Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

09-04-2017 om 13:33

SPOED: oefenen leestoets Nederlands (3 VWO)

Zoon in 3 VWO heeft deze week een leestoets Nederlands.

Hoor ik vandaag. En hij hoeft er (natuurlijk) niets aan voor te bereiden .

Helaas is hij van zichzelf niet heel goed in begrijpend lezen. Op de basisschool kwam hij met oefening wel tot een goede score.

Dus, om een diepe 3 of 2 te voorkomen, denk ik dat met hem oefenen heel zinvol kan zijn.

Ik zie wel het e.e.a. als ik google, maar wie heeft tips voor GOEDE sites met goede oefeningen voor leestoetsen VWO 3?

Lynn

Niet om je te demotiveren....maar dingen als lees en luistertoetsen vallen bij alle talen in de gecategorie ''vaardigheden'. Dus het is iets wat je moet 'kunnen', niet iets dat je moet 'kennen'.

Iets wat je moet 'kennen' kun je in geval van nood op heel korte termijn meestal nog wel aardig in je hoofd 'rammen', bij dingen die je moet 'kunnen' werkt dat meestal heel anders. Als je aanleg hebt, of lol erin gaat het zomaar 'vanzelf' goed, maar in alle andere gevallen moet je oefenen om je die vaardigheid eigen te maken. Niet alleen in de paar dagen voor de toets, maar soort van 'altijd' . Of in ieder geval regelmatig.

Jij zegt dat je kind al vanaf de basisschool matig scoort op begrijpend lezen. Als het niet 'vanzelf' beter wordt, moet hij dus meer doen dan hij nu doet. Meer lezen. Boeken, kranten, weet ik veel. En dan ook er over praten achteraf. Vaker samenvattingen maken van bv ak of gs teksten, om zichzelf te dwingen de hoofdzaken, verbanden etc uit een tekst te halen. . En natuurlijk een beetje theorie leren uit je nl boek. Over opbouw van een tekst, soorten teksten die bestaan, dingen als signaalwoorden en zo. Dat helpt allemaal.

Maar als je zwak bent in begrijpend lezen, dan fix je dat probleem niet in de 3 dagen voor de toets.

Maar je kunt natuurlijk wel beginnen!!!

Ingrid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.