Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


Elizabeth

Elizabeth

17-05-2019 om 15:08

Wet

Is geen passend onderwijs bieden en schoolboeken kopiëren niet gewoon in strijd met de wet?

Schrik hiervan

Ik schrik best van de reacties hier. Zijn 2 jaar geleden ook op de open dag in Utrecht geweest. Op papier heeft de school echt heel goede dingen. Ik ben ontzettend blij, dat mijn dochter toen toch voor een andere school heeft gekozen.

Elizabeth

Elizabeth

18-05-2019 om 08:34

Achterstand

Een nadeel van een overstap van SVPO naar een reguliere school is dat leerlingen vaak een achterstand hebben omdat ze geen Duits hebben gehad.

Nynke Lely

Nynke Lely

18-05-2019 om 14:26

lastercampagne op dit forum

beste allemaal,
Uit naam van Nynke L is er een negatieve post gezet op dit forum t.a.v. het svpo. Er is maar 1 Nynke L met een dochter in de tweede en dat ben ik. Ik heb aangifte gedaan bij de politie naar degene die deze post heeft geplaatst en een mail gestuurd naar de beheerder van dit forum voor verwijdering van deze post. De posts op dit forum zijn een vreselijke manier om een school en personen binnen de school te beschadigen. In deze lastercampagne wordt daarbij bewust misbruik gemaakt van mijn naam.

Wij zijn zeer tevreden over het Svpo en onze dochter is opgebloeid op deze school. Wij ervaren een veilig klimaat, er is prima contact met docenten en daar waar nodig schoolleiding, belangrijker: onze dochter heeft het er naar haar zin en doet het goed.
Het kan best zo zijn dat een school niet bij de wensen van ouders past of dat een bepaald systeem onderwijs niet goed bij een kind past. Dit hebben wij ook ervaren en zodoende hebben wij ervoor gekozen om onze dochter van een grote reguliere middelbareschool af te halen en over te plaatsen naar het svpo. Overigens zonder de betreffende school door het slijk te halen en te willen beschadigen.

Bosbes

Bosbes

18-05-2019 om 16:22

tsjonge Nynke Lely

Tikkeltje overdreven mevrouw Lely. Het lijkt mij juist een goede zaak dat er op dit forum meningen worden gegeven over een school. Waar anders? Juist op een middelbare school spreek je als ouder vaak weinig andere ouders.
Een lastercampagne gebeurt als je rancuneus bent / erg slechte ervaringen hebt en wat andere ouders mobiliseert. Ik weet niet of dat hier aan de hand is geweest. Voor mij zien deze reacties eruit alsof er meerdere ervaringen zijn, maar wel vaker dan gemiddeld negatief.
Dat iemand zich Nynke L. noemt met een kind uit de tweede, terwijl jij weet dat dat er maar één is, terwijl je zelf die post niet geschreven hebt, lijkt mij ook erg vervelend en deugt absoluut niet.
Dit op het forum melden (zowel in een reactie, als aan forumbeheer) lijkt me dan een goede zaak. Aan de politie melden vind ik persoonlijk ook weer erg zwaar aangezet en weinig zin hebben.

Anoniempje

Anoniempje

18-05-2019 om 18:18

Vraag

Weet iemand hoe het zit met de normering op deze school?
Volgens mij krijgen all kids ongeacht het niveau dezelfde toetsen, toch?

maar is het zo dat de toetsen van de kinderen uit 1a (vwo) strenger nagekeken worden dan dezelfde toets van kids uit 1e (mavo/havo)?
En wat bepaalt naar welke klas een kind volgend jaar gaat? Dus 1a, 1b, 1c, 1d?

Wat bepaalt of je uiteindelijk mavo, havo of vwo gaat doen?

V@@s

V@@s

19-05-2019 om 09:52

hoe klein is die school?

