Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

28-10-2015 om 11:08

Studiekeuze begeleiding (4 VWO)

Dochter in 4 VWO is op school al bezig met studiekeuze, ook n.a.v. profielkeuze vorig jaar eind 3e klas.

Tegenwoordig is men er al veel vroeger mee bezig dan wij vroeger (ik ben er pas in de 6e serieus over gaan nadenken).

Dochter is vrij zelfstandig en serieus qua school.

Ze heeft nu al een idee van vervolgstudie, maar wil ook andere dingen bekijken/overwegen.

Nu wil ze binnenkort naar een open dag van een universiteit samen met een vriendin die hele andere interesses heeft (maar overigens ook serieus is). Ze hebben bedacht dat ieder 2 studies gaat bekijken, dus in totaal 4. Hoewel ze totaal andere interesses hebben kunnen ze er wel met elkaar over praten. Dat voordeel zie ik wel. Aan de andere kant zou ze anders meer studies kunnen bekijken die mogelijk dichter bij haar interessegebied liggen, dus meer 'serieuze opties' zouden zijn.

Hoe zitten jullie hier in? Laten jullie kinderen alleen (met vriendinnen) naar open dagen gaan als ze dat zelf willen? Of soms wel, soms niet?

Eigenlijk is de vraag: hoe erg zit je als ouder 'bovenop' het proces en de begeleiding in de studiekeuze (niet het bepalen van de studie, maar wat te doen om tot een goede keuze te komen)?

Hoeveel zoek je zelf uit en schotel je voor aan jullie kinderen of geven jullie bijv. alleen de info uit het artikel van OO (http://www.ouders.nl/artikelen/hoe-kies-je-een-studie), wel een mooi overzicht met testjes die ze kunnen doen, kalender met open dagen, website met slimme vragen die je kunt stellen, en laat je het verder bij de kinderen wat ze ermee doen?

nou

Hier wordt er op school veel aandacht aan besteed. Mijn oudste zit in 4 gym en bij de mentorlessen volgen ze een programma waarbij ze in 2 jaar (in de 4e en 5e) een zeker aantal punten moeten halen. Die punten krijgen ze voor het invullen van (beroeps/studiekeuze)testjes, het bezoeken van open dagen of bijv. een beroepenmarkt enz. enz.
Voorlopig doe ik er zelf nog niet zo veel mee. En als zoon naar een open dag wil laat ik het aan hem over of hij mij/ons (ouders) mee wil of niet.

Jaina

Jaina

28-10-2015 om 11:23

Soms

Het is hier wel een regelmatig terugkerend onderwerp van gesprek. Met veel kinderen en ook neven/nichten die hier regelmatig komen en allemaal die keuze aan het maken zijn, binnenkort moet maken of nog niet zo lang geleden hebben gemaakt leeft het onderwerp hier altijd wel. Op school leeft het ook onder de klasgenoten dus dan komen ze ook wel met dingen thuis. Ik bemoei me niet heel erg met zaken maar ik neem wel studiegidsen voor ze mee. Op mijn werk (universiteit) liggen die dingen allemaal dus dan neem ik die mee voor ze en kunnen zie die rustig inkijken. Mee naar open dagen ga ik meestal wel op verzoek van kind zelf want vaak willen ze vervoer. Er gaan dan ook wel eens klasgenoten mee. Andersom zijn mijn kinderen ook wel eens meegeweest met klasgenoten en hun ouders. En dan na aflopen natuurlijk even praten en ideeen uitwisselen.

Ik denk dat het helemaal geen gek idee is om bij twee studies te gaan kijken die je minder ziet zitten. Je kan dan een beter idee krijgen van waarom die studies je niet aanspreken en de inhoud vergelijken met de studies die je wel aanspraken. Dan krijg je zelf ook weer meer vastomlijnde ideeen. Ik zou dus geen moeite hebben met het plan om met z'n tweetjes te gaan als vriendinnen. Ik zou niet perse mee willen.
En je dochter heeft natuurlijk ook nog wel even voordat ze moet beslissen dus ze kan nog meer open dagen bezoeken.

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 11:30

Ik juich breed rondkijken alleen maar toe en mijn dochter mag natuurlijk alleen naar open dagen. Waarom zou je dat niet goed vinden? In de praktijk wil ze mij graag mee, en ik vind dat ook heel leuk

Lynn

Lynn

28-10-2015 om 11:44

Katniss

"en mijn dochter mag natuurlijk alleen naar open dagen. Waarom zou je dat niet goed vinden?"

Ik vind het wel goed hoor. Zal het zeker niet verbieden. Maar ik vraag mij af of je samen (lees: met een ouder erbij) wellicht meer en betere informatie inwint die kan helpen met het maken van een studiekeuze, dan als ze er "gezellig" met een andere vriendin rondloopt.

En vraag me daarom af hoe andere ouders (met ervaring wellicht) er tegenaan kijken.

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 11:58

Hmm

Ik weet niet of het anders zou gaan zonder ouder. Sowieso houd ik me een beetje op de vlakte omdat ik wil dat het haar keuze is. Ze kijkt ook naar 'verrassende' studies, maar laat zich door mij niet sturen in richtingen die ik nu juist zo goed voor haar zou vinden

Moni

Moni

28-10-2015 om 12:39

Natuurlijk laten gaan

Het is goed dat ze nu al open dagen wil bezoeken. En studies bekijken die je niet direct liggen, kan heel verrassend zijn. Of juist bevestigend.

