Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jay

Jay

18-04-2016 om 14:59

Spreekbeurt over Stephen Hawking gr 7

Hallo allemaal

Mijn dochter (net 11, groep 7) gaat haar spreekbeurt doen over Stephen Hawking. Ze is enigszins gefacineerd door deze man en heeft er een paar documentaires over gezien.
Maar ja, ik maak me een beetje zorgen want komt zo'n onderwerp wel over voor een groep 7 klas? Ik had al het idee om de spreekbeurt te beginnen met plaatjes of filmpjes van Stephen Hawking in de Simpsons en The Big Bang Theory. En dan kort zijn levensverhaal vertellen, en over zijn ziekte, en over zijn manier van communiceren (spraakcomputer). Dan een kort stukje over wat hij nu precies doet (theoretische natuurkunde, dat lijkt me het lastigst uit te leggen). En daarna over de boeken die hij heeft geschreven, ook een boek voor kinderen samen met zijn dochter Lucy. Dat boek hebben we bij de bieb gehaald dus dat kan ze ook laten zien.
Hebben jullie misschien nog tips om deze spreekbeurt zo levendig/interessant mogelijk te maken? Het lijkt me zo vervelend voor haar als haar klasgenoten het saai zouden vinden...
Veel kinderen geven ook iets mee aan het einde van hun spreekbeurt, maar in het geval van Stephen Hawking weet ik ook niet goed wat we daar voor zouden kunnen kiezen (niet dat dat nou perse moet hoor)

hartstikke leuk!

Ik vind het erg leuk als een kind met een eigen onderwerp komt, zeker als het geen geijkt onderwerp is.
Voor groep 7 lijkt me dit helemaal prima. Denk dat het andere kinderen ook zal fascineren: zo'n fysiek beperkte maar verder briljante man. Die veren vast op bij zo'n origineel onderwerp. Iets meegeven lijkt me lastig, is toch ook niet nodig? Maar ik wil nog best ff meedenken hoor.
Heeft je dochter zelf geen idee over hoe ze eea wil brengen? Omdat jij de boel al in de steigers lijkt te zetten? Hoe veel tijd heeft ze nog?

Triva

Triva

18-04-2016 om 15:11

moah

Nou of een spreekbeurt over korfbal of je konijn nou zoveel interessanter is vraag ik mij af

Ik zou inderdaad een paar fragmentjes van TBBT achter elkaar zetten, die zijn grappig en een leuke opening. De verder opbouw van de spreekbeurt ziet er prima uit, ik weet niet of het erg lang wordt en wat de maximale tijd is? Ik zou die theoretische natuurkunde kort houden, je kunt volstaan met de uitleg op bijv wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Theoretische_natuurkunde

mijk

mijk

18-04-2016 om 15:25

Supertof toch?

Nu heb ik dus ook heel nerdige kinderen die dat te gek vinden maar daardoor weet ik dat veel kinderen daar toch echt wel interesse in hebben. (mijn man geeft ook gastlessen natuurkunde en kinderen vinden het meestal echt leuk. Er zijn trouwens 3 van die kinderboeken! Vonden mijn kinderen heel leuk.. En uitdelen dan maar niet hoor? Ik vind een spreukbeurt nou bij uitstek een manier om je eigen interesses uit te diepen!

Mijk

Jay

Jay

18-04-2016 om 15:27

Anneque

"Heeft je dochter zelf geen idee over hoe ze eea wil brengen? Omdat jij de boel al in de steigers lijkt te zetten? Hoe veel tijd heeft ze nog?"

Ze heeft nog 3 weken, direct na de meivakantie is ze aan de beurt. Ze is er nog helemaal niet aan begonnen, dus die opbouw die ik heb omschreven heb ik net zelf even bedacht, maar daar weet zij nog niks van Ik ga haar wel helpen, maar ik kijk eerst even hoe zij het wil doen, en geef dan eventueel wat suggesties...
Ik zal mijn best doen om niet te sturend te zijn

lieverdje

lieverdje

18-04-2016 om 21:53

inderdaad!

"Ik zal mijn best doen om niet te sturend te zijn "

Lekker zelf laten doen joh, het is groep 7! Als het een paar dagen van tevoren niks dreigt te worden omdat het onderwerp toch een beetje lastig is kun je altijd nog een beetje helpen. Ik zou zeker geen hele opbouw aandragen, het is haar spreekbeurt, niet de jouwe! En als haar klasgenoten het saai vinden.... nou en?

40er

40er

18-04-2016 om 21:58

leuk!

