Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tegenlicht 28 jan.

Tip! Zoals altijd weer een prachtige aflevering van Tegenlicht, zondag 28 januari bij de VPRO. Dit keer over de emancipatiebeweging in het onderwijs, een aantal scholen die de oude normen en waarden gedag zeggen. Een school die Duits heeft geschrapt en in plaats daarvan Spaans aanbiedt, een school die een deel van het aloude programma heeft geschrapt en in plaats daarvan werkt aan weerbaarheid van leerlingen. Een basisschool die 50 weken per jaar open is en waar ouders en kinderen de mogelijkheid hebben om naar eigen schema op school te komen. Omdat dat uiteindelijk het beste past en je daar allemaal veel gelukkiger van wordt. Over passend onderwijs gesproken! Natuurlijk wel met de nodige norm wat betreft het aantal uur onderwijs. Ik werk niet in het onderwijs, wel 3 kinderen waarvan 2 op het VO en in mijn werk veel met het VO te maken. Daar word ik niet altijd gelukkig van. Van wat ik hier zie word ik weer hoopvol

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/01-02-2015/VPWON_1232873

Kijk en raak geïnspireerd. Ik hoop natuurlijk op mensen die én in het onderwijs werkzaam zijn én hun nek durven uit te steken en initiatieven durven te nemen. Laat het een mooie olievlek worden wat mij betreft.

Coya

Ja spannend

Ik heb de aflevering gezien. Ben benieuwd. Ik ben wel blij dat mijn kinderen niet aan dat experiment hoeven mee te doen. Want die drukte in grote zelf werk- en groepsgesprekruimtes met veel studenten bij elkaar - we zetten 120 studenten bij elkaar volgens de directeur- die chaos aan planning en veranderingen die leerlingen zelf geacht worden bij te houden, daar zie ik mijn kinderen gewoon niet toe in staat. Maar ik kan me natuurlijk vergissen, maar passend onderwijs is het niet.

Moni

Moni

04-02-2015 om 21:06

Natuurlijk is het passend onderwijs AnneJ

Alleen niet voor alle type kinderen. Dat hoeft ook niet. Andere scholen doen het anders waar andere kinderen weer passen.
Mijn kinderen worden erg dwars en gedemotiveerd van elke dag dezelfde groep in hetzelfde lokaal. Die drukte en chaos zouden ze geweldig vinden.

Interessant

Ik vond het interessant om te zien dat er zoveel bijzondere veranderingen mogelijk zijn binnen de wet op het po en vo. Je hebt gewoon van die voorvechters nodig om wat te veranderen, de meeste scholen laten zich in de houdgreep houden van de methodemakers, traditie en de inspectie, of dat nou ingebeeld is of reëel.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.