Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kleinkoekje

Kleinkoekje

08-01-2015 om 18:51

Technasium omgeving Leidschendam

Hallo allemaal,

Mijn zoon zit nu in grp 8 en gaat volgend schooljaar begint volgend schooljaar met het VO.
Hij wil graag naar een technasium (schooadvies VWO/gym). In de directe omgeving zijn er 3 technasia (Delft, Leiden, Den haag), maar ik vind deze afstanden te groot om de fietsen. Met OV zal hij al gauw een uur onderweg zijn (denk ik, wij hebben weinig ervaring met OV). Heeft iemand ervaring met deze scholen of de fietsafstanden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.


Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 19:00

niet denken

Niet denken maar eerst eens kijken wat de tijdsduur is voor het OV op www.ov9292.nl waarbij je eerst even kijkt in de schoolgids hoe laat het eerste uur begint.

Ook kun je kijken hoe lang het fietsen is via https://www.google.nl/maps

Marie

Marie

08-01-2015 om 20:06

fietsafstand?

Inderdaad wat is de fietsafstand precies?
Hier in de polder is het heel gewoon dat leerlingen op het VO 45 min en soms wel een uur in weer en wind, met amper beschutting het hele jaar door naar school fietsen. Staar je dus niet teveel blind op afstanden.
Trouwens de elektrische fiets is erg in opkomst bij de fietsende schooljeugd.

Ander vraagje. Is je zoon een "groepsmens"? Want bij het vak O&O van het Technasium wordt veel in groepjes gewerkt en dat vindt niet iedereen leuk.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 20:36

precies marie

Weet je zoon goed wat Technasium precies is? Het is toch vaak gewoon heel heel heel erg veel samenwerken, veel presentaties geven, veel theorie en een klein beetje knutselen, maquettes maken etc.

Nog 1

Er zit er nog 1 in de regio. Vast ook de moeite waard om de reisafstand te bekijken. Schijnt een goede/fijne school te zijn.

http://www.melanchthon.nl/bergschenhoek/

Yura

Yura

09-01-2015 om 11:40

CLD

Ik ken iemand wiens kind op technasium CLD heeft gezeten, was wel het eerste jaar dat het bestond. Ik heb niet de indruk dat het nou de moeite van het omfietsen waard is.

mijn zoon ook

Ook mijn zoon wil naar het technasium en ik krijg gewoon als ik om me heen vraag, twee totaal tegenovergestelde berichten over ervaringen met het technasium in het algemeen.
1. Helemaal niks, voegt niets toe, niet ook maar iets technischer dan zonder technasium, veel gepraat, stelt weinig voor, enz.
2. Top, geweldig, leren ze heel veel van, goed voor de samenwerking, eigen initiatief, technisch hoge standaard, enz.

Wat moet je daar nou mee. Er lijkt ook niks tussenin te zitten.
Overigens gaat het hier om een technasium, buiten jouw regio. Ik probeer specifieke ervaringen met die ene school te krijgen van mensen via via.

Succes dus! Eerst maar eens echt die afstanden te pakken zien te krijgen.

Kleinkoekje

Kleinkoekje

09-01-2015 om 17:48

Bedankt

Allen, bedankt voor jullie reactie.
@Barvaux: Hij heeft al een pre-technasium klas gevolgd.
@Picasso: die was ik nog niet tegengekomen. Ik zal zeker naar de open bezoeken.

misschien

Misschien is dat wel goed: even kijken hoe lang die school al met het technasium werkt. Ik kan me voorstellen dat het anders aanvoelt als ze net gestart zijn met het eerste jaar. Of zou dat meevallen. Hier in de region zijn ze 6 jaar bezig met het technasium.

Linda K

Linda K

09-01-2015 om 18:10

Naampje

Ik denk dat je je niet moet verkijken op het label 'technasium'. Er zijn namelijk ook beroerde technasia en gewone scholen die heel sterk techniekonderwijs geven. Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om ervaringen te verzamelen van de specifieke school die je op het oog hebt.

