Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fontys

Fontys

30-12-2016 om 14:22

Studeren in eindhoven

Mijn dochter overweegt om volgend schooljaar te gaan studeren in eindhoven. De school is bezocht en we gaan volgende week terug om sfeer van de stad te proeven. Ze zoekt een omgeving met een gemoedelijke sfeer en niet zo massaal dat ze zich overlopen voelt. Ze houdt van uitgaan, maar is geen feestbeest. Ziet er ontzettend tegenop om te moeten hospiteren, "zichzelf verkopen" en zou dat ook het liefst niet doen. Wie wil Eindhoven omschrijven als stad om te wonen/studeren.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-12-2016 om 19:37

Leuke stad

Ik ken meerdere studenten die er wonen, inclusief mijn eigen zoon en een paar van zijn vrienden. Ze zijn erg tevreden! Eindhoven heeft echt voor elk wat wils. Zoon en 2 vrienden wonen in een bovenwoning die wij gekocht hebben, dus hospiteren was voor hun niet nodig, en ze wonen kleinschalig. Zoon is best serieus aan de studie, maar houdt ook zeer zeker van uitgaan. Liefst zo goedkoop mogelijk, dus na de training bij de roeivereniging, of bij de studievereniging, of op de sociëteit. Ik ken ook een meisje daar (ook eerstejaars), die heeft wel gehospiteerd en vrij eenvoudig een kamer gevonden. Daar zal meegespeeld hebben dat ze een meisje is, in een stad met een overschot aan jongens. Zij is zeker geen feestbeest, en is de meeste weekenden gewoon thuis bij haar vader of moeder (en werkt dan ook vaak vrij/za/zo-avonden). In Eindhoven studeert ze alleen (en ze roeit).

Voor het 'sfeer proeven van de stad' lijkt me dat je dat beter niet in de kerstvakantie kan doen, veel studenten zullen er dan juist niet zijn. Dus beter nog een week later, als de vakantie echt voorbij is en iedereen weer begonnen. En dan op een donderdagavond of zo, DE uitgaansavond voor de studenten (want veel gaan toch in het weekend naar ouders oid).

Conny

Conny

30-12-2016 om 22:18

Laat je dochter zich alvast inschrijven voor een kamer

bij Vestide.
De inschrijftijd geldt en je kunt er beter vroeg bij zijn. En des te verder je weg woont, des te eerder kom je in aanmerking.

Fontys

Fontys

30-12-2016 om 23:18

Vakantie

De inschrijving bij vestide is er en helaas kunnen we vanwege de inschrijvingsdatum niet veel later. Zijn er typische studentenwijken? Of wijken waar ik mijn dochter liever niet gehuisvest wil zien.

Marjoleine64

Marjoleine64

31-12-2016 om 13:46

Liever niet

in Woensel-west. Onze makelaar vertelde dat hij op de grens, op de Boschdijk (dus niet IN die wijk) een paar panden heeft, en IN Woensel-west nooit een meisje zal voorstellen om te gaan wonen. Veel te veel gedoe, hoerenwijk, criminaliteit etc. Er is wel wat stadsvernieuwing gepland daar, maar nog niet veel gedaan. Er zijn wel veel studentenpanden daar. Maar ook elders is veel.

Limbeek

Limbeek

31-12-2016 om 14:33

woensel-west

Is dat ook niet zo'n krachtwijk, prachtwijk, of hoe het dan ook heet? Met voortuinzitters, in ieder geval.

Ik moest er naar het consultatiebureau, redelijk in het zuiden ervan, en dat viel allemaal best mee. Vlak ten noorden van het hoerenpleintje zijn al nieuwe huizen gebouwd.

Ik dacht dat de Bennekel ook niet zo goed bekend stond, maar daar kom ik bijna nooit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-12-2016 om 14:51

Tongelre en Woensel

Heb zelf tijdens mijn studententijd in Tongelre en Woensel gewoond. Niet in Woensel-West, dat heeft inderdaad niet zo'n heel erg goeie naam. Al geloof dat er best al wat verbeterd is na de stadsvernieuwing.

In Tongelre had ik een kamer via onderverhuur in een volkswijk. Was best aardig wonen, ik voelde me daar niet onveilig, ook 's avonds niet. In Woensel had ik een flatje via de studentenhuisvesting. Enk ook daar was het prima wonen.

