Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Belle

Belle

10-06-2016 om 11:43

straf buiten proporties

Mijn zoon heeft een straf gekregen die ik buiten alle proporties vind.

Een aantal maanden geleden heeft hij een woordenwisseling gehad met een meisje. Ze maakte een opmerking over zijn kleren en toen maakte hij een opmerking over haar haar. Ze is toen naar de afdelingsdirecteur gaan zeggen dat hij haar gekwetst had. Ze hebben toen al gedreigd dat, als hij niet op tijd op kantoor van de afdelingsdirecteur zou zijn, dat het zijn laatste dag op school zou zijn. We zijn met de mentor in gesprek gegaan en toen zei hij dat het allemaal niet zo erg was en dat ze beiden beter hadden kunnen handelen. Hij zou dat meisje er ook nog op aanspreken. Maar dat is tot op heden niet gebeurd.

Nu heeft hij met vrienden op de computer online zitten spelen en heeft een kind geuit dat hij zelfmoord ging plegen. Mijn zoon, en de andere kinderen, hebben daar spottende opmerkingen overgemaakt. Niet netjes maar ze zijn 12/13 jaar. Dat school de kinderen erop aanspreekt en in gesprek gaat om ze bewust te maken vind ik normaal. Ze zouden nog uitzoeken wat er precies is gebeurd. Dat hebben ze echter niet gedaan. Ze hebben alleen naar het aandeel van mijn zoon en nog 1 andere jongen gekeken. Hij heeft, samen met die andere jongen hiervoor 4! lesuren moeten pennen. Onder de reguliere lestijd notabene en hierdoor heeft hij ook een toetsmoment gemist.

Of dat nog niet genoeg was, krijgt hij er nu nog een blokweek bij omdat zij van mening zijn dat hij pestgedrag heeft vertoond en dat het de tweede keer is.

Er zou meteen de volgende week een gesprek plaatsvinden met alle spelers van het online spel. Dat zou veel ophelderen, vooral omtrent de uitingen en bedreigingen van het 'gepeste' kind maar dat gesprek is er nog steeds niet geweest.

Die bewuste jongen heeft een aantal weken geleden ook tegen mijn jongste gezegd dat hij hem zou stompen zodra hij volgend jaar in de brugklas komt. Maar volgens school is hij de onschuld zelve en heeft zelf geen aandeel in het gebeuren.

Dit heb ik ook bij de mentor en afdelingshoofd aangekaart maar dan komen ze weer met nieuwe argumenten om hem toch maar die blokweek te geven. Nu zeggen ze dat hij in de gang altijd loopt te duwen en te trekken. Vreemd dat ik daar dan nog nooit eerder iets over heb gehoord.

Voor mijn gevoel zijn ze op een Powertrip en willen ze een voorbeeld stellen.

Hoe ver kan de school hierin gaan. Mijn kind is nu gewoon vogelvrij. Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen?
In gesprek gaan heeft geen zin. dat hebben we al geprobeerd.

Jaina

Jaina

10-06-2016 om 11:51

Misschien

Gewoon accepteren dat hij zich niet nethes heeft gedragen en nu dus straf krijgt? En dat die straf misschien wat rot uitvalt of streng is maar dat het verder gewoon een verdiende straf is?

mwah

Als je kind spottende opmerkingen maakt tegen iemand die het over zelfmoord heeft, dan lijkt me dat hij nog wel wat te leren heeft. Ik zou dus om te beginnen achter de school gaan staan en duidelijk maken dat je het met de school eens bent dat dit niet door de beugel kan.
En hoe zwaar de school hem ook wil straffen: dat moet hij dan maar ondergaan. Ik zou zelf als ouder nog eisen dat hij excuses maakt aan het slachtoffer van zijn spottende opmerkingen.
Wat anderen doen en wat anderen al dan niet voor straf krijgen lijkt me verder niet zo relevant.

lisbeth

lisbeth

10-06-2016 om 11:54

eens met de voorgaande

zelfs een kind van 13 of 13 jaar moet hier wijzer in zijn. Een ander kind wat dreigt met zelfmoord is niet niks. Daar maak je geen spottende opmerkingen over. straf accepteren en hopelijk leert hij er iets van

Mijntje

Mijntje

10-06-2016 om 12:18

schamen

Spottende opmerkingen over iemand die het over zelfmoord heeft, dat vind ik ook erg. Ik zou me dood schamen, als ouder en dit zeker niet hier posten Dus dat daar straf voor wordt gegeven vind ik terecht, al zou verplicht een pittige documentaire of film kijken en erover napraten misschien meer inzicht geven dan iets overpennen.

