Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
crientje

crientje

14-11-2013 om 12:32

steeds weer onvoldoendes

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met pubers die steeds maar weer slechte cijfers halen,ondanks het goed te hebben geleerd?
Dochter zit in 3 havo en leert alles braaf,wij overhoren haar meerdere keren en leggen dingen uit.Thuis beheerst ze de stof prima, maar op de toets gaat het dan weer mis.
We denken aan faalangst en daar volgt ze nu ook een cursus voor op school.
In de eerste 2 brugjaren h/v ging het prima,al gingen Nederlands en Engels wel erg wisselend.
Wij zijn echt wanhopig wat we nog kunnen doen om dochter te helpen,zij zit er erg mee dat ze ondanks hard leren steeds onvoldoendes heeft.
We denken niet dat het niveau het probleem is, want thuis maakt ze de oefentoetsen prima,dus lijkt het ook niet veel zin te hebben om af te stromen want daarmee is het probleem niet opgelost.
Wie heeft ervaring met deze situatie en heeft tips voor ons?

Toetsvrees?

Wat zegt ze er zelf van, klapt ze dicht tijdens een toets of zijn de vragen heel anders dan de oefentoetsen die ze thuis maakt?
Ik was op de middelbare school soms zo zenuwachtig voor een toets dat ik een black-out kreeg. Bij een volgende toets was ik dan al zenuwachtig bij het idee dat ik een black-out zou krijgen, waardoor ik juist een black-out kreeg. Echt van dat ik alles weer wist zodra ik het blaadje inleverde.
Pas met een tentamenvreescursus op de universiteit heb ik ermee leren omgaan, piekergedachten herkennen en stoppen, ademhalen reguleren e.d. waardoor mijn toetsen beslist beter gingen.

crientje

crientje

14-11-2013 om 13:22

toetsvrees

Dochter heeft soms idd een blackout voor een toets.Een aardige leerkracht heeft dit gezien en tijdens bijles met haar afgesproken dat ze de toets als een proeftoets mocht zien en bij een onvoldoende de toets mocht overmaken.Prompt had ze een voldoende,want de druk was eraf.
Ze kan alleen totaal niet inschatten hoe een toets ging,van de week een duitse repetitie,thuis wist ze alles prima,ze deed op school haar ademhalings oefeningen zoals geleert op de faalangst cursus,ze vond zelf dat de toets goed ging en vanochtend stond haar cijfer erop een 3.2.. tja...
De oefentoetsen die ze thuis maakt horen bij de schoolboeken dus lijkt erg op een echte toets.

Yura

Yura

14-11-2013 om 14:00

Zoon

Onze zoon heeft dat soms ook, voornamelijk bij Duits idioom. Hij had een keer een idioom toets en ik had hem overhoord, hij maakte echt 0 fouten. Ik noemde de woordjes door elkaar. Heeft hij daarna een 5 op de toets. Heb de docent nog gemaild, ik kon het niet begrijpen. Maar hij had echt domme fouten gemaakt, dus er was geen fout gemaakt bij het nakijken ofzo. Ik vond het zo onwaarschijnlijk dit cijfer dat ik me serieus afvroeg of er niet sprake was van een vergissing namelijk.
Ik heb dus wel herkenning, maar geen tips. Ik spoor alleen zoon aan om voor een idioom langer vantevoren te beginnen, zodat hij het elke dag kan herhalen en het er dan hopelijk beter in zit.

Even anoniem

Even anoniem

14-11-2013 om 14:00

Herkenning

Hier speelde vorig jaar hetzelfde probleem. Ondanks leren, overhoren, stof prima beheersen en huiswerkbegeleiding is zoon toch afgestroomd. Of dit wel of geen zin heeft was hier geen discussie meer, teveel onvoldoendes om over te gaan. Nu, een niveau lager, geven betere cijfers meer zelfvertrouwen en hij is meer ontspannen richting een toets. We hopen dat dit zo blijft en hij een diploma gaat halen, niveau vind ik minder belangrijk.
Bij zoon is de oorzaak niet het opnemen van de aangeboden stof maar het verwerken in de juiste antwoorden op papier. "Van denken naar doen" is een probleem. Ook bij andere dagelijkse dingen merk ik dat, niet alleen op leergebied. Combinatie van slecht werkgeheugen en warrig puberbrein. Medicatie kan hierbij helpen, het is ook een concentratieprobleem al merk je daar niet altijd iets van en komt dat ook niet altijd duidelijk uit allerlei testen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.