Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ciene

Ciene

16-09-2013 om 18:42

Stress door verkeerde richting?

Dochter van 17 zit in haar laatste jaar STW (sociale technische wetenschappen)Ze kwam uit een hogere richting en om niet drastisch te moeten zakken,leek dit de ideale oplossing.Er zaten nog heel wat studeervakken in het lessenpakket,maar de enige struikelblok waren de integrale opdrachten,waarvoor je geestelijk wel zeer creatief uit de hoek moet kunnen komen en dat was voor haar niet weg gelegd.Dingen uitvoeren en tot een goed einde brengen zijn totaal geen probleem.De voorbije twee jaren heeft ze constant moeite gehad met die taken,vooral ook omdat ze dit op de eerste plaats helemaal niet graag doet.We hebben dit vele malen aangekaart tijdens ouderbesprekingen,maar telkens opnieuw wisten leerkrachten het te omzeilen en haar zover te krijgen dat ze toch bleef doorgaan in die richting,terwijl ze ondertussen al vaak hadden meegemaakt dat dochter constant moe was,een inzinking kreeg en daardoor afwezig was op school door verplichte rust.Nu is het schooljaar nauwelijks aan zijn derde week begonnen en de situatie schijnt zich al te herhalen.Onze dochter is iemand die heel snel gestresseerd raakt en in paniek slaat wanneer het dreigt mis te lopen.Vandaag dus rotdag gehad omdat ze een uitstap hadden gedaan met de klas voor zo'n opdracht.Ze werden in groepen
gedeeld zonder leerkracht.Die waren ook ter plekke maar vragen en commentaar gebeurden achteraf.Die bleek niet zo goed te zijn geweest en nu kwam ze teleurgesteld,boos en paniekerig thuis,want ze heeft die richting nooit graag gedaan,maar niemand heeft ooit naar haar willen luisteren,zegt ze.Verleden jaar heb ik er aan getwijfeld gehad om haar naar een andere school te sturen,omdat ze er daar een andere werkhouding op na houden en er minder streng en veeleisend wordt opgetreden.Een andere richting nu nog kiezen en van studieniveau veranderen is zeker geen optie,want daar zijn haar punten te goed voor.Pfff...niet makkelijk hoor.Ik wil dat mijn dochter zich gelukkig voelt en ik zie dit echt niet gebeuren als ze dit jaar nog door moet op deze manier.Heb afspraak gemaakt met dokter om er eens over te praten.Zien wat die ervan denkt en hoe we dit eventueel kunnen oplossen.Morgen ook eens bellen toch met die andere school om samen met dochter eens te bekijken hoe het daar in zijn werk gaat.
Iemand goede raad?

neteret mut

neteret mut

16-09-2013 om 22:31

geen raad

kan je alleen maar sterkte en wijsheid toewensen. Mijn oudste dochter zit ook in klas 6 stw, gelukkig wel haar eigen keus. Maar ook zij maakt zich zorgen, vooral over de integrale opdrachten/ GIP. Een andere school zou kunnen helpen, gaan soms toch net even anders om met bepaalde opdrachten. Van richting veranderen is op dit moment geen optie meer denk ik, of ze zou dan naar klas 5 moeten gaan. Heeft ze een idee wat ze anders liever had gedaan? Mijn dochter zit op zich wel op haar plaats maar heeft ook wel spijt dat ze niet klas 3 heeft overgedaan op het aso. Te oordelen naar haar cijfers in klas 4 en 5 waren heel hoog en de docenten vonden nu dat ze eigenlijk te laag zit. Maar toen waren alle docenten (van 2 scholen) het erover eens at ze tso moest gaan doen. Het is een heel gedoe die scholen. Weet je dochter al wat ze na het secundair wil gaan doen?

Ciene...aan neteret mut

Ciene...aan neteret mut

17-09-2013 om 09:17

inderdaad moeilijke beslissing

Heb met die andere school contact gehad,maar de directeur leek me niet echt positief.Hij vond het nogal moeilijk om nu nog van school te veranderen in een laatste jaar.Het zou voor mijn dochter aanpassen worden op vele vlakken,maar ik denk dat verandering en een andere manier van werken tijdens de integrale opdrachten misschien net wel zou kunnen helpen om zich toch wat beter te voelen.Andere leerkrachten die het anders aanpakken is ook al veel.Natuurlijk is er nooit honderd procent zekerheid dat het zal meevallen,maar dat is dan een risico dat er moet worden genomen.Vandaar dat ik eerst eens een gesprek wil met een leerkracht die dat vak geeft,samen met dochter en mij,zodat we een beter zicht krijgen op hoe het in die school in zijn werk gaat.
Dochter is in het tweede aso overgeschakeld naar tso.Lager gaan was geen optie,dus is ze een beetje verplicht geweest om die richting in te gaan.In't begin viel het best nog allemaal mee,maar uiteindelijk zijn er veranderingen gekomen en deze hebben de werkdruk verhoogd.
Dokter heeft ook aangeraden om eerst eens een gesprek te hebben met die andere school.Hij raadde ook aan om haar naar een psycholoog te sturen voor een aantal gesprekken,zodat ze op de ene of andere manier haar stress onder controle kan leren houden.Heb hierbij wel een beetje mijn bedenkingen.Deels zal het ook wel aan haar liggen,maar ik vind dat de school al eerder signalen had moeten opvangen dat het niet de juiste richting was en dat ze vooral hadden moeten luisteren naar mijn dochter en eventueel samen zoeken naar een andere oplossing.Nu werden we elke keer weer opnieuw gepusht om iets te doen waar ze zelf niet achter staat.
Zij wil volgend jaar lager onderwijs gaan verder studeren,maar we gaan eerst en vooral zien dit jaar door te komen op een positieve manier.

