Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lucile

lucile

03-09-2015 om 08:45

Terug naar zelfstandige scholen mavo, havo en vwo?

http://nos.nl/artikel/2055626-scholengemeenschappen-verdwijnen-door-krimp.html

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 09:00

tja

Ik verbaas mij er een beetje over. Een stad als Maastricht heeft alleen ruimte voor een apart vmbo, een aparte havo en een apart VWO? Waarom? Over wat voor leerlingenaantallen hebben we het dan? Een school van 800 leerlingen? Minder? Vreemd.

Jammer,

Een scholengemeenschap maakt het gemakkelijker om tussentijds van niveau te wisselen. Het wisselen van klas maakt nog wel mogelijk dat een leerling het sociale wereldje met vrienden en oudklasgenoten kan behouden.

Het kwijtraken van contacten en op een andere school opnieuw vrienden zoeken, kan tegen vallen. Leerlingen zijn niet alleen op school om kennis te vergaren, maar ook te leren sociaal met elkaar om te gaan, voor later.het bestaan van vriendschap gedurende de schoolperiode is best wel waardevol voor de jonge mensen.

Ps mijn zus mocht in brugklas van mavo naar havo. Alleen betekende dit dat ze naar een andere school moest. Tranen en tuiten, ze wilde haar vrienden niet kwijt. Zodoende op de mavo gebleven terwijl ze de havo best had aangekund. Als ze op een scholengemeenschap had gezeten, was ze wel gegaan.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 10:04

Flanagan

Het zal moeilijker zijn op aparte scholen maar dat hebben we altijd al gehad. Aparte gymnasia, aparte LBOscholen etc. Juist havo is het niveau wat het meest met andere niveau's samen zit.

Ook binnen een scholengemeenschap is opstromen (of afstromen) vervelend, sommige kinderen durf je niet te laten wisselen omdat ze juist een beetje vrienden hebben gemaakt, die zijn er ook.

Angela67

Angela67

03-09-2015 om 10:12

ik vind het kul

juist als je een goede scholengemeenschap hebt maak je optimaal gebruik van de talenten van leerlingen, hetgeen op langere termijn juist voor een vergrijzende omgeving toekomst biedt.
En laat die grenzen juist wat minder sterk zijn, wees flexibel in je klassenopbouw over de jaren heen zodat je juist zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten accomodeert.
Dit soort artikeltjes maken duidelijk dat het gaat om het financiele belang van de organisaties en niet om de leerlingen en de kwaliteit van onderwijs als uitgangspunt.
gr Angela

Maastricht

Ik hoorde het op de radio en het verbaasde mij ook dat het uitgerekend om een grote stad ging. In mijn regio hebben de grote dorpen ook scholengemeenschappen. Zelfs met extra's als TTO en technasium. Daar zou ik eerder verwachten dat dat vanwege de krimp niet meer haalbaar is.

Ik ben er niet perse op tegen. Die van mij zouden er waarschijnlijk net een tandje harder aangetrokken hebben om bij hun vrienden te blijven. Opstromen is in een scholengemeenschap ook altijd lastig.

Wat ik wel een hele slechte ontwikkeling vind is het verdwijnen van dakpanbrugklassen. Het is mij volstrekt waarom het lyceum waar mijn kinderen heengaan vorig jaar een havo-brugklas heeft ingesteld.

lisbeth

lisbeth

03-09-2015 om 11:10

Maastricht

Toevallig erg bekend met die stad.
Niemand is hier blij met de ontwikkelingen in het vo. Het stadsbestuur ook niet.
Bij maastricht spreken we over oost en west van de maas. De ene kant heeft nu een vhbo. De vroegere havo en de andere kant heeft het vwo en het vmbo. Goede tl leerlingen en vwo leerlingen van de westkant mogen ook instromen bij de vhbo. Maar ze krijgen les op havo niveau. Vwo leerlingen moeten dus na twee jaar switchen naar de andere kant van de stad. Tl leerlingen die na twee jaar ook het niveau niet aankunnen moeten ook naar een andere school aan de andere kant van de stad. Je hebt geen keuze meer in school. Havo is dus maar 1 school, vwo is nu tijdelijk nog op twee locaties maar ook dat gaat veranderen. Vmbo is op 1 locatie.
Combi brugklassen zijn er dus inderdaad niet meer. Combi adviezen mogen ook niet meer gegeven worden.
Het is voor ons een reden geweest om onze oudste dit jaar te laten starten op een scholen gemeenschap in een naast gelegen plaats.

