Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dihanne

dihanne

08-07-2015 om 08:42

spoedvraag: geef je iets aan docenten voortgezet onderwijs? bij afscheid

Hoi,

Onze dochter heeft (gepland) vanaf de voorjaarsvakantie op een school gezeten, met als doel na de zomervakantie naar een andere school te gaan.

Het is prima gegaan op de tijdelijke school, precies zoals onze dochter (en wij) wilden.

Morgen is er een soort afscheidsrapportuitreiking.

Nu zit ik al een tijdje te piekeren: geef ik iets aan docenten, en zo ja wat?
We hebben deze school altijd gezien als een 'stepping stone' om naar een andere school te komen, dat is ook zo uitgepakt, dus zat te denken of ik daar iets mee kan (zelf kaart ontwerpen met dat thema, en dan bedankje erop).

Of iedere docent een pioenroos ofzo?

We kennen de tijdelijke school niet zo goed, zijn nog nooit bij de afsluiting van een jaar geweest, dus geen idee wat passend is.....

Tips?

Dihanne

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-07-2015 om 09:13

Volgens mij

is het op heel veel plekken niet gebruikelijk om de docenten iets te geven. Ik ken het niet iig niet, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Ik ken ook het fenomeen afscheidsrapportuitreiking niet, dat gaat hier gewoon op de laatste dag voor de vakantie. Het handigst is natuurlijk als je dochter informeert bij klasgenoten naar wat gebruikelijk is. Tenzij je het zelf graag wilt doen, omdat ze op die school zo goed begeleid is, een buitengewone band met deze of gene docent heeft opgebouwd.
Mijn man werkt in het vo en krijgt wel eens iets ten afscheid, maar dat is dan altijd van een leerling of ouders waar hij als mentor of afdelingsleider iid door omstandigheden iets bijzonders mee heeft opgebouwd. Onze vo-pubers doen wel eens iets ten afscheid van bv de mentor. Maar dat gaat dan bijna altijd ofwel klassikaal ofwel met een specifiek groepje.

Aagje

Hortensia

Hortensia

08-07-2015 om 09:18

ga op je eigen gevoel af

Wil je iets geven? Gewoon doen! Wie zou daar iets op tegen hebben?

Barvaux

Barvaux

08-07-2015 om 09:22

Ik weet niet wat een afscheidsrapportuitreiking is maar hier is dat gewoon even een kwartiertje in de klas en wegwezen. Daar zijn dus geen ouders bij. Mijn oudste heeft in vier jaar niet echt gezien dat er iemand ooit iets gaf maar hij denkt dat er (zijn woorden) wel een paar 'truttige meiden' zijn geweest die wat gaven

Jongste heeft het nog maar 1x meegemaakt en heeft ook niets gezien.

Zeker geen bloemen aan elke docent. Ik zou, als je er zelf niet bij bent, een mailtje sturen naar de mentor om te bedanken voor deze oplossing. Verder zou ik niets doen.

creabea

creabea

08-07-2015 om 09:47

wat wil je zelf?

Ben je de docenten op deze school erg dankbaar en wil je dat laten blijken, dan zou ik zeggen: doen.

Denk je iets te moeten geven omdat je niet uit de toon wilt vallen, dan zou ik het niet doen. Ik heb nog nooit gehoord van einde-van-het-schooljaar-kadootjes voor leerkrachten op het VO. Hooguit als een bepaalde leerkracht of mentor veel heeft betekend in een jaar, of met pensioen gaat ofzo.

dihanne

dihanne

08-07-2015 om 09:51

bedankt.... (en het is een 3 uur durend iets...)

Bedankt, dit helpt mij al
Ik heb weinig ervaring op het VO

Maar we zijn uitgenodigd voor een drie uur durend iets, voor de hele school, waar ook de diplomauitreiking van de geslaagden bij zit
En de anderen krijgen hun rapport.

Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, en ook niet dat zoiets drie uur duurt, dus .....

Momenteel neig ik naar een vriendelijk bedankkaartje....

groet
Dihanne

Lusithania

Lusithania

08-07-2015 om 10:04

Als je er zelf ook bij bent, kun je iets in je tas stoppen. Als de je de mogelijkheid hebt om de mentor/belangrijk persoon persoonlijk te bedanken, dan kun je het geven. Anders hou je het lekker zelf.

Emma

Emma

08-07-2015 om 11:47

Cadeau

Zelf heb ik jaren lesgegeven aan pubers. Wat mij is bijgebleven zijn persoonlijke bedankjes in woorden van ouders en leerlingen, tekeningen (ja, sommige pubers tekenen ook)), kaartjes en briefjes. Ik had niks met dozen bonbons of andere cadeau's. Ja, leuk maar snel vergeten.
Ik verbaasde mij altijd over de cadeaus waar ouders op de basisschool van mijn dochter mee aankwamen. Nu wisselt ze van school in het vo. Ik heb haar teamleider en de rt'er persoonlijk bedankt in voor hun tijd en aandacht. Dat hebben ze erg gewaardeerd. Goed afscheid nemen en bedanken doe je beter zelf, niet via je kind met kadootjes op de rapportuitreiking.

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2015 om 15:18

En hier...

Een fijne coordinator met alle aandacht en begrip toen mijn dochter een paar maanden thuis was door omstandigheden. Hij heeft er voor gezorgd dat ze gewoon weer terug naar school kan komend schooljaar. We hebben hem een mooie kaart gestuurd.

bieb63

bieb63

08-07-2015 om 16:57

Precies

Een persoonlijk mail aan degene die een belangrijke positieve bijdrage heeft gegeven.

Regenboog

Regenboog

08-07-2015 om 17:14

Recente reactie van een juf (bo)

Ik houd best van chocolade maar zo aan het eind van het schooljaar is het wel heeeeeel veeeeeel. Weet ik volgend jaar wat ik niet moet doen als mijn kind bij haar in de klas heeft gezeten.
De bedoelingen van ouders zijn best goed vermoed ik maar voor de juffen niet allemaal leuk. Ik ken de juffen/leerkrachten van mijn kinderen ook niet echt goed genoeg om te weten wat ze leuk/lekker vinden een cadeautje geven is altijd een gok, de juf zal beleefd bedanken maar van de 25 kadootjes komen er ongetwijfeld een aantal terecht op de doorgeef plank. Zo van leuk als ik weer eens naar een vage kennis moet heb ik een cadeautje in voorraad.

Katniss

Katniss

08-07-2015 om 17:57

V.o.

Tijdens de jaarafsluiting van mijn dochter hadden de meeste klassen zelf (dus de kinderen) iets geregeld voor hun mentor. Die van mijn dochter kreeg een appelboom voor in de tuin Het is vrij ongebruikelijk, althans op dochters school, dat ouders de leerkracht/mentor iets geven. Ik heb hem bedankt en een hand gegeven, terwijl hij best wel wat voor ons had gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.