Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

24-01-2009 om 19:21

Straks uitgeloot ?- plan b?

Jongste dochter hoopt dit voorjaar haar VWO-diploma te halen en te loten voor de studie geneeskunde. Haar cijfers zijn aardig, maar niet zo dat ze per definitie zal kunnen starten dus ze is op zoek naar 'plan B' in geval van uitgeloot worden.
Maar ja - welk plan B.

Op dit moment vindt ze dat plan B - als ze uitgeloot wordt- in de plaats van plan A zal moeten gaan komen, 'Geneeskunde is toch al een erg lange studie en als je meteen al met vertraging begint... je weet nooit of je een volgende keer wel wordt ingeloot...dan wordt het zo'n gedoe!'

Dus: ze is op zoek naar een goed plan B. Heeft alle universiteitssites langsgesurfd maar nog geen goed idee gevonden. Onderzoeker worden (ze heeft het profiel NG) lijkt haar 'saai' - maar ja, wat voor beeld heeft ze daarvan. Ze zegt dat ze wil zíen wat ze doet en dat het zin heeft. Nuttig is. Interessant.
Meelopen met iemand zou misschien handig zijn om haar visie bij te stellen.

Wie van jullie heeft er een leuk plan B voor iemand met een profiel NG?

tonny

Guinevere

Guinevere

24-01-2009 om 19:50

Tjee, hoe is ze?

Dat is een moeilijke vraag Tonny! Misschien moet je iets over haar karakter vertellen? NG alleen zegt zo weinig... En is ze van het wetenschappelijke type of meer van het hbo-type (want ze zou ook een mooie HBO-opleiding kunnen gaan doen).

pristel

pristel

24-01-2009 om 20:37

Medische biologie?

Met medische biologie kun je volgens mij nog alle kanten op. En: veel spannende ontwikkelingen de laatste 20 jaar.

Verder: als je vwo hebt, dan vind ik een hbo niet aan te raden. Ik ben hbo-docent op een opleiding met een relatief hoog niveau. Ik zie dat de vwo'ers op een gegeven moment gefrustreerd raken doordat ze te weinig uitgedaagd worden en door het eeuwig verplichte werken in groepjes waarin ze iedere keer weer de voortrekkersrol hebben. Ze zeggen: ik wil ook wel eens wat van anderen leren.

Bovendien vind ik dat je altijd voor het hoogste moet gaan (tenzij je een heel duidelijk beroepsperspectief hebt). Het Prem-standpunt vind ik ook op dit niveau opgaan. Je hebt nu eenmaal betere perspectieven als je naar het hoogste grijpt. Zeker in deze onzekere tijden!

pris

Zus

Zus

24-01-2009 om 20:53

Ja, medische biologie

Mijn broer heeft hetzelfde gehad: uitgeloot voor geneeskunde en toen met medische biologie begonnen. Daarop volgende jaar weer geprobeerd en uitgeloot en verder gegaan met medische biologie. Gaandeweg was hij helemaal om: onderzoek bleek veel spannender dan hij in de eerste instantie gedacht had. Inmiddels is hij gepromoveerd op een medisch onderwerp, toch een beetje die kant op weer
En zou ze diergeneeskunde wat vinden? Of verpleegkunde?

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2009 om 21:05

Is toch echt wel onderzoek...

Met Medische Biologie is het toch echt wel de bedoeling dat je onderzoeker gaat worden. Dat is zeker niet saai, maar je kunt er vaak allerminst van zeggen dat je in z'n algemeenheid goed kunt zien wat je bijdraagt aan de wetenschap.
En diergeneeskunde is denk ik geen optie, omdat je niet bij twee studies mee mag loten?
In Utrecht heb je tegenwoordig Biomedische Wetenschappen zag ik, waarmee je ook nog meer de Geneeskunde kant op kunt (is het eerste jaar ook nog voor een groot gedeelte gemeenschappelijk?). Een interfacultaire studie is wel erg leuk!
Jesse

Tinus_p

Tinus_p

24-01-2009 om 21:19

Onderzoek

Jesse:
'Met Medische Biologie is het toch echt wel de bedoeling dat je onderzoeker gaat worden."
Een beetje wel -onderzoekerr worden staat iig op de universiteit zelf t hoogst in aanzien. Maar veel medisch biologen komen helemaal niet in t onderzoek terecht.

Nivea

Nivea

24-01-2009 om 21:21

Technische geneeskunde?

Lijkt mij erg boeiend...

