Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

25-08-2019 om 20:25

Studentenreisproduct

Onze oudste (16) start over een week in Utrecht met zijn studie. Na zijn VMBO-T examen heeft hij vrij snel zijn studentenreisproduct aangevraagd. Eerst een DigiD en toen het reisproduct. We moesten wat 'aandringen', maar hij deed het toch maar mooi. Reuze zelfstandig.

Vervolgens heeft hij een mail toegestuurd gekregen met daarin de koppelcode. Maar dat was de dag voor onze vakantie. En daarna hebben we er even niet aan gedacht. En toen ging hij op kamp en gisteren gingen we het dan toch even regelen... Maar toen bleek de code 31 dagen geldig te zijn en die waren net 2 dagen voorbij.

"Nou, dan maar een nieuwe code aanvragen", dacht ik, maar dat lukt nu dus niet. We komen niet voorbij stap 3 en we moeten naar stap 4. Maar dan staat er dat we moeten wachten tot 1 januari.

Er gaat dus waarschijnlijk iets mis, denk ik. Morgen maar even contact opnemen met DUO.

Mijn vraag is: zijn er mensen met ervaring en hebben jullie nog advies? Bellen of beter chatten? Of maakt het niet uit? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik hoop heel erg dat het nog gaat lukken. Het reizen kost hem anders al snel 55 euro per week.

Ik merk ook dat ik er zo slecht tegen kan, dit soort getrut. Zeg dan meteen dat die code beperkt houdbaar is! Ze weten toch dat ze met pubers te maken hebben én dat het vakantietijd is!! En zorg er dan voor dat een nieuwe code aanvragen niet zo moeilijk is. Aaarggghh!!! Maar goed, daar schiet ik natuurlijk niets mee op.

Dochter heeft

Toen haar reisprodukt niet klopte wel vaak moeten bellen en met de chatging het ineens daarna goed,de keer erop weer niet. Dus t is maar wie je treft vrees ik.
Ik zou starten met je zoon te laten bellen.

Emmawee

Emmawee

25-08-2019 om 20:47

Zoon laten bellen

Ja, ik zou zoon normaal gesproken ook laten bellen, maar hij is aan het werk en dan naar een vriend. Ik ben bang dat het er tussendoor schiet.

lieke

lieke

26-08-2019 om 08:11

precies

Inderdaad, bellen. Je zoon is nog geen 18, dus ik vermoed dat jij ook namens hem mag bellen. Toch zou ik hem proberen contact te laten opnemen, hij kan dat doen na het werk en voordat hij naar vriend gaat.
Wij lopen tegen iets anders aan met het reisproduct. Zoon begint op HBO deze week en reisproduct is pas vanaf 1 september geldig. Dat is bij alle eerstejaars zo. Dat gaat ons een hoop geld kosten. HBO is op ruim een uur trein reizen van ons huis en natuurlijk reist hij in de spits.

Emmawee

Emmawee

26-08-2019 om 08:37

1 september?

Bij alle eerstejaars? Dat is raar. Zoon is ook eerstejaars (MBO) en zijn reis product zou geldig zijn vanaf 1 augustus.

Hij komt trouwens pas morgen weer thuis, gaat direct door naar zijn vriend. Ik ga het vandaag dus eerst zelf proberen.

Triva

Triva

26-08-2019 om 08:44

Lieke

Mijn zoon reist de hele zomer op zijn studentenreisproduct met of 40% korting of gratis in het weekend (hij had een weekendkaart).

Maar bij een nieuwe kaart werkt dat inderdaad helaas anders:

Waarom kan ik mijn studentenreisproduct pas vanaf 1 september gebruiken, terwijl ik al wel introductiedagen heb?

Ben je ingeschreven aan een hogeschool of universiteit, dan gaat je recht op studiefinanciering in per 1 september. Vanaf dat moment kun je ook gebruik maken van je studentenreisproduct. Dit kan alleen als je dit op tijd hebt aangevraagd én voor 1 september je studentenreisproduct koppelt aan een persoonlijke OV-chipkaart.

Begin je al eerder, bijvoorbeeld vanwege een introductie, dan kun je helaas nog geen gebruik maken van je studentenreisproduct. Het is ook niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de reiskosten die je hebt gemaakt in de periode voordat je recht op het studentenreisproduct inging.

Wanneer je wel en niet gratis reist, is vastgelegd in een overeenkomst tussen de ov-bedrijven en de Staat. DUO en Studentenreisproduct.nl voeren de afspraken in deze overeenkomst uit en kunnen deze niet zelfstandig aanpassen.

