Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aleid

aleid

04-12-2020 om 12:38

Studiekeuze

Mijn iadh-zoon van 16, eindexamen havo, is bezig met zijn studiekeuze. Hij heeft nu een aantal opties, maar switscht nog bijna iedere dag. Open dagen etc zijn nu lastiger, alles online, waardoor een indruk krijgen lastiger is. Daarnaast vind ik hem nog jong voor zijn leeftijd en vraag ik me af of nu HBO gaan doen de slimste zet is. Een optie zou VWO zijn maar dat ziet zoon totaal niet zitten.
Mijn vraag: wat was voor jullie kinderen helpend bij het maken van een keuze en zijn er ouders die ervaring hebben met een relatief jonge iadh-er op het hbo?

Klinkt bekend

HIer ook een IADH-zoon, drie weken geleden 16 geworden en in 5 havo. Hij dacht heel lang dat hij het wist, maar merkte toen bij alle open dagen dat het toch wel heel veel groepjeswerk en projecten was, waar hij de pest aan heeft. Bovendien wil hij eigenlijk een universitaire studie doen - hij komt ook van het Vwo maar is in de derde overgestapt naar de Havo omdat hij het allemaal niet georganiseerd kreeg. Hij overweegt nu toch Vwo maar omdat het hem allemaal totaal niet interesseert weet ik ook niet of dat nou de aangewezen weg is eerlijk gezegd. Ik ken wel iemand die al met 16 (wel bijna 17) op Hbo startte en dat ging goed, maar ook twee die al binnen een paar maanden afhaakten. Heeft hij ook al aan de online proefstudeerdagen meegedaan? Dan krijg je vaak een iets beter beeld.
Hij kan zich overigens bij verschillende studies inschrijven, en dan maar hopen dat er in het voorjaar nog wat open dagen of meeloopdingen fysiek zijn. Mijn zoon gaat zich zowel opgeven voor het Vwo als voor 2 Hbo-studies, en dan kijken we eerst maar eens of hij slaagt....

Pirata

Pirata

05-12-2020 om 08:46

Geen tips, mijn IADH-er is nu 18 en wil al zijn zelfstudie havovakken via staatsexamens doen in 2021 (na TL en mislukte MBO).
Maar wat ie daarna wil???? Geen idee.... misschien doorgaan met "een" zelfstudie en wat werken.
Gelukkig neigt ie nu hij volwassen is erg naar NADH, dus komt tijd, komt raad. Ik twijfel ook of ie alles haalt trouwens.

Zelf tussenjaar organiseren?

Is het mogelijk om zelf een tussenjaar te organiseren? Daarbij zou ik aandacht besteden aan twee dingen: interesse en werk.
Om te beginnen met werk: ik zou in dat jaar ruimte maken voor een substantieel aantal werkuren, al is het maar vakken vullen. aan de hand van concrete werkervaringen leert iemand ook wat hij/zij zeker wel en zeker niet wil. Saai werk kan motiveren om te bedenken dat je dat zeker niet wil.
Interesses zou ik laten uitzoeken door een programma te maken, waarin verschillende cursussen op verschillende terreinen worden gevolgd, bijvoorbeeld door MOOC's, cursussen bij bepaalde instituten of zoiets. Iets wat hooguit 1 jaar duurt en als het kan mogelijkheden biedt om 2 of 3 van die vakken te kiezen.
Dan nog het plan voorleggen aan de leerplichtambtenaar, met een enthousiast en overtuigend verhaal erbij. Uitleggen dat dit beter is dan inschrijven en na een paar maanden uitvallen.

