Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Piekermoeder

Piekermoeder

26-11-2014 om 16:12

Sponsorloop, verstandig of niet?

Voor de sponsorloop heeft school een 'leuk' plan bedacht: de kinderen gaan in drietallen in estafettevorm van school naar het Glazen Huis. Om de beurt rennen ze, terwijl de andere twee fietsen. Heel leuk. Ware het niet dat school 'n kleine 60km bij Haarlem vandaan ligt.

Dat komt dus neer op 20km hardlopen plus daarnaast 40km fietsen. Nu is mijn kind (13 jaar, tweede klas) best fit, maar geen hardloper of fietser. Normaal fietst hij 2km naar school, dus hij is niet veel gewend (en hardlopen doet hij alleen tijdens de gymles). Ik zie natuurlijk best dat het leuk en gezellig is, een hele ervaring. Maar ergens knaagt er ook iets dat het onverstandig is. Het is natuurlijk koud buiten, ze zijn ongetraind, hebben geen fatsoenlijke hardloopschoenen, afhaken halverwege is lastig, ze moeten ook weer terug (geen idee hoe school dat in gedachten heeft).

Mijn vraag: zouden jullie toestemming geven?

amk

amk

26-11-2014 om 16:21

Nee

want dit soort afstanden zijn gewoon ongezond voor jonge kinderen om hard te lopen.

Hoe heeft school het gedacht verder te begeleiden: 60 km een veilige route creeren is best heel erg lastig.

Leuk idee, maar praktisch niet haalbaar en dan kies ik voor de gezondheid en veiligheid van mijn kind en die zou dus niet mee mogen doen.

Linda K

Linda K

26-11-2014 om 16:22

Niet ongetraind!

Hier op school krijgen kinderen een paar maanden van te voren een gepersonaliseerd trainingsschema. En dan hebben we het niet over 20 km rennen en 40 km fietsen, maar alleen 10 km rennen!

Tijgeroog

Tijgeroog

26-11-2014 om 16:26

Zwaar inderdaad...

Mijn sportieve kinderen zijn nog wat jongeren, maar ik zie ze dat binnen een paar jaar niet doen. Mezelf ook niet trouwens.
Aan de andere kant ben ik al promotievrijwilliger van het rode kruis voor Serious Request natuurlijk erg enthousiast over initiatieven om geld in te zamelen. misschien dat je zoon, met wat hulp van jou, voor school kan onderbouwen waarom dit niet verstandig is en met een geweldig alternatief plan komen?

Annet

Annet

26-11-2014 om 16:31

Vooral het rennen te ver

Als je kijkt naar de coopertest rennen jongens van 13-14 jaar gemiddeld 2300 meter in 12 minuten. Daarna is de koek wel ongeveer op als ze het niet gewend zijn. Als ze 20 km moeten rennen, dan wordt dat ca 5 km rennen en de rest lopen. Dat duurt ongeveer 2 uur totaal schat ik.
60 km fietsen kan wel, dat doen ze hier bij het brugklaskamp. Ook weer terug dezelfde dag is te veel.

Ik denk dat ze nog goed moeten nadenken over de precieze estafettevorm. Er is vast iets op te bedenken.

amk

amk

26-11-2014 om 16:52

wat ik niet snap

is dat de sectie lichamelijke opvoeding niet keihard op de rem is gaan staan want zij zouden toch moeten weten dat deze belasting gewoon veel te veel is voor kinderen.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 16:58

mag niet

Kinderen van die leeftijd mogen zelfs bij atletiek helemaal niet zo ver lopen (ik heb even geen zin om de afstand op te zoeken maar die is niet meer dan 10 km). Ik neem ook aan dat ze denken dat er grotendeels gewandeld wordt want hardlopen is een halve marathon en daar moet je als volwassen al een paar jaar op trainen. Een prof die als kind oefent voor hardlopen doet er een jaar of 10 over voor het de marathon rent.

