Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studiemiddagen, mag dat zomaar?

Weten jullie of dit zomaar mag?

Ik zag op de nieuwe jaarplanner van de school van dochter dat er dit jaar 8 studiemiddagen zijn ingepland, allen op de donderdag- en dinsdagmiddagen.
Eerdere jaren waren dit 4 studiedagen, gepland op de woensdag. Studiedag houdt in dat de kinderen niet naar school gaan.
Nu zijn de kinderen dus 8 maal een middag vrij.
Zover ik weet levert de BSO dan geen opvang voor de extra vrije uren.
Dit zou inhouden dat ik vrij moet nemen voor die vrije middagen. Dat is voor mij minimaal 5 uur per studiemiddag vrij nemen. Het heeft namelijk geen zin om kind dan alsnog om 15.00 uur naar de BSO te brengen. Ik werk niet in dezelfde plaats als waar ik woon.
Het moge duidelijk zijn dat ik hier niet blij mee ben!!
Mag een school dit "zomaar" inplannen en zijn zij dan niet verplicht om met de BSO hier afspraken over te maken?
Dit is op geen enkele manier gecommuniceerd met de ouders, ik zeg het op de jaarplanning staan die zij op de laatste schooldag mee naar huis kregen.
Geen mogelijkheid om eerder te ageren dus....

Met die studiedagen op woensdag was ik ook niet onverdeeld gelukkig, maar daar zat nog het voordeel aan dat je dan een keer een uitstapje kan doen op een hele vrije dag waarbij het niet overal schreeuwend druk is.
Dit heeft voor ouders volgens mij alleen maar nadelen.In mijn omgeving werken de meeste ouders op dinsdag en donderdag.
Het voelt echt alsof ik gedupeerd ben door de school op een sneaky manier...
Het gaat om een basisschool trouwens.

Al vast bedankt voor de reactie,

Chocotof


P

P

05-07-2013 om 14:10

ze zijn verplicht voor opvang te zorgen via een BSO volgens mij.

bibi63

bibi63

05-07-2013 om 14:19

Chocotof

Ja dat mag. Een school moet minimaal een x aantal lesuur verzorgen per schooljaar, waarbij een aantal regels gelden. Dagen/dagdelen dat er geen lesgegeven wordt (schoolreisje, carnaval, studiedagen enz) mogen ze zelf indelen, zolang er maar voldaan wordt aan het x aantal uur les en een redelijke verdeling over het schooljaar (niet in 1 week een wettelijke feestdag én een studiedag).
En ja, het is niet altijd handig, maar leerkrachten zijn óók werknemers én hebben vaak óók kinderen. Voor de leerkrachten die niet op woensdag werken bijv. ivm kinderen, betekent die studiedag die ze moeten volgen op woensdag ook een geregel: werken op een dag dat je normaliter niet werkt en wellicht andere afspraken, verplichtingen en/of kids hebt. Voor iedere werkende is het schipperen als je óf moet werken op een dag dat je vrij bent óf je kind is vrij terwijl jij moet werken. Daar heeft iedereen mee te maken. Jij bekijkt het vanuit jouw situatie: maar ík moet werken op di en do, dus dat is lastig. Maar er is ook de situatie van de leerkracht: maar ík moet werken op een hele woensdag, terwijl dat mijn werkdag niet is en ik kinderen heb.
Bibi

Vervelend ja

Chocotof, ik kan me je frustratie voorstellen. Misschien een brief schrijven aan de directie met het vriendelijke verzoek om voortaan studiedagen en geen halve dagen in te plannen. Een halve studiedag betekent soms in de praktijk dat een van de ouders een hele vrije dag moet opnemen.

Hier zijn de studiedagen (of middagen, is ook wel voorgekomen) op verschillende dagen in de week, zodat niet altijd dezelfde ouders de klos zijn.

Groeten,

Temet

amk

amk

05-07-2013 om 15:40

Wel bso

bij een hele studiedag moeten ze dan toch ook open zijn op die tijden.
Hier bieden ze dan een verlengde middag aan. Net als op de vrijdagen wanneer de onderbouw 's middags vrij heeft en de bovenbouw wel naar school moet.

