Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

02-10-2012 om 18:59

Staartdelingen eerste klas vwo

Leve de onderwijsvernieuwingen ! Not.

Zoonlief (1e klas gymnasium) had laatst een SO rekenen, over "delen": alle antwoorden goed, maar wel een onvoldoende omdat hij het niet zo heeft opgeschreven als de leerkracht nu onderwijst.

Op de basischool mochten we onze kinderen overal bij helpen, behalve bij rekenen, te weten het "delen ": het was vooral niet de bedoeling dat ze de ouderwetse staartdelingen zouden leren, want daar zouden ze alleen maar door in de war raken. Er werd een hele andere methode gebruikt die de leerkrachten volgens mij ook niet echt snapten, laat staan goed konden uitleggen. Dus zoonlief deed maar wat en kwam altijd wel bij het goede antwoord. Maar nu, eerste klas gymnasium, moet hij dus wel (in een bijspijkercursus rekenen voor alle leerlingen) staartdelingen leren. Prima, maar wie heeft ooit bedacht dat staartdelingen niet meer geleerd moeten worden op de basisschool ? Het schijnt zelfs dat in de rekentoets eindexamen die verplicht wordt, ook de staartdeling weer terugkomt. Ik word zo nijdig erom dat blijkbaar hele jaargangen basisschoolkids nu een paar jaar met een slechte rekenmethode heeft gewerkt, en nu met de gebakken peren zitten omdat ze het dus op een andere manier aangeleerd hebben gekregen. Ze worden er alleen maar onzeker door. Lekker dan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hé wat gek

Net voorlichting gehad in gr 6, werd uitgebreid uitgelegd (en gedemonstreerd) waarom er geen staartdelingen meer worden aangeleerd (net zoals ze nu heel anders aftrekken). Vond het aanvankelijk nieuwerwets gedoe, maar de leerkracht liet zien hoe kinderen nu wel, itt wij vroeger, echt konden zien wat ze aan het doen waren. Die staartdeling en onze manier v aftrekken waren eigenlijk een trucje. Enfin, wat ik dus heel raar vind, is dat dit blijkbaar niet (overal) aansluit op het VO! Lekker dan, kun je thuis alsnog die staartdeling gaan oefenen. Al eens op school gevraagd? Of is dat niet zo gebruikelijk op 't VO, even iets vragen?

69er

69er

03-10-2012 om 08:19

Daan en sanne

http://staff.science.uva.nl/~craats/CraatsRekenenNAW.pdf

Toen ik op de basischool van mijn kind uitleg kreeg over de "nieuwe" rekenmethode heb ik duidelijk aangegeven dat ik het ok vond dat ze probeerden om het inzichtelijk te maken........., MAAR dat ik ook wou dat mijn kind leerde om vlotjes een berekening te maken, anders deed ik het zelf. Kinderen die het inzicht in rekenen hebben, zien hoe een staartdeling werkt. Kinderen die dit inzicht niet hebben en krijgen, kunnen dan in ieder geval een berekening met een kleinere foutkans maken.
69er

Stenna

Stenna

03-10-2012 om 10:59

Komt door rekentoets

Volgend jaar worden de taal en rekentoetsen verplicht ingevoerd voor eindexamenleerlingen havo/vwo. Je weet wel, waar de PABO studenten massaal voor zakken. Om daar iets vroegtijdiger wat aan te doen ofzo. School van zoon is er vorig jaar intern al mee gestart, om voorbereid te zijn, dus have en vwo 4 kreeg deze toetsen al, en indien gezakt extra lessen (ze zakten overigens zo massaal dat de extra lessen niet meer haalbaar waren). Tot zijn en onze verbazing zat er een deel staartdelingen in de rekentoets. Terwijl hij en vrijwel alle andere leerlingen dit dus inderdaad nooit geleerd hebben, want dat doen ze al lang niet meer op de basisschool. Deze toetsen zijn blijkbaar niet goed afgestemd op huidige onderwijs. (in de rekentoets zat ook een som waarin je met "are" moest rekenen. Geen kind weet wat dat is, behalve misschien die ene boerenzoon, ik eigenlijk ook niet -meer-. Geef ze sommmen met kbytes ofzo).
Misschien is jullie school al in de brugklas begonnen met voorbereiden op deze examentoetsen?

