Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tafels pffff

Tafels pffff

05-03-2015 om 12:54

Tafels oefenen, automatiseren lukt niet en het beklijft niet. Wat nu?

Mijn kind zit in groep 6. Gaat op zich goed maar ze heeft moeite met het automatiseren van de tafels. Ik ben voor de voorjaarsvakantie weer begonnen en we gaan nu weer elke dag de tafels 3,4,6, 7,8 en 9 oefenen (niet doorelkaar hoor, weer stapje voor stapje, ben nu bezig met 3 en 4). Op de een of andere manier beklijft het gewoon niet. Tijdens het oefenen zit het er in. De dag er na ook maar een week later merk ik dat ze weer veel te lang moet nadenken alvorens ze het antwoord weet. Zit er soms ook nog naast en denkt af en toe zelfs dat het apparaat het niet goed heeft . Ze oefent via ambrasoft en via tafelmonsters. Zijn er nog andere tips. Ik kan toch moeilijk de komende jaren dit steeds blijven herhalen? Of is het wel een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen? Ik moet eerlijk bekennen dat het bij mij ook niet beklijft. Als je mij nu vraagt wat 7x9 is dan moet ik daar ook te lang over na denken. Zelfs een 8x4 vind ik lastig. 4x8 lukt mij dan weer wel  Daarom vraag ik mij af of het zin heeft om maar door te blijven gaan met oefenen gezien ik op mijn 43ste ook niet alle tafels even vlot beheers. Wat is jullie visie, oplossing etc.? Ik zit nu namelijk even vast en hier worden altijd van die nuttige tips gegeven waar ik zelf nu even niet op kom.

marie

marie

05-03-2015 om 13:01

opdreunen

Gewoon ouderwets "zingend opdreunen" en een tafelposter aan binnekant wc-deur (ziet ze het geregeld).

Maar soms helpt zelfs dat niet. Hier 15-jarige dochter die ze ook nog steeds niet kent (voor haar is de rekentoets dan ook een heel groot probleem).

Mijntje

Mijntje

05-03-2015 om 13:11

rekenraam

Kijk ook eens voor een rekenraam op marktplaats bv.

Karen

Karen

05-03-2015 om 13:22

Wat ik kan bedenken

Mijn beide kinderen kennen de tafels zeker niet goed genoeg. Ikzelf trouwens ook niet (meer). Mijn man daarentegen is een wandelende rekenmachine. Wat ik kan bedenken naast wat al is genoemd:
- aanleren om de som direct om te keuren (4x8 = 8x4)
- oefenen met halveren / verdubbelen (10x7=70, dus 5x7=35), hiermee gebruik je de sommen die je wél weet om de andere op te lossen, mijn jongste vindt dit heel prettig.
- vervolgens kun je hier weer mee optellen en aftrekken (natuurlijk is dat niet direct de tafels leren maar misschien wel de snelste manier om toch uit te rekenen?)

Oudste heeft eens voor een feestje een tafel-puzzel gekregen. Ik heb 'm nooit zo ver gekregen hem te gebruiken maar het kan een aardig idee zijn.

en natuurlijk samen blijven oefenen in de hoop dat het beklijft, in elk geval lang genoeg als nodig voor school / rekentoets.
en misschien is het leuker/motiverender als je met haar mee blijft doen. Niet alleen zij dreunt op , maar jij ook. Om de beurt.

Moni

Moni

05-03-2015 om 13:27

Kaartjes maken

Wij gebruikten kaartjes. Aan de ene kant de som, aan de andere kant de uitkomst.
Oefenen per tafel, door elkaar. Wat je kent, leg je weg. Wat je niet kent, gaat op het oefenstapeltje.
Daarna langzamerhand tafels door elkaar gooien. Of alleen de moeilijke sommen door elkaar gooien.

Hier leerden ze eerst zelf, daarna ging ik testen. Dat moest echt op snelheid. Ik zei de som, zij het antwoord. Ze mochten niet eerst de som herhalen. Dat vertraagt. Als ze te laat waren, deed ik een zoemer na (zoals bij een spel op tv). Als ze alles van die dag kenden, volgde een kleine beloning (speciale tafelsnoepjes, 1 of 2 per dag).

In jouw geval zou ik zelf ook oefenen en je laten testen.

Zo'n stapeltje kaartjes blijf je gewoon de rest van de basisschool oefenen.

Minthe

Minthe

05-03-2015 om 13:35

Hier..

Hier heeft mijn oudste de tafels helemaal niet geautomatiseerd. Wiskunde is hij wel heel goed in en over de rekentoets maak ik me ook echt geen zorgen. Hij kan vrij snel rekenen, dus misschien is dat de reden dat hij tafels niet goed weet? Hij wordt er nog wel beter in (zit nu in 4 vwo).

Ik heb het zelf trouwens ook altijd zonder automatiseren gedaan, ik weet maar 'n paar keersommen echt uit m'n hoofd, de rest bereken ik (7x7 weet ik wel, 6x7 bereken ik). Bij mijn zoon heb ik me er dus nooit echt heel druk om kunnen maken.

Fruitella

Fruitella

05-03-2015 om 14:17

app en bewegen

Sommige kinderen leren tafels beter als ze mogen springen of rennen (bijv trampolinespringen).
Wij hebben ee ipad in huis en mijn kinderen oefenen graag met de app tafelkluis. Het blijft een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen.

amk

amk

05-03-2015 om 14:20

op gegeven

wij hebben het voorlopig gewoon opgegeven. Omdat dochter ze nu moet leren ben ik ze ook aan het automatiseren, heb toch ruim schoots hts en uni er mee doorlopen.
Het gaat langzaam beter.

