Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pompom

Pompom

22-09-2016 om 00:23

stage buitenland voor 16 jarigen.

Beste Medeouders
Hoe vinden jullie dat nou, maatschappelijke stage in het buitenland voor zestien jarige?
Opeens wordt ik ermee geconfronteerd. Zoon van 16 wil wel stage lopen in Australieen het zelf betalen.
Iedereen die ik spreek vind het super leuk, wat een kans.
De school neemt geen verantwoordelijkheid en brengt onze kinderen op idee.
Wel zorgen wij ouders er voor dat alles tot dus ver goed verloopt. Maar in het verre buitenland heb je er geen invloed op, je bent er niet bij, je kunt ze er niet even ophalen.
Ik geloof dat weinig ouders het in hun hoofd zouden halen om op eigen idee hun kind naar het buitenland te sturen op 16 jarige leeftijd. Maar als het van school uit gaat is het ineens goed.
Ondertussen heb ik het idee dat ik wel meedoen moet hiermee. Ik heb drie keer nee gezegd en ben van tafel gelopen bij de vraag. Maar man vind het ook goed, ze is toch volwassen en logeerd toch bij ( een voor mij onbekende familie) familie van een klasgenoot. Ze betaald het toch zelf.
En het ticket wordt steeds duurder. Ik baal hiervan, die rotschool!

Sukran

Sukran

22-09-2016 om 02:20

Wat voor 'n stage?

Persoonlijk vind ik 16 wel erg jong om zover weg van huis te gaan als je het land niet kent maar is kind gewend om zelf op pad te zijn? Ik kan me voorstellen dat je het niet goed vindt maar blijkbaar zijn de meningen verdeeld in het huis. En wanneer is hij dan wel oud genoeg? Weglopen van het overleg gaat kind niet op andere gedachten brengen dus je kan beter een andere strategie kiezen.
Het klinkt leuk maar het heeft best wat voeten in aarde om het goed geregeld te krijgen. Hoeveel tijd heeft hij om het te regelen, per wanneer zou dit zijn en welke rol kan school speen? Regelen die de stageplek? Heeft kind een reëel idee over de kosten? Voor dit soort plannen moet er naar details gekeken worden en soms blijkt dan, dat het toch niet mogelijk is. Om wat voor 'n stage gaat het, welke sector, hoe lang, en waar? Is er een duidelijk beeld van wat er verwacht wordt? Hij zal ook niet zomaar het land in komen. Is er al gekeken naar de eisen voor het visum? De regels hier in Australie met betrekking tot werken en zelfstandigheid zijn heel anders dan in Nederland. Daar zou zoon (of is het dochter? Omdat je later 'ze' gebruikt?) zich nog wel eens in kunnen vergissen. Ziektekostenverzekering...hij kan niet zonder, hoe gaat hij dat regelen? Het verblijf bij die familie? Spreken zij Nederlands, hoe goed is zijn Engels?
Kortom: loop niet weg maar stel vragen en verwacht antwoorden. Ik begrijp dat zoon in ieder geval probeert te overleggen dus ik zou dat toch aanmoedigen in plaats van hakken in het zand en gesprek afkappen. En probeer met je man op een lijn te komen, want dit is natuurlijk niet handig.

Sukran

Sukran

22-09-2016 om 03:37

Visa

Heb even voor je gezocht naar info over het visum. Working Holiday Visa kan pas vanaf 18 jaar. Er is een speciaal visum voor jongeren die op een uitwisselingsprogramma komen. Voorzover ik kan zien, kom je dan als 16 jarige alleen het land in als je op uitnodiging komt maar ik kan het fout hebben. In ieder geval zou het visum de eerste stap moeten zijn: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/416-/Special-Program-visa-(subclass-416)
Hij kan niet op een gewoon toeristenvisum komen want daar mag je niet mee werken of stage lopen en ik raad het ten zeerste af om het toch te proberen. Ze kunnen je toegang tot Australie weigeren en doen dat ook als blijkt dat je andere dingen van plan bent dan toegestaan met je visum. En mocht je toch Australie in komen, dan zal de stageplek waarschijnlijk weigeren omdat het gedonder oplevert met verzekeringen.
Succes. Het is leuk dat je zoon zo avontuurlijk is en blijkbaar zoveel zelfvertrouwen heeft dat hij denkt dat hij dit aankan. En dat is een complement waard, zeker ook aan de opvoeders . Help hem, blijf in gesprek en heb vertrouwen dat het goedkomt, wat de uitkomst ook is.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-09-2016 om 07:36

Wat doet school?

