Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Gerard

Gerard

01-02-2017 om 12:12

Taalachterstand Nederlands vanwege 'late start.'

dag allen,

Mijn dochter is 14 jaar oud, zit in de tweede klas van twee-jarige brugkklas en heeft onlangs het voorlogig advies VWO gekregen. Het geval wil echter dat haar Nederlands nog duidelijk 'beneden de maat' is. We zijn namelijk drieeneenhalf jaar geleden naar Nederland verhuisd en tot die tijd sprak ze geen woord Nederlands. Nog steeds is de gezinstaal Engels als mijn vrouw thuis is (ongeveer de helft van de tijd). Mijn dochter spreekt ondertussen accentloos en vloeiend Nederlands, maar er zijn problemen met woordenschat en begrijpend lezen.

Mijn dochter zou graag naar het VWO gaan en wij willen dat graag steunen. De lerares Nederlands stelt Remedial Teaching voor, maar ik denk zelf dat gerichte bijles in het Nederlands misschien beter zou zijn, gecombineerd met meer lezen.

Wat te doen??

Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet.

V@@s

V@@s

01-02-2017 om 12:25

RT is toch gewoon bijles? Ik zie het verschil niet. Knap van je dochter dat ze zo snel Nederlands geleerd heeft trouwens.

RT op school?

Ik zou t doen en wie weet een student om begrijpend lezen te vergroten? Zal gezien de korte tijd ze nodig heeft gehad om zich de taal zo goed eigen te maken dat ze naar t VWO kan, niet lang duren voor ze t doorheeft.

juf

juf

01-02-2017 om 13:27

lezen

Wat je ook doet, laat haar veel lezen. Nederlandstalige romans, veel verhaalintriges, ingewikkelde artikelen over voor haar belangrijke onderwerpen. Praat met haar over de inhoud van hetgeen ze leest.

bieb63

bieb63

01-02-2017 om 13:56

Denk ik ook

Je zegt dat is vrijwel vloeiend en accentloos NL spreekt. Heel knap. En heel fijn in zo'n relatief korte tijd.

En ik denk precies wat juf zegt: lezen, lezen, lezen. Dat verrijkt enorm je woordenschat, zinsopbouw enz enz.

Mijn dochter (18) geboren en getogen in NL, intelligent, native NL speaker net als wij. Maar haar woordenschat e.d. houdt over.... Twee jaar geleden schreef ze rustig 'gezegt'. Ondanks dat het als je de grammaticaregels toepast natuurlijk niet klopt, weet je als lezer dat dat nooit zo geschreven wordt, heb je altijd gezien als 'gezegd'. Zij ziet/zag dat dus niet automatisch omdat ze nooit leest. En dat komt omdat zij nooit van lezen heeft gehouden. Dat merkt je. Dus daar kun je zeker je winst halen denk ik.

woordenschat en begrijpend lezen

RT of geen RT? Heeft de docente een specifieke aanpak of RT'er in gedachten? Aan de ene kant zou ik de suggestie van de docente best serious nemen, maar aan de andere kant denk ik dat woordenschat en begrijpend lezen, juist in combinatie met elkaar, niet zo snel / efficient zijn aan te pakken. RT kan wel helpen met wat strategieen om de toetsen voor begrijpend lezen beter te maken, maar als de woordenschat het onderliggende probleem is, dan maakt dat niet zo veel uit.

Heeft je dochter ook problemen met begrijpend lezen bij de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie) of alleen maar bij toetsen begrijpend lezen?

Veel lezen dat ging je al doen.
Mijn tips zouden zijn:
- notitieboekje voor je dochter om onbegrepen woorden te noteren en *later* (niet meteen) op te zoeken
- neem een abonnement op een kwaliteitskrant of een weekblad (politiek opinieweekblad of populair wetenschappelijk weekblad, overleg met je dochter wat ze daadwerkelijk zou lezen). En bespreek die stukken dan aan tafel. Bij het centraal examen draait het straks allemaal om non-fictie, niet om romans.

