Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa

Elisa

07-07-2019 om 23:34

spoedje: wiskunde A ipv B en vervolgstudie

Kind heeft bio, na en sk en wiskunde B.
Maar gaat allemaal moeizaam en twijfel of kind over kan (bespreekgeval).
Misschien willen ze kind eerder over laten gaan als kind wiskunde B vervangt door wiskunde A.

Wie weet of dit erg onhandig is als kind straks eindexamen VWO gehaald heeft en wil gaan studeren maar wiskunde B nodig heeft voor vervolgstudie?

Wat kan je dan doen om wiskunde B in te halen?
Waar kan dat?
En hoe lang duurt dat?


Jesse_1

Jesse_1

07-07-2019 om 23:39

Natuurkunde

Natuurkunde zonder wisB is ook af te raden. Wat vinden ze daar dan van? Dit gaat over een overgang van 4V naar 5V?

Elisa

Elisa

07-07-2019 om 23:42

Ja, 4 naar 5.

Hmm, dus niet handig met Na?

Als je technisch bent

Is wiskunde B veel prettiger dan wiskunde A. En met bio na en sk klinkt het dat je kind mn technisch is ingesteld.
Wiskunde A is veel meer lezen met “verhaalsommen” , statistiek.
IOp veel scholen is Wis B verplicht bij natuurkunde op vwo

Caesar

Caesar

07-07-2019 om 23:50

Beta

Klinkt als een behoorlijk beta pakket. Mijn ervaring is dat beta’s het in de 4e vooral moeilijk kunnen hebben met de niet beta vakken. De beta vakken zelf zouden niet heel veel moeite moeten kosten.
Mijn vraag is dus eerst, welke vakken gaan er moeizaam?

Elisa

Elisa

08-07-2019 om 00:00

Beta

Wi en Na gaan moeizaam (5 gem), sk en bio ook niet van harte maar (net) 6 gem.

Maar graag vraag beperken tot of Wi A ipv B een oplossing zou zijn, of inderdaad niet als kind Na houdt?

En wat dan om evt later Wi B in te halen?

Willie

Willie

08-07-2019 om 00:21

Mmhh

Maar als wiskunde nu moeizaam gaat, dan lijkt het me een hele kluif om nu een jaar wis a in te halen...
Het blijft tenslotte wiskunde en ik geloof dat er echt wel andere stof is behandeld. Ook niet perse voor iedereen makkelijker, vooral anders.

Liser

Liser

08-07-2019 om 00:36

Google van Delft TU

Deficiënties wegwerken
Onder deficiënties wordt verstaan datgene wat aan de vooropleiding ontbreekt maar verplicht wordt gesteld voor het afleggen van tentamens in de opleiding. Aankomende studenten kunnen deficiënt zijn in wiskunde, natuurkunde en voor enkele opleidingen ook in scheikunde en biologie.
Deficiënties moeten vóór 1 september van het jaar van de inschrijving, weggewerkt worden.

Doe je mee aan een lotingstudie, dan dien je vóór 15 juli de deficiënties hebben weggewerkt. Voor meer informatie, zie de Numerus Fixus-informatie.

Een gewaarmerkte kopie* van de behaalde toets moet vóór 1 oktober in het bezit zijn van de Student Administration, Jaffalaan 9a, 2628 BX Delft.

Diverse instellingen verzorgen cursussen die hierop voorbereiden, zoals voortentamen, Boswell-Bèta, Korteweg-de Vries Institute for Mathematics en Wismon.
Neem ruim op tijd contact op met de instellingen voor meer informatie of om je in te schrijven voor een

Liser

Liser

08-07-2019 om 00:42

Even verder geklikt op willekeurig bedrijf:

"Zomercursus

Aantal bijeenkomsten: 34
Aantal deelnemers: Min. 8 / Max. 25
Beschikbare plaatsen: 1
Incidenteel kan de cursus verplaatst worden naar een ander lokaal, controleer altijd het actuele dagrooster bij de ingang.
Cursusprijs: € 1.145,00"

