Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari39

Mari39

04-09-2017 om 20:23

Stage mavo 4

Vorig jaar heb ik topic geplaatst over arbeidsorienterende stage van zoon in mavo 3.
Nu is hij in mavo 4 en is er wederom een stage. Deze keer 2 weken en verplicht binnen je profiel. Voor zoon is dat zorg en welzijn. Hij moet dus binnen dit profiel een stage hebben.
Heeft iemand suggesties? Ziekenhuis hier doet niet aan deze stages, de meeste zorgverleners niet. ivm privacy patiënten.
Zorg verwijst naar websites maar die gaan vooral over hele praktijkgerichte stages voor basis en kader/ mbo.
Het enige wat ik kan bedenken is twee weken mee lopen in verpleeghuis, dagje keuken, dagje technische dienst. Zoon echter rolde met zijn ogen toen ik dit voorstelde.
Zijn profiel is zorg en welzijn maar dat is niet echt wat hij wil. Het is gewoon zijn vakkenpakket wat zo uitpakt. Na de mavo wil hij naar de havo.
Mijn vraag is dus: wie heeft concrete suggesties over organisaties die wij kunnen benaderen?

V@@s

V@@s

04-09-2017 om 20:32

misschien moet je meer denken aan Welzijn i.pv. zorg

Bijvoorbeeld vluchtelingenwerk, jongerenwerk, buurthuis.

@Emma

@Emma

04-09-2017 om 20:57

Zorg en welzijn

Het beroep van onderwijsassistent of sportleraar valt ook onder zorg en welzijn. Kan hij niet meelopen klusjes doen op zijn oude basisschool? Of op een andere school natuurlijk. Sportvereniging?

Jan

Jan

04-09-2017 om 21:40

Als sportleraar er onder valt

Dan kan hij misschien iets doen bij de lokale sportschool?

Triva

Triva

04-09-2017 om 21:49

Meehelpen op een peuterspeelzaal? Deed mijn zoon in havo3 als maatschappelijke stagr: de jongens waren gek op hun meester!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2017 om 22:25

Basisschool

Onze dochter heeft vorig jaar meegedraait in groep 8 van haar oude basisschool. Niet alleen klusjes, maar ook groepjes met apart werk begeleid en meegedraait op het plein tijdens de overblijf.

Amelie

Amelie

04-09-2017 om 23:00

BSO

Misschien bij een (sport) BSO?

Alison

Alison

04-09-2017 om 23:28

Krant

Dit stond in de krant laatst. Niet in die van de link maar wat ik heb gelezen vind ik nu natuurlijk niet meer http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170901_00045843/limburgse-studenten-vaker-aan-de-slag-als-mantelzorgers
Hoe dan ook, misschien is het iets. Of niet want ik ben al lang uit de kinderen in de stagelopende leeftijd en heb geen idee van de eisen.

ency

ency

04-09-2017 om 23:45

Dit?

Leger des heils
Gaarkeuken daklozen
Asielzoekerscentra
Horeca zoals Downies en Brownies

Mari39

Mari39

05-09-2017 om 07:27

Goede tips

Met name de sportideeën. Het is wel zo dat een aantal afvalt omdat er 36 uur per week stage moet worden gelopen. BSO enzo is dan te weinig.
Helaas is zoons motivatie om echt wat te regelen weer nihil. En het is al in november dus het gaat snel.

Triva

Triva

05-09-2017 om 08:46

36uur

Aan 36 uur kom je ook met psz, kdv en bso.

Dees

Dees

05-09-2017 om 09:37

Voorleggen

Ik zou de ideeën aan hem voorleggen en er zelf verder niet teveel tijd in steken. Af en toe vragen of hij wat geregeld heeft en aangeven dat hij nog "zoveel weken/dagen" de tijd heeft.

Geen stageadres zoeken en de gevolgen ervan dragen kan ook een hele goede les voor hem zijn.

Triva

Triva

05-09-2017 om 09:49

nou dees

Die gevolgen zijn nogal groot aangezien het hier om mavo4 betreft. Het gaat vrijwel altijd om het probleem dat ze het niet goed durven, niet goed overzien, bang zijn om uit hun comfortzone te stappen en als je dat maar laat gaan weet je zeker dat hij een slecht passende stage krijgt waar hij het niet naar zijn zin heeft of helemaal geen stage en dus problemen rond het diploma.

Ik zou dat weldegelijk bespreken: nu is er kans om iets leuks te vinden of iets minder verschrikkelijks en het maar gedaan en geregeld hebben geeft een goed gevoel.

Mari39

Mari39

05-09-2017 om 10:02

Gevolgen

Zijn inderdaad niet gering. Geen stage is geen diploma. Daarbij moet het profiel werkstuk ook gerelateerd zijn aan stage.
En het is een jongen die veel beren ziet en uiteindelijk ook hele andere plannen heeft voor zijn toekomst. Hij begrijpt wel dat een mavo diploma daarvan onderdeel uitmaakt, maar het motiveert niet echt als je twee weken iets moet gaan doen terwijl je die kant helemaal niet op wil. Althans zo werkt het bij mijn puber

Triva

Triva

05-09-2017 om 10:03

maar

bij de maatschappelijke stage was dat nog veel meer. Je moet hem daar echt uit zien te praten, er is genoeg te doen wat hij kan doen en als je vroeg zoekt en gaat praten vind je iets wat bij je past. Als je er nu niets aan doet omdat je er geen zin in hebt word je dubbel gestraft.

Triva

Triva

05-09-2017 om 10:05

hij zou eens met zijn mentor kunnen praten en de situatie voorleggen om dit op te lossen en om tips te krijgen. Kop in het zand is wel het slechtste wat hij nu kan doen.

Tango

Tango

05-09-2017 om 12:06

BSO

Dochter liep destijds een stage op een BSO. Vond ze helemaal geweldig. Daardoor heeft ze ook besloten die richting op te gaan. Wij hadden er gelukkig al een ingang doordat zoon toen nog op de BSO zat, maar over het algemeen nemen ze hier wel stagiaires aan is mijn ervaring.
Basisschool lukt meestal ook wel, vooral op de school waar je zelf hebt gezeten. En anders misschien een sportvereninging of de scouting. Doet hij zelf iets aan sport o.i.d? Misschien kan hij daar iets van een stage lopen. Dan is de drempel ook niet zo hoog.

Li

Li

05-09-2017 om 13:47

hier

heb ik niet alleen dochter, maar ook haar vriendenkring geholpen een stage te vinden. Het lukte ze echt niet, ze staan nog zo ver van de grotemensen-wereld af. Dus een beetje hulp is nooit weg.

Dees

Dees

06-09-2017 om 09:17

Nou Triva

Juist het besef dat het een probleem oplevert zorgt ervoor dat hij uiteindelijk zelf toch flink op zoek gaat. Zolang het handje wordt vastgehouden zal hij zelf niet actief gaan zoeken.

Zomer

Zomer

06-09-2017 om 11:05

Dees

Wellicht werkt deze manier bij een aantal kinderen maar niet bij die van mij. Dit slaan nog meer dicht i.p.v. dat er een wake up call komt. Aan het handje vasthouden klinkt wel wat negatief maar ik help mijn kinderen zeker bij dit soort dingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.