Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liana

Liana

17-12-2017 om 14:28

Spullen voor op kamers wonen

Oudste gaat als het goed is na de zomer op kamers wonen.

Waarschijnlijk niet in een studentenhuis maar op een eigen unit met klein keukentje (heeft voorkeur van kind en is nog wel redelijk betaalbaar).

Ik vraag me af: hoe hebben andere ouders het gedaan met hun kinderen die op kamers zijn gaan wonen?

Hebben jullie voor alle spullen betaald die kind heeft aangeschaft (bed, bureau, kast, keukenspullen etc etc.)? Of bepaald budget gegeven? Of van alles vanuit huis meegenomen?

Wat ik van mezelf kan herinneren is dat ik veel meubels meenam, dus dat we nauwelijks nieuwe dingen hebben gekocht. Ik kwam in een studentenhuis, dus veel servies, pannen etc had ik ook niet nodig, maar volgens mij heb ik nog wat oud servies en bestek meegenomen. Toen ik later een bankje nodig had heb ik die zelf gekocht uit zo'n kringloopwinkel voor 3x niets.

Het is niet zo dat we nieuwe spullen voor op kamers niet kunnen betalen, maar ik vind het ook niet nodig alles nieuw (en duurder dan strikt noodzakelijk) aan te schaffen voor kind. Dus liever oude spullen van hier als het past.

En vraag me dus af hoe andere ouders dat met hun studentenkinderen hebben gedaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-12-2017 om 14:39

Ligt er aan

Als ze meubelen vanuit huis meeneemt, wat heeft ze thuis dan nog? Kan ze dan thuis nog slapen en heeft ze nog een bureau om aan te werken als ze in de weekeindes thuis is en mss nog moet studeren?

Als dat niet het geval is zou ik voor de meest noodzakelijke aanschaffen (bed, matras, dekbed ed, bureau, boekenkast, kledingkast, basale dingen voor eten en koken) een budget afspreken. Wil ze meer of luxer, dan zou ze zelf moeten bijspringen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-12-2017 om 14:42

En ze kan natuurlijk

ook dingen voor het op kamers wonen vragen voor eventuele verjaardag, slagen enzovoort. Of geld. Zo ging dat ruim 30 jaar geleden ook, niets mis mee.

Aagje

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-12-2017 om 15:01

overleggen

Toen onze jongste dochter op kamers ging, heeft ze een logeerbed van thuis meegenomen - kwaliteit was prima. Bureau en bijbehorende lamp ging ook mee, net als de boekenkastjes.
Ze heeft een nieuwe kledingkast gekocht - had van bijbaan veel gespaard- en wat keukenspullen/handdoeken betreft had ik al wat voor haar verzameld bij aanbiedingen van diverse winkels.
Verder heeft ze van een tante een TV en een ladenkastje gekregen.

Overleg wat nodig zal zijn en verdeel de kosten. Het is nog ruim een half jaar, dus als ze jarig is/haar diploma haalt zijn dat ook momenten om wat leuke bruikbare dingen cadeau te geven.

Triva

Triva

17-12-2017 om 15:09

idd

Hoe kun je allerlei spullen van huis meenemen als je ook nog wel eens thuis moet slapen en werken?

Thuis alleen nog logeren

Zoon heeft plannen om op zichzelf te gaan volgend jaar. Dan neemt hij zijn tweepersoonsbed, bureau en kledingkasten en stoelen mee.
Als hij thuis is is er nog een logeerbed en desnoods studeren aan de keukentafel of in een stoel met boeken bijdehand.
Ik zit inderdaad al rond te kijken naar serviesgoed en pannen. Inmiddels heeft zoon een door mij vervangen pan in beslag genomen.
Nog niet duidelijk of er ook apparatuur bij moet komen. Dat kan dan wel tweedehands of goedkoop geregeld worden.
En schoonmaakmateriaal aangeschaft.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2017 om 15:30

Dochter heeft alles zelf betaald

Je moet niets, dat ten eerste. Dus als jij bij een bepaald bedrag de grens wilt leggen, zal je dochter de rest zelf bij elkaar moeten werken. Als je dochter ruim in het geld zit, kan ze losgaan in Ikea bijvoorbeeld, maar de kringloop heeft ook leuke spullen. Matrassen moet je, vind ik, nieuw kopen, maar ook dat kan zo duur als je het wilt maken.