Ik zou eerst contact opnemen met de bso. Wellicht is daar al contact meegeweest en komen zij 1 of 2 weken voor de studiemiddag al met de vraag wie er dan aanwezig zal zijn en voor welk dagdeel (hele middag of het gewone contract)

Chocotof

Chocotof

05-07-2013 om 16:04 Topicstarter

Bibi

Ja,je hebt gelijk, ik bekijk het inderdaad vanuit mijn eigen perspectief, dat realiseer ik mij heel goed.
Tot nog toe zijn alle studiedagen in de jaren dat mijn dochter daar op school zit op woensdag geweest. Ik dacht dus dat dat "de norm" was.
Aan de andere kant vind ik het toch anders als je zelf voor je eigen werk opvang voor je kind moet regelen, of dat dat moet omdat school geen les geeft.
Als ik op een dag moet werken dat ik normaal vrij ben, wat met enige regelmaat gebeurd moet ik dit natuurlijk zelf regelen want dat is mijn verantwoordelijkheid.
Nu baal ik, met name omdat school zover ik weet niets heeft geregeld met de BSO.
Hier hebben ze naast die studiedagen namelijk ook nog een week compensatie week wat inhoudt dat de kinderen die gehele week ook al niet naar school gaan. In die week is er ook niets geregeld met een BSO.
Ik vind het echt veel worden wat het mij zo aan verlof kost, groeit mij ook niet op de rug...

Chocotof

Chocotof

Chocotof

05-07-2013 om 16:05 Topicstarter

weet je dat zeker? dan kan ik school daar op wijzen, vriendelijk doch dringend...

Kan ik dat ergens terugvinden?

groeten Chocotof

Chocotof

Chocotof

05-07-2013 om 16:09 Topicstarter

Bso

die zal ik maar eens bellen...
Tot nog toe werd er niets geregeld en dat kan er mee te maken hebben dat wij niet op de BSO zitten waar de meest kinderen van die school wel heen gaan. Die BSO had namelijk niet voldoende capaciteit voor alle kinderen dus er zijn wel een stuk of wat verschillende organisaties die de BSO van onze school verzorgen.

Zucht... heb ik net vakantie, zit ik mij hier weer druk over te maken...

LAAAAAAT LOSSSSSSS......

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2013 om 10:15

Juf

En wat dacht je van een juf met haar kinderen op een andere school? Die heeft te maken met studiedagen op haar vrije dagen waarvoor ze opvang moet regelen én met de studiedagen van de school van haar kinderen die volgens de wet van Murphy dan op haar werkdagen vallen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2013 om 10:18

Chocotof

School hoeft niets te regelen met de BSO, ze krijgen een lijst met alle studiedagen en de BSO zorgt voor opvang. Als je tenminste normaal gesproken BSO hebt .

Rosa van der Zanden

Chocotof

Chocotof

06-07-2013 om 12:42 Topicstarter

Rosa

maar is een BSO dit verplicht om dan opvang aan te bieden, of is dit afhankelijk van de goodwill van die BSO?

Zoals ik al eerder aangaf is er in de afgelopen 4 jaar geen aanbod van de BSO geweest, nog in de compensatieweek, noch tijdens de studiedagen.

Vandaar mijn vraag dus...

Chocotof

wizzer

wizzer

06-07-2013 om 13:20

Slim van school

Een school wordt door de wet beperkt in het onbeperkt inroosteren van vrije dagen.

Vanaf groep 3 zijn maximaal 7 vierdaagse schoolweken toegestaan.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren.html

Maar nu wordt acht keer een halve vrije dag vrijgegeven. Het lijkt alsof school hier precies zich aan de rand bevindt van wat mag.

Wel is school verantwoordelijk voor opvang als er geen school is, dus daar kun jij ze op aanspreken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2013 om 13:27

Chocotof

Bij de BSO hier is het zo dat zij opvang verzorgen op schooldagen wanneer er een studiedag is op voorwaarde dat dit voor kind al een reguliere BSO-dag is. Ze krijgen of vragen een schoolgids aan begin van het schooljaar (soms is deze al voor de zomervakantie klaar), hier staat de jaarplanner in en op basis hiervan maken zij een planning. Sinterklaas is bijvoorbeeld altijd een continurooster, zij vangen dan de kinderen vanaf twee uur op.
Ik weet niet of het overal zo gaat, maar in deze regio wel. Ouders met BSO-kinderen hebben geen stress op dat punt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2013 om 13:34

Wizzer, klopt niet

School moet bij onverwachte uitval voor opvang zorgen. Een studiedag valt daar niet onder want is niet onverwacht.