lucile

lucile

03-09-2015 om 13:55

denken

Ik moet er even over nadenken. Kijk ik naar onze stad, dan is er maar 1 middelbare school. De stad er naast ook. Eigenlijk is er maar ruimte voor 1 middelbare school. De ene krimpt al flink. Dat betekent uitholling van faciliteiten, van roostermogelijkheden, van vakkeuzes. Als je bijvoorbeeld 2 klassen hebt van ieder 25 leerlingen en dat met 4 profielen, dan is het allemaal wel beperkt qua kosten en mogelijkheden. Je krijgt veel meer beperkingen van combinaties van vakken die je wilt kiezen en waarschijnlijk ook een versnipperder rooster.
Wat vind ik dan fijner? 1 krimpschool met beperkingen, die waarschijnlijk toch binnen een paar jaar gaat fuseren (zoals al veel basisscholen hier doen) of wordt gesloten en 1 school die langzaam krimpt? Of toch verschillende zelfstandige niveaus die stevig zijn en meer kans geven op goed onderwijs met minder beperkingen? Ik geloof dat ik dan toch voor dat laatste kies.
Dat doorstromen op brede scholengemeenschappen, dat valt zwaar tegen, eerder afstromen. Vaak zijn die scholen erg groot. Ik vind zelf een kleinere school fijner en mijn kinderen ook.

Amare

Amare

03-09-2015 om 13:58

ik snap het niet

maar dat kan natuurlijk aan mij liggen

Het artikel gaat er vanuit dat je met aparte scholen meer kwaliteit kunt leveren. Maar waarom dan? Je bent toch juist veel kwetsbaarder met (relatief) kleinere scholen, ook als het om aantallen leerkrachten gaat?

lisbeth

lisbeth

03-09-2015 om 14:13

Puur

Bezuinigingen, niet meer en niet minder.

Amare

Amare

03-09-2015 om 14:15

maar lisbeth

in hoeverre zijn meerdere kleinere scholen dan goedkoper? Schaalvergroting werd toch juist altijd als efficiënter en dus goedkoper gezien? Dat is nou precies wat ik niet snap.

lucile

lucile

03-09-2015 om 14:22

volgens mij

Volgens mij is de gedachte dat als je alle havo-leerlingen, alle vwo-leerlingen en alle vmbo-leerlingen uit de stad bij elkaar zet, je meer kunt bieden dan als je een scholengemeenschap hebt met een handjevol vwo-leerlingen en een handjevol havo-leerlingen en een wat grotere handvol vmbo-leerlingen hebt. De gedachte is dat je per afdeling havo en per afdeling vwo 4 profielen moet voorzien. Nu zijn er veel meer mogelijkheden als je bijvoorbeeld een havo 4-laag hebt met 300 leerlingen dan een met 50 a 60 leerlingen. 10 a 20 per profiel of 60 a 90 per profiel.
Ongetwijfeld speelt geld mee maar liever zo'n oplossing dan allerlei beperkingen.

lisbeth

lisbeth

03-09-2015 om 14:24

Minder

Locaties en dus minder kosten. Dat is wat de meeste vermoeden.
Hoewel ik er ook her fijne niet van weet. Het is duidelijk dat het een bezuinigingskwestie is. Minder scholieren dus minder geld. Er zijn veel stemmen op gegaan om twee brede scholengemeenschappen te creëren. 1 aan elke kant van de stad. De stichting wilde dat echter niet. Waarom is mij niet duidelijk. De stad heeft toen een onafhankelijk onderzoek laten doen en daar kwam uit dat deze optie niet slechter was dat twee brede scholen gemeenschappen. Hierdoor had de stichting een vrijbrief om het door te zetten.
In principe zijn alle niveaus aanwezig, van badis tot gymnasium of tto. Alleen is van ieder niveau nu nog maar 1 school.