Mama Mia

Mama Mia

03-10-2012 om 12:15

Hier wel staartdelingen

Tjonge, ik was vorige week net zo tevreden dat zoon (groep 6) staartdelingen mee had als huiswerk. Gewoon, net zoals ik ze vroeger heb geleerd. Vorig jaar hebben ze de tafels ook al uitermate degelijk geleerd. Maar kennelijk gaat dat niet overal zo. Lijkt me heel lastig.

Vic

Vic

03-10-2012 om 12:19

Eens gevraagd

Ik heb het aan mijn dochter van 13 (2 vwo) gevraagd. Zij kent de staartdelingen alleen van onze discussies waarin ik haar probeerde te overtuigen van het feit dat dat toch echt handiger is dan de omslachtige manier waarop zij sommen onder elkaar zette. Op school heeft ze het nooit gehad, ook niet in de brugklas.

Tango

Tango

03-10-2012 om 13:41

Staartdelingen

Hier op de basisschool krijgen ze wel staartdelingen. Ze hebben een tijdje de andere methode gebruikt maar dit beviel blijkbaar toch niet, was voor sommige kinderen juist weer te ingewikkeld volgens mij. Toen zijn ze net toen dochter in groep 6 zat en ze begonnen met deze deelsommen, weer met staartdelingen begonnen. Ik was er wel blij mee, want ik zag de bui al hangen. Die andere methode had ik nog nooit gezien. Al wel eens bij een andere moeder, die ook pabo doet, mijn licht opgestoken maar snapte er weinig van. Ik ben zelf ook geen rekenwonder dus houd ik wel van trucjes.
Van een andere manier van aftrekken heb ik overigens nooit gehoord, maar hier doen ze dat gewoon onder elkaar zoals ik vroeger heb geleerd.

Tihama

Tihama

03-10-2012 om 13:59

Het is de voorbereiding op de rekentoets, die straks ingang gaat vinden.

Hemelzijdank. Ik kreeg een paar jaar geleden schokkend materiaal onder ogen. Een HTS (ja ik weet dat het Hogeschool heet, maar het was écht een technische opleiding) die speciale schakellessen opgezet had omdat Havisten en VWO-ers niet meer konden rekenen. Want ja, als je eerst op de basisschool het rekenen om zeep helpt, dan krijg je dat niet meer hersteld op de middelbare school. En vervolgens gaat je hoger onderwijs op betagebied er ook aan, natuurlijk. En intussen maar verbaasd zijn dat de rekenvaardigheid in Nederland zo achteruit gaat.

Inmiddels staat er een generatie leraren voor de klas die zelf afgebroken is met het Realistisch Rekenen.

Ik zou iedereen aanraden het rapport van Jan Craats te lezen (hierboven door 69er gelinkt).

Toen ik dat gelezen had, wist ik genoeg. Ik ben mijn dochter gewoon zelf rekenles gaan geven. In het boek van Craats staat een hoofdstuk 'Opa's rekenrecepten'. Is een aanrader. Lukt altijd.

Zoon (4VWO) kreeg laatst de melding dat ze nu ook rekenles gaan krijgen. Goh, eindelijk rekenles.

Tihama

Stenna, kbytes

zijn natuurlijk hartstikke ouderwets, ze moeten nu weten wat een gigabyte of een terabyte is! Maar een are, daar heb ik sinds ik mijn basisschool achter me heb gelaten ook niet meer van gehoord.

Mijn dochter had wel eens gehoord van staartdelingen, toen ik het haar vroeg: "ja, dat had je me verteld, dat het ook op een andere manier kan". We deden een som op haar manier en op mijn manier en voor kleinere getallen valt het verschil eigenlijk best mee. Maar volgens mij zijn staartdelingen heel effectief als je een heel groot getal moet delen door een veel kleiner getal, dan hoef je niet te schatten, maar reken je van links naar rechts. Of zoals ik in de 5e klas basisschool moest doen, een deling die links op het bord begon en rechts eindigde en waarvan de meester zei dat-ie uitkwam en dan zat je 10 minuten te rekenen. Dat zullen ze tegenwoordig wel niet meer hoeven...!

sinas

sinas

03-10-2012 om 21:14

Jeumig

volgens mij is mijn (ouderwetse) methode een stuk beter te begrijpen.

Marjolein

Marjolein

03-10-2012 om 22:40

Oke p!

nu weet ik het zeker, ik ben niet van deze tijd...
Dank je dat je dat even duidelijk maakt
Wat is er mis met onder elkaar zetten en van rechts naar links de getallen aftrekken en zonodig eentje "lenen"?

