Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

29-11-2013 om 11:06

tablets op school, geen leraar met steeds hetzelfde lesje

VO-raad wil snel tablets en smartphones in de les
De VO-raad wil dat er haast wordt gemaakt met het gebruiken van tablets en smartphones in het voortgezet onderwijs.

Foto: AFP Dat laat Paul Rosenmöller, de nieuwe voorzitter van de VO-raad, weten in een interview met de Volkskrant.

"Ik zou zeggen sluit aan bij de belevingswereld van jongeren en gebruik de smartphone of iPad in de les", aldus Rosenmöller.

Het gaat er volgens hem niet om dat leerlingen een tablet krijgen om digitale boeken op te lezen, maar dat de apparaten echt gebruikt worden om de manier van lesgeven te veranderen.

Interessanter

"Het gaat om de toegevoegde waarde ervan, om digitale leerhulpmiddelen te gebruiken die het onderwijs eigentijds en interessanter maken voor jongeren", meent de nieuwe voorzitter.

"Moderne techniek maakt het ook mogelijk om leerlingen thuis de lesstof te laten doornemen en in de les, met een coachende docent, de stof toe te passen met opdrachten. De docent hoeft dan niet meer in zes klassen hetzelfde lesje af te draaien."

Ziet nou niemand dat een docent met een goed (kwalitatief, boeiend, enthousiasmerend, persoonlijk verteld) verhaal veel meer betekent voor leerlingen dan de digitale hulpmiddelen waarmee ze (op slaaptijd na) de hele dag bezig zijn?
Hoe vaak hoor je niet dat de keuze voor een bepaalde studie afhangt van een enthousiaste, deskundige docent (of juist het ontbreken daarvan). Mensen zijn van veel grotere waarde dan schermpjes, hoe handig deze aanvulling ook is.

TykaS

TykaS

02-12-2013 om 09:13

hmmm.....

Ik vind het ook een belachelijk idee. Als je thuis een leerzaam filmpje opzet vinden ze het even leuk en daarna is het geestdodend. Ik denk dat die arme kids er alleen maar suf van zullen worden. Als ik terug denk aan mijn schooltijd dan was er inderdaad die ene leraar die zo interessant vertelde (biologie) dat ik alleen daarom zin had in school. Af en toe iets achter een beeldscherm is meer voor erbij. Belachelijk idee. Wel handig als er filmpjes zijn waar je de lesstof nog eens kunt bekijken/ uitleg. Dit als extra... Mijn zoon kan het trouwens niet weerstaan om stiekem iets anders te doen op de computer. Zoon mag op school soms ambrasoft doen. Hij is al een paar keer betrapt op het niet aan de afspraak houden en stiekem op het internet..... De verleiding is voor hem veel te groot.

hmmm....

ik hoor de kinderen hier vooral enthousiast over het digibord in de klas als daar youtubefilmpjes op worden bekeken.

Was er ook niet nog een onderzoek waaruit bleek dat via internet opgedane kennis minder lang blijft hangen?

wat ik nou werkelijk niet snap

Wat ik nou werkelijk niet begrijp is dat er voor kantoorwerknemers vziw richtlijnen zijn over de hoeveelheid beeldschermwerk per dag, maar dat er kennelijk geen probleem is als je kinderen de hele schooldag met zo'n schermpje laat werken. Wetende dat ze, als ze eenmaal thuis zijn, ook nog eens een keer uren met zo'n ding in de weer zijn.

Die aanhangers van de nieuwe media op school wekken sterk de indruk doel en middel door elkaar te halen.

Groeten,

Temet

Aansluitend op Temet

Wat ik ook niet snap is dat de kinderen in de klas, en ouders op de ouderavond voorlichting krijgen over beeldschergebruik waar vooral de boodschap 'niet te lang computeren of tv kijken, niet al je info voor je werkstuk van internet afhalen' meekrijgen, maar dat het digiboard de hele dag staat te loeien een leerkrachten schijnbaar niet meer zonder kunnen. Als de leerlingen nog eens voor het leeuwendeel hun werk op een Ipad doen evolueren ze nog eens in mensen met echt vierkante ogen.

skik

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2013 om 21:08

Ach

Mijn kinderen met schrijfproblemen juichen dit soort ontwikkelingen toe. Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Ik zie het als een aanvulling. Hier mogen ze overigens wel degelijk alle info voor een werkstuk van internet halen, mits in eigen woorden en gebruik van verschillende bronnen.

bibi63

bibi63

02-12-2013 om 21:36

Onlangs op de radio gehoord van een kinderfysiotherapeut: hij ziet bizar veel jonge kinderen met klachten aan het bewegingsapparaat als gevolg van houding enz bij tablet gebruik.....
Bibi

Aaaahhhh

Ik heb nog een echt krijtbord op school.......en ik vind het echt super!!!