Dat het soms niet eerlijk gaat met rottigheid, dat sommigen vrijuit gaan, dat is nu eenmaal zo. Het leven is niet eerlijk. Je zoon had zich verre van de rottigheid moeten houden. Kijk, jij ziet hem niet op school, hoe hij door de gangen loopt, waarover werd geklaagd. Natuurlijk vertelt je zoon je niet alles! Je kan je misschien beter schikken in wat school doet, maar wel in gesprek proberen te blijven met je zoon.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-06-2016 om 13:03

ik zou

maar geen energie steken in de school of mentor om te zorgen dat je zoon vooral niet te streng aangepakt wordt.
Ik zou vooral nogal eens met zoon praten en vragen of hij begrijpt waarom het zo aangepakt wordt.
En dat er andere, kleinere vergrijpen vermeld worden, pas op het moment dat er andere dingen ter sprake zijn. Dat kan nu eenmaal, dat enkele kleine dingen het vermelden nauwelijks waard maken maar dat alles bij elkaar toch wel een bepaald beeld geeft. En dat is toch het gedrag van jouw zoon.
En jij zegt dat het meisje niet is aangesproken, maar dat is iets wat je vlg. niet kunt weten.
En soms is het moeilijk te bepalen wie wat heeft gedaan in een bepaalde groep die iets doet. Kinderen die met ander gedrag dan toch al opgevallen zijn , zijn dan eerder de pineut. Ook dat is het gedrag van jouw zoon.
Dus ... maak je niet zo druk over school, je zoon wordt niet onheus bejegend, hooguit streng aangepakt. So be it!

Schreef

Je zoon is ver over de schreef gegaan met de spottende opmerkingen jegens dat kind. Ik vind dat je dat bagatelliseert én vergoelijkt in één zin ("Niet netjes maar ze zijn 12/13 jaar.") Met mij was hij nog niet klaar als ik van iets dergelijks lucht kreeg.

En dit: "Hij zou dat meisje er ook nog op aanspreken. Maar dat is tot op heden niet gebeurd." Ik neem aan dat dat ook gebeurd kan zijn zonder dat je dat weet. Bovendien is het niet zo heel erg relevant wat de mentor met anderen bespreekt.

En dit: "Nu zeggen ze dat hij in de gang altijd loopt te duwen en te trekken. Vreemd dat ik daar dan nog nooit eerder iets over heb gehoord." Dat soort zaken wordt op het VO toch in principe meer met de leerling zelf afgehandeld, lijkt me.

Kortom: een goed gesprek met zoon wb zijn opmerkingen lijkt me op zijn plaats. En verder heeft-ie pech met de straf. Is niet anders. Als hij zich voortaan goed gedraagt, hoeft dat niet weer te gebeuren.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

10-06-2016 om 13:15

tja

Wij voeden thuis zonder straf op, omdat onze zoon daar niet tegen kan. Hij heeft een stemmingsstoornis en van straf wordt hij opstandig en depressief.

Opvoeden zonder straf kan dus.

Maar...

Je kind zit op een school. Een school is een grote, complexe organisatie, waarvan hij een klein onderdeeltje is. (zeker niet het middelpunt, wat veel scholen in schoolgidsen zeggen: 'Op onze school is het kind het middelpunt')

Als je deel uitmaakt van een groter geheel, houdt dat in, dat je je soms ook gewoon moet voegen naar de regels in dat grote geheel. En dat betekent dat je door bepaalde hoepels moet springen.
Straf accepteren (terecht, onterecht, of twijfelachtig) is een van die hoepels. Het is van groot belang dat je dat leert.
Een andere hoepel is dat je je wenselijk gedraagt. Dus niet pesten, beleefd zijn, braaf zijn, excuses aanbieden etc. Dat helpt echt enorm. Daar wordt je leven veel leuker van in dat grote systeem.

Mijn zoon, die niet depressief wordt van straf en regels, kan bovenstaande prima begrijpen. Jouw zoon ook wel denk ik.

Heeft hij overigens al zijn excuses aangeboden aan die klasgenoot die ze digitaal gepest hebben? Wat ontzettend laag zeg, om spottend te reageren op die zelfmoord uitingen.