Ik denk dat het voor heel Eindhoven geldt, maar de stadsdelen zijn best groot en aardig divers van opbouw, wel zijn er daarin betere en mindere wijken. Als student kom je vaak toch in de goedkopere buurten te wonen, maar echte slechte wijken kent Eindhoven volgens mij niet echt. Zelfs Woensel-West is geen ghetto. Ken iemand die er een tijdje gewond heeft een die was ook niet ontevreden. Vond het er gezelliger dan in de Vinexwijk waar ze eerst woonde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-12-2016 om 14:59

Ja de Bennekel is ook wat minder

En Vaartbroek ook wel denk ik.
Maar ik denk ook dat wij er een beetje met onze burgerlijke bril naar kijken. Ik heb eigenlijk niet het idee dat het er heel slecht wonen is voor een student. Het is meer dat het een ongelooflijk eind van het centrum af ligt en dat dat niet handig is voor studenten.
Wij hebben in Eckart gewoond. Dat ligt net voor Vaartbroek en dat was prima te doen.

Erty

Erty

01-01-2017 om 13:16

Woensel

Mijn neef woont nu in een studentenappartement in woensel west. Prachtig nieuw gebouw. Het is wel een volkswijk maar ik vind dat net wel wat hebben voor een student. Woenselse markt op zaterdag, geweldig met al die verschillende culturen.

Stratum

Stratum

01-01-2017 om 22:12

Vooral niet te ver

Eindhoven is heel uitgestrekt, en voor de vijfde stad van ons land is het openbaar vervoer maar heel matig. Zo zijn er geen trams, en de bussen rijden ook niet al te vaak. Het eerste wat in mij opkomt is kamers in de uithoeken te mijden, om eenzame nachtelijke fietsritten te voorkomen.

Globaal kun je zeggen dat ten zuiden van het station de beste plek is om te wonen. Vooroorlogse wijken, en dichtbij alle voorzieningen. Nabij het centrum vind ik de Bergen een aardige wijk, en het gebied rond de Woenselse markt.Echt hele slechte wijken zijn er niet,veel wijken zijn erg gevarieerd. Straten met luxe tweekappers en met een volksbuurtkarakter liggen naast elkaar.

Eindhoven is eigenlijk geen echte stad, het is een door Philips uit zijn krachten gegroeid dorp, waar ergens in de jaren 20 nog wat omringende dorpen aan toegevoegd zijn. Bovendien is de stad ook nog eens in de oorlog twee keer platgegooid. Sfeer gaan proeven in het centrum is dan ook een onmogelijke opgave; die is er niet. De enige permanente trekpleister is de Primark. Daarnaast zijn er wel heel veel evenementen, met een beetje goede wil kunnen we de stad hip, happening en dynamisch noemen. In de Effenaar zijn aardige, nog betaalbare concerten, het Stratumseind heeft een ruige reputatie, die in de praktijk best meevalt.

Wil je die sfeer proeven dan kun je het beste een station eerder uitstappen op Strijp S, dat is zo'n beetje het creatieve design epicentrum.

Ik ben zelf meer van de musea en de historische binnensteden, aan mij is het allemaal niet besteed. Maar jongeren die ik spreek hebben het hier best naar hun zin.

Er zijn ook nog georganiseerde, thematische stadswandelingen. Misschien een aanrader, want de charme van EI zal zich door de ongeinformeerde buitenstaander niet snel laten ontdekken.

https://eindhovenexcursies.nl/rondleidingen/?gclid=CLugjbbrodECFRfjGwod1DUBAg

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2017 om 23:01

Nou nou Stratum

Om de Primark (aka de hel op aarde) nou De Trekpleister van Eindhoven te noemen vind ik wat weinig eer voor de 5e stad van Nederland.

Je noemt alles ten zuiden van het station en het gebied rondom de Woenselse Markt het beste om te wonen. Ik denk dat je kunt zeggen dat alles binnen de ring, of net daarbuiten voor studenten te doen is.

Zelf zou ik graag in de Luytelaer willen wonen, maar ik ben bang dat de portemonnee dat niet trekt.

Sawo

Sawo

01-01-2017 om 23:59

Eindhoven leuke stad

Hoi Ik vind eindhoven leuke stad om te studeren mijn zoon woonde eerst net buiten de rond richting veldhoven waar veel studentenhuizen staan. Sinds kort is hij de troste eigenaar van een eigen studio via vestide op strijp s.