""Maar man vind het ook goed, ze is toch volwassen en logeerd toch bij ( een voor mij onbekende familie) familie van een klasgenoot."
Afgezien van het wel of niet goed vinden van die stage, vind ik dat je man je kind wel erg jong volwassen vindt. Ze is toch 16?

"Ze betaald het toch zelf.
En het ticket wordt steeds duurder. Ik baal hiervan, die rotschool!"
Als ze zelf haar ticket betaald, zou ik daar als ik jou was, niet van balen.. Dat is dan haar manier om haar geld te besteden. Een leermomentje als ze er straks achterkomt dat ze andere dingen niet kan betalen, omdat alles op is gegaan aan een maatschappelijke stage, die ze ook gratis in Nederland had kunnen volgen.

Onze zoon was 13 of 14 toen ze iets mochten doen in het buitenland. Ik weet niet meer precies wat. Het was geen feestweek, er moest wel iets. Geen kinderarbeid hoor. Zal ik eens aan hem vragen. Ik weet nog wel dat hij met zijn gastgezin voor het eerst bij Mc Donalds (waar zit het niet) een bigmac heeft gegeten. Dat was op zich al een hele ervaring.
School had de gastgezinnen geregeld, ze maakten de reis met alle kinderen die meegingen en er waren een paar docenten mee (niet in de gastgezinnen) waar ze 24/7 contact mee op konden nemen. Was een geweldige ervaring. Wij hadden trouwens ook van tevoren gegevens van het gastgezin en hebben al contact met ze opgenomen, voordat zoon daarheen ging. Bleek een superleuk gezin te zijn en dat moet je natuurlijk een beetje treffen.

Bij jouw kind klinkt het allemaal wat minder goed georganiseerd. Ik begrijp je twijfel. Begrijp ik goed dat school helemaal niets doet? Is er geen begeleiding van school? Moet je kind alleen reizen, of gaan er meer kinderen tegelijk naar Australië? Heb je van tevoren contact met het gastgezin? Heeft hij al een stageplek?
Je schrijft dat het in dit geval familie van een klasgenoot is. Hoe is die klasgenoot? Kun je contact opnemen met de ouders van die klasgenoot? Gaat hij samen met die klasgenoot? Dan is het denk ik toch alweer wat vertrouwder.

Maar...het blijft natuurlijk eng, dus ik snap je gevoel. Wij hebben ook wel even moeten slikken, terwijl het allemaal strak in elkaar gezet was. Succes met het nemen van deze beslissing. Wel dapper dat je kind er zo voor wil gaan.

Meelezer

Meelezer

22-09-2016 om 08:31

trol

Dit moet wel een trol zijn, slechte tekst, eerst is het een zoon en dan is het een 'ze' en de maatschappelijke stage is niet meer verplicht.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-09-2016 om 08:34

Meelezer (ot)

Is dat niet per school verschillend? Op de school van onze kinderen moet er nog gewoon een maatschappelijke stage worden gedaan.

Australie

Is best streng net visa ed.
Je moet inderdaad 18 zijn voor een working holidayvisum.
Maar ik snap niet wat je kind daar nu precies gaat doen en bij wie.
Ook waanzin natuurlijk om een ( niet meer verplichte) maatschappelijke stage in Australie te doen.
Welke maatschappelijk doel dient dat? Waarom zou de school dit uberhaupt toestaan?
Een reisje Australie is fantastisch. Maar op je 16e zitten er qua werk stage nogal wat haken en ogen aan. Is het meer een vakantiereisje dan kan het op den toeristenvisum

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-09-2016 om 08:41

je richt je boosheid op de verkeerde partij

Je bent nu boos op school. Terwijl jouw werkelijke probleem is dat jouw man en je kind (is het nou een zoon of dochter?) iets anders willen dan jij.

Blijkbaar is er een mogelijkheid om naar het buitenland te gaan op stage. Misschien stimuleert school het zelfs wel. Ik neem aan dat het een korte stage is van een of twee weken? (Meelezer: ik ken meerere scholen waar ze nog steeds dit soort stages hebben hoor). Een verplichting zal het niet zijn. Als je kind naar het buitenland wil, is het aan jullie als ouder om daar iets van te vinden. Staan we het toe of niet? En als we het toe staan, wat vinden we dan dat er minimaal geregeld moet zijn? En daar wringt de schoen. Jij en je partner zijn het niet eens. En dat is niet zo gek, want heel gebruikelijk is het niet dat een 16-jarige alleen naar het buitenland gaat. Dat ziet niet iedere ouder zitten.

