Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Sponsorloop....aaaaarrgghh!

Zoon (10) & dochter (5) gaan in april op 4-daagse werkweek met hun klas, en als extra financiële ondersteuning gaan de de kinderen 5 km. lopen die gesponsord moet worden. Ik zag dat papier en ik kon niet anders dan zuchten. Wat heb ik er een hekel aan om met m'n kinderen langs de deuren te gaan. Ikzelf vind het ook altijd irritant om te moeten sponsoren, maar doe het om het kind een plezier te doen. Ik heb dus gewoon 15 euro meegegeven, dat zal toch wel voldoende zijn? Ik ben van mening dat als een school geld nodig heeft, het aan de ouders is om hieraan bij te dragen.
Herkennen jullie mijn ergernis?

Mieke

Mieke

27-03-2015 om 07:55

Ik herken het zeker. Mijn kinderen mogen niet langs de deuren gaan om een sponsor te zoeken. Dus ik geef zelf 2 euro of zo. Meer niet. Dan verhogen ze het schoolgeld maar.

Het is ook niet te doen. Mijn kinderen krijgen ook van de sportvereniging acties mee. En wij hebben vier kinderen. De buren zitten ook niet te wachten op vier kinderen die om geld komen vragen.

Of geen werkweek

In Frankrijk (heb je haar weer) is het gewoon dat de gemeente/gemeenschap betaalt voor de extra schoolse activiteiten. Dus zijn er loterijen, sponsoracties, etc. Ik heb de schoolkinderen nog niet gebruikt zien worden voor het werven van fondsen voor andere zaken, dus dat maakt het wel overzichtelijk.

"Ik ben van mening dat als een school geld nodig heeft, het aan de ouders is om hieraan bij te dragen."
Nou, tja. Ik deel die mening niet. Vooral omdat ik betwijfel of het wel zo nodig is. Schoolgeld vragen is niet zelden het gevolg van ongebreideld geld van anderen uitgeven. Activiteiten kunnen ook binnen het budget blijven.

Sinds de crisis zijn er steeds meer ouders die werkelijk niet kunnen betalen. Ik neem aan dat het sponsorloopfenomeen daar mee samenhangt.

"Moeten ze de ouders maar om meer geld vragen" is in dat licht geen oplossing, maar juist deel van het probleem.

Een werkweek van 4 dagen vanaf groep 2.
Schei toch uit zeg.
Afschaffen!

Barvaux

Barvaux

27-03-2015 om 08:47

inderdaad

JUIST niet meedoen, ik vind het zo onzinnig dat vijfjarigen vier nachten weg moeten en dat daar dan buren, vrienden en kennissen voor moeten betalen. Ik zou 5 euro betalen en daarmee klaar.

jeetje

Een 5 jarige die 4 dagen op werkweek gaat?! Ik denk echt niet dat ik mijn kind mee zou laten gaan...

En verder mogen mijn kinderen bij sponsor activiteiten alleen directe familie vragen om te sponsoren. Ze mogen van mij echt de deuren niet langs (mijn moto is: "geen geleur aan de deur"). Meestal geef ik zelf wel wat, tenzij het te gortig wordt (te veel van die acties achter elkaar of doelen waar ik niet achter sta)

Eigen familie

Eigen familie of vrienden mogen ze wel vragen maar niet langs de deuren.

Wij betalen niet veel aan ouderbijdrage op de school van onze kinderen maar dan zijn er nog een hoop die het niet betalen.
Er zijn er altijd een aantal die het echt niet kunnen betalen maar tegenwoordig heb je ook stichting leergeld.

Oh, dan betalen zij wel zeker

Wendy, ook de stichting leergeld kan maar een keer een euro uitgeven. (citaat: Sommige Leergeld stichtingen moeten noodgedwongen afwijken van de aantoonbare grens van 120% van het besteedbare inkomen vanwege een (tijdelijk) gebrek aan voldoende financiële middelen.)

