Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Stinkt dit? (loting)

Net kreeg ik mijn vriendin in tranen aan de telefoon, haar dochter is uitgeloot op de school van haar voorkeur. Kan gebeuren natuurlijk. Zij had maandag bericht gekregen dat er overaanmelding was en dat er dinsdag geloot zou worden. Maar van de leerkracht van haar dochter hoorde zij dat de vo-school contact met de po-school had opgenomen om één en ander te vragen over haar dochter. Vriendin dacht dus dat de plaatsing rond was, omdat een school niet meer informatie nodig heeft dan het aanmeldformulier als er geloot gaat worden. In Rotterdam is het de bedoeling dat er bij overaanmelding eerlijk geloot wordt, dus niet op basis van citoresultaten of aanvullende voorwaarden, alleen op basis van het niveau-advies. Waarom zou een school van kandidaatleerlingen, waarvan ze eigenlijk alleen een briefje met de naam in een hoge hoed zouden hoeven te doen, extra informatie opvragen? Het heeft er toch alle schijn van dat het geen eerlijke loting is geweest? Een vo-school mag extra gegevens toch ook niet opvragen voordat de aanmelding omgezet is in een plaatsing?

skik

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 16:49

skik

Denk je ook dat er reden was om dat meisje te weigeren (dus dat school dingen gezegd kan hebben die negatief waren)?

Procedure?

Is er iets beschreven over de lotingsprocedure?
Wat is er aan aanvullende informatie gevraagd? (dat zou de juf moeten weten)

Heeft dit meisje uiteindelijk mee geloot? Zo nee, waarom niet?

Die lotingen zijn meestal wel echte lotingen. Er zijn wel redenen om voor de loting nog een extra selectieronde te doen, maar dan gaat het juist om extra urgentie om de leerling zonder loten te plaatsen.
Voorrangsregels, zorgleerling, etc.

Als dit meisje wel aan de loting heeft meegedaan, dan is er eigenlijk geen reden om aan te nemen dat er extra gegevens gebruikt zijn om een soort gewicht toe te kennen binnen de loting. Zo ingewikkeld wordt het meestal niet gemaakt.

De procedure van loting zou beschreven moeten zijn.

anders

anders

17-03-2015 om 17:37

Gegoogled

Ik heb even gegoogled op Rotterdam en vond daar de procedure van het Libanon Lyceum en Erasmiaans Gymnasium. Er is geloot met een notaris erbij en alle plaatsbare leerlingen zijn de hoge hoed in gegaan. Dus, nee daar zit geen luchtje aan. Het lijkt me dat je als notaris niet met zoiets gaat sjoemelen. Nu zijn er veel andere scholen, maar ik neem aan dat die het op de zelfde manier hebben aangepakt. Bij beide scholen waren heel veel leerlingen uitgeloot.

skik

skik

17-03-2015 om 21:38 Topicstarter

Reactie

Barvaux, school heeft geen negatieve dingen over het meisje gezegd, integendeel. Dus dat zou het niet kunnen zijn.

Miriam, ik heb net de lotingsprocedure bekeken, daarin staat dat dat door een notaris gebeurt. Leerlingen die van een basisschool met dezelfde onderwijskundige stroming komen en leerlingen die al een broer of zus op school hebben krijgen voorrang.

Als je als school weet dat je de volgende dag gaat loten (een loting waarbij alle plaatsbare kinderen gelijke kansen hebben), waarom zou je dan zo kort van te voren nog contact opnemen met de basisschool van de leerling die misschien niet eens ingeloot wordt? Dat komt toch schimmig over?

skik

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 07:19

skik

Als er alleen maarnpositieve dingen gezegd kunnen zijn: wat denk je dan dwt het vo gedaan heeft met het gesprek?

Ik mis blijkbaar het motief voor de moord dus waar denk jij aan? Waarom stinkt het?

Zorgvuldigheid

"waarom zou je dan zo kort van te voren nog contact opnemen met de basisschool van de leerling die misschien niet eens ingeloot wordt? Dat komt toch schimmig over?"
Eh, ja.

Maar procedureel kun je juist denken aan zorgvuldigheid. Nog even checken of er geen gronden zijn om de leerling toe te laten voordat er geloot gaat worden. Voorrangsregels, urgentie, whatever.

