Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
creabea

creabea

27-01-2015 om 14:08

spreekbeurt

even naar aanleiding van een draadje van een tijdje terug waarin het ging over hoe ver je gaat met helpen met schoolwerk. Zoon (9 jaar, groep 6) heeft net zijn spreekbeurt achter de rug. Nogal matig voorbereid, vonden we: in onze ogen zat hij vooral te pielen met powerpoint-animaties en was het weinig inhoudelijk allemaal. Ons helpen bestond uit het wijzen op spelfouten en hier en daar een kritische vraag over de sheets (en wat bedoel je daarmee, of wat ga je daar vertellen) en dat resulteerde gisteren in veel gehakkel en nog in het weggooien van 2 sheets waarvan hij geen idee had wat hij daar ook alweer wilde vertellen :-S...... dus man en ik hadden er een beetje een hard hoofd in. Maar goed, het was zijn spreekbeurt, dus hij moet het maar leren. De volgende spreekbeurt bereidt hij vast beter voor.

Komt zoon blij thuis, spreekbeurt was heel goed gegaan....! Vooral inhoudelijk was het zeer goed geweest en alleen het contact met het publiek was een verbeterpunt. Dus soms hoef je je dus niet druk te maken om de prestaties van je kinderen

Half a twin

Half a twin

27-01-2015 om 14:57

Herkenbaar

Hier ook gisteren, ik had er een hard hoofd in. Veel dia's in de powerpoint, veel dingen om te laten zien (was nog een hele tour om alles op 2 fietsen op school te krijgen). Onderwerp was goed, feiten klopten ook maar zijn "verhaal" was een matig iets en wetend hoe hij dan presenteerd had ik geen royale voldoende verwacht.
Dus bij het schoolhek zeg ik: Met goed presenteren kan je scoren, als je hoger dan een 7 haalt mag jij kiezen wat we eten. OK zegt hij dan wil ik die gevulde paprika's met kaasrijst erbij. In mijn ogen een typisch zomergerecht dus ik zeg: " Dat is goed!" Denkend dat dik dat toch niet hoef te maken, omdat een cijfer hoger dan 7 toch niet gehaald gaat worden.
Hij is helemaal blij met zijn 8 en die kaasrijst paprika's.
Dus inderdaad soms maak je je als ouder te druk.

bieb63

bieb63

27-01-2015 om 15:29

ach

Ik denk dat wij als ouders het niveau te hoog inschatten van wat verwacht wordt in groep 6. Dat is best lastig vind ik als ouder. En ja, herkenbaar het gepiel met PowerPoint (ook met werkstukken enzo). Meer bezig met plaatjes, dan met tekst, inhoud enz.

idd

Wij denken dat er streng beoordeeld zal worden, maar dat is helemaal niet het geval. Ze willen kinderen gewoon aan het presenteren laten wennen en het is natuurlijk goed dat ze hiervoor thuis e.e.a. moeten voorbereiden. Maar onvoldoendes komen bij ons op school nauwelijks voor.

Mook

Mook

28-01-2015 om 12:01

Heel herkenbaar

Dochter zit nu in groep 8 maar in groep 5 (al) zag ik die spreekbeurt ook somber in. Ze had naar mijn idee totaal geen voorbereiding. De proefspreekbeurt (voor het gezin) was onsamenhangend en alle tips werden met een "ja maar!" beantwoord. Bijna ruzie zelfs.
Maar hier toen een juf die er op aandrong juist niet te veel in te grijpen.
En ze kreeg een ruim voldoende!

En de jaren erna ook steeds. Nu heeft ze nog een spreekbeurt op het programma staan en dat is morgen!
De proefspreekbeurt (dit weekend) was al best goed en nu luistert ze wel naar onze tips. Vanmiddag mag ik nog een keer proefluisteren

Ik vind het gaaf om je kind zo te zien groeien met spreken voor een groep. En dat helemaal zonder hulp van ouders. Op die tips na dan.

Linda K

Linda K

28-01-2015 om 13:19

Fijn,

dan kunnen we vanaf nu onze kinderen weer zelf het werk laten doen.

(In reactie op alle draadjes waarin ondersteunen overgaat in helpen, 'helpen' en overnemen.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.