Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Susan

Susan

28-11-2016 om 21:15

Te hoog advies?

Afgaande op het lvs 'verdient' dochter op z'n best een havo/vwo advies. School zei vanavond bij het voorlopig weer dat zij een echt gymnasiumkind is en wil dit ook adviseren. Mentaal voor op leeftijdsgenoten et cetera. Ik ben bang dat ze teveel op haar tenen zal moeten lopen en zie vooral een vrij normaal kind. Wat is wojsheid?

Susan

Als ze een gymnasium advies krijgt hoeft ze toch niet persé naar het gymnasium te gaan? Tenzij ze dat zelf heel graag zou willen.
Hier een dochter met een voorlopig havo/vwo advies vorig jaar. Stel dat dat nu een vwo advies zou worden dan gaat ze nog steeds volgens plan naar een school met eerste drie jaar een havo/vwo klas.

wat

wil je dochter?

bieb63

bieb63

28-11-2016 om 21:29

Wat bedoelt juf precies?

Ik vermoed dat zij een kind ziet dat zich meer thuis zou voelen tussen gymnasten dan tussen HAVO (en VWO) pubers? Is dat de insteek van de juf?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-11-2016 om 21:30

Geleerd

Die leerkracht heeft ervoor geleerd. Wat is zijn motivatie om voor een vwo-advies te gaan? Het is ook weer niet een heel groot verschil met wat jullie denken, havo/vwo of vwo.

Silver

Silver

28-11-2016 om 21:35

vrij normaal

"...en zie vooral een vrij normaal kind. "

Heb hier ook een vrij normaal kind rondlopen. Doet gymnasium

Wat zij wil

Ik zou haar zelf laten kiezen. Voor gymnasium is het belangrijk dat ze Grieks en Latijn leuk vindt en bereid is daar extra energie en tijd in te steken. Verder is gym niet moeilijker dan Atheneum.

Normaal

Haha, ja de meeste kinderen op het gym zijn vrij normaal

Susan

Susan

28-11-2016 om 22:06

'Normaal'

Met normaal bedoelde ik het mentaal voorlopen... niet het schoolniveau.
Het dichtbijzijnde gym is categoraal, uitgebreid excellentie programma, meer dan atheneum plus oude talen.
Juffen hebben het over inzicht, snel werken en dus het mentaal voorlopen.
Maar wel regelmatig een B (2) op Cito rekenen of begrijpend lezen. Standaard B (2) op spelling en woordenschat.

Het lijkt dochter leuk gym, maar dat gaat vooral om gezellige school, niet om oude talen.

merrie

merrie

28-11-2016 om 22:06

hier gymnasium

En meer standaard dan dochter kom je ze niet tegen
Neem aan dat je dat een beetje bedoeld met normaal?
Voor een hoogbegaafd kind kan gymnasium helpen maar meestal geeft dat echt te weinig uitdaging.
Dochter had ook havo/vwo scores op bs.
Doet het prima, (nu 2e klas) vindt het helemaal niets, school, dat zou op havo niet anders zijn.
Ze wilde zelf graag gymnasium maar niet zozeer vanwege Grieks of Latijn. Ze heeft daar niet echt iets mee maar ook niet met Frans of geschiedenis dus tsja.

merrie

merrie

28-11-2016 om 22:09

had je laatste post nog niet gezien

Scoren zegt echt niets over capaciteiten.
Cito's zijn gemaakt voor de middenmoot, niet alleen aan de onderkant maar ook aan de bovenkant wordt er vaak slecht gescoord.
Wees blij met school. Cito is vaak leidend.

mijk

mijk

28-11-2016 om 22:12

Mijne is redelijk abnormaal

Maar in zijn vwo+ klas is hij nog steeds de uitzondering...

Wendy

Wendy

28-11-2016 om 22:27

scores

Op zowel rekenen als begrijpend lezen niet altijd A's (dus ook niet 1x een vind ik toch wel laag.

Ik zou denk ik de gok niet wagen en een scholengemeenschap zoeken zodat ze nooit hoeft af te stromen naar een andere school. Verder kun je kijken naar een atheneum met iets erbij. Bijv science, technasium, TTO etc.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-11-2016 om 22:45

Mijn dochter had ook altijd een B voor rekenen, maar ze heeft zonder vertraging het vwo doorlopen. Ik zou het er gewoon op wagen. Jammer als je de kans moet laten gaan omdat je ouders er geen vertrouwen in hebben.

Gezellige school

Is ook heel erg belangrijk! En ik neem toch aan dat je niet aan dat hele excellentieprogramma mee moet doen, of moet datwel? Wij kennen hier alleen maar scholengemeenschappen. Mijn oudste zit op het gym op zo'n scholengemeenschap en in feite is het niveau van atheneum en gymnasium hetzelfde , maar op het gym ligt de lat hoger omdat lessen gecompact worden en je meer les, toetsen en huiswerk hebt door de klassieke talen. En er is ook een programma voor meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen plus een speciaal Engels programma, maar dat hoef je allemaal niet te doen. En op het atheneum kun je daar ook aan mee doen. Niet alle slimme kinderen vinden die klassieke talen leuk natuurlijk.

Lekker zelf laten kiezen en vertrouwen hebben in de leerkracht. Fijn dat die niet alleen maar naar de cito's kijkt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.