Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PeterM

PeterM

17-03-2014 om 13:06

Technasium even zwaar als Gymnasium?

Mijn zoon wil graag naar een Technasium op VWO niveau. Nu vroeg ik mij af is een Technasium qua niveau vergelijken met een Gymnasium? Of is een Gymnasium het zwaarst? Alvast bedankt!

Marie

Marie

17-03-2014 om 13:47

hangt er van af

Dat hangt er helemaal van af hoe de school het Technasium heeft ingericht. Houdt je zoon van in groepjes aan een opdracht werken of houdt hij daar helemaal niet van? Want met het vak O&O moeten ze veel in groepjes werken namelijk:

http://www.technasium.nl/Deformule/EenNieuwExamenvak.aspx

Verder is het Technasium nog vrij nieuw, dus niet alle scholen zullen dat organisatorisch goed voorelkaar hebben.

Wat betreft de zwaarte is daar dus niet zoveel van te zeggen.

Minthe

Minthe

17-03-2014 om 13:52

Zwaarste?

Dat is afhankelijk van wat je ligt. Latijn en Grieks is veel stampwerk, O&O (technasium) is veel samenwerken en langlopende projecten, en wordt er veel zelfstandigheid verwacht. Ik vind ze niet te vergelijken. Voor allebei worden andere vakken gecompacteerd.

Het voordeel van O&O (hier op school) is dat vrijwel al het werk op school gebeurt. Het nadeel vind ik dat het veel minder technisch is dan de naam doet vermoeden.

PeterM

PeterM

17-03-2014 om 14:48

veel samenwerken......

Oei, ik weet niet of dat nou zo goed bij mijn zoon past..... Hij is nogal eigenwijs. Klaagt als hij samen moet werken met klasgenoten. Heeft zelf wel eens ruzie gehad toen hij samen een werkstuk moest maken en moest toen blijven samenwerken en dit afmaken van de juf. Ha,ha wel een wijze les voor zoon. Hmmm ik twijfel, is het dan wel verstandig om voor een Technasium te kiezen? Aan de andere kant is hij nog jong en dan moet je ook nog van alles leren over hoe met anderen om te gaan. Krijg je in zo'n samenwerk groepje dan niet dat de een heel veel doet en de ander bijna niets? Waardoor de een wel veel leert en de ander er ongemerkt niet zo veel van opsteekt. Hij wil graag naar het CLD in Delft. Ik hoop dat hij daar goed op zijn plek zit. Kent iemand deze Technasium in Delft? Goede of minder goede ervaring? Daarna wil hij graag naar het TU in Delft. Sluit dat goed aan qua niveau? Bedankt alvast voor reacties. Hoop dat iemand nog reageert met tips over schoolkeuze voor kind die geïnteresseerd is in beta vakken. Is een Technasium dan een logische keuze?

Angela67

Angela67

17-03-2014 om 14:55

technasium

ik zou wensen dat op het technasium de begeleiding vooral zit in het leren samenwerken. Want weet je dat kunnen de meeste volwassenen niet altijd goed en dan zou je het aanbieden zonder begeleiding ?

het is appels ne peren vergelijken, het gym en het technasium. Ze hebben echt heel andere doelstellingen.

Je kunt wel vergelijken hoeveel uren ze ervoor inroosteren (dus grieks/latijn vs het totaal aantal uren per schooljaar; en op technasium het vak 'ontwerpen en onderzoeken' of iets dergelijks). Maar verder zegt het echt niets over 'zwaar' of niet.
ik zou persoonlijk voor gymnasium gaan als je een beta type bent. Maar als je qua ontwerpen, creatief zijn en contactueel beetje handig bent is technasium misschien wel heel leuk als inhoudelijk vak. Maar je bent dus superafhankelijk van je klasgenoten en de begeleiding op het vlak van samenwerken. .. . .

gr Angela

Minthe

Minthe

17-03-2014 om 15:17

Bèta

Samenwerken kan soms vervelend zijn, mijn zoon is er erg slecht in. Maar voor ons (en z'n mentor) was het juist een reden om toch door te zetten met technasium, want het is ook iets wat je gewoon kunt leren. Het is niet het enige vak waarbij je moet kunnen samenwerken.