neteret mut

neteret mut

17-09-2013 om 12:38

zoveel scholen zoveel.....

ik heb 2 dochters, op verschillende scholen, allebeide van aso naar tso gegaan, allebeide stw. Jongste dochter is nu in klas 4 naar tw gegaan, vond het koken wel leuk maar de rest van de intergrale opdrachten niet zo. Ze was goed in fysica/ chemie en wiskunde, school vond het geen probleem. Bij ons dus goed geluisterd naar het kind. Oudste dochter heeft eind klas 4 heel erg getwijfeld of ze stw zou blijven doen of iets anders in de sociale richting (iets met veel stages). Ook die school heeft goed geluisterd en goed meegedacht. Op de vorige school van hen (een aso zonder tso/bso) hebben we slechtere ervaringen, die hebben veel meer iets van " wij weten het beter en wij hebben gelijk" . Oudste dochter twijfelt nu of ze voor lerares lagere school wil gaan of iets als maatschappelijk werk wil gaan doen. Het blijft lastig steeds weer keuzes maken

neteret mut

neteret mut

17-09-2013 om 12:43

o ja

waarom was ze min of meer verplicht de richting van stw te gaan? Er zijn zoveel richtingen in het technische en het tweede is nog vroeg (mijn tweede zoon zat in klas 3 aso latijn en is naar 4 tso gegaan, dat was lastiger)

Regenlaars

Regenlaars

17-09-2013 om 15:24

België

Nu zie ik zoveel termen voorbij komen, die ik niet ken, dat kan haast onmogelijk Nederland zijn...klopt dat?
De hele situatie snap ik daarom ook niet goed.

neteret mut

neteret mut

17-09-2013 om 16:08

idd belgie

zie titel. Schoolsysteem is in Belgie net iets anders als in NL, termen en soorten richtingen. ASO / TSO/ BSO staan voor algemeen/ technisch/ beroeps secundair onderwijs en duren allemaal minimaal 6 jaar. MBO opleidingen bestaan niet echt , zitten immers al in het secundair in. Soms een zevende jaar voor specialisme of aanvulling (kapster/ hairstyliste, iets met beveiligings...., multimedia/ 3d effecten). Overstappen naar een andere richting is soms lastig, bovendien is het uitzoeken welke school welke richting aanbied. Bv school van mijn jongste dochter bied 3 richtingen aan in het sociaal en technische deel (in klas 5 en 6) maar school van mijn oudste maar 2. Verschil zit hem in de details maar kan voor iemand persoonlijk wel verschil maken. Ik meen dat er over heel Belgie tegen de 300 richtingen zouden zijn en dat ze daar in willen knippen/ schrappen. In NL heb je profielen en keuzevakken, dat is ook een gedoe (naar wat ik erover lees hier op ool)

Ciene

Ciene

17-09-2013 om 22:44

goed nadenken en overleggen...

Toen dochter ASO volgde en ze't tijdens het tweede jaar moeilijk kreeg voor bepaalde vakken,omdat ze daar wel heel erg snel gingen,werd er door de school eigenlijk beslist om STW te gaan doen.De moment dat ze daar instapte (in andere school ook,omdat ze die richting in de vorige school niet hadden),zaten er nog geen 'integrale opdrachten IO dus,in het lessenpakket.Dat is veranderd toen ze naar het derde jaar ging.In't begin viel dit allemaal nog best mee,maar in de jaren die erop volgden werd het zwaarder.Ik kan best wel begrijpen en dochter ook,dat naargelang ze ouder worden,er meer zelfstandigheid van hen verwacht wordt,maar ik merk dat er toch wel verschil zit in de lessenpakketten tussen verschillende scholen,terwijl het uiteindelijk toch om dezelfde richting gaat,in dit geval STW/TSO.Hoe kan er op die manier een juiste individuele juiste keuze worden gemaakt naar elke leerling toe,wanneer scholen de richting op een andere werkwijze benaderen.Je moet dan toch maar de pech hebben om net in die school terecht te komen,waar ze veeleisend en streng zijn.

neteret mut

neteret mut

24-09-2013 om 08:01

hoe is het nu?

Titel zegt het al, hoe is het nu?
De schlen moeten wel voldoen aan de eindtermen maar er is ruimte, zeker met beoordelingen van dingen als io- opdrachten, om naar eigen inzien te beoordelen. Is jammer genoeg bij veel meer zaken zo (wel eens verhalen gehoord over verschillen in beoordeling van een opstel bv). Leraren zijn ook maar mensen en volledig objectief is niemand. Bij de school van mijn oudste dochter staat op de website een heel duidelijk plan van hoe een richting in elkaar steekt, welke vakken ze moeten doen en naar welke competenties ze streven. Daar zie je dan ook duidelijk dat er verschillen zitten per graad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.