Als je blijkbaar alle voornamen kent van ouders van kinderen uit de tweede? Dat lijkt me heel erg onrealistisch voor de meeste middelbare scholen. Verder is dit een forum, dus schrijft vrijwel iedereen niet onder zijn of haar eigen naam.

Overigens verbaas ik me wel dat zwartmaken van een bepaalde school hier zomaar kan. Er zijn ook fora waar scholen juist niet met naam en toenaam mogen worden genoemd vanwege eventuele juridische implicaties.

Mijntje

Mijntje

19-05-2019 om 10:31

zwartmaken

Ik denk dat mensen op internet meer de neiging hebben negatieve meningen te uiten, dan als ze tevreden zijn over iets.
Dus/en/maar: als je ontevreden bent mag je dit niet schrijven omdat het zwartmaken is?
Ik heb geen kind op deze school, ik ken er wel een. Mij is dit indertijd ten sterkste afgeraden.
Om aangifte te doen te doen bij de politie als iemand (expres of niet expres) een nick aanmaakt die op jouw naam lijkt op een forum (een van de velen) vind ik wel erg overdreven.

Meinona

Meinona

24-05-2019 om 15:17

Andere mening

Ook mijn kind zit op de SvPO Utrecht en ik herken het beeld dat in sommige postings geschetst wordt niet. Kind doet het redelijk goed op deze school. Werkhouding is sterk verbeterd, zelfstandigheid ook. Maar wij hebben daar thuis ook gesprekken over en, als de chaos te veel wordt, zorgen we dat kind contact zoekt met de ergo ten tijde van de basisschool. Is kind doorsnee? Niet echt, vind ik. En toen tijdens de informatiedag duidelijk werd gesteld dat dit geen ideale school is voor kinderen met hulpvraag, heb ik ook wel echt even nagedacht of dit een goede school zou zijn. De grote pré aan deze school voor ons kind vind ik de overzichtelijkheid en de structuur.

Het beeld dat ik van de school had na de informatiedag was dat ze een bepaalde basis regelden en de rest, eventuele extra zorg, dus niet. Voor ons op zich geen probleem omdat wij dat altijd al hebben gedaan (ergo, fysio, bijspijkerlessen indien nodig etc), buiten basisschool om (de eerste basisschool zei altijd ja maar er kwam nooit iets van de grond).

Het enige wat wij aan de mentor hebben gevraagd hoe de agenda van kind, wat huiswerk betreft, up to date gemaakt (dwz gecontroleerd) kan worden. Kind is op dat vlak nogal chaotisch. We waren blij verrast dat de mentor dit uit zichzelf oppakt en tijdens de pauze met kind de agenda doorneemt. Daarbij is er ook een whatsapp groep, waar de mentor ook in zit, met alle leerlingen. En eerlijk is eerlijk, ik vraag mij af of je dat op elke VO school ziet.

“Wat nog meer zorgen baart is [...] docenten Duits (ook Spaans) die je kind niet kennen en vice versa met als gevolg slechte taal ontwikkeling.”

Ehh, maar dit wist je van te voren, toch? De kinderen kiezen uit Duits of Spaans en dat doe je thuis (vocabulaire) en zelfstandig op school (taaloefeningen ed). De voortgang ervan kan je op het ouderportaal van de schoolwebsite vinden. En ik heb gemerkt dat ik daar veel voor achter aan moet zitten. Achter die andere vakken niet of nauwelijks. Dat kan betekenen dat op die ene schoolloze weekdag, kind toch naar school moet om wat extra te doen aan de keuzetaal, als dat niet is gelukt tijdens de tussenuren (wanneer je geacht wordt je huiswerk, met een beetje begeleiding te maken).

Ik zie dat als een onderdeel(tje) van zelfstandig plannen, de juiste leerhouding leren, verantwoordelijkheid leren nemen etc.. hoewel ik ook besef dat dat best lastig kan zijn voor sommige leerlingen. De stok achter de deur moet meer van thuis komen, denk ik, vwb keuzetaal.