Mijn advies: ga nog een keer goed met je partner (en je kind) om tafel zitten. Probeer scherp te krijgen waar jouw angst of weerstand zit. En leg dat uit. Je zult er samen uit moeten komen.

De school is niet verantwoordelijk voor jouw relatie en jullie onenigheden. Die verantwoordelijkheid ligt bij jullie zelf. Er zullen wel vaker 'verleidingen' in het leven van je kind zijn waar je niet blij mee bent. Dat hoort er bij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-09-2016 om 09:21

Maatschappelijke stage

Mijn dochter heeft ook in de vierde maatschappelijke stage gedaan, dus dat is echt niets vreemds. Er gaan ook leerlingen op buitenlandse uitwisseling. Als er in een betrouwbaar gezin wordt gelogeerd zou ik daar wel mee kunnen leven (zolang ik zelf niemand in huis hoef te nemen). Australië is dan wel ver, maar bij een goed uitgewerkt plan zou ik daar ook wel achter staan.
Ik heb overigens makkelijk praten want mijn kind had dat destijds echt niet gewild. Die heeft juist aansporing nodig om nieuwe dingen te proberen.

Paperclip

Paperclip

22-09-2016 om 11:08

Vind het ook een raar bericht

Is het nou een zoon of een dochter? En 16 is voor zover ik weet echt nog niet volwassen. En maatschappelijke stage in Australië? Wat een waanzin, voor een weekje (tenminste, bij zowel zoon als dochter hier, beiden op een andere school).
En kind betaalt zelf? Waarvan dan? Kost nogal niet wat, een retourtje Australië. Maar goed, als kind over die hoeveelheden geld zelf kan beschikken en het zelf wil betalen, hoor je mij daar niet over.

Sukran

Sukran

22-09-2016 om 11:17

He, getsie

Zou het echt een trol zijn? Wat flauw. Maar wel een verklaring, het is een wonderlijke posting.

zebra

zebra

22-09-2016 om 11:35

twijfel ook wat over het bericht

maar als het een echt bericht is, dan kan er toch nog overlegd worden over een ander land dan Australië? Duitsland is ook buitenland en vast ook een stuk goedkoper om er te raken, geen visum nodig enz.

Volgens mij worden er op de school waar onze zoon tot voor kort zat nog wel maatschappelijke stages gedaan, al is het niet meer verplicht. Hij deed dat gewoon hier in de buurt.
Op de hogeschool raden ze de ouders juist wel aan hun kinderen te stimuleren om hun stages in het buitenland te doen.

vlinder72

vlinder72

22-09-2016 om 11:49

Leuk idee

Als hij of zij de middelbare school heeft afgemaakt en een jaar iets anders wil gaan doen. Kan hij of zijn nu mooi doorsparen.

Ik geloof er niks van dat de school dit geopperd heeft. Misschien hebben ze wel iets gezegd als "ooit heeft een leerling een maatschappelijke stage in Australie gedaan,als je zoiets kan regelen mag dat ook". Hoe lang is zo'n stage eigenlijk. Ik neem aan dat een leerling niet even twee maanden afwezig kan zijn. Dus wat heb je dan aan zo'n stage.

Gewoon wachten tot hij of zij oud genoeg is voor een working holiday.

tictac

tictac

22-09-2016 om 12:22

maatschappelijke stage

wordt hier in de tweede klas gedaan en duurt 15 uur. Dan is Australie best ver.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-09-2016 om 14:06

Hier 30 uur

Dan zou de vlucht alleen al voldoende zijn.

TO hoelang duurt die maatschappelijke stage?

Lou

Lou

22-09-2016 om 14:20

Geloof er niets van

Sorry ik geloof er ook niets van. Geen enkele ouder haalt toch zoon en dochter door elkaar? En wie noemt iemand van 16 nou volwassen? En welke school probeert die kids naar Australië te krijgen op eigen kosten? Hier gaan de stages trouwens helemaal niet van school uit. Het is wel min of meer verplicht, maar je moet het zelf regelen.

Inderdaad, de vlucht alleen zou al voldoende stage-uren zijn maar het maatschappelijk nut van heen en weer vliegen naar Australië kun je natuurlijk betwijfelen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-09-2016 om 19:30

Ach maatschappelijk nut

Op school van dochter maakt het geen bal uit wat ze gaan doen.
Dochter mag dus prima een weekje gezellig met mij naar het werk. Daar zit in mijn geval best een maatschappelijk nut aan, maar dat is ook maar toeval.
Een weekje met KLM meedraaien zou daar prima bij passen...