Het voordeel van Onderzoek & Ontwerpen als eindexamenvak is dat ze (zeker in de bovenbouw) een project van begin tot eind moeten uitvoeren. Dus inclusief onderzoek, brainstorm, conceptfase, modellen maken en presentatie. Dat komt op de TU bij verschillende studies ook weer aan bod. En ook weer in groepjes en met veel verantwoordelijkheid.

Technasium is niet altijd even bèta, maar mijn kinderen vinden de meeste opdrachten wel erg leuk. En ze komen nog eens ergens, want bij vrijwel elke nieuwe opdracht hoort een werkbezoek. En je kan er elk jaar voor kiezen om ermee te stoppen, mocht het niet bevallen. Mijn zoon gaat in de 4e dus niet verder maar kiest voor Natuur, Leven & Techniek (dat schijnt wel echt bèta te zijn).

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 16:53

Hoe zwaar

Hoe zwaar het is ligt aan wat ze er voor inruilen. Dus welke vakken krijgen ze dan niet of minder. Mijn zoon doet technasium op havoniveau en bij hem hebben ze dat ingeruild voor tekenen, handvaardigheid en techniek. Die vakken krijgt hij dus niet. Als ze op jouw beoogde school er voor kiezen om een uur engels, duits en frans in te ruilen (technasium is 5 uur per week) dan moeten die anderen vakken dus sneller. Dat is vaak wat ze ook doen met Latijn en Grieks: minder uren van een ander vak dus aan dat vak moet je harder trekken.

Technasium is inderdaad samenwerken maar je krijgt ook individuele cijfers, dus met een goede begeleiding zien ze wel dat er exemplaren tussen zitten die de kantjes ervan af lopen. Mijn zoon is eigenlijk altijd de leider van het groepje en na 2,5 jaar heeft hij precies door wie hij wat kan en moet laten doen. Ik vind het een beetje een tegenvaller op de Havo maar mij is verzekerd dat je, als je O&O in je profiel kiest het een stuk natuurkundiger wordt. Ik weet wel dat het op het VWO gemiddeld wel wat meer voorstelt.

Arawen

Arawen

17-03-2014 om 19:32

Hier een in 2e klas VWO technasium

Hier ook een Beta-kind dat VWO advies kreeg. Wij vonden Gymnasium nou geen echt toegevoegde waarde hebben voor hem; Grieks en Latijn zijn immers ook talen en daar heeft hij nou net zo'n hekel aan. Maar dat stukje extra uitdaging zou wel een goeie voor hem zijn.
Daarom gekeken bij het Technasium en hij was direct weg van het idee. Inderdaad, langlopende projecten, vaak in samenwerking met/opdracht van het bedrijfsleven. Zoon heeft al een hulpmiddel voor ouderen en een methode om bij brand sneller te reageren ontworpen (dat laatste werd een App, hebben ze nog een prijs mee gewonnen bij de regionale Technasium wedstrijd ook). Dat gaat inderdaad in groepsvorm, maar dat wordt begeleid. Althans op onze school, die staat niet in Delft. Welke invulling ze er bij jullie aan geven zul je bij de open dag moeten navragen.
Overeenkomst Gymnasium en Technasium is inderdaad dat er een extra vak is dat verdieping geeft en waar tijd voor vrij gemaakt wordt op het standaard rooster, zodat de reguliere VWO vakken 'sneller' moeten worden opgenomen door de leerling. Bij het Technasium is dat een vak waaraan je, ons insziens, later meer hebt dan aan Grieks en Latijn. Tenzij je arts of archeoloog wilt worden, misschien. 'Onderzoek en Ontwerpen' geeft straks een goede aantekening op zijn VWO diploma.

JanetEE

JanetEE

19-03-2014 om 09:09

en je kunt ook

Je kunt ook in de eerste jaren grieks en latijn doen en vanaf de 4e alsnog werken voor je technasium aantekening.

Volgens mij sluiten gymnasium en technasium elkaar niet uit.