Mijn dochter slaapt ook nog thuis, sporadisch met haar vriend, dus een tweepersoonsbed voor logeersituaties blijft handig. Ook het bed wat hier staat, heeft ze zelf betaald. Ze heeft hier gewoon nog haar eigen kamer waar ze op kan blijven terugvallen. Pas als ze volledig aan het werk gaat en een definitieve eigen huishouding krijgt, wordt haar kamer weer voor algemeen gebruik.

zebra

zebra

17-12-2017 om 16:24

ter plekke

misschien wat spullen aanschaffen in kringloopwinkels of wellicht via weggeef groepen op Facebook. Als veel mensen ervan op de hoogte zijn dat je dochter het huis uit gaat en spullen nodig heeft, kan dat soms ook al veel schelen. Blijken ze zelf ineens vanalles over te hebben wat toch niet meer gebruikt wordt.

Wat de kosten betreft: misschien een budget?

Budget

Ik denk niet dat het nou zo nodig is om een budget af te spreken op voorhand. Je kijkt wat er nodig is en wat je kind en jijzelf daarvoor beschikbaar hebben terwijl je uitgaat van praktische bestedingen, geen luxevoorzieningen. Tenzij jij of je kind daar prijs op stellen, dan kun je dat doen als er geld genoeg is.
De echte kosten zitten in de maandelijkse lasten. Het kan zin hebben om daar samen even voor te gaan zitten wat er aan huur, energie, water, verzekeringen, abonnementen, allemaal bij komt kijken.
Een realistisch lastenoverzicht voorkomt dat jij of je kind financieel bij moet lappen waar je dat niet verwacht.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-12-2017 om 17:07

Rondvragen

Toen ik op mijzelf ging wonen was alles tweedehands. En van thuis meegenomen. Thuis logeer je dan toch alleen maar?

Dus oproep op fb voor spullen, kringloop etc. En dan kun je als ouders misschien een bankje oid financieren.

noy

noy

17-12-2017 om 17:42

ach..leuk toch om ze dat nog mee te geven

Oudste dochter ging ook op een kamer net als jij beschrijft. Eigen keukentje in de kamer. Daarvoor moesten we nog wel een eigen gaststel aanschaffen en koelkast. Koelkast kwam van ons, gasstel van opa en oma. Diepvriesje en magnetron voor een paar tientjes van marktplaats.
Bed van thuis, thuis een eenvoudig van marktplaats. Met verjaardag, kerst kreeg ze waterkoker, serviesgoed(ikea totaalpakket), ed.
Verder is alles aangeschaft bij Ikea: de bekende stellingskasten als kastruimte voor kleding/sokken/ondergoed. Dat werd allemaal opgeslagen in grote manden(action). Kast diende ook meteen als boekenkast, exra rommel.

Tafel bij leenbakker, 4 eettafelstoelen van marktplaats.Tvt'je van thuis maar werd nooit gebruikt. Laptop doet dienst als tv.
Gordijnen laten maken bij kwantum(was gratis)
Verder rondvragen in familie wat mensen wegdeden; schalen potjes ed

We waren echt niet veel kwijt. Alles is door ons betaald, vond het leuk om haar nog op eem gezellige kamer te zien zitten.

Op marktplaats staat echt alles te koop

noy

noy

17-12-2017 om 17:50

eettafel versus bureau

Nog even over een bureau: dochter heeft veel aan de eettafel gehad. Als bureau maar ook als er studiegenootjes kwamen. Samen werken maar ook als er gezellig gekookt werd samen was dat handig. Ook wij zijn met het gezin wel eens uitgenodigd om bij haar te eten, en ook opa en oma. Was een leuke ervaring. We hebben het bureau daarom thuis laten staan