Nina22

Nina22

09-01-2015 om 18:15

Kijk naar

Hoe je kind is? Houdt hij van samenwerken en kan hij dat goed? Dat is vooral heel belangrijk. Heeft hij genoeg zelfvertrouwen om voor een klas van 32 kinderen een presentatie te houden. Durft hij bij het samenwerken initiatief te nemen of trekt hij zich terug? Daar hebben wij ons in vergist namelijk. Kind durfde helemaal niet en werd passief. Tijdens de presentatie klapt hij dicht en haalt dan een 3 voor niet meedoen en de kantjes ervanaf lopen. Gewoon omdat hij niet durft. Het past dus niet bij hem en zonde want nu moeten we een overstap maken naar de gewone VWO afdeling in de school. Wij hebben ons eerlijk gezegd blindgestaard op het leuk technisch bezig zijn en beta kind blablabla. Kind heeft nog niets technisch gedaan alleen maar samenwerken en voor de klas moeten. Nachtmerries heeft mijn zoon ervan gehad. Bij nader inzien had ik dan niet voor deze school gekozen. Inderdaad een super idee als je het eerst kan uitproberen. Dat kan geloof ik bij het Maris college in schevelingen als je nog op tijd bent. Ik heb echt spijt dat wij dit niet gedaan hebben.... Als je het leuk vind om veel presentaties te houden en samen te werken is het super leuk. Je hebt er ook veel aan als je naar een universiteit gaat want je kunt dit allemaal al heel goed en hebt dus een grote voorsprong. Helaas niet voor iedereen geschikt. Zeker niet voor heel technische slimme maar niet al te sociaal handige kinderen. Succes gewenst! Het is dus niet zo zwart wit. Wel goed, of niet goed. Gewoon niet voor iedereen geschikt en voor sommigen super geschikt en heel leuk, leerzaam. Goed kijken naar je kind!!!!! Oja. Dit gaat alleen maar over het kiezen voor een technasium. Nu moet je ook nog kiezen welke..... Moeilijk he...

Moni

Moni

09-01-2015 om 19:09

Kijk ook naar het % leerlingen met een NG of NT profiel!

Dit kun je op internet terugvinden. Ik vind een hoog percentage een teken van goed bêta-onderwijs. Een hoog percentage ligt rond de 70%.
Er zijn technasia die dat niet halen. Een categoraal gymnasium haalt dat gemiddeld wel.

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 20:49

Moni

De school van mijn oudste heeft een betaprofielering, biedt technasium aan op havo niveau en science op VWO maar heeft daarnaast OOK heel veel met kunst en cultuur. Veel kinderen die niets met technasium of science hebben zitten dus ook op de school van mijn oudste en ja dat zie je waarschijnlijk terug in de percentages dus ik vind dat niet 1 op 1 een heel belangrijk criterium.

Hoe kan ik (en TS) die percentages eigenlijk vinden?

Moni

Moni

09-01-2015 om 20:58

Hier

http://www.venstersvo.nl/
Klik door naar de profielen van de school die je bekijkt. Vergeet niet combiprofielen (zoals NT en NG) bij de enkele profielen op te tellen.

Bij een hele grote school met meerdere specialiteiten snap ik dat de percentages anders zijn. Zelf had ik verwacht dat een categoraal gymnasium veel meer alpha profielen zou hebben. Dat blijkt niet zo te zijn.
l

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 21:15

tja

Ik vind het percentage wat voor een Natuurprofiel kiest niet noodzakelijkerwijs iets zeggen over het geven van goed bètaonderwijs en dan heb ik het nog niet eens over de vraag of technasiumleerlingen allemaal wel zo bèta zijn. Ik weet niet of ik het advies dus wel zo goed vind. Een school kan zich om meer manieren dan alleen op bèta profileren.

(ik kan overigens niet veel met die site, wat doe ik fout)

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 21:22

gevonden

Ok het gaat beter via http://www.scholenopdekaart.nl/ maar die kun je in maart niet meer gebruiken.

Valt nog mee hier, VWO is 67,4 Natuur (twee jaar geleden).
Havo is 33% en daar zit dus wel technasium bij maar zoals ik al eerder zei, daar ben ik niet tevreden over en ik denk dat Havo dus veel kunst/cultuur mensen trekt. VWO heeft wel science.

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 21:25

grappig

De school vlakbij die van mijn oudste waar hij niet eens wilde kijken bij de open dag omdat die veel taliger/alfa is (mavo, havo en vwo tweetalig bijv) heeft een percentage van 71 Natuur op VWO en ook 33 op HAVO.