Tafels pfff

Tafels pfff

05-03-2015 om 14:33

Dank!

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Ik heb toevallig vorig jaar een spel, soort van kwartet gekocht om de tafels te oefenen. Dit zijn idd. kaartjes. Die ga ik uit de kast halen. Wat ik ook een goede tip vind is om het samen met haar te doen. Nu zit ik er naast maar zij dreunt ze op. Ik moet hier zelf actiever in worden. Bovendien kan ik ook wel wat oefening gebruiken. Ook ga ik haar meer de foefjes leren. De makkelijke tafels (1,2.5 en 10 zitten er wel in) nu de rest nog. Wellicht beklijft het nooit maar ik ga nu meer de ezelsbruggetjes en de berekeningen leren, die ik zelf ook hanteer. En zodra het weer de neusgaten uitkomt weer een pauze van een paar weken.

schoolbord

Wij hadden een schoolbord bij de eettafel staan en daar maakte ik een rijtje op zonder uitkomsten. Niet te snel 'toetsen' gewoon in volgorde aanleren. Elke dag even doen.
Maar goed, mijn kinderen hadden daar wel aanleg voor.

guera

guera

05-03-2015 om 15:26

foefje 9

Mijn dochter vindt het ook lastig.
Het foefje van de tafel van 9 kent ze wel.

1x9=9
2x9=18

1 erbij en 1 eraf. Dus 2x9= 18 en 3x9 (1 erbij is 2 en 1 eraf is 7) = 27

Heeft ze met lezen ook last met automatiseren? je kan ook es kijken naar trucjes voor beelddenkers. Sla de tafel op als plaatje in je hoofd en roep dat plaatje op ipv losse flarden

Molleke

Molleke

05-03-2015 om 15:36

Tafels pffff

Ja klopt. Bij lezen heeft ze er ook last van. Toevallig ben ik ook bezig met het boek, ik leer anders. Zo heeft ze i.i.g. het alfabeht geleerd. Ga me daar ook weer even in verdiepen.

Barvaux

Barvaux

05-03-2015 om 16:12

tja

Moeite met de tafels, het alfabet, de dagen van de week, seizoenen en maanden: allemaal symptomen van dyslexie. Toevallig haalde mijn zoon met ernstige dyslexie eind groep 4 wel zijn tafeldiploma maar alleen omdat hij het wel even kan onthouden maar een paar dagen later kon je weer opnieuw beginnen. Zo ook met klokkijken, dat heb ik maar opgegeven. Hij zit nu in de brugklas en is nog nooit te laat gekomen dus jammer dan.

Wel blijven oefenen maar doe dat inderdaad lekker samen en niet meer op de computer. Wij hebben er flitskaarten voor gebruikt, steeds herhalen wat moeilijk is en wegleggen wat goed gaat (het spel van kant en klare flitskaarten is net dit weekend naar de kringloop gegaan), ipv een computerprogramma.

Tafels pfff

Tafels pfff

06-03-2015 om 09:52

Klopt

Klopt ze wordt waarschijnlijk binnenkort getest op dyslexie. Al die dingen die je noemt daar heeft ze idd. moeite mee. Soms gaat het heel goed, een andere keer weet ze het amper. Ze heeft destijds ook haar tafeldiploma gehaald. Ik ga het eens met de kaartjes proberen en ik ga zelf wat actiever mee doen in plaats van passief er bij zitten. Ik denk dat dit al een stuk helpt Flitsen op de computer vindt ze wel heel leuk. Sowieso gaan de dingen thuis veel beter dan op school maar goed. Hopelijk binnenkort snel duidelijkheid.

Sukran

Sukran

07-03-2015 om 11:57

Spelletjes

Wij hebben er spelletjes van gemaakt die we te pas en te onpas (kunnen) spelen. Een gewoon pak kaarten zit sowieso al in m'n tas voor onderweg. Handig als er ergens gewacht moet worden: potje Pesten, kwartetten,etc. Erg leuk om te doen als je in een restaurant zit te wachten op je pannekoek (sorry, ik weiger pannenkoek). Maar ook rekenen oefenen: ieder een kaart draaien en de afgesproken som maken. Bijvoorbeeld optellen oefenen: ik draai een 3, kind draait een 8, antwoord is 11. Wie het eerst roept, wint de kaarten. Kan dus ook met vermenigvuldigen. Plaatjes zijn een 10. Ik spreek meestal wel een tijd af en niet doorgaan totdat alle kaarten op zijn, duurt.... Degene met de meeste kaarten wint. Of twee dobbelstenen gooien, kan ook. En we roepen soms zomaar: 'Snel denken: 8x4!' Blijft leuk. Tafels zitten er redelijk in maar blijven oefenen kan geen kwaad.

Thursday Next

Thursday Next

07-03-2015 om 12:13

ander foefje tafel van 9

dat dochter hier gebruikt.

Het eerste getal is 1 minder dan het getal waar je 9 mee moet vermenigvuldigen.
Dus voor 3x9 begint het antwoord met een 2.
De getallen van de uitkomst bij elkaar opgeteld zijn altijd 9, 27 : 2 + 7 = 9

Dus: 4x9, begint met een 3, tweede getal is 9-3 = 6, antwoord is 36.
Dus: 8x9, begint met een 7, tweede getal is 9-7 = 2, antwoord is 72.

Barvaux

Barvaux

07-03-2015 om 12:13

sukran

Jouw manier is inderdaad prima om te onderhouden (aas is dan wel 1..) maar niet om te leren. Bij leren kun je beter herhalen wat nog niet goed gaat. Dus de 1x7 en 2x7 en 10x7 haal je er uit als dat goed ging en dan ga je verder met de rest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.