Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strubbelingen Engels; mee bemoeien of zelf laten oplossen?

Zoon (6vwo) kwam onlangs thuis met het bericht dat hij voor zijn eindexamentoets Engels schrijven een vijf had gehaald- één van de twee onvoldoendes in een klas van 28 leerlingen. (Mondelinge) verklaring docente: "Er zaten net te veel fouten in." Kan gebeuren, zou je zeggen. Het geval wil alleen dat zoon van zijn zevende tot (bijna) veertiende in Nieuw-Zeeland is opgegroeid, en tot op dit moment nooit ook maar één onvoldoende voor Engels heeft gehaald sinds dat hij in Nederland is ingestroomd. Ervaringen met docenten wisselend- in de onderbouw i.h.a. docenten gehad die of hem lieten lezen/boekverslagen schrijven, of wel verwachtten dat hij meedeed in de les (maar qua huiswerk alleen het inleverwerk verplicht stelden bijvoorbeeld). Docente in kwestie heeft 'ie al de hele bovenbouw, schijnt van de oude stempel te zijn en dat dingen niet altijd even soepel liepen was me al wel duidelijk, maar tot nu toe geen alarmsignalen qua cijfers of anderszins (voor het gemak reken ik zoon die klaagt dat hij de woordjes letterlijk uit zijn hoofd moet leren en geen alternatieven mag geven, even niet mee . Duits/Frans/klassieke talen altijd betere middenmoot tot goed geweest, Nederlands gezien de situatie ook prima (behalve het eerste jaar stabiel 7 gemiddeld). Wellicht allemaal wat overbodige informatie, maar om het beeld een beetje te schetsen... zoon zegt dat het toch niet uitmaakt omdat hij de kans dat zijn gestandaardiseerde examens (luistertoets en CE) niet voldoende zijn minimaal inschat.Waarschijnlijk heeft hij gelijk, maar toch zit dit me niet lekker.
Volgens zoon was het onderwerp totaal oninspirerend en uitgekauwd (orgaandonatie verplicht stellen, iets in die trant) en het zou best kunnen dat hij er dus ook maar zo snel mogelijk van af wilde zijn en het minimale heeft gedaan. Maar lijkt me alsnog niet dat dat fouten oplevert, laat staan zoveel dat het onvoldoende is. Ben nu dan ook in dubio. Zoon heeft vrij duidelijk gemaakt zich er niet druk om te maken en er zeker geen herkansingsmogelijkheid tegenaan te willen gooien, maar zelf wil ik hier wel het fijne van weten...zoon vragen om een kopie mee naar huis te nemen en zelf dan maar contact opnemen met docente? (Het is me ook onduidelijk of dit dubbel is nagekeken of echt alleen de beslissing van de betreffende docent is). Wat zouden jullie doen?

Nee

Nee

10-01-2017 om 15:17

Niet mee bemoeien

Wat verwacht je dat het oplevert als je je er wel mee bemoeit ? Waarschijnlijk alleen ruzie met je zoon omdat hij heeft aangegeven dat hij het wel goed vindt. Zoals ik opmaak uit je verhaal gaat hij dit jaar gewoon slagen en is er dus ook niks aan de hand. Geef hem het vertrouwen dat hij zijn eigen zaakjes kan regelen. Ik neem aan dat je hem volgend schooljaar ook niet mee neemt aan je handje richting Universiteit. Loslaten en niet mee bemoeien.

mirreke

mirreke

10-01-2017 om 20:44

Dit zou ik zo laten

Wat maakt het uit. Hij haalt voor zijn schriftelijk examen waarschijnlijk toch een heel hoog cijfer.

Wat ik wel herken overigens, en wat mij enorrem irriteert zijn die woordjes die ze moeten stampen en waar je idd geen synoniemen of andere omschrijvingen voor mag geven. Is dat Follow-Up, in jullie geval, toevallig?

Bizar. Ik ben zelf Engels vertaler en lachte me vaak een kriek om de vertalingen die ze moesten leren. En dan: taal is communicatie, het gaat om het kunnen communiceren, het overbrengen van je mening/gevoel, het op gang houden van een gesprek. En dan moeten ze vaak hele slecht lopende standaardvertalingen uit hun kop leren...

Ooit maakte ik de fout om met de docent van mijn dochter hierover in gesprek te gaan... Probeerde haar te overtuigen en zo... FOUT, helemaal fout. Voortaan jende ze dochter elke keer door te zeggen, je moeder zou het zeker anders doen, maar hierrrr doen we het zó... Echt... Dus nee, een heilloze weg vrees ik.

Dus: laat lossss. Adem in, uit, in uit enz.. (ik moet me er echt voor inspannen), en laat het los...

Ik heb hier trouwens tweetalig NL_Duitse kinderen. En met Duits ook hetzelfde probleem. Zucht zucht, fouten in boeken, hele kromme vertalingen, oubollig taalgebruik, noem maar op, maar hé, de teksttoetsen gaan als een tierelier en daar gaat het om, om tekstbegrip... en conversatie dus...

Loslaten.