Rosa van der Zanden

wizzer

wizzer

06-07-2013 om 13:42

Wèl waar

School moet op àlle doordeweekse dagen regelen dat er opvang is. Zie hiervoor de wet op het primair onderwijs (artikel 45, lid 2 en 3):

2 Het bevoegd gezag van een basisschool draagt op daarvoor met ouders afgesproken dagen, zorg voor de organisatie van kinderopvang in de zin van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor- en naschoolse periode, tussen 07:30 uur en 18:30 uur, indien een of meer ouders hierom verzoeken. De kosten die uit de opvang als bedoeld in de eerste volzin voortvloeien, komen voor rekening van de ouders.

3. Indien een of meer ouders gebruik maken van andere kinderopvang in de zin van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen dan bedoeld in het tweede lid, verstrekt het bevoegd gezag van een basisschool op verzoek van die andere kinderopvang de praktische informatie die nodig is voor de opvang van kinderen door die kinderopvang.

De enige uitzondering hierop zijn erkende feestdagen (dus school hoeft geen opvang te regelen op bijvoorbeeld hemelvaartsdag of koningsdag).

Yvonne

Yvonne

08-07-2013 om 07:25

De schoolgids en het schoolplan voor het komende schooljaar moet in de MR vergadering besproken zijn. De MR heeft hierop immers minimaal adviesrecht. Het is dus niet zo dat hierover 'op geen enkele manier met de ouders is gecommuniceerd'.
Vraag het eens na bij een MR-lid? Wat de argumenten zijn? De MR kan in haar advies bijvoorbeeld ook zetten dat BSO beschikbaar moet zijn op die dagen?

puberma

puberma

08-07-2013 om 07:26

Studiedagen

Zijn, omdat ze zijn aangekondigd "met de ouders afgesproken". Dus ik betwijfel of school dan ook iets moet doen. Wel zijn de betere kinderopvangorganisaties bereid om iets te regelen, op kosten van de ouders natuurlijk.
Verder heb ik geen medelijden met juffen of meesters die zelf last hebben van studiedagen omdat hun eigen kinderen op een basisschool zitten. Het zijn hun eigen vakbonden die studiedagen hebben afgedwongen. Als het hen niet aanstaat, gaan ze daar maar klagen.
Er zijn niet veel organisaties die de hele tent dicht gooien omdat het personeel wordt bijgespijkerd. Dat zie je eigenlijk alleen bij scholen. Dat is des te hilarischer, omdat ze al zoveel weken in het jaar dicht zijn. Ik kan me dus voorstellen dat het irritant is als ze dan ook nog eens extra gaan snipperen met allerlei middagen.

wizzer

wizzer

08-07-2013 om 07:37

School is verantwoordelijk

Zoals is al aantoonde is school verantwoordelijk om opvang te regelen zodra 1 ouder daarom vraagt. 't maakt daarbij niet uit waarom de school dicht is (vakantie,studiedag).

bibi63

bibi63

08-07-2013 om 20:58

Puberma

Dat vind ik wel erg kort door de bocht: "Verder heb ik geen medelijden met juffen of meesters die zelf last hebben van studiedagen omdat hun eigen kinderen op een basisschool zitten. Het zijn hun eigen vakbonden die studiedagen hebben afgedwongen. Als het hen niet aanstaat, gaan ze daar maar klagen." Alsof leerkracht als individu dat meer eventjes anders kan regelen. Net zo goed dat jij ook niet zomaar eventjes iets anders regelt dan conform je CAO. Zo simpel is het niet. Verder worden studiedagen per bestuur of zlefs regionaal geregeld. Lijkt me ook wel zo zinnig en kostenbesparend. Verder is er altijd wel iemand voor wie die dag niet uitkomt (ouder of leerkracht, mij om het even). Daarom wordt er ook regelmatig gewisseld met de dag dat de studiedag valt, zodat die altijd dezelfde personen 'de sjaak' zijn. Daarbij is de opmerking "Er zijn niet veel organisaties die de hele tent dicht gooien omdat het personeel wordt bijgespijkerd" ook niet erg relevant. Het gaat mbt een basisschool om het overgrote deel van het personeel dat dezelfde taak uitvoert. In een bedrijf ligt dat anders. Als er een 'studiedag' financien is, hoeft alleen die afd. ernaar toe, de afd. verkoop is dan gewoon aanwezig.
Bibi