Mijn dochter heeft beiden gedaan, met vriendinnen en met ouders.
Toen de keuze ongeveer duidelijk werd (zesde klas) toen ging er wel altijd een ouder mee. Dat vond ze ook prettig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-10-2015 om 13:16

natuurlijk laten gaan

Natuurlijk laat je haar gaan, hartstikke goed dat ze er nu al serieus mee bezig is.

Onze zoon is in de 5e naar veel open dagen geweest, ik ben trouwens steeds mee geweest, dat wil de hij graag. Ik trouwens ook. Tijdens de open dagen waren er trouwens veel ouders. Er werd ook verteld dat het een tijdje 'uit' was om je ouders mee te nemen, maar nu weer heel gebruikelijk. Een heel wenselijke ontwikkeling, gaven ze aan.

Ik had het ook prima gevonden als hij alleen was gegaan met vrienden. Maar op enig moment zou ik toch ook wel mee willen. Ik vind het toch wel prettig (nou ja, eigenlijk wel een vereiste) dat ik in ieder geval d opleiding van zijn keuze met eigen ogen heb gezien.

Geheel OT: je schrijft "Tegenwoordig is men er al veel vroeger mee bezig dan wij vroeger (ik ben er pas in de 6e serieus over gaan nadenken).".
Ik moest daar wel om lachen. Je signaleert een verschil tussen jou en je dochter en veralgemeniseert dat naar 'tegenwoordig' en 'men'. Grappig. Ik herken het dan ook helemaal niet: ik heb vroeger heel veel open dagen bezocht, en ook al vroeg. Veel klasgenoten ook. Terwijl mijn zoon ook klasgenoten heeft die nu (in de 6e) nog geen enkel idee hebben wat ze willen. Volgens mij heeft het dus niets met 'vroeger' en 'nu' te maken, maar vooral met de persoon.

Lynn

Lynn

28-10-2015 om 13:23

IJsvogelje (OT)

"Je signaleert een verschil tussen jou en je dochter en veralgemeniseert dat naar 'tegenwoordig' en 'men'. Grappig."

Haha, je hebt een punt. Alleen mijn ervaring betrof niet alleen mijn persoonlijke ervaring maar ook van mijn vriendinnen. En mijn huidige ervaring is dat ik het veel meer om mij heen zie gebeuren (ik hoor en lees er veel meer over). Dus vandaar mijn "conclusie".

Maar inderdaad, het blijkt dus niet (per definitie) in zijn algemeenheid te gelden, zie jouw voorbeeld . Grappig hoe anders het kan zijn. Misschien hangt het niet (alleen) van de persoon af, maar ook van de omgeving/vrienden/klas/school etc.

Zou nog wel leuk polletje kunnen zijn voor een ander draadje of men - in zijn algemeenheid - nu al vroeger met vooruitkijken/studiekeuze bezig is dan "vroeger".

Lianne

Lianne

28-10-2015 om 13:26

Hier

Oudste had echt geen idee. Die is eerst naar zo'n algemene beurs geweest, de studiebeurs van het zuiden in Eindhoven waar WO, HBO en MBO aanwezig zijn. Daarna is ze met vriendinnen naar een paar open dagen geweest. Dat was in VWO4. Daarna wist ze heel wat specifieker wat ze wilde en zijn wij in VWO5 meegeweest naar wat dagen en nu in VWO6 doet ze in 2 studeies meeloopdagen. Ze weet al welke van de 2 het gaat worden maar ze wil wel weten waar ze nee tegen zegt.
Jongste is veel concreter. Die weet al vanaf 3 VWO welke kant ze op wil. Met haar zijn we dus meteen al meegegaan kijken. Wel hebben we haar ook wat richting studies gestuurd die anders zijn, ook om te weten waar je nee tegen zegt.
Denk er wel aan dat je je bij open dagen ook inschrijft voor het specifieke onderdeel, daar zijn vaak ook nog speciale voorlichtingen van op die dagen.

Nele

Nele

28-10-2015 om 17:21

Hier

Hier begint het op school al in 3vwo, met 'n studiekeuzemarkt (verplicht) en een bezoek aan de universiteit (ook verplicht). In de 4e waren ze er helemaal niet mee bezig en pas in de 5e hebben we zelfstandig de eerste open dag bezocht.

Allebei weten ze al waar ze willen studeren. Oudste heeft een shortlist van 2 studies die allebei goed, leuk en passend zijn. Een is erg in z'n comfortzone en is wat hij vanaf z'n vierde (jaar) wil gaan studeren, de andere ligt er iets buiten (maar dat vindt hij dan juist weer heel leuk).

Zoon is er zelf nog helemaal niet echt mee bezig, dus wijzen wij hem op open dagen, meeloopdagen en andere activiteiten. Als het aan hem ligt dan gooit hij over 'n jaar gewoon 'n muntje op...

Jongste zit in 3 vwo en vindt het allemaal wel interessant.

zebra

zebra

30-10-2015 om 13:46

ik zou het goed vinden

als mijn kind samen met een vriend/vriendin zou gaan en eventueel ook wat presentaties van studies bij woont. Het is niet verkeerd om kennis met maken met diverse studies. Ze heeft daarna nog voldoende tijd om allerlei open dagen te bezoeken.

Wij gingen vorig jaar naar een open dag (maakten er gelijk een lang weekend van, de hogeschool lag op 3 uur rijden van ons vandaan). Achteraf bedacht ik dat het voor onze zoon misschien juist fijn was geweest om ook een vriend mee te laten gaan naar de open dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.