Wat je budget is en kijk om je heen

Ik denk dat t zo afhangt van wat je budget is! Tuurlijk kun je alles nieuw aanschaffen, maar wat kost dat? En heb je dat liggen? Hoe zijn jullie zelf het een en ander gewend en de familie/vriendenkring waarin jullie verkeren?
Maar je kunt ook heel leuk spullen verzamelen door in je omgeving te vragen naar een oude bank of keukenspullen. Of de kringloop. Ik heb 80% van mijn interieur viavia of de kringloop of marktplaats. Moet het mooi vinden en betaalbaar. Wat heel handig kan zijn is kijken bij een tweedehands witgoed zaak; wasmachine of koelkast voor weinig en vaak prima en met garantie. Daar heb ik n vriezer wasmachine en droger van.
Doe vooral wat jij wil en kunt. Eigenlijk kan niemand daar antwoord op geven. Toen ik ging studeren kreeg niemand een compleet nieuw interieur van de ouders. Ook niet als ze het thuis heel breed haddeb. Beetje oud, beetje van thuis en n paar nieuwe dingen. Die mix zag ik overal.

Tihama

Tihama

17-12-2017 om 18:06

Van alles

Alles van de krijg. Van tantes en ooms en met wat slimme acties. Wij gooien overigens niet snel iets weg: altijd handig voor als de kinderen op kamers gaan.

De tafel die ik had is overigens wel een leuk verhaal. Ik had een heel klein kamertje, dus ik moest kiezen: een hoge tafel als bureau of een lage tafel als er bezoek kwam. Allebei kon echt niet.
Mijn vader heeft toen een frame in elkaar gelast als een soort kubus met verschillende hoogten. Daar lag een glazen blad op. Meestal stond die tafel in de hoge stand, als bureau. Maar als ik bezoek kreeg, dan draaide ik het frame een slag en zette ik hem in de lage stand. Verder twee inklapbare tuinstoelen als extra loungestoelen. Had ik op mijn schaarse vierkante meters toch een gezellig hoekje.

Die tafel staat nu op de zolderkamer van onze zoon. Als een van de kinderen op kamers gaat, kan hij mee. Weer een generatie gered.

Krijgertjes en nieuw

Ik kocht dewtijds 2 dingen nieuw: een matras en een ladenkast, de overige drie kasten, bed, bank, bijzet tafels en eethoek/bireau gekregen en zelf geverfd in een kleur waardoornhet paste.

Toen ik later ging samenwonen heb ik alleen mijn matras en de ladenkast meegenomen, de rest was niet meer te verhuizen: te oud! Dus toen kochten we eerst een bank en later toen er weer geld was de eethoek.

Hbomam

Hbomam

18-12-2017 om 10:23

Verzameld

We zijn vroeg begonnen met verzamelen, wonen in een wat dunner bevolkt gebied dus aanbod wat minder en afstanden groter. Toch is het gelukt om de meubels gebruikt te kopen met uitzondering van de bedombouw, matras, magnetronoven en tafels. Je kan ook nieuw wit-en bruingoed kopen met alleen uiterlijke schade. We hebben thuis niets over en een tafel is inderdaad handiger dan een bureau. Kind heeft melltorp tafels van ikea. En de bekende kallax als roomdivider. Let op dat met name dat de koelkast niet te oud is ivm stroomverbruik. En met zo'n vriesvakje in een koelkast doe je niet veel, hier dus met een apart vriesvakje er boven zodat er ook een maaltijd ingevroren kan worden, een brood en natuurlijk pizza.
Ik heb zelfs gebruikte luxaflex lamellen gevonden die ik met een lamelknipper een paar mm bijgeknipt heb......
Verder veel huishoudelijke spullen bijeen gespaard, en klein huishoudelijk als fohn, waterkoker ed. 2e hands. Denk ook aan fiets en extra slot, router, verlengsnoeren
Voor er ook maar een cent studielening binnen is moet er al huur, boeken, collegegeld ed. betaald worden. Dit hebben wij dus betaald en waren zo'n 1250-1500 ? kwijt.

Kaori

Kaori

18-12-2017 om 10:49

wat is nodig?

Mischien eerst maar eens kijken wat er nu echt nodig blijkt te zijn.
Koelkast is vaak helemaal niet nodig omdat die in een gemeenschappelijke keuken staat.
Is er wel ruimte voor zo veel spullen, dat moet je ook maar afwachten.

Mijn eerste kamer was 2.5 bij 3. De klaptafel stond in een stellingkast om ruimte te besparen.
Verder had ik een bed, en een laag kastje om al mijn kleding en andere spulletjes in te doen en meer paste er eigenlijk niet in.