Suggestie

Volgens mij klopt het niet hoor Wizzer. De school is inderdaad verplicht opvang te regelen, maar dat doen ze, puur door een contract met de BSO aan te gaan. Dat jij daar geen gebruik van maakt, is jouw eigen keuze. Zoals iemand al zei, als je BSO afneemt heb je ook op de studiedagen de mogelijkheid een verlenging af te nemen. Hier krijgt inderdaad zoals iemand ook al schreef, de BSO een jaarplanning en vervolgens bieden zij de opvang.
Of je die afneemt, tja, daar kun je voor kiezen.
Blijft het feit dat ik 8 middagen wel veel vind. Of niet zozeer veel, maar niet handig ingepland. Di en do middag, je kunt er inderdaad niets mee. Wij plannen ze meestal vlak voor of na een kleine vakantie, daar zijn ouders blij mee. Want dat zijn dagen waar ouders nogal eens makkelijk over doen om vrij te vragen, omdat ze eerder op vakantie willen of langer willen blijven. Twee vliegen in 1 klap.
Als ik jou was zou ik wel laten weten dat 8 middagen niet zo handig zijn voor ouders en zou ik de suggestie doen van een dag aaneengesloten aan een vakantie.
Afgelopen jaar hebben we een vrije dag voor de kinderen van de onderbouw gepland, de dag na de schoolreis. Ook helemaal niet verkeerd.

P

P

09-07-2013 om 00:05

Nou nou geerke

"Wij plannen ze meestal vlak voor of na een kleine vakantie, daar zijn ouders blij mee. Want dat zijn dagen waar ouders nogal eens makkelijk over doen om vrij te vragen, omdat ze eerder op vakantie willen of langer willen blijven. Twee vliegen in 1 klap. "

Daar zijn SOMMIGE ouders blij mee. Ik heb er nog nooit enig voordeel in gezien. Nog een langere vakantie, ik zit er niet op te wachten hoor.

vlinder72

vlinder72

09-07-2013 om 08:44

Klopt p

Rampzalig die langere vakanties. Het is op mojn werk al moeilijk om vrij te krijgen tijdens de vakantie (meestal is die periode volledig afgeblokt en worden dagen al maanden van te voren verdeeld).

Doe mij maar een studiedag tussendoor. Dan kan ik wel vrij krijgen.

En wat ik helemaal irritant vindt zijn die studiedagen voor alleen groep 1t/m 4. Daar kan je helemaal niets mee. Dan is de jongste thuis en de andere drie moeten wel naar school.

Zo presteert onze school het dit jaar om een dag aan pinksteren te plakken voor alle kinderen en de dag daarna is dan ook nog vrij voor groep 1 t/m 4.

Tja, p

Tja, leerkrachten zijn ook niet altijd blij dat er ouders zijn die zo makkelijk vrij vragen op de laatste dagen voor de vakanties.
Mijn ervaring is dat veel ouders blij zijn met die extra dag. Maar nee, natuurlijk kun je niet iedereen blij maken.

P

P

09-07-2013 om 10:48

Geerke

Nu zeg je dat VEEL ouders blij zijn, de rest legt zich er bij neer.