Bedenk dat iedereen die nog geen 18 is pas per 1 okt een studentenreisproduct heeft omdat je op 1 juli nog kinderbijslag hebt gehad (kan wel eens heel duur uitpakken die eerste hele maand)

Sas

Sas

26-08-2019 om 12:00

Triva, over nog geen 18 zijn

'Bedenk dat iedereen die nog geen 18 is pas per 1 okt een studentenreisproduct heeft omdat je op 1 juli nog kinderbijslag hebt gehad (kan wel eens heel duur uitpakken die eerste hele maand)'

Volgens mij is dit aangepast en krijgt een 18-minner wel een OV kaart per 1 september.

Emmawee

Emmawee

26-08-2019 om 12:30

1 augustus

Volgens de correspondentie zou de kaart zelfs al per 1 augustus ingaan.
Ik moest trouwens niet.bij DUO zijn, maar bij studentenreisproduct.nl.
Daar ben ik uitermate snel en vriendelijk geholpen. Binnen 3 werkdagen nemen ze contact met mij op.

V@@s

V@@s

26-08-2019 om 12:54

bruikbaar vanaf het moment van inschrijven

Dat wil zeggen dat HBO en universiteitsstudenten het reisproduct kunnen gebruiken vanaf 1 september. Bij het MBO is de inschrijfdatum meestal 1 augustus. MBO'ers kunnen dus meestal het reisproduct al eerder gebruiken. Wel geldt ook voor hun dat tussen 16 juli en 16 augustus de voorwaarden voor de zomer gelden (met een weekkaart reis je dan met korting i.p.v. gratis).

Emmawee

Emmawee

26-08-2019 om 20:30

De juiste tip was...

Niet DUO bellen maar studentenreisproduct.nl.
De vraag ligt nu 'hogerop', maar ik werd uitstekend te woord gestaan. Snel ook (i.t.t. de wachttijd van 15 minuten bij DUO).

Triva

Triva

26-08-2019 om 20:58

Sas

Waar staat dat? Kan dat nergens vinden.

Caesar

Caesar

26-08-2019 om 23:04

Emmawee

“Na zijn VMBO-T examen heeft hij vrij snel zijn studentenreisproduct aangevraagd. Eerst een DigiD en toen het reisproduct. We moesten wat 'aandringen', maar hij deed het toch maar mooi. Reuze zelfstandig.

Vervolgens heeft hij een mail toegestuurd gekregen met daarin de koppelcode. Maar dat was de dag voor onze vakantie.”

Dus het probleem ontstond dus eigenlijk omdat jij erop aandrong dat hij dat voor de vakantie nog even snel ging regelen....

Emmawee

Emmawee

26-08-2019 om 23:19

Hahaha Caesar

Zo kun je dat zien. En ik deed dat dan weer omdat dat door DUO werd geadviseerd in mei.

"Wil uw kind straks reizen met het studentenreisproduct? Dan moet uw zoon of dochter dit zelf zo snel mogelijk aanvragen. Dan is het zeker dat hij of zij er al vanaf 1 augustus mee kan reizen."

Niet dat ze daar even vermelden dat je vervolgens een beperkt houdbare code toegestuurd krijgt. Dat zou al heel wat gedoe schelen. Maar ja, dan maak je het te makkelijk, denk ik.

Emmawee

Emmawee

26-08-2019 om 23:23

Oh en nee...

Die aanvraag is dus ergens in juni gedaan. Dat moet beoordeeld worden hè?! Dat krijg je niet zomaar natuurlijk. Als gedetineerde een uitkering ontvangen is makkelijker
De bevestiging kwam 23 juli. En die verliep 23 augustus, ontdekten wij de 25ste.

Triva

Triva

27-08-2019 om 01:14

Tjonge

Dat was drie jaar terug dus nog wel. Jaren en jaren kon het niet anders vanwege die kinderbijslag en toen opeens wel?

Dees

Dees

27-08-2019 om 08:03

Koppecode

Je had zelf natuurlijk ook wel kunnen bedenken dat zo'n code beperkt houdbaar is. Nagenoeg iedere code die je toegestuurd krijgt is beperkt houdbaar kan me ook niet voorstellen dat er nergens staat vermeld dat hij beperkt houdbaar is

Lieke

Lieke

27-08-2019 om 08:41

ja, dat wist ik

Triva, dat hele stuk hadden wij ook gevonden en gelezen. Na 2 oudere kinderen wisten we dat augustus voor eerstejaars hbo/wo geen reisproduct beschikbaar is voor 1 september. Het is wel even slikken, meer dan 150 euro extra reiskosten. Gelukkig is het zondag 1 september. Misschien kunnen we as eerstejaars mobiliseren om hun hbo/wo-opleidingen de introducties en lessen voor 1 september in het vervolg te verplaatsen tot na 1 september
Wat een verschillen tussen al die opleidingen en wanneer reisproduct gebruikt kan worden!