En toch zie ik dat als een voordeel. Ik denk namelijk dat ik op een willekeurige andere VO school, elke dag achter kinds agenda, en huiswerk, etc zou moeten zonder dat ik veel overzicht zou hebben gehad over de stand van zaken (zoals je die er is bij het ouderportaal).

De ‘lock-in’ vind ik wat flauw gesteld want ook dat is tijdens de informatiedag ruim aan bod gekomen: overstappen is lastig.

Repeltje

Repeltje

14-06-2019 om 20:20

Svpo ervaringen

Nog geen ervaring maar oriënteer mij en wat opvalt is dat ze met jonge onervaren leerkrachten lijken te werken, op zich niets mis mee in de 1e klas maar in de vacatureteksten worden voor de bovenbouw geen 1e graads docenten vereist maar 2e graads of leraren in opleiding. Ik vraag mij af hoe ze kwaliteit van onderwijs borgen door zulke lage toetredingseisen te stellen zelfs voor exacte vakken die zeer belangrijk zijn voor vervolgstudie. Ook is je kind verplicht vakken te volgen waar ze mogelijk geen feeling mee hebben, geen keuze maar vast vakkenpakket volgens mij.

Elizabeth

Elizabeth

15-06-2019 om 18:02

Tweedegraders

Tweedegraders mogen slechts beperkt lesgeven in de bovenbouw. Dat is wettelijk geregeld.

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 00:16

School (vestiging Utrecht) bestaat nog niet zolang

"Tweedegraders mogen slechts beperkt lesgeven in de bovenbouw. Dat is wettelijk geregeld."

Volgens mij is er dus nog geen bovenbouw in Utrecht.

Repeltje

Repeltje

20-06-2019 om 12:44

Tweedegraads in bovenbouw of leraren in opleiding

Ik weet niet of er al een 4e jaar in Utrecht is maar in Kapelle en Geldermalsen wel en daar vragen ze voor de bovenbouw 1e, 2e of leraar in opleiding en dat voor alle vakken! Zie onderstaande links. Bizar als wettelijk 1e graad verplicht is. Ik heb inmiddels andere school gevonden.

https://www.meesterbaan.nl/106733-vacatures-docent-wiskunde-bovenbouw-geldermalsen-svpo-geldermalsen---ida-gerhardt-academie.aspx

https://www.meesterbaan.nl/106844-vacatures-docent-natuurkunde-bovenbouw-kapelle-svpo-kapelle---isaac-beeckman-academie.aspx

https://www.meesterbaan.nl/vacatures/svpo/2795/school.aspx

Inderdaad nog geen bovenbouw

In Utrecht is er inderdaad nog geen bovenbouw. Op het moment, alleen 1ste en 2de jaar.

Elizabeth

Elizabeth

25-07-2019 om 12:21

Het gaat niet goed bij SVPO Utrecht

https://www.aob.nl/nieuws/mr-utrechtse-school-zegt-vertrouwen-op-in-bestuur/

Mr Utrechtse school zegt vertrouwen op in bestuur
De medezeggenschapsraad (mr) van de School voor persoonlijk onderwijs in Utrecht heeft het vertrouwen opgezegd in het schoolbestuur. De Onderwijsinspectie onderzoekt onder andere signalen die over de school zijn binnengekomen.
18 juli 2019 • TEKST Arno Kersten - Redactie Onderwijsblad

In een laatste, ingelaste vergadering in de huidige samenstelling besloot de medezeggenschapsraad vorige week vrijdag tot deze stap. ‘De mr heeft door de bejegening van het bestuur geen vertrouwen kunnen opbouwen in het bevoegd gezag’, zo staat in een mr-verslag dat afgelopen maandag met de achterban werd gedeeld.