Er zijn veel leuke activiteiten in Eindhoven zoals de dutch design week en glow. Het is redelijk kleinschalig. Mijn zoon gaat niet zoveel uit hij is wel lid geweest van een studentenvereniging, maar na een jaar vond hij dat niet meer nodig. Hij heeft veel vrienden vooral binnen zijn studie en studententeam.
Het is zoals anderen zeiden net een groot dorp gemoedelijk met over het algemeen goed onderwijs.

marinade

marinade

02-01-2017 om 00:16

Eindje

Nu ik er niet meer woon zeg ik het bijna liefkozend: Eindje.
Ben er getogen en heb er nog lang gewoond: in mijn studententijd in de omgeving van de Boschdijk (was oke), omgeving Mauritsstraat (leuk, gezellig, echte studentenbuurt), Parklaan (chique villawijk, ons studentenhuis was daar de vreemde eend in de bijt, wel prachtige plek om te wonen), samenwonen in nieuwbouw omgeving Tramstraat (ook prima) en at last eerste koophuis in de Sintenwijk in Stratum (ook leuk wonen).

Dat is allemaal binnen de robdweg m.u.v. de Sintenbuurt. Als student zou ik nog steeds kiezen voor een plek binnen de rondweg. Woensel buiten de rondweg is in zijn totaliteit saai en niet studentikoos op enige manier (imho). Stratum buiten de ring is ook oke, zeker omgeving Aalsterweg en Roostenlaan. Echt slechte wijken, mwah, valt volgens mij wel mee. Vroeger stond idd omgeving Edisonstraat, De Bennekel en Schildersbuurt Tongelre niet best aangeschreven. Het is meer dat het best wel ver fietsen kan zijn als je (ver) buiten de ring woont.

@Stratum: ik vind de transformatie van Strijp-S enorm geslaagd, heb in mijn toenmalige werk nog in zo'n omgebouwde Philipsfabriek gewerkt en vond dat geweldig. Je moet idd wel van het modernisme houden en überhaupt van design. Maar volgens mij wordt het nooit iets tussen jou en Eindhoven als ik het zo lees
Nu alweer lang in een historische stad met alles erop en eraan en dat bevalt ook zeer.

Fontys

Fontys

05-01-2017 om 19:31

Bezocht

En we vonden het inderdaad een mengelmoes van allerlei oude panden en hoogbouw. We hebben de school, het winkelcentrum, station, stratumseinde (?) bij daglicht en een aantal wijken rond de rondweg doorgereden. (Alleen stratum hebben we gemist)) Bijgebleven: smalle straatjes, drempels, eerichtingsverkeer, busbaan in combinatie met laagstaande zon en de weg zoeken........ schoon, strak fietsenbeleid (worden die ondergrondse stallingen toevallig ook bewaakt?) Dochter vond het een prima plaats, woensel west wat minder. Wij vonden het weinig sfeervol. We laten het even bezinken, maar waarschijnlijk wordt dit haar eerste keus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-01-2017 om 22:46

Welke Fontys vestiging gaat ze bezoeken?

In mijn tijd zat dat namelijk nogal verspreid over de stad.

Enne ja, maar hij gaat wel om half 12 al dicht. Das best balen als je daar midden in de nacht voor een gesloten poort staat

Fontys

Fontys

06-01-2017 om 15:22

Ginny

Geldt dat dan ook voor de uitgaansavonden?, meen bij èèn zo'n punt een openingstijd tot een uur of 4 gezien te hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-01-2017 om 19:15

Geen idee

Wij stonden met onze fiets bij die voor de Bijenkorf.
De anderen ken ik niet zo goed.

Echt bewaakt is daar overigens een wat groot woord. Er loopt wel personeel rond, maar ik heb geen idee of die ook alert zijn op raar gedrag rondom fietsen. Er wordt in ieder geval niet met bonnetjes gewerkt.

Paasei

Paasei

06-01-2017 om 21:44

Eindhoven vs Delft

Ik volg dit draadje met interesse. Zoonlief mag volgend schooljaar ern definitieve studiekeuze maken, maar de studie wordt sowieso bij een TU. Waarbij (in de richting die hij wilt) de beste opties liggen in Eindhoven en Delft.

Hij is inmiddels bij beiden al orienterend wezen kijken, maar de keuze is moeilijk. TU Eindhoven is wat kleinschaliger en ligt in het 'technisch hart' van Nederland, met veel participerende bedrijven vlak bij. Maar TU Delft is ouder, bekender, en ze waren zo slim om hem op de orientatie-dag direct het Delfts studentenleven te laten zien.. zag ie helemaal zitten..

Het wordt sowieso op kamers voor hem; beide steden zijn voor hem te ver om van huis uit te bereizen. Eindhoven is volgens mij makkelijker om studenten-woonruimte te krijgen. Hij staat (nu al) ingeschreven bij Vestide. Was gratis en vrijblijvend.

Onze voorkeur gaat uit naar Eindhoven (ook vanwege Brabantse 'roots').
Maar zoon moet zijn definitieve keuze zelf maken. Dus lees ik mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.