Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anke

Anke

20-01-2014 om 14:57

Switchen van middelbare school ???

Beide zoons (nu 12 jr.) zitten sinds vorig jaar in de brugklas havo/vwo.

Ieder op een andere school, was geheel eigen keus. Ze hebben na het bezoeken van de open dagen echt hun hart gevolgd en gekozen voor de school die ze het fijnst vonden. Prima, wij lieten ze ook de keus.

Zoon 1 vindt het allemaal even leuk en geweldig, is enthousiast over zijn klas/school.

Zoon 2 daarentegen kwam zo rond oktober vorig jaar naar me toe en we hebben toen uitgebreid met elkaar gepraat. Hij is niet happy op zijn school. Laat zich lastig uit leggen, maar komt in feite neer op dat het een gevoelskwestie is. De sfeer op school vindt hij niet fijn, voelt zich niet op z'n plek, niet op z'n gemak etc....

Aan de klas/docenten lag het nl. niet, die vond ie aardig (heeft ook wel een paar nieuwe leuke vrienden gemaakt).

Op dat moment zat hij net 2 maanden op deze school, dus we spraken af het nog een tijdje aan te kijken. Misschien nog wat meer tijd nodig om te wennen etc ? In december bleek ook al bij de mentorbesprekingen dat z'n cijfers ook niet denderend waren/zijn en dat hij veel meer inzet moet tonen.

Gisteren kwam hij naar me toe en zegt dat ie er over uit is: hij wil van deze school af en wil naar de school van z'n broer (liefst ook bij broer in de klas). Het gevoel van oktober heeft ie nog steeds, het is er dus niet beter op geworden (wat ik had gehoopt; dat het gewoon nog wat tijd nodig had).

Enfin, wat nu ? Doorbijten, het went vanzelf ? Toch switchen van school ? eerst met de huidige school gaan praten ? (want dat mocht nooit van hem). Overstappen naar een andere school ? Zoja, hoe gaat dat en kan dat middenin een schooljaar of wachten tot na de zomervakantie ? Het is even een wirwar van gevoelens die me duizelen, ik wil het voor hem uitzoeken, maar wie heeft dit al eens bij de hand gehad ????

grt. Anke

Een tweeling

Het ligt niet aan de leerlingen, niet aan de leraren, is dit de gevoeligste van de twee? Mist hij zijn broer soms heel erg?

brugklasmoeder

brugklasmoeder

20-01-2014 om 15:24

Gehoord

Bij mijn dochter zat een meisje in de klas die ook een tweelingzus had in een andere klas. Dus wel op dezelfde school. Meisje voelde zich diep ongelukkig en daarom mocht ze na de kerst bij haar zus in de klas. Wat ik begreep is dat tweelingen zo'n sterke band kunnen hebben dat het ze ellendig kan maken als ze niet bij elkaar zijn. Ik zou dit zelf heel serieus nemen en je zoon lekker overplaatsen naar andere school. En wel zo snel.mogelijk.

Druif

Druif

20-01-2014 om 15:30

doen

Ik zou ook laten wisselen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Tante Tiny

Tante Tiny

20-01-2014 om 16:39

Wat vindt zijn broer ervan?

Misschien wil hij liever niet in één klas met zijn tweelingbroer.

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 19:51

ervaring

hoewel het maar om 1 kind ging. Zoon wilde rond de herfstvakantie in de brugklas opeens naar een andere school. Ik nam het niet meteen heel serieus: hij heeft lichte ppd-nos en altijd een tijdje nodig voor veranderingen. Wat een vergissing van mij. In januari was hij inmiddels zo somber, negatief, (bijna depressivig) en zo vasthoudend dat hij eraf wilde, dat ik toch met hem samen op een andere school ben gaan kijken en praten. Had ondertussen al met mentor, andere leraren, ambulante begeleider, en hemzelf gepraat: er leek eigenlijk niks aan de hand. Hoewel zijn cijfers ook kelderden. Zitten we daar te praten met de brugklascoordinator van die andere, nieuwe school, die vraagt (net als zij allemaal al 10x gedaan hadden) waarom hij dan wil veranderen, en ineens barst hij helemaal los. In tranen vertelde hij dat hij gepest werd. Die man (een oudere, ervaren rustige man) had een soort klik met hem blijkbaar.
Uitgezocht toen we weer thuis waren, het klopte. Leraren merkte het niet omdat het niet in zijn eigen klas was, maar door een groepje oudere leerlingen in de gangen.
Uiteindelijk is hij niet geswitcht, want toen het er eenmaal uit was konden we actie ondernemen samen met school. Dat heeft gelukkig goed geholpen. Maar wijze raad: neem zo'n wens, als die standvastig is, wel serieus.

Evanlyn

Evanlyn

22-01-2014 om 11:26

O Stenna...

wat ontzettend zielig. Ik hoop maar dat de mijne wel praat als zoiets gebeurt, maar dat is zo moeilijk voor ze he...

Switchen

Switchen! Het klinkt alsof hij anders altijd verlangend naar de school van broer zal blijven kijken, hoe leuk hij het op zijn huidige school ook zou krijgen. Ik zou wel aansturen op een andere klas dan broer.

De eerste stap is om eens met de school van broer (dus de school waar hij naartoe zou willen) te gaan praten. Kan het überhaupt? Is er plek? Wanneer is switchen handig, wat hen betreft? Eerst maar eens kijken wat de mogelijkheden daar zijn, dan kun je op basis daarvan verder denken.

Stenna

Stenna

22-01-2014 om 19:57

evanlyn

Ja he. Ik verweet ook enorm mezelf dat ik het toch niet door heb gehad. Hij praat moeilijk over emoties en mensne, dat weet ik toch, en hij was opeens zo erg anders dan anders (down en verdrietig terwijl hij van nature nogal vrolijk en aanwezig is ). En het werd goed aangepakt daarna, misschien omdat er al begeleiding voor hem was uit zijn rugzakje, dat dit wat makkelijker en professioneler kon dan vaak het geval is. Des te erger dat hij er niet eerder wat over gezegd heeft of niemand het gemerkt heeft.
Ik zeg trouwens niet hetzelfde hier aan de hand is. Maar ik zou het wel serieus nemen en zoeken naar wat erachter zit. En ook op die andere school gaan kijken, wie weet maakt het dat voor het kind zelf wat duidelijker of dat echt is wat hij wil en of zijn probleem hiermee opgelost is.

Anke

Anke

27-01-2014 om 14:10

Reactie......

Dank voor jullie reacties..

Inderdaad, deze zoon is de gevoeligste van de twee. Het tweeling-zijn kan zeker meespelen, hoewel zij nooit echt heel close zijn geweest. Ze hebben altijd wel op de basisschool bij elkaar in de klas gezeten, maar gingen altijd met een heel eigen vriendengroepje om. Maar misschien heb ik hun onderlinge band toch wat onderschat...

In elk geval heb ik een gesprekje gehad op de school waar zoon heen wil en er volgt op korte termijn een 2e gesprek waar zoon ook bij zal moeten zijn. Dan gaan we bekijken wat er allemaal mogelijk is.

De school was reeel, ze zeiden ook dat ze niet zomaar kunnen beloven dat alles maar kan en het kan zelfs zijn dat het switchen pas na de zomervakantie kan. Uiteraard gaan we alles op alles zetten om te proberen of het eerder kan en wat er verder allemaal mogelijk is. Wordt dus vervolgd, stap 1 is gezet !

grt. Anke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.