Fransien

Fransien

03-02-2017 om 13:25

lezen en spreken

Mijn ervaring (6 jaar bijles aan asielzoekerskinderen) is dat zodra de basis van het nederlands er is, de meesten wat achterover gaan leunen en niet alle details helemaal perfect willen doen.
Het is onterecht, maar het juiste gebruik van voorzetsels en uitdrukkingen wordt door veel leraren als maat voor intelligentie gezien, zelfs bij kinderen die hier nog maar een paar jaar zijn.

Wat er in mijn ervaring bij veel kinderen goed helpt is heel veel lezen. Bij basisschool kinderen zijn dat voornamelijk de goede kinderboeken (plus samenvatting en verslag daarvan maken), bij middelbare schoolkinderen geef ik iedere week een opiniestuk mee waarvan ze alle onbekende woorden met een marker moeten aanstrepen, opschrijven en de betekenis erachter zetten. Ze moeten van het stuk een samenvatting maken en beredeneren in hoeverre ze het ermee eens zijn. Of ik zoek twee stukken op waarin over hetzelfde onderwerp verschillend gedacht wordt, haal de argumenten eruit, vergelijk ze en beredeneer welk van de twee meningen meer bij jou past. Of ze krijgen een stuk uit de telegraaf of metro en een stuk uit de volkskrant of trouw over hetzelfde onderwerp, wat zijn de verschillen.
Dit soort opdrachten zijn vaak erg moeilijk en ze steken er veel tijd in, maar ze gaan ook met sprongen vooruit (en dat merken ze).
In proefwerkperiodes krijgen ze alleen een goed boek mee waar ze iedere avond een half uur in moeten lezen, iets als 'de naam van de roos' is echt een boek voor gevorderden maar 'de brief voor de koning' en 'geheimen van het wilde woud' zijn ook typische boeken die de woordenschat vergroten.

Iets anders wat ik ook vaak doe is een biologietekst (gewoon uit hun boek) nemen en voor zoveel mogelijk woorden een synoniem gebruiken, werkt vaak als eye opener.

Er zijn een hoop mogelijkheden, maar het belangrijkste is dat je ergens mee begint. Als het werkt, blijven doen. Als het niet werkt pak je iets anders.

donald duck

Wat ook best goed is voor de woordenschat, gek genoeg, is Donald Duck, waarvan de makers hun best doen om er zo af en toe eens een moeilijk, gek, of in onbruik geraakt woord tussen te gooien. Je steekt er meer van op dan je zou denken, en het leest zo lekker weg. Maar goed, van DD alleen zal de oplossing natuurlijk niet komen.

En Gerard, er is zeker niet zoiets als een schakelklas? Mijn zoon in de brugklas heeft een klasgenoot die een paar jaar ouder is en die heeft die schakelklas gedaan, en een klasgenoot van hem van de lagere school gaat nu naar zo'n klas in de hoop dat hij daarna zonder problemen VWO kan doen.

groeten,

Temet

Anoniem

Anoniem

03-02-2017 om 20:16

Donald Duck en eindcito's

Ik zou inzetten, naast RT via school of bijles, op Donald Duck lezen en eindcito's groep 8 oefenen.
De DD voor de woordenschat, leuke stof inderdaad.
De eindcito's zodat je zeker weet dat ze weet hoe begrijpend lezen moet en daarnaast de cito's om belangrijke woorden te oefenen.
Je mag me mailen voor de DD. [email protected]

advies

RT kan je inzetten via school, alleen is de vraag of je dochter dat wil, als de wil er niet is zal het weinig uithalen.
Er bestaan scholen die vrijwilligers (taalcoach) in huis hebben (geen docenten) die studenten helpen met de Nederlandse taal of andere talen. Dit gebeurd in een ontspannen sfeer thuis of tijdens allerlei acties bijv. shoppen (iets wat hen interesseert)Dan zal ze het sneller oppakken. Omdat het gebeurd op een manier waar niet moeten voorstaat. Ik woon in een studenten stad en er zijn ook studenten die goed in Nederlands zijn en willen helpen.

Wat je ook kan doen is je dochter de krant voor laten lezen. Iedere keer als ze een stuk heeft gelezen, vragen wat ze nu eigenlijk gelezen heeft. Kranten kunnen zich geen taalfouten permitteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.