lucile

lucile

03-09-2015 om 14:32

lisbeth

Voor mij is het niet heel duidelijk dat dit een bezuinigingskwestie is. Meer hoe kun je toch goed onderwijs leveren met de hoeveelheid geld die er is. Natuurlijk is het jammer dat er minder keuze is in school maar ja, het gaat passen en meten worden met de krimp van aanwas van kinderen/jongeren. Ik vind deze keuze dan nog niet zo slecht.

lisbeth

lisbeth

03-09-2015 om 14:40

Lucile

Wat ik als ouder niet fijn vind is dat je geen keuze meer hebt. Als je als ouder niet achter een bepaalde school staat heb je pech. Waar we vroeger konden kiezen tussen drie havo opleidingen of drie vwo opleidingen is er nu maar 1. de huidige hvbo heeft voor een specifiek soort onderwijs gekozen waar je als ouder maar achter moet staan en waar je kind het type voor moet zijn.
Daarbij is het voor veel kinderen echt ver fietsen. Als je aan het uiteinde van maastricht west woont en je moet naar het vmbo in maastricht oost is dat echt wel een stuk. Al is dat niet mijn grootste struikelblok.

lucile

lucile

03-09-2015 om 14:46

lisbeth

Dat snap ik allemaal. Maar door zo te handelen kunnen je kinderen misschien wel extra vakken kiezen (filosofie, maatschappijwetenschappen, russisch etc), TTO doen. Kunnen ze een fatsoenlijk rooster hebben. Is de kwaliteit van het onderwijs wat meer te waarborgen.
Het is kiezen tussen 2 kwaden, dan kies ik liever voor kwaliteit.
En vergeet niet, op heel veel plekken in Nederland is het al zo dat kinderen de keuze hebben uit 1 school en dat ze daarvoor misschien nog wel verder en langer moeten reizen dan van de ene kant van Maastricht naar de andere. Denk aan de Achterhoek, midden-Limburg, delen van Drenthe, Groningen en Friesland. Het is even wennen dat dat nu ook in jouw stad gaat gebeuren.

Marian

Marian

03-09-2015 om 15:34

Net als Lucile

Ik denk inderdaad dat het is zoals Lucile zegt. Mijn zoons zitten op een zitten op een zelfstandig VWO en nu is er een jongen in de 4e gekomen omdat ze op zijn school geen wiskunde D gaven. Als je alle leerlingen van 1 schoolsoort bij elkaar stopt kan je meer vakken en kwaliteit geven. Maar inderdaad het is jammer als je van school moet verwisselen als je een niveau lager of hoger moet.

Moni

Moni

03-09-2015 om 16:03

Van school moeten wisselen, kan ook een voordeel zijn

In ieder geval om afstromen te voorkomen. Als puber niet weet waar hij dan terecht komt, werkt hij misschien harder om bij zijn eigen klas te blijven.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 17:28

er is een betere oplossing

Bied meerdere onderbouwscholen aan als scholengemeenschap en pas in de bovenbouw ga je naar 1 locatie.

Het kan zo simpel zijn want bij de onderbouw heb je geen gedoe met profielen en sectoren (die op OO altijd voor het gemak vergeten worden lijkt het wel).

Dus meerdere scholen die vmbo 1 en 2 en havo/vwo 1-3 aanbieden en daarna ga je wellicht naar een andere locatie. Het op- en afstromen is ook vooral iets voor de onderbouw.