Split

Split

10-06-2016 om 19:10

als je groot

genoeg bent om met 12/13 jaar spottende opmerkingen te maken over een onderwerp als zelfmoord, dan ben je ook groot genoeg om daarvoor een consequentie te aanvaarden.
Oa. jouw zoon moet dit niet meer doen dus, want de gevolgen voor het kind dat dat uit kunnen enorm groot zijn en daar moet jouw zoon dan zijn hele leven mee door..en daarmee jullie, de andere familie.
Van 4 uur pennen houd je niet zoveel over en van een blokweek ook niet. Des te meer reden om je voortaan te gedragen zoals het hoort.
Stel je voor dat die jongen zelfmoord pleegt na die opmerkingen en je leest daarna dit topic terug waarin je klaagt over een consequentie..

lieverdje

lieverdje

10-06-2016 om 22:34

mwah

ik kan me voorstellen dat je als 12-13 jarige een opmerking over zelfmoord op social media niet persé serieus neemt. Kinderen hebben op die leeftijd dat soort woorden voor in de mond liggen, ook dingen als "ik maak je dood" enzo. Een cultuurdingetje..... maar wel een die ze mogen afleren wat mij betreft. Stel dat diegene echt met zelfmoordplannen rondloopt, dan zijn spottende opmerkingen daarover zeer misplaatst. Dat mag best een les zijn voor je zoon, ook wel met strafregels.

Noet

Noet

11-06-2016 om 07:53

ervaring heeft geleerd

dat niet alleen 12/13 jarigen er spottend over doen, maar scholen ook niet. Erg fijn als je je vriendin letterlijk van de brug af aan het praten bent om haar geen zelfmoord te laten plegen en de docenten fietsen gewoon door terwijl je hulp aan ze vraagt. En doen helemaal niets.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-06-2016 om 08:44

Jongens vs vrouwencultuur

Voor dit soort puberjongens is het volgens mij geen heel afwijkend gedrag. Maar de huidige vrouwencultuur op scholen schiet daar natuurlijk geheel van in de stress, zoals je hier op het forum ziet. Beetje binnen proportie houden. Grapjes over zelfmoord zijn erg contextafhankelijk en zolang we die context niet kennen moeilijk te beoordelen.

Even een zijstraat: Speelt deze jongen soms van die spelletjes als GTA? Want daar is dit soort gedrag volgens mij heel gewoon en stoer.

Sanne

Sanne

12-06-2016 om 00:07

Weet je

Stel nou dat je zoon in alle gevallen hooguit wat onhandig is geweest en wat puberaal. Net de verkeerde grap op het verkeerde moment. Net iets te zichtbaar vervelend in de gang.

Dan kan je zeggen dat hem nu Groot onrecht aangedaan wordt.
Je kan ook zeggen dat hij even domme pech heeft en de weken tot de vakantie op moet letten dat hij niet degene is die iemand kwetst.

Dochter hier is vaak het überbraafje. Maar ik hou haar voor dat dat ook handig is, als er iets fout gaat krijgt zij het voordeel van de twijfel. Dat moet je zoon nu weer verdienen en dat kan ook prima. Steun hem daarbij in plaats van het bewijzen van het gelijk zou ik zeggen.

tictac

tictac

13-06-2016 om 12:58

vreemd

'Ze hebben toen al gedreigd dat, als hij niet op tijd op kantoor van de afdelingsdirecteur zou zijn, dat het zijn laatste dag op school zou zijn.'
Dat vind ik ook wel vreemd als dit je eerste akkefietje is dat er dan meteen zo gedreigd wordt. Was er niet eerder ook al wat voorgevallen?

Puck

Puck

13-06-2016 om 22:36

Belle

Ik herken je verhaal wel een beetje maar ik denk dat jij je kind te veel de hand boven het hoofd houdt en dat je zijn gedrag lijkt te bagatelliseren. Kan best zijn dat je inderdaad nog nooit hebt gemerkt dat hij op school op de gang loopt te duwen en te trekken. Waaraan zou je dat ook moeten merken? Het lijkt erop dat je kind het hele jaar al ernstig de grenzen aan het verkennen is en er over heen gaat en dat school daar nu paal en perk aan stelt. Ik vind de straf die hij opgelegd heeft gekregen niet te laag en in jouw geval zou ik het er mooi bij laten.
Wat ik verder een ernstige misser van jou vind is dat je zijn spottende opmerkingen richting een ander kind dat met zelfmoord dreigt afdoet met "ze zijn maar 12-13". Ik snap werkelijk niet dat je hem daarmee weg laat komen. Als ik zoiets over mijn kind te weten zou komen dan zou er toch een heel ernstig gesprek komen en zou het zeker niet zonder gevolgen zijn. Ik denk dat je heel snel af moet van de houding dat je kind een schatje is dat nu onrecht aangedaan wordt, ik vrees dat school een beter beeld heeft van hoe je kind zich daar gedraagt en dat zij daar nu ook naar handelen. Ik hoop dat je kind er wat van leert.

Emma

Emma

13-06-2016 om 23:10

onderwijs coaches

Er bestaan onderwijs coaches. Misschien een idee om die in te schakelen. Zij zorgen ervoor dat je op een goede manier weer in gesprek komt en werken naar een oplossing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.