Dus in 1 zomer in te halen als je een gemotiveerd kind hebt

Moeilijk

Het klinkt alsof jullie deze oplossing zelf bedacht hebben. Is het überhaupt wel mogelijk op haar school, Na met Wi a.
Dus het gaat nu slecht met Wi B, dan wil je kind Wi A doen en later Wi B inhalen. Lijkt me geen makkelijke opgave, aangezien ze nu al niet goed is in de betavakken. En niet voor niets is op veel scholen Wi B verplicht bij Na. Waarom blijft ze niet gewoon zitten? Kan ze alle vakken opnieuw doen en gaat t misschien makkelijker met de betavakken in V5.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-07-2019 om 07:39

Hier

Hier heeft dochter wiskunde B voor A ingeruild. Maar dit kon alleen omdat zij geen natuurkunde in haar pakket heeft. En ze is al met overstappen begonnen in mei en moest wel een aantal hoofdstukken inhalen voordat ze over kon naar de 5e. Dus kan het uberhaubt wel?

Wiskunde B inhalen kan vaak wel, maar blijft een flinke klus als het je niet ligt.

Is het niet logischer om de 4e over te doen en dan even kritisch te kijken of het profiel wel passend is? Want het wordt er in de 5e echt niet makkelijker op.

Pluk

Pluk

08-07-2019 om 07:58

Wel

Mijn kind heeft wi A met na. Geen probleem hier op school. B heb je nodig voor technische vervolgstudies, als wi B en na lastig zijn is het de vraag of je kind zoiets gaat doen.

Caesar

Caesar

08-07-2019 om 08:18

Ander profiel

Elisa, je kind wil graag de echte beta vakken doen, maar is daar eigenlijk helemaal niet zo goed in. Voor harde werkers en doorzetters heb ik veel waardering, maar ik ben bang dat de kans op succes in dit geval niet erg groot is. De vierde overdoen is een optie, misschien valt het kwartje dan wel. Maar ik zou ook serieus overwegen om te sturen op het kiezen van een ander profiel.

Kan wel!

Hier kan het zeker wel, wiskunde A met natuurkunde. Er zijn juist heel veel die dat kiezen: NG-pakket (met wis A, scheikunde en bio) en met natuurkunde als keuzevak. Geeft oa toegang tot de studie geneeskunde. Bij mijn kinderen op school zijn er veel die na 4V overstappen van wis B naar wis A en daarmee overgaan naar 5V.
Even een afspraak maken op school dus en deze mogelijkheid bespreken. Succes!

vlinder72

vlinder72

08-07-2019 om 09:08

Zoon ook

Profiel NG,plus natuurkunde en economie.

Hij wil persé geen wiskunde B .

Ik deel wel de mening dat een beta pakket wellicht niet het juiste pakket is. Twee vijven en een paar krappe zesjes. Gaat dat wel goedkomen?

Hoe denkt hij de 5e en 6e door te komen? Is blijven zitten en switchen van profiel niet verstandiger?

koffie

koffie

08-07-2019 om 09:09

Alle exacte vakken moeizaam?

Als kind ook moeite heeft met natuurkunde, dan zal dit waarschijnlijk alleen maar zwaarder worden als er wordt gewisseld naar Wis A. Natuurkunde in de bovenbouw is veel, heel veel, wiskunde. B welteverstaan.

Net zoals biologie heel zwaar is als je geen scheikunde in je pakket hebt.

Het kán wel, als in: het is niet verboden om wis A te combineren met een exact pakket. Maar doe dit alleen als je sterk genoeg bent in de andere exacte vakken. Anders moet je dubbel zo hard werken voor met name natuurkunde (alle wiskundige onderdelen die de rest van de klas bij wiskunde B krijgt, moet jij je zelfstandig eigen maken.....)

Deficiënties kun je inderdaad soms via een zomerprogramma wegwerken. Of je gaat na je examen een jaar naar de vavo om aanvullende certificaten te halen. Ja, dan verlies je een jaar, maar is dat zo erg?

Weet je kind al heel lang zeker wat de vervolgstudie wordt? Zo nee, dan zou ik inderdaad kijken of een ander profiel misschien beter haalbaar is. Ook kun je kijken of een omweg via havo een optie is (volgend jaar havo 5, daarna alsnog vwo).

Ervaring

Mijn dochter stond er ook zo voor aan het eind van Vwo-4. Zij had alleen al wel Wiskunde A samen met na, sk, bi, ak, gs. Ze had in de 5e 2x5 voor na en sk, de rest voldoende. Uiteindelijk is ze geslaagd met op haar examen niks onder de 7, ook niet voor de exacte vakken. Ze is wel in de 5e en 6e veel serieuzer gaan werken. Ligt die ruimte er nog bij jouw dochter? En wat wil ze later dat ze per se een dergelijk exact pakket wil terwijl haar talent daar niet lijkt te liggen?