Slecht idee dus en niet alleen voor jouw kind en inderdaad hoe moeten ze terug. Onmogelijk.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 17:01

toch nog even opgezocht

Jongens C mogen max 10 km hardlopen en dat is dus getraind: http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=109&nieuwsitem=7882
Het wordt dus 20 km wandelen, daar zullen ze 4 uur over doen.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 17:05

LOL

Nee daar doen ze dus samen 12 uur over als ze allemaal wandelen. Omdat ze wellicht inderdaad wel 5km kunnen hardlopen wordt het 3x5=15 km hardlopen a anderhalf uur en dan blijft er nog 45 km over waarin ze wandelen a 5 km per uur dus 9 maakt samen 10,5 uur. Ja dat is een flinke prestatie en dan weer naar huis toe

Piekermoeder

Piekermoeder

26-11-2014 om 17:22

Het ligt dus niet aan mij... Ik werd al uitgemaakt voor piekermoeder De kinderen zelf dachten (wellicht doordat school of mentor dat dacht) dat het totaal 30km (enkele reis) zou zijn. Dat is een heel ander verhaal natuurlijk dan 60km, al vind ik dat nog steeds behoorlijk ver. En dat je ook nog terug moet (met 3 kinderen en 3 fietsen) was helemaal aan pubers aandacht ontsnapt...

Ik heb een mailtje met vragen klaarstaan voor de mentor, met daarin redelijk alle punten die jullie ook noemen. Wat de sectie lichamelijke opvoeding ervan vindt weet ik eigenlijk niet, ik denk dat ik die 'n CC'tje stuur. Normaal bemoei ik me helemaal niet zo met school, maar ik heb het idee dat er ergens in het traject niet goed is nagedacht...

En als dit inderdaad het plan is (kind was daarvan overtuigd) geef ik in elk geval geen toestemming.

amk

amk

26-11-2014 om 17:38

Piekermoeder

2 fietsen, want je kunt niet hardlopen met een fiets aan de hand.

Ely

Ely

26-11-2014 om 18:10

Hilarisch

What are they thinking? Los van het fysieke snap ik ook niet hoe dat eruit ziet: fiets je dan met zijn tweeën naast de hardloper/wandelaar? Dat schiet lekker op. En de route? Hoe weet je zeker dat ze goed en veilig fietsen/lopen? Maar bovenal vind ik het idioot hoe ze een (ongetraind) kind dit willen laten doen. Ik stel voor dat het lerarenkorps dit zelf gaat doen, de leerlingen willen ongetwijfeld wel langs de route juichen en water uit delen.

Lola

Lola

26-11-2014 om 18:34

kan best

"...de kleine Indiase Budhia Singh, die, als hij nog maar drie jaar oud is al zes halve marathons op zijn naam heeft staan. Als hij vier is, heeft hij al 48 hele marathons gelopen....

Op vierjarige leeftijd rent Budhia een hele marathon, tweeënveertig kilometer. Zijn motto: ‘Op een dag ren ik helemaal naar de Olympische Spelen.’ Die uitspraak heeft hij niet helemaal zelf bedacht. Als mishandeld en verwaarloosd sloppenkind uit de in het oosten gelegen deelstaat Orissa, werd Budhia geadopteerd door Biranchi Das, sponsor van een weeshuis en een judoschool. Das ziet het talent van peuter Budhia als hij hem als straf voor grof taalgebruik een keer rondjes laat lopen op de binnenplaats van zijn judoschool. Na een uur loopt Budhia nog steeds rondjes. Hij is dan nog geen drie. Das raakt gefascineerd door het talentvolle kind en ziet meteen mogelijkheden. Hij doet vervolgens alles om zijn bijzondere kind in de schijnwerpers te zetten, vooral van de media....

Na een halve marathon volbracht te hebben, krijgt hij bloemenkransen omgehangen, wordt hij op schouders gehesen. Hij ziet er uitgeput uit. Holle ogen, ingezakte schoudertjes, tollend op de beentjes.....

De afstanden die Budhia moet lopen, worden onder leiding van coach Das steeds ambitieuzer en langer. Hij zoekt de grenzen op. Budhia groeit dankzij zijn mediagenieke coach uit tot regionale held. Als hij heeft deelgenomen aan de verwoestende Limca Record Run van zo’n 65 kilometer in temperaturen van 42 graden, wordt hij een nationale beroemdheid. Hij is dan zes en praat alsof hij een kind van twaalf is. ‘Je moet harder fietsen’, zegt hij tegen zijn begeleiders. Je ziet dat hij zich een hele peer voelt. Maar na de extreme inspanning van ruim 7 uur lopen, stort hij uitgeput en uitgedroogd in elkaar. Als een slappe pop wordt hij afgevoerd, de jongste deelnemer ooit.