Verder kan een school dat 'vrij vragen' heel makkelijk oplossen door de lpa in te schakelen

Onze school geeft standaard de vrijdag voor de zomervakantie vrij, niet vanwege een studiedag maar gewoon omdat ze al genoeg dagen school hebben gegeven. Sowieso doet onze school eigenlijk maar amper aan studiedagen. Ik kan me er in 10 jaar maar iets van een stuk of 2/3 herinneren.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-07-2013 om 12:19

Juist fijn

Ik ben dol op studiedagen op maandag. De kinderen kunnen dan zondag naar oma en komen maandag weer terug. Zo is het voor iedereen weer anders wat prettig is.
Hoe lastig studiedagen ook zijn, ik zou niet blij zijn met een team dat de afgelopen 10 jaar nauwelijks bijgeschoold is. Aan de éne kant roepen we dat die juffen zo weinig weten en hoe moet dat dan met ons kind met dyslexie/ADHD/asperger/slechtziendheid/dysfatische ontwikkelingsstoornis*, aan de andere kant willen we vooral niet dat er studiedagen zijn. In deze regio wordt het groot ingekocht, alle scholen zijn dicht en er wordt een expert ingehuurd. Al die leerkrachten zitten in een sporthal of waaieren uit omdat er meerdere lezingen op diverse locaties zijn. Ik zou niet weten hoe je dat in avonduurtjes kan proppen, het lijkt me dat deze manier kostentechnisch best handig is. Je weet die dagen al lang van tevoren en omdat het de hele regio betreft is het vaak makkelijker om informele opvang te regelen. Kind heeft niet zo veel met klasgenootjes, des temeer met de buurkinderen van een andere school. Die heb ik toen met zijn allen opgevangen. Allemaal niet ideaal maar ik vraag me oprecht af of het vroeger nou beter was.

Rosa van der Zanden

*doorkruisen wat niet van toepassing is

puberma

puberma

09-07-2013 om 12:48

Gewoon

Studiemiddagen op woensdagmiddag, eventueel met uitbreiding naar woensdagavond, dan heb je zo acht uur bij elkaar. Voorts zijn er allerlei beroepen waarbij je als team bijschoolt. Alleen doen die de tent niet dicht. Je kunt ook zeer goed een studiedag op zaterdag houden. Bosjes beroepen doen dat. Kwestie van mentaliteit. En ja Bibi, dit is afgedwongen door de vakbonden. Ik beweer niet dat een individuele leerkracht dat even terug kan draaien. Ik adviseer ze alleen om te gaan klagen op het juiste adres.

P

P

09-07-2013 om 13:24

Rosa

Ik heb niet gezegd dat ze niet aan bijscholing doen!

Wanneer weet ik niet precies maar in ieder geval maar amper onder schooltijd en zeker niet met het hele team tegelijk. Als je een grote overkoepelende organisatie hebt kun je ook op adv dagen gaan of wat dan ook.

bibi63

bibi63

09-07-2013 om 15:25

Huh puberma

Te klagen op het juiste adres? Jij, als ouder klaagt, niet de leerkracht.
En jij wil de studiedag op woensdagmiddag? Ja, misschien voor jou handig, maar misschien niet voor de leerkracht die ook kinderen heeft(omgekeerde wereld).
Bibi

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-07-2013 om 15:42

Het onderwijs kent geen adv-dagen hoor. Wanneer de tent dicht gaat, komt de helft van het team op zijn vrije dag. En op de school van mijn kinderen zitten ze ook vaak de gehele woensdag.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, ik zeg alleen wat ik op school constateer. En ik vind de studiedagen ook lastig maar ik begrijp dat de trainers of hoe je het ook noemen wil, gewoon doordeweeks werken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-07-2013 om 15:44

P aanvulling

Je kan toch geen team scholen op een adv-dag? Als de adv's nog zouden bestaan en als iedereen het op dezelfde dag zou krijgen en je zou dan een studiedag hebben dan is de school toch gewoon nog steeds op een doordeweekse dag dicht, of mis ik iets?
Maar goed, dit is puur hypothetisch, want er zijn geen adv's.
Rosa van der Zanden

P

P

09-07-2013 om 16:25

Rosa

ATV dan? Geen idee maar er zijn hier heel regelmatig leerkrachten vrij op vrijdag (om de week ofzo) en dan staat er een ander.

Ik heb nooit begrepen waarom je met het hele team naar een studiedag moet gaan. Bied diezelfde studiedag 3 weken lang aan en meerdere scholen kunnen hun mensen laten gaan op een zelf te kiezen dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.