Mijn zoon zou het leuk hebben gevonden om naar te luisteren.

Mams

Mams

18-04-2016 om 22:33

Meegeven...

Leuk! Ik zou inderdaad niet te veel sturen, laat haar maar zelf bedenken hoe ze het wil doen. Als ze graag iets wil meegeven zou ze een woordzoeker kunnen maken met allerlei woorden die te maken hebben met Stephen Hawking. Als je googelt op 'woordzoeker maken' komt dat heel snel en makkelijk in orde. Succes (met op je handen zitten en dochterlief haar eigen spreekbeurt laten maken

Gedicht als slot

Stephen heeft ook ALS. In de link staat een gedicht. Het beschrijft de gevoelens van een patient, vroeger zelf verpleegster, nu afhankelijk van hulp.
Een spreekbeurt over zijn kwaliteiten is interessant. 7e groepers kijken ook discovery. Maar het het gedicht als slot, geef je mee dat zijn leven ook een minder leuke zijde heeft. En hoe knap het is hoe hij wat van zijn leven maakt.
Een gedicht geeft de spreekbeurt iets verrassends mee, in dit geval iets menselijks.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3186121/2012/02/17/Ik-leg-me-niet-bij-de-duisternis-neer.dhtml

Bal

Bal

19-04-2016 om 09:04

Leuk onderwerp

En volgens mij heb je een slim kind. Laat het haar helemaal zelf doen, kijk niet eens mee, stel wel samen een deadline. Natuurlijk kan ze wel hulp vragen. En als ze klaar is (week van tevoren of zo), dan laat je het voor jullie presenteren. Is voor haar een mooie uitdaging om het helemaal zelf te doen en ze leert er veel van voor het VO. Daarna kun je samen bijschaven.

Zo doen mijn kinderen het ook (al vanaf groep 5). Op school hoeven ze niet echt hun best te doen, dus ik gebruik de spreekbeurten en boekbesprekingen om ze zelfstandig te leren werken. Ze weten me elke keer weer te verassen en dat geeft hen weer wat extra zelfvertrouwen. Bijschaven achteraf is nauwelijks nodig, het hoeft namelijk niet perfect

Triva

Triva

19-04-2016 om 09:09

Bal (en lieverdje)

Niet elk kind wat met Stephen Hawking op de proppen komt is een slim kind wat afstevent op VWO en je niet hoeft te helpen om zo nog wat uitdaging te krijgen. Helpen kan ook soms gezellig zijn en leerzaam maar dat moet TS helemaal zelf bekijken. Ik vind dat jij en lieverdje teveel sturen.

Het kán, maar het hoeft niet. Er zijn ook 'domme' kinderen die die man interessant vinden.

Mijntje

Mijntje

19-04-2016 om 09:40

jaloers

Mijn zoon zou jaloers zijn als hij dit wist. Hij moest het dit jaar perse over een maatschappelijk onderwerp hebben. Hij kon werkelijk niets verzinnen wat hem boeide en heeft het toen maar met tegenzin over 112 gedaan.
Ik hoop dat er in groep 8 ook vrije keuze van onderwerp is, dit motiveert alleen maar.

Jay

Jay

19-04-2016 om 10:12

tja...

mijn dochter is wel een slim kind dat afstevent op VWO maar ik ben bang dat ze, geconfronteerd met opdrachten zoals deze ('maak een spreekbeurt') niet erg geneigd is om zelf aan de slag te gaan. Dan is het meestal 'dat kan ik niet', 'jij moet me helpen', 'ik weet niet wat ik moet doen'. Zo waren haar oudere zussen ook, en die heb ik indertijd ook geholpen, en nu op de middelbare school zijn ze godzijdank wel heel zelfstandig. Bij de oudste duurde dat tot de derde/vierde klas (heb wat áfgezien!), de middelste was gelukkig na een paar maanden in de brugklas al zover...

Om een voorbeeld te geven: oudste moest eens een powerpoint maken in groep 7 geloof ik (of 8). Ik ernaast zitten want ook zij zei 'ik kan dat niet, weet niet wat ik moet doen', en ondanks goede voornemens heb ik toen zeker 75% van het werk gedaan. Toen dacht ik ook 'dit is niet goed, zo leert ze het nooit, maar ja als ik niet help doet ze helemaal niks'.
Kort daarna, in de brugklas, moest er weer een powerpoint worden gemaakt, dit keer voor muziek. Dochter met 2 klasgenoten op haar kamer, zij achter de computer, in minder dan een uur een powerpoint in elkaar gedraaid. Dus érgens had ze toch wat geleerd, hahaha!