De Utrechtse school is een van de vijf middelbare scholen voor persoonlijk onderwijs die zijn opgericht door filosoof en econoom Micha van Denderen. De Utrechtse instelling is samen met het Amsterdamse ‘zusje’ de jongste loot aan de stam: ze zijn in augustus 2017 geopend, delen dezelfde schoolleider en starten na deze zomer met het derde leerjaar.
Geen mededelingen

De medezeggenschapsraad van de Utrechtse school voor persoonlijk onderwijs (Svpo), in maart van start gegaan met één ouder, twee medewerkers en een leerling, heeft de Onderwijsinspectie op de hoogte gesteld. Ook is de inspectie op de hoogte van het verloop binnen het lerarenteam. Deze zomer vertrekken in Utrecht zeker zeven van de circa zestien medewerkers, waaronder twee mr-leden.

De inspectie doet momenteel onderzoek naar de school, zoals gebruikelijk bij nieuwe scholen. In het onderzoek betrekt de inspectie ook signalen en zorgen die ze van een aantal ouders heeft ontvangen over het sociaal-pedagogische klimaat op school. De afgelopen maanden bezochten inspecteurs de school drie keer.

Ook over de school in Amsterdam heeft de inspectie signalen ontvangen. “Over de aard daarvan doen we geen mededelingen”, aldus een inspectie-woordvoerder. Volgens hem wordt de Amsterdamse school op dit moment niet onderzocht, maar staat een regulier onderzoek wel op de rol.
Frisse start

De Utrechtse mr stelde onder meer een risico-inventarisatie op met vijftien signalen over de sociale veiligheid en het werk- en leerklimaat op school. De raad schrijft dat ze zich niet serieus genomen voelt in de manier waarop het bestuur met die signalen is omgegaan.

Bestuursvoorzitter Van Denderen wijst in een reactie per e-mail aan het Onderwijsblad de kritiek van de hand. Volgens hem blijkt nergens uit dat het schort aan het werk- en leerklimaat. ‘We balen ervan dat de net aangetreden mr vooral is gebruikt om persoonlijke kwesties aan de orde te stellen. Het opzeggen van het vertrouwen lijkt als actie vergelijkbaar met het boos wegbenen en de deur hard achter je dichtslaan.’

Mr-voorzitter Kersten Meijnen reageert desgevraagd: “Als mr vertegenwoordigen we de leerlingen, docenten en ouders van SvPO Utrecht. Wanneer er vanuit hen signalen komen, willen we daar natuurlijk iets mee. Het bestuur doet het vervolgens af als ‘klachten van de mr’ en stelt zo onze positie ter discussie. Zo kunnen we onze rol niet vervullen.”

Over het verloop binnen het team reageert Van Denderen dat dit groter is bij een startende school. ‘Dat is ook bij onze andere scholen bij de opstart het geval geweest en het komt mede omdat een startende school relatief meer jonge docenten trekt.’ Hij spreekt de hoop uit dat volgend schooljaar de medezeggenschapsraad in een nieuwe bezetting een frisse start kan maken ‘op basis van wederzijds vertrouwen’.

De scholen voor persoonlijk onderwijs verwierven bekendheid vanwege het concept van kleine klassen van zestien leerlingen. Naast de scholen in Utrecht en Amsterdam staan er scholen in het Zeeuwse Kapelle, het Friese Hurdegeryp en het Gelderse Geldermalsen. Er komen nieuwe scholen bij in Hoorn, Deventer en Hengelo.

Bron: https://www.aob.nl/nieuws/mr-utrechtse-school-zegt-vertrouwen-op-in-bestuur

anoniem

anoniem

11-08-2019 om 07:25

wederom kort geding over inspectie rapporten

Betreft wel drie andere SVPO scholen :

https://www.aob.nl/nieuws/opnieuw-kort-geding-om-inspectie-rapporten/

Anoniem iemand

Anoniem iemand

11-08-2019 om 10:29

Zie ook, ouders halen kinderen van school

https://www.ad.nl/utrecht/ongeruste-ouders-halen-kinderen-van-utrechtse-school-inspectie-doet-onderzoek~a1939c8a/

Ik lees hier oa dat ze waarschijnlijk niet verder gaan met de mavo... raar want ze hebben op de mavo nog loting gehad voor komend schooljaar.... zie:

https://www.naarhetvo.nl/news/overzicht-overaanmeldingen-vo-scholen-eerste-ronde-2019/

en overstappen is al zo lastig vanwege het afwijkende vakkenpakket daar....