Zou toch te zot zijn dat dat bij de ene school neerkomt op het meebetalen aan een werkweek voor vijfjarigen, terwijl ergens anders de middelen ontbreken om te helpen mee te betalen aan het vervoer naar school.

Een werkweek voor vijfjarigen.
Een werkweek voor VIJF jarigen.
Wie verzint zoiets?

Het lijkt mij vooral zinnig dat scholen en ouderraden zorgvuldig met geld om gaan, zodat kinderen met een kleine beurs ook mee kunnen doen.
Deegpoppetjes maken is ook leuk.

Idioot. Werkweek voor kleuters

Hier op de basisschool vroeger ook wel eens een sponsorloop. Voor nieuwe sporttenues dan vaak, of een upgrade van het plein. Ik gaf meestal ook gewoon wen tientje mee, maar omdat dat volgens de kinderen niet leuk was verdeelde ik dat dan vaak over alle gezinsleden en de 2 katten die dan voir de gelegenheid oom een achternaam kregen. Hadden ze toch 7 namen op hun lijstje. Maar wat een gedoe.

Overigens zitten ze inmiddels op het vo alledrie, maar (hou je vast!) ook daarvandaan krijg ik het laatste jaar regelmatig brieven met verzoeken om ouderparticipatie. Mee op excursie en Zo. Inclusief dreigendere toon als er niet genoeg ouders zijn... Want dan komt het onderwijsprogramma straks nog in gevaar.,, immers dan moet of de excursie gecancelde worden, of er moeten extra docenten mee ( dus lesuitval coor andere klassen...). Zucht. Ik wacht op de eerste vo sponsorloop, of lijstjes met spulletjes die MORGEN meevoeren omdat er een paastijd gemaakt gaat worden ( 1 potje, 1 blokje oase, op maat gesneden en alvast vochtig, een paar krultakken, een snoeischaar..). Ik hoop toch echt dat we niet die kant op gaan......

Ingrid

Hanne.

Hanne.

27-03-2015 om 12:46

inspirerend idee

Ik vind het eigenlijk wel een inspirerend idee. Ik wil voor mijn werknog een paar dagen naar een congres maar er is geen budget. Misschien dat ik mijn wekelijkse rondje hardlopen kan laten sponsoren. Door de buren en vooral door het personeel op school uiteraard.

*sarkasme uit.

Ik zou vriendelijk bedanken en vertellen dat een werkweek wat mij betreft niet hoeft. Zeker niet voor de kleuters. Maar vooral dat ik niet inzie waarom derden (opa en oma/de buren) daar aan mee zouden moeten betalen.

Evanlyn

Evanlyn

27-03-2015 om 16:03

Haha IngridT

Die spullen die je opnoemt....geweldig! Gewoon een melkpak of een WC rol kan natuurlijk niet, en al helemaal niet op het VO.

Evanlyn...

Herkenbaar soms? Toen ik nog 3 basisschoolkinderen had werd ik er soms helemaal knetter van. Ik denk dat ik meer tijd kwijt was aan het voorbereiden en verzamelen van de losse onderdelen dN de kinderen daadwerkelijk spendeerden aam het maken van dat kerststukje. Gruwel...l

Ingrid

Sanne

Sanne

27-03-2015 om 17:15

Ik haat

Dat schooieren, mag ze ook niet van mij, niet voor een goed doel en voor een werkweek zou ik al helemaal bizar vinden. Waarom zouden mijn buren daar aan mee betalen?

Sanne

Werkweek

Vind het echt van de zotte om kinderen van die leeftijd op werkweek te sturen en dan te betalen via een sponsorloop. Als ik dat aan de deur kreeg zou ik dat echt heel vreemd vinden. Verzin ook eens iets origineels als school. En 5 jarigen......ik vind het onbegrijpelijk als ouder zijnde dat je je kind mee laat gaan. Ga lekker met zn allen naar de kinderboerderij!

Clowntje

Clowntje

27-03-2015 om 21:27

Allen familie en 2 buren

Ik heb zo'n hekel aam leuren aan de deur.
Hier doen we er ook niet aan mee, bij uitzondering (kinderpostzegels, of een hele bijzondere (voor het kind dan) actie mogen ze bij ons, opa/oma, en 2 buurvrouwen (zijn een soort familie) geld halen. En dat si het dan, verder niets..