Een 5 is magertjes, misschien idd het gevolg van minimale inzet zoals je zelf aangeeft.
Als je zoon zelf meent dat het cijfer onterecht is kan hij daar zelf over discussiëren met de leerkracht.
Ook wil hij niet dat jij je er mee bemoeit, dat lijkt me terecht, hij zit in de 6e.

fruitsalade

fruitsalade

11-01-2017 om 13:26 Topicstarter

tja, eens

Dank voor de snelle reacties! Tja, instinctief neig ik inderdaad naar laten gaan (inderdaad, zesdeklasser, inderdaad, het ce gaat geen enkel probleem zijn). Wil40, tja minimale inzet... dat is dus eigenlijk waar ik bang voor ben. Niet zozeer tijdens het pta als wel dat er sprake is van het afstraffen van een gebrek aan inzet. Gebreak aan inzet zou bij Duits of Frans wellicht (slordigheids)fouten opleveren met zulke gevolgen, maar bij een de facto eerste taal die als vreemde taal getoetst wordt wil dat bij mij er niet in. Dat is dan ook voornamelijk de reden dat ik anderszijds ook wel wat preciezer zou willen weten wat hier gaande is. Ik vrees dat mirreke gelijk heeft en het alleen maar contraproductief gaat werken. Zoon zelf heeft halverwege de vierde dit soort debatten zelf al opgegeven en is daarmee wellicht de wijste... maar ook niet voordat hij even fijntjes duidelijk had gemaakt dat puur omdat docente een bepaald woord niet kende, dat nog niet betekende dat het geen Engels was. En daarmee kom ik eigenlijk aan de kern van wat me toch doet twijfelen: ik sluit bepaald niet uit dat er hier en daar sprake is van 'regionaal gekleurd' taalgebruik... hoewel bij zo'n droog onderwerp is dat ook weer niet vanzelfsprekend. Het punt is eigenlijk vooral, bedenk ik me nu, het feit dat het mondeling nog moet komen. Er hebben zich wel wat discussies afgespeeld vwb "de standaard" - die Brits Engels heet te zijn. Alsof niet alle 100% Nederlandse leerlingen effectief weten te mengen naargelang ze een Britse dan wel Amerikaanse term kennen! Een bijkomend probleem (als het inderdaad zo is dat docente op die toer is!) is namelijk accent, en dan vooral in die gevallen waar een "Brits" woord wordt uitgesproken als een ander "NZ"woord- en vice versa. Het zal allemaal geen dramatische gevolgen hebben dankzij CE en luistertoets, maar qua rechtvaardigheidsgevoel zit het me toch niet lekker . Mirreke: inderdaad herkenning- (en inderdaad Follow-Up, zucht). Laat los is inderdaad een goede tip die zoon blijkbaar beter beheerst dan ik. Althans hij haalt zijn schouders op en meldt dat hij iemand die na jaren studie nog steeds "dis is a ket en dis is a dok" zegt nou niet bepaald serieus kan nemen... en het zou me (nogmaals) niets verbazen dat die houding, hoewel onuitgesproken, een boemerangeffect heeft. Tja, dat gaan mijn bemoeienissen waarschijnlijk ook opleveren, als dat zo is.. maar misschien kunnen we nog wat nuttigs uit de ervaringen halen mocht nr2 (nu 4e) de pech hebben dat 'ie over twee jaar dezelfde docente treft.

... en toch

onze uitwisseldochter uit de VS haalde hier ook wel eens teleurstellende cijfers op Engels. Uiteraard was zij een native speaker maar ze zag zelf ook wel in waarom zij lagere cijfers haalde. Het ging dan vooral om niveau van schrijven - te basis, weinig diepgang. Ze heeft hier veel geleerd en gaf ook snel aan te zien dat het inhoudelijk niveau in 5 VWO behoorlijk wat hoger lag dan op haar high school waar ze tot de beteren behoorde en nooit echt haar best hoefde te doen.
Ook het onderwijs van Engelse literatuur was beter dan ze ooit had gehad.

Heeft er vooral veel profijt van gehad en kon er wel om lachen dat haar cijfers niet altijd even hoog waren. (alhoewel haar ouders daar dan weer weinig van begrepen)

Nieuw-Zeelands Engels.

https://www.nieuw-zeeland.nl/nieuw-zeeland/reisgids/samenleving-nieuw-zeeland/nieuw-zeelandse-taal/slang-taal/

Ik heb er wat op zitten googlen. Ik had geen idee dat er in Nieuw-Zeeland toch wel veel een eigen dialect heerst. Engels dat anders wordt uitgesproken, bepaalde letters zijn vervangen en eigen woordenschat.
Het kan dat je zoon goed is in Engels qua hoofdtaal maar dat het niet voldoet aan het schoolengels in Vwo 6 in Nederland. Het rare is dat hij er eerder nooit last van heeft gehad, alleen met deze docente.
Nou ja, op naar het examen!

mirreke

mirreke

11-01-2017 om 20:17

Dat mag niet

Een accent is een accent. Je mag of Amerikaans, of Nieuw-Zeelands, of Pigeon English, of Brits. Door elkaar halen wil men idd niet. Maar het mag niet zo zijn dat iets wordt afgekeurd omdat het niet Brits Engels is...