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2009 om 23:20

Tinus

"Maar veel medisch biologen komen helemaal niet in t onderzoek terecht."
dus?
Ik denk dat je alleen MB moet gaan studeren als je onderzoeker wilt worden.
De meeste Medisch Biologen komen niet in 't onderzoek terecht omdat ze er gaandeweg de studie achterkomen dat het onderzoek niet is wat ze willen en dan toch met deze achtergrond proberen een andere baan te zoeken.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2009 om 23:23

Lidwientje

Tonny: "Ze zegt dat ze wil zíen wat ze doet en dat het zin heeft. Nuttig is. Interessant."
.....
Lidwientje: "Een arts draagt in het algemeen ook niet veel bij aan de wetenschap."
Een onderzoeker doet misschien wel nuttig werk, maar bij veel onderzoek moet je goed doordenken om te bepalen waar je nu in vredesnaam mee bezig bent. Het is niet zo dat de meeste onderzoekers bezig zijn met kanker de wereld uit te helpen (of Reuma, of...) - vaak ben je bezig met bijv. een eiwit dat ergens heel in de verte belangrijk is bij een bepaalde ziekte.
Het is dus zeker niet zo dat je ZIET dat het zin heeft. Itt bij een arts. Dat was mijn punt.
Jesse

Tirza G.

Tirza G.

25-01-2009 om 00:28

Waar?

Heeft ze al een idee wáár ze wil gaan studeren? Da's ook nog wel belangrijk Is Belgie bijv. voor haar een optie voor geneeskunde (wordt op een andere manier gedoceerd)?

Tirza (met ook een dochter in 6V

Jesse_1

Jesse_1

25-01-2009 om 12:45

Lidwientje (o.t.)

Ik geloof niet dat ergens hier in de draadje wordt gezegd dat wetenschappelijk onderzoek geen zin heeft.
De dochter van Tonny wil echter graag direct resultaat (het nut ergens van) zien. En bij wetenschappelijk onderzoek zie je dat bij veel takken nu eenmaal niet.
Al denkt iedere onderzoeker natuurlijk dat bv. het eiwit waar hij onderzoek aan doet uiterst belangrijk is .
Jesse

tonny

tonny

25-01-2009 om 14:56

Jesse, je snapt het

het is totaal niet zo dat dochter het nut en de waarde van onderzoek niet zou zien, dat is het punt niet!

Pristel, goed dat je dat groepswerk aanhaalt. Helemaal mee eens. Als je ijverig bent aangelegd, krijg je er een punthoofd van (zoals ik zie bij een van mijn zoons die met het laatste stukje HBO bezig is; altijd gezanik met mensen die de kantjes eraf lopen, bleeeh)

Dochter meldde dat je in Leiden en Utrecht voor Biomedische wetenschap ook moet loten, dus da's niks voor Plan B, je mag maar één studie aangeven waarvoor geloot moet worden.
Diergeneeskunde is ze niet van plan (ze heeft wel ooit in klas 3 een dagje snuffelstage bij de dierenarts gedaan, waarbij ze ontdekte best tegen vieze/stinkende situaties te kunnen; ze mocht bv. een kat vasthouden bij wie tanden moesten worden getrokken; het arme beest ging overgeven; en ze was ook bij enkele kleine operaties)

Op dit moment is haar Plan B verpleegkunde. HBO inderdaad, een vriendin van haar (havo) doet is afgelopen jaar begonnen en binnenkort gaat ze een dag meelopen, eerste indruk opdoen.

Hebben jullie meer suggesties?

tonny

tonny

tonny

25-01-2009 om 15:21

Geneeskunde in belgië

'k weet niet in hoeverre ze zich daarin heeft verdiept, dat zal ik navragen. Je geeft al aan Thirza dat de studie daar anders is.
Ook een jaar langer, klopt dat?

Wat is jouw dochter van plan, na het examen?

Eigenlijk zou ze niet graag meteen al op kamers gaan, liever eerst een jaartje op en neer reizen. Daarmee gaat haar voorkeur uit naar een plaats in onze regio. Of bij familie (aan de andere kant van het land).

tonny

Maylise

Maylise

25-01-2009 om 16:32

Naar belgië

Verpleegkunde zou ik persoonlijk niet als alternatief aanraden. Het is toch een heel ander beroep en als je eigenlijk arts had willen worden lijkt me het frusterend om wel in dat wereldje te zitten maar niet te doen wat je eigenlijk had willen doen.
Persoonlijk zou ik dus iets heel anders kiezen als alternatief. Misschien farmacie? Ik ken iemand die dat heeft gedaan als alternatief voor geneeskunde en zelfs toen ze later ingeloot werdt besloot ze farmacie te blijven doen. Inmiddels afgestudeerd en werkt met veel plezier als apoteker.
Maar als ze echt arts wil worden zou ik gewoon voor België gaan. Ik weet niet precies hoe het daar met eventuele restricties zit maar ik weet dat talloze mislukte geneeskunde studenten uit Frankrijk de college banken in België bevolken voor een tweede kans. Dat is dus in de franstalige uni's.
Ik meen dat je studie financiering tegenwoordig gewoon mee kan nemen naar het buitenland (sinds 2007) dus dat hoeft geen probleem te zijn. College geld in België is lager dan in NL zover ik weet (maar dat kan allemaal wel veranderd zijn) dus ik zou gewoon daar voor gaan.
Wat betreft een andere studie methode. Ik denk dat je in België meer hoorcolleges hebt, veel meer uit je hoofd moet leren, het zal wat competiever en stressvoller zijn en dergelijke maar daar went ze vast wel aan.
Mijn dochter studeert ook geneeskunde en haar plan b (hoewel gezien cijfers niet echt nodig) was om of in Frankrijk of in België geneeskunde te gaan studeren.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