En dan begint de plaatselijke kinderbescherming zich er mee te bemoeien. ....

De sfeer wordt vanaf dat moment grimmiger en het hardlopende jongetje wordt ineens speelbal in een politiek (macht)spel......"

https://hardloopverhalen.wordpress.com/2011/11/08/marathon-boy/
http://www.marathonboymovie.com/
http://www.vpro.nl/buitenland/nieuws/2014/03/Marathon-Boy.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Budhia_Singh

Ehm...

Mijn broer is jarenlang wedstrijdleider van de Roparun geweest, da's een estafetterace van Parijs naar Rotterdam. Het allermoeilijkste van het organiseren van zo'n evenement is de veiligheid. Met elke gemeente waar door gelopen wordt zijn contacten en afspraken, de lopers, fietsers en teamleiders worden heel goed geïnstrueerd, er is extra veel politie langs de route, er rijdt heel wat wedstrijdleiding en een ehbo-team mee. En dan nog waren er in de afgelopen jaren helaas doden te betreuren. Ik neem aan dat de school niet half zo'n plan paraat heeft, het lijkt me dus een behoorlijk riskant project. Ik zou mijn kind er niet aan mee laten doen.

skik

Karin

Karin

27-11-2014 om 07:12

Aanvulling Skik

Wat ik niet teruglas is dat er, in elk geval bij het Roparunteam waar mijn man in zat, er steeds korte stukken gelopen / gefietst worden. Een loper heeft voor en achter zich een fietser (voor de route en de veiligheid) en de loper wisselt bijvoorbeeld elke 2 km met een andere loper. De loper stapt dan niet op de fiets maar wordt met de auto vervoerd totdat alle lopers hun 2 km gelopen hebben. (het is dus een estafette van drietallen, niet van loper-fietser-fietser onderling.
Als dat hier ook de bedoeling zou zijn lijkt mij dat een heel georganiseer maar, met 10 drietallen betekent het dat zij 1/10 van de afstand lopend of fietsend afleggen.
Misschien is dat de bedoeling?

Piekermoeder

Heb je dit plan rechtstreeks van de school gehoord?

Ze zijn niet wijs. En dat moet jullie kinderen onderwijzen. Zucht...

Ik bedoel: een van de dingen waar men zich op middelbare scholen mee bezighoudt is pogingen om die nog niet uitgeharde jongeren een tikje impulscontrole bij te brengen. Eerst nadenken, dan pas iets doen. En dan gooit het team zelf zo'n volstrekt ondoordacht en krankjorum plan de wereld in?

Als de mentor echt dacht dat het maar 30 km is terwijl het 2 x zoveel is, is hij/zij dubbel niet wijs.

Maar goed, dat alles uitgaande van het idee dat dit echt het plan van de school is. Als je berichten van je kind hebt gekregen kan het natuurlijk ook nog allemaal een enorm misverstand zijn.

Groeten,

Temet

Piekermoeder

Piekermoeder

27-11-2014 om 12:21

School/kind

Ik heb het van kind gehoord. Het kan dus zijn dat het verkeerd begrepen is, hoewel kind normaal wel redelijk betrouwbaar is. Wat ook kan is dat mentor het verkeerd begrepen heeft en het dus ook verkeerd heeft overgebracht... Het is -volgens mij- haar eerste mentorklas, en ik heb het idee dat ze sommige dingen nog niet helemaal snapt, zoals lootjes trekken Misschien dat ze hierbij ook teveel bezig was met het indelen van groepjes en te weinig met nadenken.

Het plan, zoals het aan mij werd gepresenteerd, was in elk geval echt dat ze de hele afstand in een trio zouden afleggen, waarbij er wordt afgewisseld tussen hardlopen en fietsen. Maar ze zijn uiteindelijk met ongeveer 30 (uit verschillende klassen), dus er is een mogelijkheid van anders indelen. Dan nog gaan ze maximaal zo snel als de hardloper(s) en doen ze er dus minimaal 10 uur over en blijven alle zorgen over veiligheid, blessures, materiaalpech, de terugreis, begeleiding, etc. staan.