Dymo

Dymo

08-07-2019 om 09:26

hier

Dochter heeft getwijfeld tussen wiskunde A en B, school raadde B aan omdat ze ook natuurkunde in haar pakket had. Achteraf zegt ze dat ze natuurkunde nooit zo goed had begrepen als ze geen wiskunde B had gedaan.
Geneeskunde kun je inderdaad ook doen met wiskunde A. Maar volgens dochter, die nu geneeskunde studeert, heb je daar alleen wat aan bij het blok statistiek. Verder ben je beter af met wiskunde B. Biologie en scheikunde komen ook bijzonder goed van pas (en zijn dan ook verplicht). Het tempo is trouwens moordend, in één blok werd drie jaar middelbare school er nog even doorheen gejaagd en vervolgens bekend verondersteld.

Ellen

Ellen

08-07-2019 om 09:29

Jesse_1

"Natuurkunde zonder wisB is ook af te raden"

Dat ligt er helemaal aan wat kind wil gaan doen. Mijn zoon studeert geneeskunde. Had wiskunde A in zijn profiel met natuurkunde (verplicht).

Gr.

Ellen

Ellen

08-07-2019 om 09:38

Sorry; had niet alle reacties goed gelezen; zie nu dat Schelpenpaadje de mogelijkheid van wiskunde A met natuurkunde ook al had aangehaald..

Elisa

Elisa

08-07-2019 om 11:22

Bedankt, aanvullingen, vragen

Fijn al jullie reacties, erg waardevol!

Even aanvullende info: zitten blijven is geen optie, kind is nl in de 3e al (echt op het randje) blijven zitten, dus moet nu van school als het niet van 4 naar 5 VWO overgaat.

Vraag aan degenen van wie de kinderen Wi A + Na hebben: zijn die heel getalenteerd/goed in Na / betavakken of niet?
Oftewel, zou het in jullie optiek in principe wel mogelijk zijn voor leeringen die niet bijzonder getalenteerd zijn?

Verder: bij kind zit inderdaad veel ruimte om volgend jaar veel harder te werken en met name ook meteen vanaf het begin.

Zus

Zus

08-07-2019 om 12:02

reactie

"Vraag aan degenen van wie de kinderen Wi A + Na hebben: zijn die heel getalenteerd/goed in Na / betavakken of niet?
Oftewel, zou het in jullie optiek in principe wel mogelijk zijn voor leeringen die niet bijzonder getalenteerd zijn?"

Mijn dochter heeft ook bi/sk/na/wisA gedaan. Er waren achteraf maar een paar onderdelen bij natuurkunde waarbij wiskunde B-achtige dingen gedaan werden. Ging prima, omdat enkele onderdelen van B nog wel op te vangen zijn. Zij is niet bijzonder getalenteerd, wiskunde B was voor haar te moeilijk bijvoorbeeld, wel een harde werker en zeer gemotiveerd. Voor bi/sk geëindigd met 7, wiskunde A met 8 en na met (ruime) 6 op eindlijst. In mijn optiek dus mogelijk zonder beta-talent, maar wel met veel inzet.
Deze combinatie geeft, zoals eerder gezegd, toegang tot allerlei medische/gezondheidsstudies waar vaak natuurkunde ook bij verplicht is, maar niet wiskunde B.

braam

braam

08-07-2019 om 12:04

NHA, LOI

Naast de al genoemde opties zijn ook cursussen van bijvoorbeeld de NHA, LOI, NTI een optie om wiskunde B alsnog te doen. Ik heb daar zelf een goede ervaring mee (met NHA). Dat was zo'n 200 euro. Je volgt dan het gewone vwo wiskunde B examenprogramma. Dat bereidt goed genoeg voor op zo'n toelatingstoets van een universiteit.