En met 5 jaar op werkweek?????? Andere school misschien?...

Tango

Tango

27-03-2015 om 21:58

5 jaar?

Ik zou meer moeite hebben met een 5-jarige 4 dagen op werkweek sturen dan met het sponsorgebeuren. Met 5 jaar zou ik mijn kind echt nog niet op een werkweek sturen. Geen idee wat die werkweek precies inhoudt hoor, want zelfs mijn inmiddels 14-jarige is nog nooit op werkweek geweest.
Wat betreft sponsorgeld ophalen hangt het hier een beetje van het kind af wat we doen. Oudste vond het altijd wel leuk om langs de deuren te gaan voor bijv. kinderpostzegels. Dus die haalde weleens wat op hier en daar. Jongste vindt dat helemaal niets dus die vraagt alleen binnen de familie. En af en toe doen we ook helemaal niet mee, want ook bij familie kan je niet aan blijven komen voor geld natuurlijk.

Zwelgje

Zwelgje

28-03-2015 om 08:09 Topicstarter

Altijd zo geweest

In België zijn ze erg vroeg met dit soort activiteiten. Een kind mag al naar school met 2,5 jaar (MAG, niet MOET). Ik heb het geluk dat mijn zoon altijd enthousiast is geweest over werkweken (die gaat nu voor de 5e keer mee) en zo steekt hij zijn zusje aan, die er ook naar uitkijkt.
Ik weet niet heel goed wat dochter precies gaat doen in die 4 dagen, daar krijgen we ma. meer info over. Zoon is al in de Ardennen geweest, naar de kust, in een sportcomplex, en omdat hij nu het 3e leerjaar overdoet op een andere school, gaat hij weer naar dezelfde kust.

Ik ben niet anders gewend, dus voor mij is het niet van de zotten dat ze met 5,5 jaar (sommigen zijn al 6) een paar daagjes weggaan.

Precies!

Ik herken dit en heb er eerlijk gezegd ook een probleem mee dat mijn kinderen vanuit school langs de deuren worden gestuurd om geld in te zamelen. Van de week las ik nog een bericht hierover op rtl en kwam ik dit initiatief, http://www.iksponsoronzeschool.nl tegen in een commentaar op hun website.

Ik woon in een vrij onrustige buurt waar veel allochtonen wonen, ook kinderen onderling hebben vaak ruzie, er is te weinig toezicht door handhaving of politie, er werd zelfs tijdelijk een samenscholingsverbod uitgesproken. Ik zag al aan de reacties dat velen van jullie hier eveneens niet blij mee zijn en zelf uit eigen portemonnee sponsoren, ook al hebben ze zelf niet al te veel geld ter beschikking. Er komt meestal nog bij, dat de kids eerst sponsors moeten zoeken en later nog een keer bij die sponsor het geld moeten gaan ophalen en dan zijn er natuurlijk van die figuren bij die dan niet meer de deur open doen of plotseling niet meer mee willen doen.

Herkennen jullie dit?

vlinder72

vlinder72

09-05-2015 om 18:12

olafz

Nog erger. Maar 75% wordt uitgekeerd. Makkelijk verdiend dus.

Veel sponsoracties zijn niet specifiek voor school maar voor allerlei wazige goede doelen. en mijn kinderen mogen niet langs de deuren en ik ga ook niet zelf extra veel sponsoren.

vlinder72

Veel ouders zijn hiertoe ook niet in staat, het leven is duur genoeg. Ik heb 3 kinderen en dat kan een dure grap worden.

Nyntje

Nyntje

22-05-2015 om 13:26

Geen geleur aan de deur

Aangezien ik het zelf storend vind al dat gebel aan mijn deur, mijn kinderen mogen niet langs deuren. Nie t voor sponsorloop, niet voor kinderpostzegels en al helemaal niet voor een grote clubactie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.