Anoniem iemand

Anoniem iemand

11-08-2019 om 10:40

goede voorlichting is essentieel

Maar hopen dat de 19 mavo leerlingen die zijn aangenomen ook havo aankunnen en de ouders van komend schooljaar hierover goed zijn voorgelicht en zij een bewuste keuze hebben kunnen maken in deze.

Anoniem iemand

Anoniem iemand

11-08-2019 om 10:43

Tweede kamerlid twittert ook over deze school

Zie dat ook dat tweede kamerlid Paul van Meenen nogal kritisch is over deze school op Twitter.

Harry Verbaasd

Harry Verbaasd

17-11-2019 om 14:39

Transparantie ontbreekt

De organisatie int jaarlijks meer dan € 10 miljoen aan overheidsgeld. Het geld wordt niet geïnvesteerd in onderwijs, maar besteedt aan vele kostbare juridische procedures. Met als doel om hun zwakke prestaties te verduisteren.

Wel overheidsgeld binnenhalen en dan weigeren om transparant te zijn.

https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-school-tegen-publicatie-rapport~ae182ee0/

https://www.aob.nl/nieuws/rapport-zeer-zwakke-svpo-utrecht-blijft-nog-geheim/

Ava

Ava

17-11-2019 om 19:09

Harry

Harry Verbaasd (is dit overigens een gelegenheids nick of je echte naam?), mbt de rechtszaken, ik weet niet hoeveel het er zijn of wat de aanleiding was, maar wat dan ook... uit welk potje moet zoiets naar jouw mening dan bekostigd worden?

Harry Verbaasd

Harry Verbaasd

24-11-2019 om 15:37

Herstel de tekortkomingen

Geen rechtszaak aanspannen om de bevindingen te verduisteren. Ava, omwille van de leerlingen herstel je de tekortkomingen zo snel als mogelijk.

Zeer onveilig klimaat

https://www.trouw.nl/onderwijs/utrechtse-school-ligt-onder-vergrootglas-van-onderwijsinspectie~bb3c582b9/

Er wordt een verontrustend beeld geschetst in dit artikel. Ik hoopte dat de slechte verhalen wat aan de eenzijdige kant waren, maar ik geloof steeds meer dat de school daadwerkelijk heel slecht functioneert. Een totaal disfunctionerende schoolleiding ligt daar volgens mij aan ten grondslag.

Wat een rancuneus gezeur

En wat een stemmingmakerij in dat artikel van Trouw.
De laatste keer dat de Inspectie een negatief rapport over dit schooltype wilde publiceren gaf de rechter de school gelijk.

Als ik de kritiek van de Inspectie zo lees, zou het me niets verbazen als dat opnieuw gebeurt. Het stempel "zeer zwak" betekent letterlijk dat de leerlingen zwak scoren.
Daarover wordt niks gezegd.

Er is de veronderstelling dat er voor zwakke leerlingen te weinig ondersteuning is. Ik geloof dat onmiddellijk (het is de kern van de strategie van de school waar niets geheim aan is).
Ik verbaas me er alleen vreselijk over dat de Inspectie daar bij deze school zo moeilijk over doet. In alle andere gevallen kan het de Inspectie sinds jaar en dag geen moer schelen dat zwakke leerlingen er tussenuit vallen (er zitten er tienduizend thuis zonder onderwijs omdat geen school ze wil hebben).

Fake news

M Lavell je verspreidt desinformatie of zoals ze in Amerika zeggen 'fake news'.

