Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 13:05

Studeren in het buitenland, toelating

Mijn dochter is aan het uitzoeken of het (financieel en anderszins) haalbaar is om te studeren in het buitenland. Bij verschillende (Engelse en Schotse) universiteiten stuitte ze op toelatingseisen, waar een vwo-diploma met minimaal een 7 of zelfs een 9 gemiddeld gevraagd wordt.
Volgens mij is een 9 gemiddeld vrij uitzonderlijk in Nederland. Zou je dat dan echt nodig hebben om het daar aan te kunnen, of is het in andere landen veel gebruikelijker om zulke hoge cijfers te halen?
We (ze) gaan ook nog wel na of je aan zo'n buitenlands diploma net zoveel hebt als aan een Nederlandsd bachelor/master.

margaretha

margaretha

03-07-2016 om 15:25

Belgie

vraagt ieg niet zulke hoge cijfers, alleen maar dat je geslaagd bent. Maar goed dat is ws niet "buitenland" genoeg.

Triva

Triva

03-07-2016 om 17:52

cijfers

Ik vraag me toch altijd al af hoe je cijfers vergelijkt. Hadden we niet eerder hier een discussie over hoe makkelijk je een A haalt in bijv de VS? Gemiddeld een 9 is onwijs hoog, dat moet wel over 8 vakken die je niet allemaal hoeven te liggen. Verder krijg je met een gemiddeld 8 al een cum laude aantekening op je eindexamen.

Eleonora

Eleonora

03-07-2016 om 18:07

Nuffic

Hebben jullie al informatie ingewonnen bij het Nuffic?

Die kunnen jullie er vast bij helpen.

Linda K

Linda K

03-07-2016 om 19:05

Meer info

Zie hier: https://www.epnuffic.nl/en/publications/grading-systems-in-the-netherlands-the-united-states-and-the-united-kingdom.pdf

Ik heb een zoon die in het VK studeert.

In tegenstelling tot hier is toelating tot een universiteit afhankelijk van je cijfers en niet (vrijwel) onvoorwaardelijk. Ze hebben maar 1 hogeronderwijssysteem en de kwaliteit van de universiteiten loopt sterk uiteen.

Bovendien doen leerlingen in A-levels doorgaans maar examen in 3 of 4 vakken die allen relevant zijn voor de vervolgopleiding. Voor die vakken worden dan redelijke (of hoge - bij een goede universiteit) cijfers verwacht. Het vwo is natuurlijk een heel ander soort diploma met meer vakken en minder stof per vak. De A-level toelatingseisen zijn dan ook niet zomaar om te rekenen naar vwo-eisen. Je zult ook zijn dat er nogal wat variatie zit in hoe de universiteiten hun eisen omrekenen.

Allicht worden aan buitenlandse studenten marginaal hogere eisen gesteld, maar omdat hun vooropleiding niet per se aansluit lijkt mij dat niet helemaal onterecht. Het punt blijft dat er vergelijkbare eisen worden gesteld aan Britse studenten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 21:20

Bedankt

Nuffic geef ik aan haar door. Verder mag ik me er niet teveel mee bemoeien

Triva

Triva

03-07-2016 om 22:39

Linda

Mooi duidelijk en interessant artikel, dank je wel!

Thursday Next

Thursday Next

03-07-2016 om 22:50

ik geef het ook door

Dochter heeft het ook in haar hoofd om in Schotland te gaan studeren. Ze wil Engels studeren dus dat kan daar natuurlijk mooi.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 23:19

Thursday

Gaat ze ook over een jaar beginnen? Dochter wil ook Engels studeren dus zou wel grappig zijn als ze naar dezelfde universiteit gaan.

Thursday Next

Thursday Next

03-07-2016 om 23:21

vesper

Nee joh, ze gaat net naar de 4e! Dus ze moet nog 3 jaar. Heeft al wel helemaal de plannen klaar en was zelfs al aan het kijken naar kamers op internet . Maar zou toch wel leuk zijn als ze naar dezelfde universiteit gaan! Als het doorgaat met jouw dochter is het wel leuk als ze contact hebben denk ik!

Gewoon aanmelding invullen

Als ze een plaats krijgt, krijgt ze waarschijnlijk ook een "conditional offer". Als ze de cijfers voor het conditional offer niet haalt kán het zijn dat ze niet toegelaten wordt maar vaak valt dat mee.

De eisen zijn vaak op papier heel hoog maar vallen in de praktijk soms mee, zeker als je op je aanmeldings formulier wat interessants hebt te vertellen.

Mariel (in Engeland gestudeerd)

Yura

Yura

05-07-2016 om 18:03

Cambridge

Een bekende van zoon is op Cambridge toe gelaten. Hij moest eerst een heel traject door met gesprekken enzo, dat was akkoord. Nu moest hij nog slagen met inderdaad gemiddeld een 8 dacht ik en voor een aantal vakken een 8,5. Volgens mij is hem dat gelukt.

Er zou echter wel een groot bijkomend probleem kunnen zijn als UK uit de EU gaat. Nu is de afspraak dat lidstaten aan andere inwoners van de EU hetzelfde collegegeld moeten vragen als aan hun eigen inwoners. Studenten van buiten de EU betalen het instellingsgeld. In Zweden en op veel Duitse universiteiten kun je zo gratis studeren. Ook Nederland is relatief goedkoop, waardoor veel Engelsen hier studeren (met namenMaastricht is populair). Als UK dus uit de EU gaat loop je kans dat je kind ergens in het 3e jaar ofzo opeens €30.000 per jaar moet betalen. Ik zou dus met de huidige onzekerheid even niet voor UK opteren, tenzij dat bedrag geen bezwaar is natuurlijk. Ik zou eens naar Zweden en Duitsland gaan kijken, Zweden heeft weer als nadeel dat het leven daar duur is, dat doet het voordeel van geen collegegeld weer min of meer teniet.

Thursday Next

Thursday Next

06-07-2016 om 20:06

Vesper,

Dochter zou het wel leuk vinden om contact te hebben met jouw dochter.
Kan je me mailen (als het jouw dochter ook leuk lijkt)? thursday.next ad mail.com

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 20:49

Thursday

Oh dat gaat niet lukken vrees ik. Dochter is er eigenlijk al op tegen dat ik dingen over haar op het forum zet, en ze vindt het ook heel gevaarlijk als ik persoonlijk contact heb met iemand. Ik wil wel kijken of ik voorzichtig kan polsen, maar acht de kans klein.

Thursday Next

Thursday Next

06-07-2016 om 22:04

haha

goed hoor! We zien het wel (of niet).

Oxbridge

Ieder najaar organiseert de alumni vereniging Oxbridge (Oxfort en Cambridge) op het Barlaeus gymnasium in Amsterdam een voorlichtingsdag over studeren in het buitenland.

Voor wat betreft het conditional offer van Cambridge: ieder kind dat een conditional offer krijgt, heeft een individuele, zeer uitdagende eis. Voor de jongeman in het artikel hieronder was dat een 8 of hoger gemiddeld op de eindlijst en een 9 of hoger voor de vakken wiskunde B, wiskunde D, biologie en scheikunde.

PS: Er zijn natuurlijk nog zat andere studie mogelijkheden buiten Oxfort en Cambridge in het VK maar ook buiten het VK, denk bijv ook eens aan België en Duitsland.

http://www.hetkontakt.nl/regio/bommelerwaard/algemeen/96865/biologietalent-gosse-sjoerd-uit-zuilichem-naar-hanoi-

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.