Het mailtje naar de mentor heb ik nog even niet verstuurd (impulscontrole ) nu kind zelf al heeft aangegeven het te ver te vinden. De klas was via WhatsApp al druk bezig om taken her te verdelen, dus ik wacht gewoon even af hoe dit verder gaat en hoe de mentor het oplost. En wellicht is de boodschap ergens verkeerd overgebracht, dat sluit ik helemaal niet uit.

In elk geval bedankt voor jullie reacties

Huh?

Ze doen er zeker 10 uur over schrijf je. Dat betekent in dit jaargetijde dat ze dus ook in het donker lopen. Goed plan!

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-11-2014 om 15:14

ik vind het wel een stoer plan

Oke, even een heel andere reactie... Ik vind het wel een stoer plan.

60 km overbruggen, deels lopend (ik ga ervanuit dat het vooral wandelen zal worden) deels fietsen, is voor veel gezonde en sportief aangelegde pubers prima te doen. Natuurlijk zal het behoorlijk zwaar en misschien soms wat afzien worden, maar als ze gemotiveerd zijn: prima.

Of het haalbaar plan is, valt of staat bij de organisatie erom heen. Grote estafettelopen (RopaRun, Batavierenrace) laten zien dat het een behoorlijk logistieke uitdaging is. Geen uitdaging die je bij de leerlingen zelf mag neerleggen. Ik zou dus vooral van de school willen weten hoe ze de logistiek gaan organiseren. Doen ze maar wat of maken ze gebruik van de ervaringen van andere estafettelopen? Want áls ze het goed organiseren én kinderen op vrijwillige basis meedoen én er is een goed plan voor de opvang van uitvallers, dan lijkt mij dit een mooi en stoer avontuur.

Vogel

Vogel

29-11-2014 om 22:34

Fijn dat ik voorbereid was...

... op de achteloze mededeling van puber dat hij in december 60 km naar Haarlem gaat fietsen. "Er gaat iemand uit VWO 5 mee voor de begeleiding hoor!"
Gelukkig waren we onderweg naar school, waar ik zijn mentor even kon vragen naar het hoe en wat. Hier gaan ze in teams van 6, om de beurt 1 km rennen en 5 km fietsen. Hoe de route, in het donker, veiligheid, de terugweg, catering onderweg wist de mentor ook niet helemaal. Maar hij zou aan de organiserende docent voorleggen dat er bij ouders nog wel wat praktische vragen leven.
"Maar mam, anders moet ik taarten bakken of langs de deur om groente te verkopen voor het project!" Tja, ik snap ook wel dat deze uitdaging het best bij hem past, maar gelukkig kon ik hem aan het verstand brengen dat er wel wat bezwaren aan het plan kleven.
To be continued.... (Kan dat glazen huis niet in de zomer? Dat zou al een groot deel van mijn bezwaren wegnemen.)

Piekermoeder

Piekermoeder

29-11-2014 om 23:19

Vogel

Ik vermoed dat onze kinderen naar dezelfde school gaan, er zijn vast geen twee scholen met het zelfde onzalige plan Mijn oudste zit nu trouwens in de vierde, ik moet er niet aan denken dat hij volgend jaar de verantwoordelijkheid over 'n groep jonge pubers zou krijgen! Misschien als ze een dagje naar het museum gaan, maar niet op zo'n trip.

En voor de rest: kind heeft het hier dus inderdaad prima doorgegeven, groepjes van 3, om de beurt hardlopen en fietsen. Ze weten hoe ver het is en hoe lang ze er minimaal over gaan doen. Er waren -gek genoeg- heel wat kinderen die de vrijgekomen plaats wilden innemen. Het hardloop/fietsgroepje bestaat nu uit 3 wat sportievere kinderen en mijn kind gaat gewoon wat anders doen.

Als school alle bezwaren kan wegnemen is het natuurlijk wel een geweldige ervaring, een heldendaad! Ik hoop dus voor de kinderen die dit leuk vinden om te doen dat het doorgaat, en dat ze er veel geld mee ophalen! Maar het zou inderdaad schelen als het in elk geval de hele trip licht en warm zou zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.