Moni

Moni

09-01-2015 om 21:36

Daarom vind ik die cijfers zo mooi

Die zeggen meer dan de open dag.

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 21:46

Moni

Ja maar ik zou er een school dus niet op afserveren. Ik ben het er niet mee eens dat je daar naar moet kijken. Les in een kleine groep zeer geïnteresseerden kan soms beter uitpakken. Net zoals je een grote school niet moet afserveren alleen omdat die groot is.

Moni

Moni

09-01-2015 om 21:50

Ik zeg niets over afserveren

Hoewel we wel afgehaakt zijn bij een VO-school die technasium zou worden en een erg laag percentage had op vwo niveau voor N-profielen. Er waren meer redenen maar deze was wel belangrijk. Als een school zo weinig leerlingen heeft in de N-profielen, hoe gaan ze dan een technasium vormgeven.
Ik weet niet hoe het nu met ze gaat. Wij hebben een andere school gekozen. Ook om meer redenen.

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 22:22

Moni

Ik zie niet in waarom je dat om moet draaien. Een school heeft weinig leerlingen die een N-profiel hebben maar wil technasium doen. Nou dan trekt het vast wel aan en zo niet, het is niet dat je geen O&O kan doen bij een M-profiel. Je serveert een VWO toch ook niet af omdat het maar weinig leerlingen heeft die Grieks kiezen?

Moni

Moni

09-01-2015 om 22:36

Natuurlijk kan het bijtrekken

Alleen zou mijn kind in het eerste jaar zitten van een startend technasium. Als een school tot dan niet bijzonder presteert op dit gebied, wil ik niet dat mijn kind proefkonijn is. Dan ga ik liever naar een school die zich al bewijst op dit gebied en bijvoorbeeld daarnaast O&O biedt. Die zijn er ook. Alleen kun je er dan geen eindexamen in doen, in onze regio tenminste.

Ondertussen wijs geworden door ervaringen op OOL, zou ik een VWO dat maar weinig leerlingen heeft met extra vakken of weinig mogelijkheden biedt voor extra vakken, zeker afserveren. Ervan uitgaande dat mijn kind veel extra's nodig heeft.
Mijn oudste heeft die mogelijkheden nodig maar ik wist bij de keuze van de school nog niet dat er zulke verschillen in zaten. Gelukkig is dat op haar school helemaal goed gekomen. Eigenlijk heb je in groep 8 geen idee waar je echt op moet letten.....

Barvaux

Barvaux

09-01-2015 om 22:54

Moni

Dat is wat anders, ik heb mijn kinderen ook geen proefkonijn laten zijn inderdaad maar ik kijk niet naar gekozen profielen van 6/7 jaar voor mijn kind examen moet doen.

Extra vakken kunnen kiezen is inderdaad niet iets waar je als groep 8 ouder van een oudste kind op let. Ik denk ook dat er belangrijkere zaken zijn dan technasium om een school op uit te kiezen.

Yura

Yura

10-01-2015 om 10:45

Extra vakken

Dat van die extra vakken is een goede tip. In groep 8 let je daar helemaal niet op, je bent al blij dat je het verschil tussen de verschillende vmbo's, havo en vwo snapt, want er is zoveel veranderd. Profielen heb je nog helemaal nooit van gehoord en is van later zorg denk je.
Ik wou achteraf dat ik me beter verdiept had. Dochter is naar een vwo-plus brugklas gegaan en vanaf de 2e gymnasium gaan doen. Dat suggereert dat deze scholengemeenschap wat extra's biedt voor de kinderen die dat aankunnen, helaas was dat alleen t/m de derde, vanaf de vierde was het onmogelijk om een extra vak te kiezen. Het is dat dochter nogal een tijger is (ik mocht me er niet mee bemoeien) en het is haar nu als enige(!) van alle 4 VWO'ers (en volgens mij ook 4 Havo) gelukt om een extra vak te volgen.
Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat de basisschool dochter al die jaren (tot haar frustratie) nooit zo hoog heeft in geschat, dus misschien had ik in groep 8 gedacht dat dit soort dingen niet voor ons van toepassing was.
Ik zou voor een school gaan met zoveel mogelijk opties, dus waar alle profielen worden aangeboden (die scholen bestaan ook, waar je niet alle profielen kan doen) en waar 1 of zelfs 2 extra vakken tot de mogelijkheden behoren, zo houdt je alles nog open, omdat je in groep 8 geen idee hebt welke kant je kind op zal gaan. Zo hadden wij 2 alpha's nooit verwacht dat beide kinderen een NT-profiel (waarvan dochter dus nog wiskunde D als extra) zouden volgen.

hoe moet ik dit interpreteren dan?