Alle accenten zijn gelijk. Een kind dat Plat Londons praat, praat goed Engels! Eerste regel die ik op mijn studie leerde...! Van de native speakers.

Maar ik herken het als probleem wel. Bij jongste (tweetalig onderwijs) zit een Amerikaanse jongen in de klas. En zijn Engels wordt vaak door de Nederlandse docenten die dan Engels spreken niet verstaan. En dan krijgt hij op zijn kop...

Het is gewoon onvermogen van de docent. En de ene maakt er een grapje van en leert ervan, en de andere zet de leerling te kijk om zijn eer te redden... Daar doe je niets tegen.

Duimen dat de volgende een andere docent krijgt.

Mijn dochter die dus regelmatig werd neergesabeld door haar docent in 5-havo is wat betreft Engels gelukkig gered omdat haar docent een paar maanden voor het eindexamen met zwangerschapsverlof ging. Waardoor haar mondeling en het examen heel goed gingen. Daarna op vwo kreeg ze een andere docent, en ging het opeens uitstekend. Waardoor voor mij het bewijs geleverd was dat een docent de schoolcarriere van een kind behoorlijk kan beïnvloeden.

Overigens konden mijn kinderen voor Duits vervroegd examen doen, een jaar eerder al. Hadden ze extra tijd voor de andere vakken.

fruitsalade

fruitsalade

12-01-2017 om 16:20 Topicstarter

ja..

Ipacarai: Wat je schrijft klinkt wel heel herkenbaar. Voor oudste zoon was 2VWO wel even een schrik (terwijl hij door het anders lopende schooljaar eigenlijk de tweede al had gehad!) Ligt vooral aan het feit dat het systeem niet officieël naar niveau scheidt. Maar verder gaat de vergelijking toch wel een beetje mank wat mij betreft, al was het maar omdat zoon inmiddels járen vwo-ervaring heeft, en dus die slag al gemaakt heeft (en het is natuurlijk voor het echie en niet als ervaring... daar voelen cijfers toch anders door). (Cijfer Duits schrijven ligt met 7.5 opvallend hoger, bijvoorbeeld.) Vind het wel interessant dat ze literatuur beter vond. Wat zoon betreft is het drie keer niks, en dat ligt niet aan het feit dat er gelezen moet worden, leest alles wat los en vast zit.

wil40: Zoals ik zei, dat lijkt me een logische verklaring, vandaar ook dat ik eigenlijk wel graag eens wat preciezer zou willen zien wat er gaande is. Niet per sé om het cijfer omhoog te krijgen, dat is echt niet zo nodig. Wat mirreke zegt staat mij nl ook bij: verschil maken op accent mág niet. Maar hoe zit dat met woordgebruik? Het blijft een legitieme variant, lijkt mij.

mirreke: Precies. Gelukkig is het CITO-materiaal genormeerd en dus objectief(-achtig). Zal allemaal wel loslopen. Tja, en het omgekeerde komt dus ook voor: zoon was tijdens de herfstvakantie met zijn beste vriend in York, en vriend stelde tot zijn verbazing vast dat men daar hem toch regelmatig moeilijk verstond, en zoon dat probleem een stuk minder had (maar bij de receptie toch voor enige hilariteit zorgde omdat ie om varkens leek te vragen in plaats van wasknijpers.. hihi). Het blijft een onnatuurlijke situatie dat Nederlandse leerlingen van Nederlandse docenten een vreemde taal krijgen.. aan de andere kant: mijn zoon heeft een native Duits docente. Zou voor jouw kinderen dan weer beter zijn wellicht, maar de grammatica uitleggen is vrij lastig als het intuïtie is. Je moet er maar het beste van maken!

In ieder geval zoon toch maar gevraagd een kopietje mee te nemen morgen. Maakt dingen wel duidelijk, ook in aanloop naar het mondelijk, zelfs al is protest de moeite niet waard. We zullen het merken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-01-2017 om 17:04

niets mee doen

Ik vind dat je er niets mee moet doen. Precies om de redenen die je zelf al noemt. Het is een zesdeklasser! Em het gaat alleen maar 1 vijf!

Ga je nu werkelijk morgen de toets zelf nakijken om te beoordelen of de leerkracht niet te streng is geweest? En dan? Ga jij de discussie met de docent aan om een puntje voor je zoon erbij te krijgen terwijl hij dat zelf niet wil? Zet je trots aan de kant. Je zoon is net een gewone leerling: hij zal wel een keer de kantjes er van af lopen of zijn dag niet hebben. Dat zijn Engels perfect is, doet daar niets aan af. Er zijn ook massa's Nederlandse kinderen die wel eens onvoldoendes voor een Nederlandse schrijftoets halen. Laat het los, heb je vertrouwen in je zoon dat hij hier verstandig mee omgaat. Als het cijfer onterecht laag is, dan is de keuze aan hem om er iets mee te doen. Niet aan jou aan ouder. Dat kan misschien nog een keer in de brugklas, maar echt niet met een 6vwo'er.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.