25-01-2009 om 16:41

Maastricht

Vriendin van dochter werd vorig jaar uitgeloot en volgt nu gezondheidswetenschappen. In Maastricht.
De studies in Belgie zijn meer gericht op stampen, feiten en weten.
In Nederland is het meer mmmm competentiegericht - ofzoiets. Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je het kunt vínden zeg maar.
Mijn dochter gaat een university college volgen, die kiest dus nog niet voor een "enkele" (of hoe zeg je dat) studie.

Tirza

Janna3

Janna3

25-01-2009 om 18:38

Psychologie

Een vriend van me is psychologie gaan studeren nadat hij was uitgeloot. Hij heeft het een jaar later niet meer geprobeerd en is bij (neuro)psychologie gebleven. Inmiddels is hij universitair docent en heel blij met zijn keuze!

Kari1

Kari1

25-01-2009 om 20:05

Lastig

want voor veel genoemde alternatieven, zoals diergeneeskunde en tandheelkunde, moet je ook loten en dat kan dus niet tegelijk (loten mag maar voor 1 studie). Weet je zeker dat er voor biomedische wetenschappen nu ook geloot moet worden voor een studieplek, en niet alleen voor de studiestad?
Het zou kunnen dat er voor technische geneeskunde ook geloot moet worden, maar anders kan dat idd een alternatief vormen. Universitair in de NG-sfeer, daar is het vol...Je zou ook nog eens in Wageningen kunnen kijken, daar zijn ook verschillende studierichtingen op NG-gebied.
Overigens is HBO niet altijd een slecht idee voor VWO-ers, dat hangt erg af van het kind. Hier 2 VWO-ers, 1 absoluut een universitair type en de ander heeft gekozen voor HBO: anders zou ik me misschien eens moeten inspannen...(op VWO ook nooit een boek open gedaan).
Kari

Guinevere

Guinevere

25-01-2009 om 20:12

Juist kari

Dát was wat ik bedoelde toen ik zei dat HBO ook een goed alternatief kan zijn. Niet alle VWO-ers zijn "pure" VWO-ers. Was ik zelf in vredesnaam maar naar het HBO gegaan na het VWO, ipv tegemoet te komen aan alle hooggespannen verwachtingen en naar de Uni te gaan. Grootste fout ever. De universitaire insteek en de leermethode pasten totaal niet bij mij (ik was er trouwens ook zo een die nooit een boek open had gedaan op het VWO).
Maar ik ken Tonny's dochter niet, dus ik durf het niet te zeggen of zij al dan niet een universitair type is. Alleen VWO zegt nog niet alles. Het hoogst haalbare, accoord, zolang je doet wat bij je past.

mem

mem

25-01-2009 om 21:53

Belgie

collegegeld is lager dan in NL, nl 500 euro per jaar ( voor ons zelfs maar 80 omdat zoon studietoelage krijgt) Maar ok ik weet niet hoe dat gaat voor een nederlandse studente ( hoogte vh collegeld). Verder zit er natuurlijk voor belgische studenten een verschil dat de ouders gewoon kinderbijslag blijven krijgen en dat ze gewoon op de gezispolis blijven voor de ziektekosten. Voor het aanmelden van de studie medicijnen is een diploma middelbare school genoeg MAAR er is een toelatingsexamen in Vlaanderen ( en daar zit dus een heel groot verschil met de franstalige kantwant die hebben dat niet , die hebben een extra groot examen aan het eind vd studie) Dit toelatingsexamen is streng, wel 21 kansen , 1x in juli en 1x in aug. Een kennisje dat met echt hoge cijfers van school ging heeft het niet gehaald en doet nu voor het tweede jaar farmacie, is daar heel gelukkig mee uiteindelijk. Belgie heeft ook ba/ ma structuur en erasmusprojecten( uitwisseling naar andere landen). Ik zou er zeker naar kijken. Kijk dan ook naar hoeveel uren gevolgde wiskunde ze adviseren, middelbare scholen hebben richtingen met bv 7 uur wiskunde of 5 uur wiskunde ( mogelijk ook met nog meer , zo heel precies weet ik dat weer niet)Zoon heeft vorig jaar fysica en sterrenkunde gedaan, een studie die heel veel uur wiskunde adviseerde duidelijk meer dan zoon heeft gehad en hij is er dan ook vanaf gestapt( doet nu biologie). Universiteiten geven wel eens een verschillend programma, even goed naar kijken. Brussel vrije universiteit zit vlak bij trein en metrostation, Leuven dacht ik niet en Gent ook niet

