Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annique

Annique

22-06-2017 om 05:59

SPOED Wat te doen bij faalangst, stress, blokkeren?

Zoon had laatst bij een wiskundeproefwerk een aanval van faalangst en stress en het ging toen helemaal mis, terwijl hij de stof echt snapt en beheerst.

Hij heeft binnenkort weer een wiskunde toets.

Heeft iemand ervaring en/of tips wat hij kan doen als het hem weer overkomt?

Hij snapt het ook dit keer echt goed, dus extra veel oefenen heeft geen zin. Hij oefent natuurlijk wel goed. Het gaat er dus vooral om hoe uit zo'n stress/blokkadegevoel te raken.

Hier

Zoon had moeite met wiskunde. Ik zei altijd tegen hem,maak eerst de sommen die je meteen snapt/ziet (succeservaring) en daarna pas de sommen die je moeilijker vindt. Dan had hij in ieder geval een aantal punten,als hij blind bleef staren op de sommen die niet meteen lukten,ging de rest ook minder. Hier zou je zoon mee kunnen starten?

Dochter is vorig jaar gezakt op faalangst,blokkeerde helemaal,raakte in paniek,stress. Zij heeft toen een aantal sessie NLP training gehad. Een soort opnieuw leren omgaan met stress en faalangst,zeg maar. Anders leren denken.
Dat heeft wel geholpen. Dit zou voor langere termijn een optie kunnen zijn. Ik weet niet of je het vergoed krijgt.
Geef wel op school dat je kind faalangst heeft,wie weet hebben ze er daar ook iemand voor.

Rescue spray.

Bij de drogist te krijgen en is op natuurlijke basis.
Zelf nooit nodig gehad voor mijn kinderen maar het schijnt de scherpe kantjes er af te halen. Mijn zus zweert erbij.

Pirata

Pirata

22-06-2017 om 11:51

Valeriaan?

Al eens valeriaan geprobeerd?

lisbeth

lisbeth

22-06-2017 om 13:38

Herkenbaar

Oudste heeft het ook, vooral bij wiskunde. Volgens een extern die haar laatst geobserveerd heeft zit ze zo in de stress dat haar hele lichaam een stijve krakeling wordt zo ongeveer.
Wat bij ons een beetje helpt is de toets maken in een aparte ruimte waar het rustiger is. Bij ons zit daar ook iemand die oudste goed kent en vertrouwt en weten dat als het fout gaat ze maar haar hand hoeft op te steken en dienpersoon dan ingrijpt.
Verder zijn we hier ook nog op zoek naar oplossingen want helemaal weg is het nog niet

mijk

mijk

22-06-2017 om 20:30

bij mij helpt een zinnetje

en dat blijven herhalen. Ik heb me goed voorbereid en ik doe wat ik kan... of zo iets. Heb het vooral bij praktijkexamens nodig.

mijk

Hier

Wat hier heeft geholpen was het vooraf bespreken van de blokkade. Er alvastvan uit gaan dat het zou komen. Klinkt heel suf misschien maar dat nam voor dochter al wat stress weg vooraf. Zodra het gebeurde kon ze het herkennen en doen wat we hadden besproken/geoefend: ogen dicht, rustig ademhalen en tegen jezelf zeggen dat het goed komt (of zoiets). En ook: sla de som waar je op vastloopt over en probeer hem later.
Ook is ze naar een faalangsttraining geweest maar wat ze daar vooral leerde is dat anderen het nog veel erger hadden Nu ze 15 is komt het eigenlijk niet meer voor. Oh en bijles heeft ook enorm geholpen. Veel oefenen en 1 op 1 uitleg heeft haar veel vertrouwen gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.