Op middelbare school hier is vwo 4 nog wat een tussenjaar, met meer vakken dan in vwo 5. Als dat bij jullie ook zo is en het een mogelijkheid is om NG te gaan doen, zonder natuurkunde, dan zou ik dat overwegen (met wiskunde A of B, afhankelijk van kind, ik denk dat met wat motivatie wiskunde B misschien best op te halen is als je niet ook natuurkunde nog hebt). Natuurkundedeficientie kun je op dezelfde manier nog wel wegwerken als je het diploma eenmaal hebt. Dat zou ik normaal niet aanraden, maar met een kind dat al eens is blijven zitten lijkt me dat een betere optie dan de alternatieven.

maan.

maan.

08-07-2019 om 12:16

Natuurkunde eruit?

Is het mogelijk om van profiel te wisselen dus ng ipv nt? Natuurkunde laten vervallen als er genoeg (profiel)vakken overblijven. Even een jaar wiskunde A bijspijkeren lijkt mij absoluut niet makkelijk, is heel wat anders dan wis b.

Hier was trouwens verplicht om wis b te volgen als er natuurkunde gekozen werd.

maan.

maan.

08-07-2019 om 12:22

Nog even alternatief, ik zie dat kind ook bio en sk heeft; weet niet welk vak het lastigste is voor kind maar het kan ook een optie zijn om bio of sk te laten vervallen. (Nadeel van nu al een vak laten vallen is dat je bij examen je escape kwijt bent)

Elisa

Elisa

08-07-2019 om 12:30

natuurkunde

Kind vindt natuurkunde juist leuk. Dus laten vallen lijkt me niet handig, en ik weet ook niet of dat nog gaat. Is wel iets om te checken.

Alleen werkt kind niet hard genoeg, oefent te weinig, maakt teveel slordigheidsfouten, pakt dingen niet slim aan met werkstukken. Dat zorg dan alles bij elkaar net voor vijven op een lijst ipv een 6.

Ik denk dat de wiskunde b vervangen door wiskunde A een handiger route is en meer tijd geeft voor Na en Sk en Bio.

Bio en Sk waren nu zessen. Met goed blijven werken, moet dat goed kunnen komen, met Na eigenlijk ook.

Eigenlijk denk ik dat alles goed komt (ook wiskunde als kind consequent en vanaf het begin harder zou werken. Nu nog de motivatie om dat te doen. Dat is het moeilijkste punt.

rutiel

rutiel

08-07-2019 om 13:26

Bijles?

Hmm, een route van Wiskunde B naar A en dan vervolgens de hiaten wegwerken bij een vervolgopleiding lijkt me een hoop gedoe. Zeker als ik hoor dat het probleem meer ligt in (gebrek aan) motivatie.
Wat hier hielp was bijles. Kost wat, maar dan heb je echt een stok achter de deur. Ik kan het je aanbevelen. Bij onze zoon heeft het echt geholpen.

Pluk

Pluk

08-07-2019 om 15:03

Gamma

Je vroeg naar de kinderen die wiskunde A met natuurkunde combineren. Die van mij is geen echte alfa of beta. Meer gamma. De zaakvakken gaan dus vanzelf. Hij moet harder werken voor zowel de talen als voor natuurkunde. Maar als hij dat doet gaat het prima.

Jesse_1

Jesse_1

08-07-2019 om 16:11

Ellen

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat wisB aangeraden worden omdat je dat nodig hebt bij het vak natuurkunde. Vandaar mijn opmerking wat school vindt van de combi natuurkunde/wisA (zoals je gelezen hebt is het op verscheidene scholen verplicht om nk met wisB te combineren).

Als je wat beta bent ingesteld

Is wis B makkelijker dan A. Mijn kind gruwelde van de statistiek enz van wisk A en vond wisk B veel gemakkelijker. Vergis je dus niet in Wis A. Misschien vindt hij het wel verschrikkelijk, die lange teksten die leiden tot minimale berekeningen.

Niet alles gelezen..

natuurkunde kan in principe best met wiskunde A......

Maar.....

De praktijk wijst uit dat dat leerlingen die wiskunde b lastig vinden ( en daarom dus voor a gaan) natuurkunde OOK lastig vinden.

Het is soort v hetzelfde talent dat je nodig hebt voor beide vakken.

Ik denk dat jouw kind eigenlijk beter af zou zijn met een ander profiel. Hoewel je met heel hard werken natuurlijk veel kunt bereiken. Maar dat moet je wel willen. En je moet je natuurlijk afvragen wat je er dan mee wilt uiteindelijk. Want gaat zo’n exacte vervolgopleiding dan wel lukken?

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.