Sas

Sas

27-08-2019 om 08:54

Triva

Ik denk dat alle klachten hielpen.
En ik denk dat de nieuwe studiefinanciering hielp. Met de basisbeurs kreeg je anders twee keer geld, namelijk ook nog de kinderbijslag.
Nu heb je als ouder van een studerende 18-minner één maand het 'voordeel' om nog kinderbijslag te krijgen.
Dat mag ook wel, aangezien ze de maanden erna geen kinderbijslag meer hoeven uit te keren.
Een versnelling op school levert het rijk aardig geld op. Want daarnaast ook een jaar minder VO schoolkosten.

Judith

Judith

27-08-2019 om 12:49

Hoezo versnelling?

Sas, het kind van Emmawee is helemaal niet versneld. Gewoon netjes in vier jaar het VMBO afgemaakt. Mijn dochter is van 11 november en wordt dan 16 en heeft haar VMBO-diploma ook op zak. Gelukkig gaat ze naar het Havo en hebben we niks met studiefinanciering.

Sas

Sas

27-08-2019 om 13:14

Judith, het ging mij om versnellen in het algemeen

en uit ervaring met mijn eigen kind.

Emmawee

Emmawee

27-08-2019 om 18:20

Natuurlijk Dees

En als jij het je niet kunt voorstellen, dan zal het ook wel niet zo zijn.

Ik zal het iets preciezer vertellen. Om het studentenreisproduct aan te vragen moet men een digitaal formulier invullen op de site van DUO. Wanneer je dat hebt gedaan, krijg je een bevestiging in beeld (geen mail). Hierop staat dat je aanvraag binnen 6 weken zal worden behandeld.

Het eerstvolgende bericht (5 weken na de aanvraag) is de mail van Studentenreisproduct, een onderdeel van de OV-chipkaart. Dit is het eerste moment waarop er wordt gesproken van een koppelcode en van de beperkte houdbaarheid ervan. Dus niet daarvoor. DUO zegt er niets over, terwijl me dat toch heel handig lijkt, want: vakantietijd en want: pubers.

Neemt niet weg dat mijn zoon natuurlijk zijn mail in de gaten moet houden en wij hem daaraan moeten helpen herinneren zolang hij dat nog niet zelf doet enz. enz. Dat is natuurlijk ook waar.

Dees

Dees

27-08-2019 om 19:00

Emmawee

Ik had dus gelijk, er werd gewoon gemeld dat er een beperkte levensduur aan die code zit.

Emmawee

Emmawee

27-08-2019 om 19:28

Ja hoor Dees, je had gelijk

En ik heb nooit beweerd dat dat niet zo was, dus ik had ook gelijk.
Je mist totaal mijn punt, maar dat geeft verder niet. Als je maar gelijk hebt, toch?

Dees

Dees

27-08-2019 om 22:20

Nou ja

Nee hoor het gaat erom dat je klaagt over het verloren van een termijn en dat het allemaal.lastig is en slecht gecommuniceerd.

Emmawee

Emmawee

27-08-2019 om 23:18

Precies Dees, je mist inderdaad het punt

Mijn punt is nl. dat slechts een kleine verbetering in de communicatie van DUO veel verschil had kunnen maken.

Wanneer DUO zou melden dat er een code zal worden toegestuurd (en dat die na 31 dagen zal verlopen), zou ik het verlopen van de termijn geheel mijn zoon (en onszelf) aanrekenen. Nu zie ik ook een duidelijk verbeterpunt bij DUO.

Jouw opmerking: "Je had zelf natuurlijk ook wel kunnen bedenken dat zo'n code beperkt houdbaar is." in #18 is misplaatst, aangezien we (voor zover ik het kan weten) niet wisten dat er een code zou worden toegestuurd.

Jouw opmerking: "...kan me ook niet voorstellen dat er nergens staat vermeld dat hij beperkt houdbaar is" en je latere 'gelijk', betreft de communicatie van studentenreisproduct.nl. Terwijl mijn 'geklaag' een enkel gebrek in de communicatie van DUO betreft.

Maar belangrijker dan wat jij ervan vindt, is voor mij natuurlijk dat wij hier nu hopelijk goed bij worden geholpen.
En dat zoon ervan leert om zijn mail beter in de gaten te houden. Ook in de vakantietijd.

Emmawee

Emmawee

31-08-2019 om 16:00

Gelukt!

Het studentenreisproduct staat op z'n kaart en gelukkig heb ik zelf bedacht om zijn Daluren kortingskaart stop te zetten. Tipje voor anderen? Scheelt zo 52 euro per jaar. Of vindt iedereen dat gewoon logisch? (Is het wel, maar ik had dit gerust pas na een half jaar kunnen bedenken.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.