Jesse_1

Jesse_1

22-09-2016 om 22:09

Volgens mij...

wordt nergens gezegd dat ze van school uit erheen moeten, alleen dat school de kinderen op het idee heeft gebracht.

Onze zoon op tweetalig VWO moet in de 5e klas op stage in het buitenland. Je mag zelf kiezen waar en hoe lang (minimaal een week). Twee jaar geleden heeft een leerling een stage in China geregeld om panda's te verzorgen. Superleuk toch! En leerling had zelf hard gewerkt om de helft van de kosten te verdienen en kreeg de andere helft van de ouders.

Dus je verhaal op zich vind ik niet raar, met 16 jaar op stage in het buitenland, zeker niet als ze/hij zelf de kosten betaalt en bij een kennis (ook al ken je die zelf niet direct) logeert.

Lou

Lou

23-09-2016 om 13:57

Jesse

Ik reageerde op deze zin in het startbericht:
Maar als het van school uit gaat is het ineens goed.
Het moet inderdaad niet van school. Nee zeg, dat zou er nog bijkomen haha.
Op een tweetalig vwo kan ik me de buitenlandstage trouwens wel voorstellen. Maar dat weet je dan al vanaf de brugklas neem ik aan.

Jesse_1

Jesse_1

23-09-2016 om 15:25

Ja, al bekend

Bij de voorlichting aan de 8e groepers komen de uitwisselingen/buitenlandse stage en de kosten hiervan nadrukkelijk aan de orde.

Maar er zou dus iemand kunnen roepen dat school de kinderen op het idee brengt om in China stage te gaan lopen. Terwijl dat het grootste 'exces' is dat er is geweest. Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar gewoon net over de grens of zelfs in Nederland (onder bepaalde voorwaarden, waaronder een anderstalige omgeving) mag ook.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2016 om 15:31

Flauwekul

Wat een flauwekul zeg. Zo'n maatschappelijke stage is 15 of 30 uur. Daarvoor ga je toch niet 1 dag heen en 1 dag terugvliegen, acclimatiseren, een weekje stagelopen en tegen de €4000 betalen? En zeker niet met 16 jaar en bij een onbekende familie in het verre Australië. Wat een fantasie; iemand zit zich nu achter zijn of haar pc helemaal gek te lachen om mensen die hierin trappen.

zebra

zebra

23-09-2016 om 18:42

hier

was de stage destijds 24 uur, inclusief het schrijven van het stageverslag. Kan gebeuren dat het regelen van een stageplek ook nog onder die 24 uur viel maar dat weet ik niet zeker. Ging wel over de maatschappelijke stage.

Pirata

Pirata

23-09-2016 om 18:57

waarom buitenland?

De mijne heeft in NL gecollecteerd en meegedaan met NLDoet. 24 uur inderdaad, plus een verslag. Helaas in eigen tijd. Krijgen ze bij jullie ee week vrij ofzo hiervoor?

zom

zom

24-09-2016 om 20:26

nou

wel leuk als het haalbaar zou zijn. Hier maatschappelijke stage van 30 uur ex verslag. Wel in eigen tijd.

Zoon en dochter door elkaar halen, ach dat doe ik ook wel eens. Dan wil ik anoniem over zoon praten en noem ik hem dochter en ben dan verderop in het verhaal vergeten dat ik dat deed.
Ik lees de ZE trouwens als meervoud. Ben ik de enige?

Pstt

Pstt

24-09-2016 om 20:37

Offtopic Zom

"bij, je kunt ze er niet even ophalen."
Hier is het meervoud.

"ook goed, ze is toch volwassen en logeerd toch bij ( een voor mij onbekende familie) familie van een klasgenoot. Ze betaald het toch zelf."
Hier is het enkelvoud terwijl het ervoor over een zoon ging.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-09-2016 om 10:12

Duh

Ze is niet meer op komen dagen, dus misschien hebben jullie gelijk, maar in de hij/zij verwarring zag ik niets geks. Ik heb van een 10-jarige dochter ook wel eens een 11-jarige zoon gemaakt, en het consequent blijven is het lastigst.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-09-2016 om 18:29

Nee ik ook niet Vesper

Maar het is het totaalplaatje hè, dat het allemaal een beetje apart maken.

Raar bericht ook. Rotschool, etc... Das meestal geen doorsnee OOL bezoeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.