Moni

Moni

03-09-2015 om 19:54

Klinkt goed Jamie, hoewel

ik denk dat leerlingen zich enorm laten beïnvloeden in hun keuzes voor de bovenbouw als ze weten dat ze dan naar een andere locatie moeten of dat ze dan niet meer bij vrienden zullen zitten in hetzelfde gebouw.

Wij hebben bewust gekozen voor een brugklas van één niveau. Ik zou geen moeite hebben met één locatie per stad.
Ik zou het wel jammer vinden als je geen school meer kunt kiezen die het beste past bij je kind.

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 21:47

tja

Maar dat laatste hebben heel veel leerlingen niet die niet in de buurt van een grote stad wonen. Ik vermoed dat de scholengemeenschappen daar dan ook minder uitgesproken zijn dus sneller passend.

Ik snap niet wat je zegt met die vrienden, er komen juist meer andere bovenbouwers bij, van andere onderbouw scholen. Ik bedoel dus dat er meer onderbouwlocaties zijn en minder bovenbouwlocaties zodat je meer profielen en sectoren kunt aanbieden.

Anders

Anders

04-09-2015 om 10:42

Den Helder

In Den Helder is een aantal jaren geleden gekozen voor het reeds geopperde andere scenario.
HAVO/VWO onderbouw gezamenlijk, HAVO en VWO bovenbouw zijn gescheiden, al zitten ze, geloof ik wel op dezelfde locatie. Een zelfstandige MAVO en een zelfstandig VMBO beroepsgericht, die wel allemaal vallen onder één paraplu, scholen aan zee.
In Julianadorp is een school die ook onder die paraplu valt, die alleen onderbouw aanbiedt. Dus in de bovenbouw wordt alles zoiezo weer gehusseld. Ik persoonlijk vindt dit een betere scheiding dan die in Maastricht. Door VWO helemaal af te scheiden, komen laatbloeiers op de HAVO terecht en de stap om dan alsnog naar VWO op te stromen lijkt mij groter. Ik ken kinderen die met een dun HAVO/VWO advies via een HAVO/VWO brugklas op het VWO zijn terecht gekomen en nu honours student zijn op de universiteit. Niet alles ligt op 11-, 12-jarige leeftijd al vast.

Morgen weer anders

Voor elke opzet is wat te zeggen en elk nadeel heeft zijn voordeel.

De kwestie is dat de beslissingen niet om de onderwijskundige voordelen genomen worden. Het is geen pedagogisch of educatief beleid. De beslissingen in het onderwijs, ook in Maastricht, worden genomen door (daarvoor ingehuurde?) managers die de kwestie bekijken alsof ze ondernemers zijn.

De centrale vraag: hoe houden wij het onderwijs het meest rendabel in stand?

Dat vraagt om een ondernemers kijk op de kwestie. Geen schoolkeuze levert de best voorspelbare leerling stroom op. Ook in niet krimp gebieden (Amsterdam) wordt om die reden de keuze uitgeschakeld (iedereen moet loten).

Hou er rekening mee dat de voorspellingen gebaseerd worden op cijfers uit het verleden. Dat kan over cijfers gaan van vijf jaar geleden. Dat is een (bijna complete) vo populatie.

Relatief kleine veranderingen kunnen tov die cijfers de plannen volledig op zijn kop zetten. Zo kan de leerlingenstroom voor een niveau plots 2 klassen groter of kleiner zijn dan gedacht en dan wordt het ineens toch weer interessant om een gemengde brugklas te maken (rendabel inzetten van leerkrachten).

Welke rationalisatie je ook toepast (goed idee want..) of aangedragen krijgt (uitleg in de schoolgids), het is zo houdbaar als een pak melk. Morgen, als het toch niet zo'n rendabele keus blijkt te zijn, is alles weer anders.

En voor dat anders is dan ook weer wat te zeggen want elk nadeel heeft zijn voordeel.

Maar als je in Maastricht woont en wilt weten waar je aan toe bent met het onderwijs, dan is het misschien handig om even over de grens te kijken. Daar kan niet zomaar van organisatievorm veranderd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.