Tsjor

Bloempot

Bloempot

05-12-2020 om 09:31

Onze ervaring

2 jaar geleden had ik precies dezelfde vraag , ook een 16 jarige zoon die een studiekeuze moest maken. Hij twijfelde erg. Ook VWO besproken, maar dat wilde hij niet.
Ik heb hier destijds nog een vraag gesteld over het tussenjaar, ik ging er echt vanuit dat dat het zou worden ! Maar bij de laatste open dagen wilde hij opeens kijken bij een studie waar ik zelf helemaal niet aan had gedacht. En 1 week voor de deadline heeft hij zich hiervoor ingeschreven. Nu zit hij in het tweede jaar en vindt het een hele leuke studie. Hij loopt stage en het gaat heel goed. Het grappige is dat hij het contact met mensen altijd lastig vond en door deze stage juist heel veel contact met mensen heeft. Hij geeft nu aan dat hij heeft ontdekt dat hij dat heel leuk vindt. Je ziet hem groeien en volwassen worden, heel leuk om te zien.
Tips heb ik niet , maar laat hem zo breed mogelijk kijken, ook naar studies waar je in eerste instantie niet aan denkt. Een tussenjaar is ook een goed alternatief als hij er echt niet uitkomt.
Ook hebben we altijd gezegd dat een studie een begin is van je loopbaan, maar dat het niet betekent dat je de rest van je leven dat hoeft te doen. Dat je gedurende je studie en werk steeds meer ontdekt waar je interesses liggen en dat je door bijscholing andere studies jezelf blijft ontwikkelen .Wij zijn zelf het grote voorbeeld hiervan !

ervaring

Hier is destijds 16-jarige iadh-kind gestart op HBO, in januari toch gestopt. Had te weinig studiepunten. Wij hadden ook niet het idee dat het haalbaar was gezien hetgeen hij tegen aan liep op Havo destijds. Er wordt toch zelfstandigheid verwacht op HBO.
Heeft daarna ter overbrugging een half jaar gewerkt en is in september gestart met de opleiding op MBO niveau, dit gaat wel heel goed. Haalt nu hele mooie cijfers, is gemotiveerd en begeleiding is goed geregeld.

Ander kind, geen iadh, was net 17 jaar met het starten op HBO (zelfde opleiding en school), dit gaat zonder problemen, studeert dit jaar af.

Maat

Maat

09-12-2020 om 22:22

iadh?

Heb het gegoogled maar niet kunnen vinden... wat is iadh?

IADH

https://www.betekenis-definitie.nl/IADH#:~:text=Ongeschikt%20anti%2Ddiuretisch%20hormoon.

Inderdaad: Inapproriate Anti Diuretic Hormone

Blijkbaar is dit OO-taal.

IADH: Iets Aan De Hand - kind met een psychische uitdaging
NADH: Niets Aan De Hand

Maat

Maat

10-12-2020 om 15:03

aha!

Dank Annej

Lotte

Lotte

11-12-2020 om 11:46

Eens met Tsjor maar is niet meer leerplichtig

Ik voel veel voor het voorstel van Tsjor. En aangezien je tot 16 jaar leerplichtig bent. En daarna kwalificatieplicht hebt, en daaraan voldoet met een HAVo diploma, heb je dus geen leerplicht ambtenaar nodig.

Pirata

Pirata

11-12-2020 om 12:03

IADH en NADH

Ja, die heb ik hier een keer verzonnen om lange uitleggen te vermijden. Mijn kleine bijdrage aan de Nederlandse afkortingen. Het is alleen nog niet opgepakt door De Dikke Van Dale.

Niki73

Niki73

11-12-2020 om 12:19

Pirata

Je kunt zelf een voorstel doen aan Van Dale.

Pirata

Pirata

11-12-2020 om 12:30

haha

Zou ik een kans maken?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2020 om 16:35

Pirata

Zou het mooi proberen. Want ik heb die term hier inmiddels ook het echte leven ingeholpen. Het dekt zo lekker de lading nl

aleid

aleid

12-12-2020 om 11:16

Tussenjaar

Dank voor alle reacties. Een tussenjaar zou ook mijn voorkeur hebben. Idd met werken (hij is nu kassamedewerker bij de supermarkt, bevalt hem maar misschien zijn er nog andere dingen te verzinnen), vrijwilligerswerk op interessegebied en wellicht nog cursussen.
Wat ik merk bij zoon is dat hij blijft hangen in de ideeen, niet gaat uitzoeken wanneer bv open dagen etc zijn, maar ook niet wil dat ik hem daarbij help.
Als tussenstap heb ik nu een whatsappgroep aangemaakt waarin ik websites etc zet van de studies waar hij op dit moment interesse in heeft, in de hoop dat hij daar de benodigde informatie uithaalt om de ideeen meer handen en voeten te geven. Fingers crossed. Want 'mama, ik hoef het pas 1 mei te weten'.
Ach ja....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.