Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

15-05-2015 om 10:51

Spijbelen


Barvaux

Barvaux

18-05-2015 om 13:31

Jammer

Jammer dat dit weer een wij tegen zij draadje wordt. Je kunt niet de situatie van anderen vergelijken en uit de hoogte wijzen naar ouders die wél altijd magister in de gaten moeten/willen houden. Ik proef toch weer een diepe afkeuring naar anderen toe. Jammer!

Jaina

Jaina

18-05-2015 om 13:38

Niet fijn

Ik had dat dus echt niet fijn gevonden als tiener dat mijn ouders mijn cijfers al zouden weten voordat ik thuis kwam. Ik had het al erg gevonden dat mijn ouders sowieso mijn cijfers konden weten. Ik was zeer op mijn privacy gesteld en hield helemaal niet van die bemoeizucht. Ik weet dat sommige kinderen daar heel anders mee omgaan. Ik heb zelf zulke exemplaren rond lopen. Die alles willen delen en constant alles vertellen wat zich afspeelt in hun leven.

Echter ik kan me ook goed voorstellen dat je helemaal niet wilt dat je ouders zo van elk detail op de hoogte zijn. Ik had het in elk geval niet fijn gevonden. Kinderen van nu groeien er natuurlijk mee op. Sowieso heb ik het idee dat ouders nu veel meer van het leven van hun tieners weten dan ze dat in mijn tijd deden. Ik had het niet prettig gevonden in elk geval. Als ouder vind ik het wel fijn om de cijfers te weten maar dat is toch een andere positie dan die van de tieners. Wat dat betreft ben ik toch blij dat mijn schooltijd wat eerder was.

Rozemarie

Rozemarie

18-05-2015 om 14:30

Jammer

Jammer Barveaux, dat jij dit draadje ziet als een wij tegen zij-draadje en dat jij je aangevallen voelt. Dat is niet mijn bedoeling. Ikzelf vind het fijn een keer kwijt te kunnen dat ik vind dat kinderen niks meer kunnen doen op school zonder dat magister het meteen registreert.

sunny

sunny

18-05-2015 om 14:45

nu hebben ze daardoor meer kans om over te gaan

waarom ik het fijn vind om het punt eerder te weten. Wifi werkt in de pauzes slecht op school waardoor ze vaak pas thuis in Magister kunnen. Heeft zoon dan een moeilijk proefwerk gehad waar wel het 1 en ander van afhangt dan is hij heel blij als hij tussendoor een berichtje krijgt als hij het er goed van af heeft gebracht.

En mag ik even tegenspreken(Jaiba)dat het exemplaar hier alles met ons zou willen delen want dat is net niet zo. Cijfers vindt hij prima(is bij hem ook nodig dat dat begeleid wordt). De rest(huiswerk vergeten ed) boeit me niet zo. Hij is verder ook erg op zijn privacy gesteld.

Wij tegen zij draadje: dat lees ik ook. Ik schijn bemoeizuchtig te zijn omdat ik iedere dag in Magister kijk. Sommigen hebben duidelijk niet in de gaten dat het schoolgebeuren niet bij alle kinderen van een leien dakje verloopt.

Barvaux

Barvaux

18-05-2015 om 14:50

Precies sunny

Jij voelt precies hetzelfde. Je kunt het niet vergelijken met vroeger, onze kinderen zijn niet anders gewend.

Mijn zoon is vaak zijn cijfers al weer vergeten als hij thuis komt, hij heeft ze ook nooit zoals wij vroeger in zijn agenda geschreven. Dat is ook niet nodig dus dat heeft hij nooit geleerd. Verder ben ik heel blij dat zijn huiswerk op magister staat want de paar keer dat dat fout ging leverde het ook een onvoldoende op.

Wachten tot je kind het cijfer al weer heeft opgehaald is hier gewoon geen issue. Ik wil mijn kind over een jaar heel graag een niveautje hoger hebben en dan zijn dat soort praktijken gewoon niet mogelijk.

Barvaux

Barvaux

18-05-2015 om 14:53

Rozemarie

Mijn kind heeft een cursus onder schooltijd OP school gedaan en ik ben menig maal overdag gebeld waar hij zat. Kijk DAT vind ik een probleem en mijn kind ook, hij kwam helemaal overstuur thuis omdat het telkens fout ging.

