Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Televisie kijken in de kleuterklas

Wij wonen al een tijdje in Frankrijk en mijn zoon van 5 zit op de kleuterschool (hier apart van de basisschool). Ik irriteer me aan het feit dat de kleuterklas als het regent voor de tv wordt gezet. Als het de hele dag regent wordt er dus 2x tv gekeken, voor de duur van het speelkwartier. Als er sneeuw ligt op het plein wordt er ook niet buiten gespeeld.

Ik snap dat onze school te weinig ruimte heeft om de kinderen van drie klassen allemaal tegelijk binnen te laten spelen, maar ik vind tv-kijken (=stilzitten, "ontspanning") echt geen goede vervanging van het speelkwartier (=actief zijn, uitrazen). Bovendien zijn het ordinaire tekenfilmpjes die ze kijken, geen educatieve tv.

Ik zou graag van jullie willen weten hoe dat in Nederland gaat. Ik heb geen ervaringen met de huidige praktijk, maar in mijn tijd keken we echt geen tv op school, afgezien van SchoolTV!!

Knurf

Knurf

12-11-2013 om 16:11

ook zo

op de school van mijn dochter wordt ook best veel tv gekeken. Zowel educatieve programma's (delen van Klokhuis voor geschiedenis en zo) als een speelfilm op vrijdagmiddag (die dan soms niet eens afgekeken kan worden omdat het tijd is om naar huis te gaan). En nu met het smartbord en de pc in de klas gaat regelmatig (!) youtube aan om liedjes te zien en te horen.
Ik kan er maar niet aan wennen, maar mijn dochter vindt het heel normaal.

Marie

Marie

12-11-2013 om 16:20

speellokaal

Ik weet niet hoe het nu gaat, maar toen onze kinderen kleuter waren gingen ze op regenachtige dagen ook wel extra "uitrazen" in het speellokaal.
Verder kunnen kinderen als het een beetje miezert toch best wel even naar buiten?
Televisie werd er ook wel gekeken hoor, maar dan wel Schooltv.

Gymzaal

Hier gaan ze met slecht weer in de gymzaal uitrazen, maar die mogelijkheid moeten ze wel hebben, de gymzaal zit hier onder één dak.

hier

Voor zover ik kan nagaan is het hier vooral schooltv, en straks voor de kleuters denk ik weer Sinterklaasjournaal. Maar van zoon begreep ik dat daar ook het digibord wel eens gebruikt is om de kinderen als beloning, omdat ze zo goed gewerkt hadden, iets leuks op youtube te laten kijken.
Overigens blijft men alleen bij echt slecht weer binnen. Kleuterdochter vandaag toevallig, toen hebben ze in de klas gespeeld.

Groeten,

Temet

vreselijk ook hier

bij de kleuters is het geloof ik beperkt met tv kijken, voornamelijk schooltv (alhoewel jongste vandaag Bumba gezien heeft op school....). Maar de oudste keek vorig jaar tijdens het eet- en drinkmoment altijd naar Bassie en Adriaan (jeugdsentiment van de juf!), en ze kijken ook geregeld youtube clipjes als beloning. Heeft ook niet persé mijn voorkeur, alhoewel er af en toe ook wel eens wat leuks voorbij komt. Zo hadden ze laatst met de hele klas de 'cup song' geoefend via youtube.

bij slecht weer

misschien dat ze bij slecht weer wel eerder tv kijken. Ik bedenk mij nu dat het vandaag ook vies weer was bijna de hele dag. Maarja, dan vind ik ook wel dat er andere manieren zijn om de kinderen te laten ontspannen.....

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2013 om 09:14

Hier....

Alleen als de regen echt met bakken uit de lucht komt blijven de kleuters binnen. Met sneeuw juist extra lang buiten spelen, wat is nou leuker dan dat!

Geen tv

Als het te hard regent om buiten te spelen mogen de kleuters en derde groepers naar keuze in het speellokaal spelen of in de eigen klas tekenen of een spelletje doen. Pauzes zijn niet alleen voor de frisse lucht en beweging, maar toch ook om met je vriendje spelen. Dat laatste aspect verdwijnt ook nog eens bij tv kijken.

skik

staartmees

staartmees

10-12-2013 om 18:14 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!

Hier is het probleem dat ze een heel klein speellokaal hebben waar niet met 3x 30 kinderen kan worden gespeeld. Ze zéggen (en ik zou het graag willen geloven) dat ze als het regent de kinderen eerst vrij in de klas laten spelen en als ze dan te druk worden, verkassen naar het speellokaal voor de tekenfilmpjes. Want ja, dat is wat ze kijken, er is weinig educatiefs aan.

Verder zijn ze hier in Frankrijk superbang dat een ouder klaagt dat zijn kind ziek is geworden door het spelen in slecht weer. Als er sneeuw ligt op het plein durfen ze ze ook niet te laten spelen want o wee, als een kind uitglijdt en zich bezeert!

Tv als beloning vind ik trouwens ook een beetje makkelijk. Ik bedoel, op school kun je toch ook leuke spelletjes of activiteiten aanbieden die aantrekkelijk en ontspannen zijn?

Hier in Frankrijk zijn we (gelukkig?) nog ver van de Digiborden en andere techniek. Ons schooltje is echt prehistorisch, verschilt niet van mijn eigen kleuterlokaal in de jaren '80. Geen computer te bekennen!

jeetje

"Als er sneeuw ligt op het plein durfen ze ze ook niet te laten spelen want o wee, als een kind uitglijdt en zich bezeert!"

Jeetje. Een Nederlandse school die de kinderen binnenhoudt als het gesneeuwd heeft zit eerst die hele dag met bokkige kinderen en heeft de volgende ochtend een horde protesterende ouders op de stoep!

's Lands wijs, 's lands eer, zeggen ze dan geloof ik

Groeten,

Temet

guera

guera

16-12-2013 om 14:50

alleen functioneel

Ook een prehistorische mentaliteit zo te horen...behalve alleen het gebouw. Ik vind digiborden echt wel een vooruitgang horen. Mijn kinderen maken powerpoint of prezi's. Ik mail ze naar de juf en hopla daar is de ondersteuning voor de spreekbeurt incl ondersteunend you tube filmpje al dan niet van jezelf over vroeger.
Op onze school wordt functioneel tv gekeken en dat is ook weleens you tube. Maar veel educatief en niet zomaar om de kinderen bezig te houden. Er zit een gedachte achter of is ter ondersteuning van de les. Ik denk dat ze 1 of 2 keer per jaar een film kijken bv de dag voor de kerstvakantie en kerstfilm ofzo. That's it. Zeker niet als het slecht weer is om ze bezig te houden. Wat is er mis met tekenen of knutselen of een boek lezen?

bertje1

bertje1

16-12-2013 om 23:00

bij ons bijna nooit naar binnen

bijna altijd buiten; als het echt vies is: naar binnen en dan wat spelen of kletsen of in de zaal met een deel van de kids.
Geen tv!
Maar ja, hoe krijg je zo'n school om???

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.