Asa Torell

Asa Torell

26-01-2009 om 09:34

Voordeel van verpleegkunde

lijkt me wel, dat je er achter komt of je inderdaad in de gezondheidszorg wil werken. Want het lijkt mij toch een groot verschil tussen geneeskunde en de meeste plan-B studies zoals medische biologie, dat er heel andere beroepen bij horen. Dus tsja, is ze echt zo iemand die dolgraag met mensen wil werken en arts worden? Dan zou ik ook voor Belgie, of als ze liever niet zo ver weg wil, verpleegkunde gaan. Als ze dat beroepsbeeld nog niet zo duidelijk heeft, dan zijn die andere studies kennelijk nog niet zo'n vreemde keus gezien de succesverhalen hier.

Medische kant

Wil ze perse de medische kant op?
Dan zou verpleegkunde of verloskunde iets kunnen zijn. Met wel de genoemde HBO-nadelen, hangt dus van haarzelf af of het iets voor haar is.

Of wil ze absoluut naar de universiteit? Dan moet ze kijken waar qua plan B haar interesse ligt.

En anders kan ze natuurlijk ook heel ouderwets een vormend jaar gaan doen, vrijwilligerswerk in een ontwikkelingsland, een sociaal-diaconaaljaar of een jaar vorming op zo'n instituut.

Hanne.

Hanne.

26-01-2009 om 15:11

Keuzes zat

Even uit de 'oude doos' want tig jaar geleden werd ik zelf uitgeloot.

Een aantal opties die ik in de loop der jaren de revu heb zien passeren.

-gezondheidswetenschappen
-bewegingswetenschappen (kan je vrijstellingen voor een aantal geneeskunde vakken mee krijgen, dus wellicht niet ipv toch een brugjaar)
-fysiotherapie
-anestesie medewerker (intern bij een ziekenhuis, praktisch met mensen bezig)
-operatie assistent (intern bij een ziekenhuis, praktisch met mensen bezig)
-medische biologie
-orthopedagogiek

Zelf ben ik uiteindelijk ook onderzoeker geworden, ondanks dat het me tot m'n laatste studie jaar geen leuk beroep leek.

tonny

tonny

26-01-2009 om 22:52

Bedankt voor het meedenken!

Heb dochter uitgenodigd jullie bijdragen te lezen, 'k weet niet of ze dat al heeft gedaan. (Ze vindt het sowieso een eigenaardig fenomeen, dat forum waaruit zo vaak wordt geciteerd - ik denk dat meer huisgenoten van OO'ers dat herkennen.) Tja, ze zal zelf moeten beslissen, ik kan wel zeggen wat ík vind, maar ja, ben een typisch C&M-persoon.

Van de zomer kom ik melden hoe het is afgelopen/ verder gegaan

tonny

Myself

Myself

05-04-2014 om 15:42

Belgie

In belgie doen ze een examen om te selecteren. Daar komt slechts een klein deel op door. Maar de slaagkansen voor geneeskunde zijn daardoor wel heel groot. In Wallonie mag iedereen vrij beginnen, maar daar buizen zeer veel studenten, en zijn ze dus een jaar kwijt..

in nederland vooral decentrale selectie.

Is de toelating toch tegenwoordig ook grotendeels decentraal met toetsen vooraf en allerlei aanbevelingsbrieven en dergelijke? In Groningen is sowieso helemaal geen loting meer. De 8 plussers zijn altijd toegelaten en de rest gaat via een selectiesysteem. Een groot deel heeft onlangs bericht gehad dat ze aangenomen zijn. De rest moet door naar de volgende selectieronde. Geen loting. Is dat bij de Universiteit van jouw dochter anders Tonnie? Aan de VU gaat ook grootste deel via selectie en 8 plus Dan nog een kleine kans met loten. UVA is hetzelfde verhaal, nog meer decentraal.
Maastricht is ook helemaal selectie, behalve weer de 8 plussers.
Heeft je dochter niet meegedaan ergens aan decentraal?

Nastia

Nastia

05-04-2014 om 18:03

Eh...

Dit is een draadje van 5 jaar oud. Ik neem aan dat Tonny's dochter inmiddels wel een keuze heeft gemaakt

haha

zie het, achterhaald

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.