Er zitten geen 10.000 kinderen thuis volgens de cijfers van het ministerie van OCW die op internet staan. Het zijn er rond de 4.500, als je de absolute cijfers neemt. Kijk hier voor de echte cijfers:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/02/15/kamerbrief-stand-van-zaken-thuiszitters

Over welke kritiek van de inspectie heb je het? Die in dagblad Trouw is weergegeven of beschik je over het hele inspectierapport (dat van de rechter pas op 10 januari '20 mag worden gepubliceerd? Het Aob schrijft hierover:

https://www.aob.nl/nieuws/rechter-kritisch-rapport-over-utrechtse-svpo-openbaar/

Je bewering dat 'zeer zwak' iets zegt over de leerlingen, is ook niet juist. Dit schrijft de onderwijsinspectie daarover op de website: 'Als de leerresultaten ernstig en langdurig tekortschieten én er tekorten zijn in de naleving van een of meer bij of krachtens de wet gegeven voorschriften, dan is er sprake van zeer zwak onderwijs.'
Uit het stuk uit Trouw haal ik vooral dat de school zich niet houdt aan voorschriften die wettelijk zijn vastgelegd. Ik denk dat de inspectie daar heel terecht 'moeilijk' over doet.

Dit kun je nalezen op:
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/zeer-zwakke-scholen/vraag-en-antwoord/hoe-wordt-een-school-zeer-zwak

Je reactie lijkt er vooral op te zijn gericht om allerlei onafhankelijke instituten (de pers, de inspectie, de rechter) als niet onafhankelijk af te schilderen. Dat mag best - we leven in een vrij land - maar onderbouw je betoog met feiten. Stop met de aandacht weg te leiden van waar het werkelijk om gaat: een school die volgens de inspectie nogal wat te verbeteren heeft. Ik hoop dat ze daar werk van gaan maken op deze school. Dat lijkt me voor alle partijen het beste.

Kijk in de spiegel

"Er zitten geen 10.000 kinderen thuis volgens de cijfers van het ministerie van OCW die op internet staan. Het zijn er rond de 4.500, "
Wat een hilarisch verweer in dit verband.

Die cijfers vertellen niet het hele verhaal (gaan voorbij aan de leerlingen die ongewild ontheffing van de leerplicht krijgen om de cijfers gunstig te houden), maar voor de essentie van mijn bewering doet het er werkelijk niet toe of de Inspectie nu voor 4500 of voor 10.000 leerlingen niet optreedt als scholen verzaken om passend onderwijs te leveren.

De vraag blijft hoe de Inspectie nu ineens en juist bij deze (bijzonder kleine) school tot een soort van inkeer kan komen. Als je de geschiedenis van deze school en de geschiedenis van het gedrag van de Inspectie in zijn algemeenheid kent, dan weet je dat dat ingegeven moet zijn door een afkeur van dit schooltype.

En dat is er. De overige schoolbesturen zitten helemaal niet op dit schooltype te wachten.

"Je bewering dat 'zeer zwak' iets zegt over de leerlingen, is ook niet juist. Dit schrijft de onderwijsinspectie daarover op de website: 'Als de leerresultaten ernstig en langdurig tekortschieten én er tekorten zijn in de naleving....."
Precies.
In dit geval zijn de leerresultaten ok. Daarmee is alles afgedaan normaal gesproken. Precies daarom kijkt de Inspectie helemaal niet of scholen zich wel aan het passend onderwijs houden. Scholen die goed scoren worden helemaal niet bezocht.
Ouders die klagen worden maar zelden gehoord.

In dit geval wel. Dat geeft te denken.

"Je reactie lijkt er vooral op te zijn gericht om allerlei onafhankelijke instituten (de pers, de inspectie, de rechter) als niet onafhankelijk af te schilderen"

Wacht even, de rechter hebben we nog niet gehoord over deze kwestie.
In de vorige kwestie met dit schoolbestuur én tegen het Haga College, gaf de rechter aan dat de Inspectie inderdaad iets te willekeurig op de rem is gaan staan.