Vraag je bij alles af is het echt nodig. Hoe minder in een kamer hoe groter en leefbaarder het is.

Triva

Triva

18-12-2017 om 12:01

tja

Hoe minder in een kamer, hoe groter en leefbaarder het is... Zolang dansen je hobby niet is prefereer ik toch meer opbergruimte. Mijn zoon heeft nu een slaapkamer van 210 bij 310 en die staat dus toch echt vol met een groot bureau, een grote kledingkast waar ook zijn boeken in gaan en een bed. Het looppad is minimaal maar hij danst dan ook niet

Kaori

Kaori

18-12-2017 om 12:26

Triva

Meer opbergruimte is alleen nodig als je meer spullen hebt.
Meer opbergruimte ansich naar nodigt alleen maar uit tot vollopen zonder selectie of je iets echt nodig hebt.
Genoeg mag ook best het eindpunt zijn.

noy

noy

18-12-2017 om 13:35

echt

Die stellingskasten van ikea waar ik het over had hebben hun opbergdienst wel bewezen. Je hebt niet in de gaten wat er allemaal nodig is op een studentenkamer. Alle studieboeken/leesboeken privé/kleding-sokken-ondergoed-schoenen-sieraden/ruimte voor post/strijkijzer/kookspul als dat niet in het keukenblok kan/ tijdschriften/schrijfgerei/bakken om je belangrijke papieren te bewaren/als hij zij geen eigen keukenblok hebt in de kamer een waterkoker/handdoeken washandjes enz enz

Kleding wordt in de zomer en winter omgewisseld maar veel opblergruimte is echt belangrijk in een studentenkamer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2017 om 14:06

Natuurlijk

altijd goed om dingen te krijgen. Heel erg fijn als mensen dingen voor je bewaren. Heb ik ook profijt van gehad toen ik op kamers ging.

Aagje

Kerstster

Kerstster

19-12-2017 om 19:22

Nu al?

Ook onze zoon doet dit schooljaar eindexamen en gaat na de zomer studeren. Hij gaat naar Eindhoven. Staat al ingeschreven bij een woningbouwvereniging voor studenten. Maar we zijn toch echt nu nog niet aktief op zoek naar woonruimte.. laat staan met de inrichting. Dat is toch nog veel te vroeg..?

En hier ..

Al drie van mijn kinderen zijn het huis uit, en wij hebben nooit substantiele bedragen aan hun inrichting uitgegeven. Wel in aanloop naar zelfstandigheid een staafmixer oid voor Sint, of wat aardig serviesgoed. Was het ook eindelijk weer eens eenvoudig een cadeau vor ze te bedenken.

Ze scharrelen zelf her en der wat bij elkaar. Ik heb jarenlang zelf overtollige huisraad op de vliering bewaard, het huis van mijn schoonouders en dat van een oudtante moesten leeg. Vaak was er een gemeenschappelijke keuken, liet een vorige bewoner wat meubelair achter. Zoon heeft de totale inrichting van zijn voorganger overgenomen, bed,buro, kast etc voor 150 euro. Dochter kreeg - hoe decadent is dat - een vaatwasser van de ouders van haar oppaskindje cadeau toen die hun keuken vernieuwden

bieb63

bieb63

20-12-2017 om 15:04

Hm, dat kan toch vrij simpel (goedkoop)?

Er zijn m.i. maar een paar dingen die echt nieuw moeten: matras, beddengoed, handdoeken. Matras bij een goedkope matrasshop. Beddengoed en handdoeken bij de Zeeman. Verder kun je werkelijk alles bij de kringloop kopen, ook servies, pannen enz. Aangevuld met wat spullen die je zelf kunt missen, over hebt en evt. van anderen om je heen.
En dan koop je nog een paar dingetje voor de 'leuk' als cadeautje aan haar.

Plens

Plens

22-12-2017 om 16:26

Gespaard

Mijn kinderen hebben vanaf het moment dat ze mochten werken gespaard. Alles zelf aangeschaft; soms nieuw, soms tweedehands.
En her en der sprong er eens iemand bij met een krat schoonmaakmiddelen, een tas boodschappen of wat contanten voor zaken die nodig waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.