Ook heb ik na een tijdje gemerkt dat wanneer ik écht geen zin, puf of tijd had om te helpen, ze uiteindelijk wél zelf aan de slag gingen en dat het dan ook wel goed ging. Maar bij de oudste durfde ik dat loslaten toch pas wat later, omdat ik ook wist (of dacht?) dat zij toen ze nog wat jonger was, door een eventueel slecht resultaat niet zoiets zou hebben van 'o ik moet toch harder werken/dit anders aanpakken', maar 'zie je wel ik kan het niet, volgende keer probeer ik het niet eens meer'.
En ik voel me ook wel schuldig en enigszins een slechte moeder, als ze om hulp vragen, om dat te zeggen 'nee, zoek het zelf maar uit'.

Ondanks dat wil ik echt wel proberen om jongste nu zoveel mogelijk zelf te laten doen. Sowieso is mijn manier van helpen bij schoolopdrachten nu al heel andere dan bij de oudste, puur omdat ze de derde is en ik nu....laten we zeggen....wat minder gemotiveerd ben om me met elk klein dingetje te bemoeien, gelukkig voor haar. Ik heb er minder zin in en tijd voor en weet ook dat het niet nodig is. Dus dat is al vooruitgang.
Probleem bij deze spreekbeurt blijft echter toch nog wel een soort faalangst of dwarsheid van haar kant: ik kan dat niet en jij moet me helpen. Gecombineerd met haar neiging om alles echt tot het allerlaatst mogelijk uit te stellen....maakt het moeilijk voor me om op mijn handen te gaan zitten. Maar ik doe mijn best Wel een beetje hulp, maar zo min mogelijk voorkauwen is mijn streven.

Triva

Triva

19-04-2016 om 10:20

Jay

Ik begrijp wat je bedoelt. Haar nu loslaten zou ik niet doen. Ik zou gaan zitten en sámen een planning maken. Wat moet wanneer af zijn? Dus de onderdelen/inhoud moet bijv zondag af zijn. Het eerste deel moet woensdag zijn uitgeschreven etc. Benadruk dat jij er bent om te helpen maar niet om het te doen. Dus je staat haar bij met vragen, je vraagt haar hoe ze denkt het aan te pakken en je bent er gewoon. Daarmee geef je vertrouwen zonder dat je haar in het diepe gooit want ook voor VWO'ers is het lastig als je niet weet waar je moet beginnen.

lieverdje

lieverdje

19-04-2016 om 10:57

maar dat is wat anders

Het kind herinneren aan een planning en er even bij blijven om te zorgen dat ze het ook echt doet, is wat anders dan aankomen met een voorstel voor een indeling van de spreekbeurt, of op de proppen komen met diepzinnige citaten van de beste man. Dan is het al bij voorbaat niet de spreekbeurt van het kind, maar gaat ze vertellen wat jíj belangrijk vindt over dit onderwerp. Misschien interesseert je dochter zich wel helemaal niet voor theoretische natuurkunde, of voor het feit dat hij een kinderboek heeft geschreven met zijn dochter. Of vindt ze dat juist wel heel erg interessant, terwijl jij het misschien bijzaak vindt.

Laat haar eerst zelf uitvinden waarom ze die man zo boeiend vindt. En als blijkt dat ze er zelf helemaal niet uitkomt, zou je zelfs nog een ander onderwerp kunnen overwegen. Hebben wij ook wel eens gehad met de oudste; die wilde een spreekbeurt gaan houden over koning Arthur, maar kwam er gaandeweg achter dat het meer zou neerkomen op een soort boekbespreking. Achtergronden bij de legende vond hij (op dat moment) helemaal niet interessant, alleen het verhaal zelf was leuk voor hem. We hadden hem natuurlijk kunnen meenemen naar de volwassenenafdeling in de bieb om informatie voor hem te zoeken over hoofse literatuur etc, maar daar was hij zelf nooit op gekomen. 't Is wel een heel slim kind, maar wel een kind met kinderlijke interesses, zeg maar. Toen heeft ie toch maar een ander onderwerp gekozen, waar hij uit zichzelf al iets van wist en waarvan kon bedenken waar hij meer informatie kon vinden.

Jay

Jay

19-04-2016 om 11:22

Lieverdje

Voor de duidelijkheid: kind weet nog niets van die indeling die ik hier heb opgeschreven.
Verder ben ik het zeker met je eens, maar ik vermoed wel dat jouw kind(eren) wat meegaander zijn dan de mijne...als ik die achter hun bureau zet met een papier en pen of laptop voor hun neus, vertikken ze het echt om er zelf aan te beginnen...