Overigens is dat helemaal niet nieuw. In het verleden (1969 tot 2000) was het de gewoonte dat de Inspectie in samenspraak met de leerplichtambtenaren zich actief richten op het afkeuren/verbieden van privé scholen. Daar moest uiteindelijk de rechter aan te pas komen om aan te geven dat de Inspectie helemaal niet bevoegd was om dat te doen.

Uit dat akkefietje is de WOT (wet onderwijstoezicht) geboren.

Je rijtje pers, inspectie, rechter, doet bovendien alsof zij een gelijke mate van onafhankelijkheid bezitten en klopt niet. De Inspectie is, zo je wilt, net zo onafhankelijk als de belastingdienst. Maar 100% een overheidsdienst onderhavig aan politieke invloed. Dus niet zo onafhankelijk als de rechter. Die laatste heeft helemaal geen last van politieke invloed (scheiding der machten). De pers in zijn algemeenheid hoort daar helemaal niet bij, want de pers (die krant, die zender of die journalist) heeft de kleur die men wil. De onafhankelijkheid zit 'm erin dat we mogen hopen dat de pers niet door de overheid wordt aangestuurd (vrije pers).

Maar ik had het helemaal niet over de hele pers, maar over stemmingmakerij in dat artikel. En dat is er. Want het rapport was er nog niet, de rechter had nog niet uitgesproken of dat wel gepubliceerd mag worden, maar toch kopt het in chocoladeletters dat het een vernietigend rapport is.

Ik moet nog maar zien of de Inspectie wel bevoegd is om zo vernietigend te zijn.

Als dat het geval is, dan hoop ik van harte dat ouders massaal op de Inspectie zullen duiken om het te houden aan deze nieuwe ingeslagen weg, zodat scholen vernietigende oordelen krijgen als er geen passend onderwijs wordt geboden.
Lijkt me fijn.

Arnon

Arnon

02-01-2020 om 20:14

Überhaupt een optie?

Mijn oudste is zich aan het oriënteren en is via een vriendje enthousiast over dit concept. Maar als ik het zo lees lijkt het misschien niet het beste idee.

Is deze school überhaupt een optie voor “doorsnee” kinderen met vwo-advies?

Het bovenstaande artikel citeert een docent:
“Ook voormalige docenten signaleerden vorig schooljaar het gebrek aan ondersteuning voor bepaalde leerlingbehoeften. “Het didactische concept bij Svpo bestaat uit stampwerk en klakkeloze reproductie”, aldus ex-docent Maarten de Jong, die afgelopen zomer de Utrechtse Svpo verliet. Ongeveer de helft van de medewerkers zag de school toen vertrekken. “Leerlingen die buiten het rigide stramien vallen of die een extra ondersteuningsbehoefte hebben, verlaten de school weer, met een achterstand.”

Het klinkt alsof er juist een lager niveau wordt onderwezen en dat docenten ontevreden weglopen, terwijl hun website zegt dat ze juist alle vakken op een hoger niveau aanbieden. Maar dat kan toch niet als er sprake is van eenheidsworst en er focus zit op kwantiteit ipv kwaliteit?? Een PTA kan ik ook nergens vinden dus dat curriculum voor het schoolexamen is totaal onduidelijk. Andere scholen publiceren dit vaak op hun site.

Als de inhoud van de lessen gestoeld is op pure reproductie zullen kinderen juist minder leren dan elders, wat de opmerkingen over achterstand verklaart. Dan zijn de praatjes op de site dus leugens. En hoe zit dat met dat “versterkte Engels”? Als wat er staat over die bevoegdheden klopt kan dat dan toch ook niet waar zijn? En havo-vwo niveau is zeker geen versterkt Engels. Mijn dochter wil juist excelleren en ik ben bang dat, als zij voor deze school kiest, ze zichzelf juist onthoudt van kennis.

Heeft iemand hier een beeld van?

