan een mbo op basis van intake je weigeren? Of alleen een negatief advies geven?

Nogmaals, we snappen en steunen haar, maar vinden het inderdaad jammer dat ze een jaar "stil" wil gaan staan. Ze heeft al laten zien dat ze een zeer sterke wil heeft en dat heeft tot nu toe prima uitgepakt. We gaan , met dank aan jullie input, samen met haar nog maar eens alles op een rij zetten. Uiteindelijk, zoals mijn man al aangaf, als ze het echt niet ziet zitten kan ze ook "zomaar" het examen niet halen.... En geloof me, dat doet ze

V@@s

V@@s

06-02-2016 om 20:13

dan mag ze waarschijnlijk ook niet blijven

Veel kinderen die zakken doen het jaar erop VaVo.

Negatief advies.

En dan mag je komen voor een 2e ronde. Dat kan gebeuren in het kader van "motivatie onvoldoende", geen goed portfolio, allerlei zaken waar de commissie zin in heeft om je buiten je cijfers om, die ook meespelen, op af te wijzen.
Gewilde scholen willen de krenten uit de pap. Dat zal bij Hbo niet anders zijn?
Is ze daar vast op voorbereid. Doubleren zal haar kansen niet vergroten.

Heeft de hbo opleiding van haar keuze niet een entreeopleiding of instap-tussenjaar?
Dat heb ik ooit eens gedaan. Maar dan praat ik over de oertijd.

Ze mag wel blijven op Havo 5.

Die regels kan je ook opzoeken. Als je nog nooit bent blijven zitten, 16/17 jaar bent in H5 mag je het jaar vast overdoen.
Vavo kom je ook niet zomaar op als jongere. Je school moet hardmaken waarom ze de leerling geen onderwijs meer willen/kunnen bieden. Waarom de leerling zonder diploma, de school moet verlaten.

En toch

Denk ik dat werken ook een optie is. Als deze opleiding echt is wat ze wil, kan ze dat na een jaar werken ook oppakken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2016 om 09:41

Tja Moeder

Als het er zo eentje is, moet ze verleid worden dus. Aan jullie dus de mooie uitdaging om een route te bedenken die interessanter lijkt dan tweemaal havo-5. Ikzelf heb ook een jaar Vavo gedaan. Dat is me niet slecht bevallen. Kun je niet samen met haar daar een keertje op gesprek gaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.