Marjoleine64

Marjoleine64

19-03-2014 om 15:20

Ervaring met beide

Oudste zoon doet nu 4VWO technasium, vanaf de brugklas. Jongste zoon heeft in de brugklas technasium gedaan, maar is in de 2e overgestapt naar gymnasium en zit nu in de 3e. In de onderbouw heeft het technasium net als het gymnasium 1 blok (70 min) meer roosteruren per week dan de atheneum klassen. Voor technasium worden 3 blokken ingeroosterd voor het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O), waarvan er dus 2 gecompenseerd worden door minder uren voor o.a. natuur en techniek, handvaardigheid (brugklas), tekenen, en nederlands (spreekbeurten doen ze bij O&O, maquettes bouwen en andere 'handvaardigheden' ook). Voor gymnasium worden de extra ingeroosterde uren voor de klassieke talen gecompenseerd door minder uren voor tekenen/muziek en de moderne talen.
In de 2e en 3e is het niet mogelijk om technasium en gymnasium te combineren, dat zou teveel uren opleveren. Vanaf de bovenbouw is dit wel weer mogelijk, dan zijn het gewoon profiel(keuze)vakken en alle profielen hebben een vergelijkbare studielast. Jongste gaat dus volgend jaar weer technasium doen, met grieks erbij ipv een 2e moderne taal.
Technasium is inderdaad wel veel groepswerk. In de onderbouw steeds projecten van 8 weken (4 projecten per jaar), in wisselende groepjes. Ieder project wordt afgesloten met een presentatie voor de opdrachtgever. In de bovenbouw worden de projecten langer en vanaf de 3e mogen ze de groepjes ook steeds meer zelf samenstellen.

koffiekwast

koffiekwast

19-03-2014 om 17:13

kan gewoon samen

1 vd eerste technasium scholen in NL was in Groningen gewoon het gymnasium. Op het Praedinius wordt dit gewoon al een jaar of 10 gecombineerd, dus het 1 sluit het ander zeker niet uit.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-03-2014 om 20:17

CLD Delft

Hoi Peter,

Over de aansluiting op de TU kan m.i. nog niets gezegd worden, 3 VWO is momenteel het hoogste leerjaar voor Technasium op die school.

Overigens kun je volgens mij deze vragen over Technasium (over groepsgewijs werken etc.) ook goed kwijt op de informatiebijeenkomsten van het CLD die voor groep8ers en hun ouders worden georganiseerd.

onderzoek

Is een onderzoek-vak niet gewoon een vast onderdeel van het VWO onderwijs dan?

Op de school van mijn oudste zoon krijgen alle atheneum èn gymnasium leerlingen in de 2e en 3e klas gedurende 2 kwartalen per jaar een blokuur (120 minuten) per week het vak 'wetenschapsoriëntatie'. Dit vak bestaat o.a. uit het doen van onderzoeken (in groepjes), soms een excursie naar een bepaalde faculteit. lezingen van allerlei mensen uit de onderzoekswereld en aan het eind van elk jaar een uitgebreider onderzoek met presentatie enz.

Hoe is dat op andere VWO scholen dan?

Hadewich

Hadewich

19-03-2014 om 21:00

Jippox

Op de school van mijn kinderen bestaat dat vak niet.

Technasium is hier in de eerste drie jaren te combineren met gymnasium, als je er echter examen in wilt gaan doen, dan kan dat alleen bij havo en atheneum. Op de één of andere manier lukt het niet om het goed in te plannen bij het gymnasium...

Mijn ene kind doet gymnasium en doet met plezier Latijn, haalt er ook goede cijfers voor. Mijn andere kind doet atheneum met technasium (als eindexamenvak) en doet dat ook met plezier, haalt ook goede cijfers voor dat vak. Ik zou niet kunnen zeggen of het ene moeilijker is dan het andere. Als ik naar mijn kinderen kijk, maakt het niks uit. Maar dat komt denk ik doordat ze juist die vakken (Latijn en O&O) zo leuk vinden.

