Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Staking ook in het speciaal voortgezet onderwijs

https://nos.nl/artikel/2207183-ook-leraren-speciale-scholen-in-actie-wij-doen-zwaarder-werk-voor-minder-geld.html

Leerkrachten in het speciaal voortgezet onderwijs staken ook. Ze verdienen zo'n 400,- euro minder dan hun collega's in het regulier voortgezet onderwijs. Ze vallen onder de CAO van het basisonderwijs. Terwijl ze echt wel meer vaardigheden in huis moeten hebben naast het lesgeven in hun vak of zelfs diverse vakken.

Het radiofragment

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/436797-docenten-speciaal-onderwijs-boos-lager-loon-dan-collega-s

Kijk, daar kan ik nou helemaal achter staan. Verder denk ik dat op alle scholen, ook in het speciaal onderwijs, de werkdruk veel te hoog is. Vlak voor de invoering van het Passend Onderwijs is er nog snel een ronde geweest van bezuiniging. Grotere klassen, minder klasseassistenten, de concierge, de secretaresse. Scholen maken daar eigen keuzes in. In de school van mijn dochter zijn de klassen van 8 naar 13/14 gegaan en van alleen autisme met een dubbeldiagnose fungeert de school nu als afvalbak voor alle soorten kinderen die uitvallen in het reguliere systeem en dat gaat vaak ten koste van de wat meer argeloze, naieve autisten. Maar ja, weer samen naar school is het politieke ideaal. Er is wat voor te zeggen. Alleen de middelen en de bijbehorende financiering ontbreekt.

Vogel

Vogel

12-12-2017 om 20:46

Valt wel mee

Bij mij (tyltyl) althans wel.
Wat wel echt afbreuk doet aan de kwaliteit is dat er zo gekort wordt in de zorg, waardoor we veel minder therapie (ergo, fysio, logopedie) kunnen bieden dan een paar jaar geleden. Ik heb dus niet gestaakt; ik schaam me ten opzichte van mijn collega’s die onder de zorg-cao vallen en minder verdienen dan ik als leraar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.