Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marlies

Marlies

22-08-2020 om 23:55

Staatsexamen profielwerkstuk

Iemand bekend met staatsexamen? (Vwo)
We komen niet goed wijs uit de info omtrent het profielwerkstuk, het moet betekenis hebben binnen het gekozen profiel, betekent dit dat het hoofdvak waar je werkstuk aan gerelateerd is een zogeheten profielvak moet zijn of mag het ook een kernvak of keuzevak?
Ik kan alleen maar helder krijgen dat het een vak moet zijn dat minimaal 400 uren studiebelasting heeft en uitslagbepalend moet zijn. Wat dat laatste precies betekent is me ook al niet helder
Wie oh wie?

Begeleiding?

Is er geen begeleiding? Van de Vavo of zoiets? Dan zou ik het daar vragen. School geeft toestemming voor het onderwerp, vanwege de begeleiding.

En vaak is er een stencil met meer uitleg en met aanwijzingen.

Marlies

Marlies

23-08-2020 om 00:51

AnneJ

Kind doet vwo via thuisstudie. (nha)
Ik ga nog wel achterhalen of daar info valt te krijgen maar er is niet echt sprake van begeleiding oid.

Famke

Famke

23-08-2020 om 04:28

Artikel 4 Eindexamenbesluit VO

'Het komt uit artikel 4, derde, vierde en vijfde lid, van het Eindexamenbesluit VO. Ik krijg de indruk dat 'van betekenis zijn in het desbetreffende profiel' in het derde lid is uitgewerkt in het vierde lid voor het vwo en havo en het vijfde lid voor het vmbo. Dan is voor het vwo voldoende dat het betrekking heeft een of meer vakken, waarvan ten minste een een omvang van meer dan 400 uur heeft.
In artikel 4 van het Staatsexamenbesluit VO ontbreekt een vergelijkbare bepaling als in het derde lid en zijn alleen bepalingen vergelijkbaar met het vierde en vijde lid opgenomen.

Hieronder de leden 3 tot en met 5 van artikel 4 van het Eindexamenbesluit VO.
3. Het schoolexamen vwo, havo en vmbo, voor zover het betreft de theoretische leerweg, bedoeld in artikel 10 van de wet, of de gemengde leerweg, bedoeld in artikel 10d van de wet, omvat mede een profielwerkstuk. Het profielwerkstuk is een werkstuk, een presentatie daaronder begrepen, waarin op geïntegreerde wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen die van betekenis zijn in het desbetreffende profiel.

4. Het profielwerkstuk in het vwo en havo heeft betrekking op één of meer vakken van het eindexamen. Ten minste één van deze vakken heeft een omvang van 400 uur of meer voor vwo en 320 uur of meer voor havo.

5. Het profielwerkstuk in het vmbo heeft betrekking op een thema uit het profiel waarin de leerling onderwijs volgt.

In de artikelen 49 en 50 van het Eindexamenbesluit VO (en artikelen 26 en 26a van het Staatsexamenbesluit VO) staan regels voor de bepaling van de uitslag. Bij het vmbo wordt op grond van het tweede lid een vak niet bij de uitslagbepaling betrokken. Een dergelijke regeling geldt niet voor het vwo of havo.

Ken je dit document al?

https://duo.nl/images/profielwerkstuk-havo-vwo-2020-vakinformatie-b.pdf

Hier staat :
Het profielwerkstuk moet betrekking hebben op ten minste één vak dat bij de
uitslagbepaling is betrokken. Dit vak dient een studielast te hebben van minimaal
320 uur voor havo en minimaal 400 uur voor vwo.

Dus ik maak daaruit op dat het ook mag gaan om een kernvak of keuzevak.

Het zou ook raar zijn als niemand een profielwerkstuk over Nederlands zou mogen maken. Want dat gebeurt gewoon.

Dat 'uitslagbepalend' staat nergens in het Eindexamenbesluit VO en ook nergens in het Besluit Staatsexamens. Ik denk dat het gaat over Eindexamenbesluit art 48 lid 3, over het 'laten vallen' van 'extra' vakken als je daardoor kunt slagen. Dat je profielwerkstuk niet over zo'n vak mag gaan. Het zou ook kunnen dat het iets te maken heeft met vrijstellingen die je kunt hebben bij Staatsexamens.

Marlies

Marlies

25-08-2020 om 13:44

Dank

Ik had de stukken gelezen en interpreteerde dat op dezelfde wijze als jij aangeeft Syboor. Ik kan me idd niet voorstellen dat het niet over een kernvak zou mogen gaan, neem aan dat staatsexamen niet zoveel afwijkt.
Zou fijn zijn voor kind want gekozen profiel lijkt niet echt zo goed gekozen
Ik zal eens kijken of NHA nog info geeft.

Famke

Famke

25-08-2020 om 14:00

Kan volgens mij

inderdaad over alle vakken, want er zijn geen vakken die de uitslag niet bepalen op het VWO. Behalve vakken die je laat vallen.

https://www.examenblad.nl/onderwerp/profielwerkstuk-havo-en-vwo/2021

Marlies

Marlies

25-08-2020 om 14:34

Maar vakken laten vallen

Dat doe je dan vaak ook pas achteraf, lijkt mij, als blijkt dat je een vak niet gehaald hebt?
Dus dat betekent dan dat je het hoofdvak van je profielwerkstuk niet meer, ook achteraf niet, mag laten vallen?

Ik opperde al naar kind dat dit wellicht een mooi profielwerkstuk onderzoek kan zijn, naar communicatie betreffende dit soort zaken
Het kan aan mij liggen maar ik vind het nodeloos ingewikkeld geformuleerd en voor te veel uitleg vatbaar.

Famke

Famke

25-08-2020 om 14:40

In de link staat

"Het kan voorkomen dat het grote vak waarop het profielwerkstuk betrekking heeft niet bij de uitslag wordt betrokken (zie artikel 48 lid 3 Eindexamenbesluit VO). Het vak blijft wel deel uitmaken van het eindexamen, het profielwerkstuk vervalt niet. Voorwaarde is dan wel dat het vak op de cijferlijst vermeld blijft. Indien het de wens is van de leerling om een vak dat op grond van het slechte resultaat niet bij de uitslag wordt betrokken ook niet te vermelden op de cijferlijst (zie artikel 52 lid 3 Eindexamenbesluit VO), moet worden bekeken of het profielwerkstuk inhoudelijk ook aan een ander vak gekoppeld kan worden. Om deze reden verdient het de voorkeur het profielwerkstuk altijd betrekking te laten hebben op meer dan één vak."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.