Primavera

Primavera

03-10-2012 om 23:24

En daar zouden kinderen rekeninzicht van moeten krijgen?

Bedankt voor de uitleg P. Ik vermoed dat de uitleg niet 'omdraaien en een min erachter is', maar dat je moet opschrijven hoeveel je tekort komt om die tientallen of eenheden te kunnen aftrekken. Bij 40-80 kom je 40 tekort dus schrijf je -40. 80-40 is natuurlijk gewoon -40, maar il vraag me af of met negatieve getallen werken nou werkelijk voor ieder kind zo handig is.
Die 40 tekort gaat feitelijk natuurlijk van het hondertal af (100-40=60) en is dus eigenlijk hetzelfde als dat je een honderdtal bij ouderwets rekenen in tien tientallen omzet om er eentje te lenen (140-80=60).
Het is lood om oud ijzer. Kinderen met rekeninzicht zullen in beide gevallen snappen wat ze aan het doen zijn. Voor kinderen zonder rekeninzicht blijft het gewoon een uit het hoofd geleerd truukje. En dan kunnen ze het beste het truukje kiezen wat ze het handigst vinden en de minste fouten door potentiële verwarring oplevert. Daar kun je heel ver mee komen.

Primavera

Primavera

03-10-2012 om 23:26

Om het nog verwarrender te maken

Ik bedoelde dus 40-80=-40 en niet 80-40=-40.

Tango

Tango

04-10-2012 om 21:15

Dank p

Voor je uitleg over het aftrekken. Ik was er wel benieuwd naar. Nee, deze manier gebruiken ze hier gelukkig ook niet, want dat zou ik ook niet kunnen onthouden. En inzicht krijgen ze er volgens mij ook niet van. Het is ook weer een trucje alleen dan een hele ingewikkelde.
De wereld in getallen gebruiken ze hier trouwens wel. Maar blijkbaar leren ze het dan toch anders aan op school...gelukkig.

elsje78

elsje78

10-10-2012 om 23:01

Rekenen-wiskunde

Omdat vanaf volgend jaar de referentie niveaus ingevoerd gaan worden, raken scholen zich er steeds meer van bewust dat rekenen iets heel anders is als wiskunde. Vandaar dat steeds meer scholen rekenen als vak op het rooster zetten, want de rekentoets die er straks aankomt heeft weinig met wiskunde te maken. Er zijn 4 domeinen, getallen, verbanden, verhoudingen en meten en meetkunde. Staartdelingen kende ik ook niet toen ik naar de pabo ging, wij hadden vroeger ook wereld in getallen en daar had je een tabel die je gebruikte bij deelsommen. Heeft tijdje geduurd voor ik staartdelingen echt goed kon, was een ander trucje...

Op het vo, mbo en hbo gaan de Nederlands en rekenniveaus zwaar meetellen, dus zonder het juiste niveau geen diploma.

Tihama

Tihama

13-10-2012 om 13:06

Volgorde

Ik vind het wel interessant hoe het rekenprobleem nu aangepakt wordt.

Eerst hebben we het rekenonderwijs op de basisschool kapotgemaakt met het realistisch rekenen. Daardoor kwamen er havisten en vwo-ers die niet meer konden rekenen. Dat betekende dat de Pabo-ers ook niet meer konden rekenen. En die moesten het juist gaan uitleggen op de basisscholen. Dus eerst zijn we toen de rekentoets gaan invoeren op de Pabo. Nu gaan we het rekenen weer aanleren op de middelbare school.

En vermoedelijk zijn we dan over 10 jaar zover dat we ze op de basisschool weer kunnen leren rekenen......Want ook al komen er straks Pabo-ers die wel kunnen rekenen: de boeken waaruit ze het moeten overdragen zijn nog niet aangepast.

Wat was er mis met de oplossing om het probleem op elk niveau tegelijk aan te pakken? Er is namelijk nog steeds een hele generatie 35-plussers die wel heeft leren rekenen.

Vele ouders met mij hebben hun kind zelf maar leren rekenen, omdat heel veel kinderen afhaken met dank aan het realistisch rekenen. Het lezen van het zwartboek van prof. Craats was voor mij echt een eye-opener. Ik kan het iedereen aanraden.

Dankzij zijn tips en de tip die ik hier kreeg voor het basisschoolboek Rekenen (scala.nl) heb ik mijn dochter van een lage D weer kunnen laten optrekken naar een ruime C.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.