Wat moet mijn conclusie hier dan zijn (weinig NT? NG? kan je dus ook een combiprofiel kiezen?)...

VWO slagingspercentage 2012-2013
Profielen: Deelnemers - Geslaagden - Percentage

TOTAAL VWO: 44 - 41 - 93,2%

CM: 9 - 7 - 77,8%

EM: 20 - 20 - 100%

NG: <5 - <5 - 100%

NT: <5 - <5 - 100%

Profiecombi NT/NG: 11 - 10 - 90,9%

Kleinkoekje, heb je al bij andere scholen in de buurt gekeken?

Mijn zoon zit op het Novum, daar doen ze ook heel veel aan natuur & techniek. Vind het een prettige kleine school met oog voor het individu. Ze zijn ook heel makkelijk bij het kiezen van het profiel om extra vakken toe te voegen. In principe mag je alle vakken kiezen, is alleen roostertechnisch natuurlijk niet mogelijk om alle lessen dan te volgen. Er wordt voldoende aandacht besteed aan samenwerken en presenteren, maar dat is niet de hoofdmoot. En die indruk krijg ik dus wel van de Technasia die hier beschreven worden.

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 12:47

Geerke

Als je voor N&T gaat en je neemt daar biologie bij heb je combiprofiel. Over jouw school kan ik voornamelijk zeggen dat ze maar weinig VWO'ers hebben. Twee kleine klasjes.

Kleinkoekje

Kleinkoekje

12-01-2015 om 13:38

Engeltje

Novum staat op mijn lijst, net als Zandvliet en Maartenscollege. Het is allemaal nieuw voor mij en weet niet zo goed welke scholen te selecteren. Ik ben een beetje bang dat ik hem overlaad met scholen. Wil in ieder geval verschillende 'soorten' bezoeken (zie door de bomen het bos bijna niet meer ). Ik hoor in ieder geval positieve berichten over deze scholen, De technasia( uitgezonderd CLD) zijn nog nieuw in de regio. Ik heb 7 scholen op mijn lijst staan. Is dat veel??

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 13:54

ja dat is veel

Het is prima om in groep 7 zeven scholen te hebben maar nu half groep 8 vind ik zeven echt te veel. Je kunt waarschijnlijk niet eens alle open dagen af en als je dat wel doet zal je kind er maar weinig verschil in zien. Ik denk dat je zeker moet streven naar 4 of 5.

barvaux

Ze zeggen een school van ongeveer 1000 lln te zijn en 100 medewerkers.

Is dit klein - ik weet het niet

Examenleerlingen 2012-2013
44 VWO (41 geslaagd, 85%)
127 HAVO (108 geslaagd, 93,2%)

Inderdaad veel

Ik ben het niet eens met Barvaux, dat je eerste terug moet naar 4 of 5. Ik ben met beide kinderen in groep 7 begonnen, dan hadden we zo'n 5 potentiele scholen op het lijstje staan. Alle open dagen afgelopen en infoavonden bezocht. Dan lijstje inkorten tot 2 of 3 favorieten en die in groep 8 nog een keer bezoeken. Bij zoon bleven toen Zandvliet en Novum over, uiteindelijk dus gekozen voor Novum. Bij dochter bleven Maartens en Veurs over, dat werd Maartens (nu Havo/VWO brugklas). Dus ja, nu nog 7 scholen op het lijstje is wel veel. Maar goed, even doorbijten dan maar, want je wilt wel een gefundeerde keuze maken. Probeer dus inderdaad naar alle open dagen te gaan (en ga liefst ook zelf mee, je wil zelf ook een indruk hebben! Maar in geval van nood kan je zoon natuurlijk ook met een vriendje of vriendinnetje mee). Dan maken jullie samen een shortlist. En die scholen ga je dan af voor een persoonlijk gesprek (al dan niet met zoon) en je vraagt of zoon een dag(deel) mee kan draaien. Dan weet je hopelijk welke school je moet kiezen. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.