"Misschien interesseert je dochter zich wel helemaal niet voor theoretische natuurkunde, of voor het feit dat hij een kinderboek heeft geschreven met zijn dochter. Of vindt ze dat juist wel heel erg interessant, terwijl jij het misschien bijzaak vindt."

Wat mijn dochter volgens mij het meest interessant vindt aan SH is zijn ziekte, hoe nu al 70+ jaar is terwijl rond zijn 20ste werd gezegd dat ie nog maar een paar jaar te leven had, hoe hij door de jaren heen steeds minder kon maar toch doorging met zijn werk, dat hij toch, zelfs meerder malen, is getrouwd en kinderen had, en hoe hij vroeger en nu kon communiceren met de buitenwereld. Over die dingen stelde ze in ieder geval constant vragen toen we de documentaires over zijn leven keken.
Wat betreft de theoretische natuurkunde waar hij mee bezig is, daarvan heb ik het idee dat dat compleet boven haar pet gaat (maar ja, dat geldt voor de meesten van ons ) of dat ze dat in ieder geval niet erg interessant vindt.

Maar ik ga echt proberen haar alles zoveel mogelijk zélf te laten vertellen... wel ondersteunen, hints geven als ik zie dat ze in haar eentje niet verder komt (of überhaupt niet begint )
Dat werkt bij mijn kinderen het beste, geloof ik.

lieverdje

lieverdje

19-04-2016 om 12:32

Jay

Heel goed Succes voor je dochter dan!

carla

carla

19-04-2016 om 12:54

Onzeker

Volgens mij is je onzekerheid besmettelijk. Misschien is je dochter wel helemaal niet onzeker en gaat het echt om jóuw gevoelens.
Weet je, het is maar een spreekbeurt.
En wat als het niet perfect gaat? (of verre van)
Dat is van haar, dat is oke.

Nastia

Nastia

19-04-2016 om 18:01

Theory

Ik zou haar The Theory Of Everything laten kijken. Met die film (9+, dus dat kan) leer je superveel over wat voor man Stephen Hawking is en was. Een perfecte basis voor een spreekbeurt. En ook gewoon een mooie film om te zien.

Een van mijn kinderen heeft ook een spreekbeurt over Hawking gedaan, en over de ontvangst op school zou ik me al helemaal niet druk maken. Mijn kinderen zien in elk geval veel liever een verhaal over Hawking dan over een voetbalclub...

Elfje65

Elfje65

19-04-2016 om 20:13

Stephen geeft Lezing

Op 23 mei geeft Stephen Hawking een lezing in het Beatrixtheater Utrecht. Misschien een aanrader.

Jay

Jay

19-04-2016 om 21:48

Nastia en Elfje

Bedankt voor de goede tips, film gaan we opzoeken en ik ga nu meteen googelen voor die lezing in Utrecht!

Jay

Jay

19-04-2016 om 21:55

Nou dat was snel gevonden, die lezing is uitverkocht.... helaas

Elfje65

Elfje65

20-04-2016 om 15:41

Ach

Jammer. Ik was er al een beetje bang voor.

ALS

@jay, kan je ook wat met het als-gedicht? Zeker nu blijkt dat je dochter zich juist wilt focussen op de ziekte, lijkt het gedicht mi. een prima beschrijving van het het leven van iedere ALS- patient. Heel verbeeldend.

Jay

Jay

20-04-2016 om 17:20

Flanagan

Ik zal mijn dochter het gedicht laten lezen, ik vind het zeker mooi en het lijkt me ook mooi om de spreekbeurt mee af te sluiten. Uiteraard ben ik niet degene die beslist of het gebruikt gaat worden, maar zeker bedankt voor de link!

ook een ouder

ook een ouder

21-04-2016 om 17:02

zoon

Ook 11 en groep 7 wil zijn spreekbeurt over Supergeleiding houden. Dat is een onderwerp dat vooral besproken wordt op universitair niveau. Echt een makkelijke uitleg is er niet, laat staan op basisschool niveau.
Probeer zoon het uit zijn hoofd te praten want de klas gaat het echt niet snappen met al die atomen, neutronen en protonen want dat moet eerst duidelijk zijn wil je Supergeleiding echt kunnen begrijpen.
Daarnaast heeft hij maar 20 min, dus ik denk dat het hem deze keer niet gaat worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.