Bedankt voor de inzichten in ieder geval.

eersteklasmoeder

eersteklasmoeder

03-01-2020 om 03:13

vwo-advies

Onze zoon had vorig jaar ook een vwo-advies gekregen.
Bij hebben veel scholen bezocht en ook een SVPO-school serieus overwogen.
Wij hebben uiteindelijk niet voor SVPO gekozen maar voor een goede, fijne vwo-school (categoraal gymnasium). Dat bevalt ontzettend goed.

De reden om niet voor SVPO te kiezen waren:
- de slechte berichten her en der;
- het starrre stramien: al het huiswerk moet gemaakt worden, anders mag je niet verder;
- het feit dat een enkel vak zonder leraar gegeven wordt, maar alleen via de computer;
- het lagere niveau (ca. havo-vwo). Een vwo-leerling moet dan erg zijn best doen en uittblinken om vwo te doen, als de leerling zich aanpast aan het gemiddelde, dan wordt het havo. Als een vwo-leerling op een categoraal vwo zich aanpast aan het gemiddelde, dan wordt het vwo. Dit hangt natuurlijk van je kind af, of deze zich aan de groep aanpast (daar was ik bij ons kind wel bang voor) of het geen probleem vindt om uit te blinken.

Ons kind vindt het erg belangrijk als een leerkracht goed kan vertellen en een sterke persoonlijkheid heeft, en niet gewoon de methode uit de boekjes volgt. Wij hebben daarom gekozen voor een school waar de leraren veel ruimte krijgen om hun eigen lessen te ontwikkelen en naar eigen inzicht in te richten en waar de leraren erg gemotiveerd zijn. Verder vind ik dat een school veel meer is / zou moeten zijn dan het opleiden voor het eindexamen. Een school kan vormend zijn voor de rest van het leven, wat betreft lesstof, de persoonlijke contacten met leerkrachten en mede-leerlingen, de schoolgemeenschap, en alle "extra's". Bij het SVPO had ik het idee dat daar de stof vooral via de computer wordt geleerd, dat waarschijnlijk niet alleen de leerlingen maar ook de leraren een vastgelegd stramien moeten volgen, en dat er zo min mogelijk "extra's" zijn.

De gekozen school is tot nu toe ontzettend goed bevallen! Inderdaad blijken de persoonlijkheden van de leerkrachten en de verhalen tijdens de lessen aan te spreken.

Sterkte met de keuze, het is lastig, en sowieso toch een sprong in het duister. Ik ben op een gegeven moment ook zakelijk naar onze wensen/behoeften en de kenmerken van de scholen gaan kijken (maar dat is toch ook speurwerk, een gok, om door de mooie verhalen heen te prikken). Bijv.: kind is best vaak ziek, hoe denk ik dat de verschillende scholen daarmee omgaan, met het inhalen van lesstof en proefwerken (SVPO inflexibel, had ik de indruk, kind moet alles gedaan hebben voordat het verder mag, en in de vakantie alles inhalen), wil de school graag de kinderen binnenboord houden, met begeleiding en ev. maatwerk, of laat de school makkelijk kinderen afstromen, etc. En goed bekijken wat bij je kind past en hoe de scholen op die punten zijn.
Open dagen vond ik maar beperkt informatief. Je krijgt toch een zonnig beeld voorgeschoteld en het is moeilijk om er achter te komen hoe het er echt aan toe gaat. Na alle open dagen heb ik aan twee scholen gevraagd of we gewoon een keertje mochten langskomen om rond te lopen en de sfeer te proeven, daar hebben we heel veel aan gehad, dat was doorslaggevend.

En zoek uit welke vakken gegeven worden (hoeveel en in welke jaren) en in welke vakken eindexamen gedaan kan worden. Tot mijn verbazing waren scholen daar vaak onduidelijk over. Ik heb websites en schoolgidsen goed moeten bestuderen (lesroosters, docentenlijsten) om daar achter te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.