Ik heb ook i pad klassen trouwens, en meer dan de helft van die kinderen neem gewoon hun papieren boek mee naar school omdat ze dat fijner vinden.....

Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitdraait.....

Ingrid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-12-2013 om 00:05

Skik

Natuurlijk kan een leerkracht niet zonder digibord, dit is immers de vervanging van het krijtbord.

twee borden

Op de basisschool van mijn kinderen hebben ze twee borden: een krijtbord en een digibord. En die worden ook beide gebruikt.

Groeten,

Temet

en hier...

heeft de school overal digiborden, zelfs in twee lokalen die niet worden gebruikt vanwege het teruglopende leerlingenaantal. En de school heeft een groot probleem met het budget; rara hoe kan dat...?

Ik ben blij dat mijn kinderen tot nu toe tevreden zijn met het beperkte schermaanbod dat ze van ons krijgen. Ze spelen een stuk gevarieerder en komen ook nog wel eens buiten!

tonny

tonny

03-12-2013 om 13:13

mammahippie

Nou, daar zeg je zowat, er wordt allemaal heel vanzelfsprekend gedaan over de nieuwe media op school, maar over de extra kosten houdt iedereen zijn mond. En die zijn er wel degelijk, qua aanschaf, energieverbruik en service/onderhoud (!). En daarnaast de tijd die verloren gaat met onbedoelde acties en dingen die het niet doen

praat me niet van de kosten

Onze school heeft 2 jaar geleden digiborden gekregen, alle scholen van het bestuur, en nu klaagt hetzelfde bestuur dat de energiekosten zo zijn gestegen en dat de onderhoudskosten niet goed zijn ingeschat...
Je kunt een heleboel leuke dingen hoor met zo'n digibord maar ik zou net zo lief zonder doen. Ik zou ook wel eens willen weten hoe dat nu zit met maximum beeldschermtijd, is dat een arboregel of zo?

Rosa

Je kan het digiboard dichtklappen, de achterkant is dan een whiteboard, dus net zo te gebruiken als een kruitbord. Wat is bedoel is dat als de leerkracht de smaak eenmaal te pakken heeft, ze elke scheet kunnen illustreren middels het digiboard, waardoor er minder interactie tussen leerkracht en leerlingen is omdat het allemaal redelijk voorgekauwd en ingeblikt is. Mijn kind kreeg de lessen engels 100% via het digiboard, met een digitale leerkracht. Dan kan je net zo goed thuisblijven en via internet je onderwijs krijgen. Spreekbeurten en boekbesprekingen worden sinds de ingebruikname van digiboards voornamelijk middels powerpoints gedaan waardoor het hele proces van het voorbereiden van de spreekbeurt voornamelijk een technische exercitie is. Het digiboard wordt ook vaak als achtergrond gebruikt met een haardvuurtje, een geanimeerde verjaardagstekening o.i.d. en bovendien staat dat ding de hele dag licht te geven en lichtjes te brommen. Toch onrustiger dan een krijtbord. Ik zie de voordelen van een digiboard wel in, maar het moet wel spaarzaam en doelmatig gebruikt worden, niet alleen maar 'omdat het kan'.

skik

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-12-2013 om 20:07

Skik

Er zijn heel veel soorten digiborden, met omklapbare flappen, zonder die flappen, digiborden die net als een ouderwets bord op en neer kunnen, kleinere borden die enorm spiegelen en er uit zien als een flatscreen en met touch werken, digiborden met een beamer in het plafond, digiborden met een beamer aan het bord.
Bij school kinderen hebben ze een digibord vast aan de muur, niks geen omklapbare dingen. Beamer in het plafond waardoor de juf altijd in haar eigen schaduw staat. Er is één lokaal bij de kleuters nota bene, waar de beamer aan het bord zit, een stuk beter.
Ik vind ook dat er veel licht en geluid van af komt maar zie ook wel veel leuke kanten van het digibord. Zo vind ik het leren lezen in groep 3 wel erg leuk met zo'n ding. Op deze school wordt ook bewust gekozen voor andere presentatievormen, niet alleen werkstukken of alleen spreekbeurten maar ook een keer iets in Prezi of als toneelstuk. Heeft te maken met meervoudige intelligentie of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.