Maar het is vooral verwarrend. Zo'n telefoontje kan onderdeel zijn van de beschreven procedure. Dan weet iedereen waar het over gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2015 om 08:52

Of reden voor uitsluiting

Zou het kunnen dat vo probeert te achterhalen of er nog redenen zijn om een kind niet te laten deelnemen aan de loting?

Gronden voor uitsluiting dus.

skik

skik

18-03-2015 om 09:05 Topicstarter

Raar

Ik vind het gewoon raar. Ik weet van deze school niet hoe groot de overaanmelding was, maar bij de door 'anders' genoemde scholen was hij gigantisch. Eén van die scholen heeft ook voorafgaand aan de loting contact opgenomen met de basisschool van de aangemelde leerlingen. Dat zal een hele klus geweest zijn dan. En een nutteloze klus als je informatie gaat vragen en registreren van kinderen die er toch geen plekje kunnen krijgen. Het lijkt mij dat vóór plaatsing persoonlijke informatie niet relevant is, scholen zijn verplicht te plaatsen op het geadviseerde niveau, het advies is de enige relevante informatie die een school nodig heeft als er geloot gaat worden.

Vriendin gaat nog op gesprek bij de school, ben benieuwd wat hun reactie is.

skik

Wel een beetje raar

Als het je overkomt dan geeft dat een raar gevoel. Afhankelijk van de uitkomst ook negatief of positief.

Maar aan wat voor een gesjoemel denk je eigenlijk?

Even negatief:
Ik kan bedenken dat zo'n telefoonronde alsnog tot een afwijzing leidt: kind loot helemaal niet mee. Kun je nagaan of de leerling wel heeft mee geloot?

Die andere suggestie die wel gedaan wordt, dat aan leerlingen een voorkeursgewicht wordt toegekend waardoor sommige leerlingen sowieso geen kans maken, die geloof ik niet. Dat is gewoon te ingewikkeld. Dat vraagt een geavanceerd lotingsprogramma. De notaris vindt het ook niet goed.

Ik weet niet hoe er geloot wordt, maar zelfs als je uit 80 moet loten, dan is de hoge hoed met bonnetjes of de bingobol met slinger, nog steeds eenvoudiger dan een geavanceerd computerprogramma dat ook nog iets met gewichten doet.

Het is goed om op school na te vragen waarom er gebeld is naar de bo. Maar dat er gebeld is, hoeft niet bij voorbaat een veeg teken te zijn. Zo kan ik me voorstellen dat je nog even belt als de achternaam je bekend voorkomt en misschien wilden ze zeker zijn of er familie op school zat of niet.
Geeft de bo geen informatie over het belletje?

anoniem

anoniem

18-03-2015 om 11:18

loting.

Er is een hele selectieprocedure voorafgaande aan die loting.

Eerst gaat de school die leerlingen selecteren die ze ZEKER willen hebben. De leerlingen die een goede werkhouding hebben en een prachtig LVS. Een mooie NIO helpt ook. Met andere woorden: de leerlingen met een schitterend OKR zonder gedragsproblemen.

De leerlingen die een school liever NIET wil, worden er ook uit getrokken. Leerlingen met gedragsproblemen en een LVS die niet overeenkomt met het schooladvies.

Leerlingen met een broer/zus worden er ook uitgehaald.

Wat er overblijft wordt in de loting gegooid.
Deze loting verloopt met een notaris erbij.

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 11:33

en anoniem

Nu inhoudelijk... waarom zou de middelbare nog contact hebben gehad met de basisschool?

skik

skik

18-03-2015 om 11:34 Topicstarter

Selectieprocedure vóór loting

Je vraagt je af of alle plaatsbare aanmeldingen in de hoge hoed zijn gegaan, of dat ze, n.a.v de telefoontjes met de basisschool, een voorselectie maken, zoals anoniem vertelt. De notaris die de loting verricht loot ongetwijfeld eerlijk met alle lootjes die er zijn, maar is het ook zijn taak om er op toe te zien dat alle aanmeldingen een lootje krijgen?

Dat de basisschool een positief verhaal over de leerling had wil natuurlijk niet zeggen dat de vo-school dat niet anders kan interpreteren. Judith-t: van alle aanmeldingen is de basisschool gebeld. De overaanmelding betreft vijftig leerlingen. Vijftig telefoontjes van een minuut of vijf, dat kost school ruim vier uur werk extra. Een school zal dan voor zichzelf toch een goede reden hebben om zoveel tijd te investeren?