Annet

Annet

19-03-2014 om 21:04

Hier op gym

Op het gymnasium (categoraal) van oudste worden in klas 1 t/m 3 twee vakken gegeven die ook bij een technasium horen, namelijk
Onderzoeken en ontwerpen
Technisch ontwerpen.
Ze kunnen geen eindexamen doen in deze vakken.
Op het vwo van jongste hebben ze in de brugklas het vak techniek. Ik weet niet of dat overeenkomst met O&O en of dat ook in de volgende jaren wordt gegeven.

tto technasium

Helaas kan je op onze school ivm studielast gymnasium niet combineren met technasium. In de brugklas wordt een intelligentietest bij alle kinderen afgenomen. Meestal zitten 8 van de 10 slimste kinderen in de tweetalige technasiumklas.
In de derde worden de tweetalige gymnasiumklanten en de tweetalige technasiumklas samengevoegd. De laatsten doen het ietsje beter dan de eerste groep, maar het verschil is miniem.

Angela67

Angela67

20-03-2014 om 16:04

sjonge jonge

een intelligentietest in de brugklas? ik dacht dat als het gedonder op basisschool en toelating op middelbare school eenmaal voorbij was, dat het gewoon om prestaties/cijfers gaat. Dus laten zien wat je kunt en op basis daarvan iets kunnen gaan doen. . . . Jammer!
Het kan natuurlijk zijn dat deze middelbare school iedereen toelaat ongeachte basisschool/cito prestaties, maar dan nog vind ik een intelligentietest gebruiken toch wel vrij eenzijdig.
gr Angela

Dalarna

Dalarna

20-03-2014 om 16:50

Angela

Ik denk dat dat gewoon een NIO is, die wordt op veel basisscholen ook gedaan en veel kinderen moeten die ook doen om op de lagere regionen te worden toegelaten.

koffiekwast

koffiekwast

20-03-2014 om 20:36

@angela67

Ook hier wordt een intelligentietest gedaan. Niet om te zien of je thuishoort op school - dat mag je inderdaad gewoon laten zien door de vakken te volgen en redelijke cijfers te halen.
De test kijkt vooral of er mensen zijn die naast de gym/technasium combinatie nog wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken. De eerste klassers kunnen nl na de eerste wenperiode kiezen voor extra verbreding. (dan kunnen ze bepaalde vakken compacten en een eigen project of extra vak gaan doen iom school)
Door middel van de test heeft school een extra toetsmoment - vaak worden een aantal onderpresteerders er op deze manier uitgevist. Het slecht maken van de test heeft verder geen enkel gevolg. In tegendeel, dochter had hem slecht gemaakt maar heeft gewoon verbreding kunnen doen op basis van motivatie en er goede schoolcijfers.
Maar haar vriendin was een typische onderpresteerder, die dankzij de test de extra aandacht kreeg die nodig was om haar weer op gang te krijgen voor school.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat een school goed omgaat met zo'n toets. Onze ervaring was in ieder geval goed.

Annet

Annet

20-03-2014 om 20:48

Hier zijn ze gestopt met die test

School vond dat de test te weinig toegevoegde waarde had. De test werd vooral gebruikt om te kijken wie de verbreding moest krijgen.
Ze zijn verbreding blijven geven (en zelfs gaan uitbreiden). Leerlingen mogen zelf aangeven of ze daaraan mee willen doen.

Angela67

Angela67

20-03-2014 om 21:00

koffiekwast

dat is nog eens een positieve methode van de school! ik merk dat ik door het hele circus in onze (grote) woonplaats zo gauw uit ga van het slechte dat het maar goed is dat er dit soort goede voorbeelden zijn!
gr Angela

toetsje

toetsje

20-03-2014 om 22:56

van geldergroep

Ook mijn kind gaat voorafgaand aan de brugklas een test krijgen door de van Geldergroep. Ik heb nog geen nadere informatie, maar ik heb van andere ouders gehoord dat het gaat om inzicht te krijgen in sterke en zwakke punten van een kind ( woorden als capaciteiten, motivatie en inzicht werden genoemd). School gebruikt dit om kinderen er uit te pikken die extra uitgedaagd moeten worden. Ik ben wel benieuwd of het ook nog in de verdere schoolloopbaan, bijv. het van invloed laten zijn bij overgang. Komt het in een dossier, heb ik zeggenschap daarover? Bij de basisschool is gevraagd of ik accoord ging met de informatie die ze aan het Vo gingen geven.
Is er na het Vo ook een dergelijke overdracht, waar blijven die gegevens?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.