Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Televisie kijken in de kleuterklas

Wij wonen al een tijdje in Frankrijk en mijn zoon van 5 zit op de kleuterschool (hier apart van de basisschool). Ik irriteer me aan het feit dat de kleuterklas als het regent voor de tv wordt gezet. Als het de hele dag regent wordt er dus 2x tv gekeken, voor de duur van het speelkwartier. Als er sneeuw ligt op het plein wordt er ook niet buiten gespeeld.

Ik snap dat onze school te weinig ruimte heeft om de kinderen van drie klassen allemaal tegelijk binnen te laten spelen, maar ik vind tv-kijken (=stilzitten, "ontspanning") echt geen goede vervanging van het speelkwartier (=actief zijn, uitrazen). Bovendien zijn het ordinaire tekenfilmpjes die ze kijken, geen educatieve tv.

Ik zou graag van jullie willen weten hoe dat in Nederland gaat. Ik heb geen ervaringen met de huidige praktijk, maar in mijn tijd keken we echt geen tv op school, afgezien van SchoolTV!!

Knurf

Knurf

12-11-2013 om 16:11

ook zo

op de school van mijn dochter wordt ook best veel tv gekeken. Zowel educatieve programma's (delen van Klokhuis voor geschiedenis en zo) als een speelfilm op vrijdagmiddag (die dan soms niet eens afgekeken kan worden omdat het tijd is om naar huis te gaan). En nu met het smartbord en de pc in de klas gaat regelmatig (!) youtube aan om liedjes te zien en te horen.
Ik kan er maar niet aan wennen, maar mijn dochter vindt het heel normaal.

Marie

Marie

12-11-2013 om 16:20

speellokaal

Ik weet niet hoe het nu gaat, maar toen onze kinderen kleuter waren gingen ze op regenachtige dagen ook wel extra "uitrazen" in het speellokaal.
Verder kunnen kinderen als het een beetje miezert toch best wel even naar buiten?
Televisie werd er ook wel gekeken hoor, maar dan wel Schooltv.

Gymzaal