Het betreffende meisje staat nu op de wachtlijst op een plek waarbij het niet hoopvol maar ook niet kansloos is. De familie wacht nog in spanning af.

skik

Speculeren

Skik "Je vraagt je af of alle plaatsbare aanmeldingen in de hoge hoed zijn gegaan, of dat ze, n.a.v de telefoontjes met de basisschool, een voorselectie maken, zoals anoniem vertelt."

Vanzelfsprekend. Er zijn voorkeursregels. Leerlingen met voorrang gaan voor de loting.

De vraag is of wat er gedaan is overeenkomt met de procedure, of dat er een gelegenheidsprocedure is toegepast. De procedure moet beschreven zijn.
Dat alle leerlingen zijn nagebeld, duidt volgens mij op extra zorgvuldigheid. Niet op het zoeken naar gelegenheidsargumenten. Dat zou toch veel te doorzichtig zijn. Of denk je dat de leerling buiten de loting is gehouden?

anders

anders

18-03-2015 om 12:13

Erasmiaans

Op site Erasmiaans stond dat na gesprekken en onderzoek alle leerlingen plaatsbaar waren en dus mee hebben geloot.
Als vriendin Skik twijfels heeft, moet ze navragen of dochter mee heeft geloot. Is dat het geval, dan kan ik me niet voorstellen dat er gesjoemeld is.

skik

skik

18-03-2015 om 14:06 Topicstarter

Voorang

Mirjam, de procedure beschrijft dat alleen leerlingen die van een zelfde soort basisschool komen en leerlingen die al broers of zussen op de vo-school hebben voorrang krijgen. Verder geen verschil tussen de overige aanmeldingen.

Anders, dat kan je natuurlijk wel vragen, maar als ze kinderen op subjectieve criteria buiten de loting houden gaan ze dat vast niet zeggen. Misschien worden alle aangemelde plaatsbare leerlingen nagebeld, dat de vo-school het basisschooladvies alleen niet voldoende vindt. Wat dan wel ingaat tegen de insteek van de nieuwe regeling. Verandering is moeilijk?

skik

anders

anders

18-03-2015 om 19:47

Als ze de procedure hebben gevolg...

Ik heb er de plaatsingswijzer op nageslagen.
Middelbare school mag afwijken, moet dan altijd overleggen en moet dit gemotiveerd kenbaar maken aan ouders. Naar mijn idee laat je een afgewezen kind niet meeloten. Dus als kind mee geloot heeft, dan was ze toelaatbaar, lijkt me. En is ze gewoon uitgeloot.

Skik,

Het komt ook voor dat een vo contact opneemt met de bs igv overaanmelding. Dan bellen ze rond om te zien of er lln tussen zitten met een goede werkhouding die eventueel in een hoger niveau ingedeeld kunnen worden. Een vo met meerdere niveau's maar te veel aanmelding voor het laagste en te weinig voor b.v havo of vwo, probeert zoveel mogelijk lln in hun gelederen te houden door te verschuiven. Zo wordt het aantal waaruit geloot moet worden ook kleiner. Het kan zijn dat de vo geïnformeerd heeft of het kind hiervoor in aanmerking kwam maar de bs dit niet zag zitten zodat het kind alsnog moest loten en erbuiten viel.

Nu is maar de vraag wat de vo met de bs besproken had.

In perspectief

#17 Skik, ik denk dat de procedure ook iets zegt over mogen afwijken van het beleid in bijzondere gevallen. Ik kan mij nog steeds voorstellen dat het nabellen - voordat het loten begint - juist een speurtocht is naar lln die wellicht die bijzondere behandeling verdienen, danwel naar vergissingen of foutjes: leerlingen die toch niet in de loting thuis horen (basisschool heeft een ander advies gegeven, leerlingen verwisseld, whatever).

Je moet dat ook een beetje in perspectief blijven zien.
50 leerlingen nabellen gaat niet over 50 telefoontjes. Het zijn er misschien maar vijf. Of hooguit tien. Niet de leerlingen, maar de toeleverende scholen worden gebeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.