Pick ook hier je battles en zie het geheel als een verbetering voor álle kinderen want spijbelen was vroeger toch een veel groter probleem dan nu. Als je je kind wat uurtjes vrij gunt: regel dat, maar val niet het systeem aan waardoor we nu hopelijk meer jongeren aan een startkwalificatie kunnen helpen. Het gáát niet om al die VWO'ers hier die ook eens een uurtje de stad in willen.

Rozemarie

Rozemarie

18-05-2015 om 15:08

nou, nou

Dat wij anders over zoiets als magister denken, betekent nog niet dat je zo aanvallend hoeft te doen? Bovendien, juist als magister als iets zaligmakends en onfeilbaars wordt beschouwd, dan wordt het ook zo behandeld. Zie het voorbeeld van je zoon en zijn cursus. Was dat goed ingevoerd, dan was dat probleem er niet of als het systeem gezien wordt als hulpmiddel ipv iets dat altijd gelijk heeft, dan had je zoon ook niet overstuur hoeven te zijn, omdat het systeem niet klopte. Heb ook zoiets gehad, werd gebeld toen ik met een van de kinderen bij de hoofdpijnpoli zat. Was mijn melding dat kind afwezig zou zijn, niet ingevoerd. Kind had gelijk weer hoofdpijn
Bovendien ken je mijn achtergrond niet. Hoe kom je er bij dat ik alleen maar VWO-kinderen heb die af en toe eens een uurtje spijbelen? Nee dus.

Tango

Tango

18-05-2015 om 23:33

Je ziet inderdaad alles

Een paar maanden terug had dochter hier haar vriendin een briefje laten invulen dat ze naar de orthodontist moest. Was dus niet waar maar ze wilden graag iets samen doen maar vriendin was eerder uit (andere klas). Ik heb dochter hier toen wel op aangesproken toen in het zag maar meer omdat ik het idee had dat vriendin haar hierin had beinvloed. Wat achteraf ook waar bleek.
Verder ben ik niet zo moeilijk met spijbelen met gym-uren. Komt w.s. omdat ik vroeger een vreselijke hekel aan gym had en heel veel dingen ook echt eng vond. Dochter mocht laatst een hele dag vrij omdat ze sportdag had en ingedeeld was in een groepje dat ze helemaal niet leuk vond. Heb haar gewoon ziek gemeld.
Zoon op de basisschool heb ik weleens ziek gemeld omdat we op dat moment een uitje konden doen wat echt niet buiten schooltijd kon. De kinderen zijn verder zelden ziek, dus ik vind dat het moet kunnen.

Voor en nadelen van magister

Ik bemerk hier voor en nadelen bij de invoer van magister.
Voordelen: huiswerknotatie
Nadelen: niet nauwkeurig invullen van absentie en invoeren van cijfers op het laatste moment.
Leraren moeten soms ook nog even wennen aan die discipline om het huiswerk en de cijfers direct in te voeren. Sommigen doen dat wel strikt, anderen verblijden de ouders met een verzameling cijfers in de laatste weken voor de rapportbesprekingen.
Hier vinden de kinderen het ook niet leuk als een ouder al weet welk cijfer een kind heeft gehaald, dan kan het niet vol trots het resultaat tonen. De verrassing is er dan al van af.

Ik merk wel dat de absentie-invoering handwerk is. Daar gaat wel eens wat fout. Hier moet je ook je kind elke dag ziek melden, ook al heeft het ruim een week bronchitis. Doe je dat niet, heeft je kind 4 dagen ongeoorloofd verzuim. Als ik op magister kijk, is het meer om te controlleren of alles goed ingevoerd is. Dat moet wel want al meerdere klasgenoten kregen een uitnodiging van de LPA wegens spijbelen.
Sinds de scholen door inspectie worden getoetst op het bijhouden van de absentie, wordt de info over absentie wordt doorgestuurd naar de. Lpa. Een kind dat te vaak ziek is of meer dan 60 uur heeft gespijbeld ( wordt bijgehouden in magister), wordt zonder waarschuwing gemeld. Genoeg reden om dat magister in de gaten te houden.

Anoniem

Anoniem

13-12-2015 om 17:26

Snap

Hallo, ik heb een stiefdochter van 16 die al sinds vorig jaar wekelijks 6/8 uur spijbelt.Staat op magister maar van school nog nooit mail gehad of gebeld voor gesprek of een waarschuwing.Ik weet dat ze bij ons na 2 uur niet op school kunnen melden bij bureau halt.Schijnbaar vinden ze het bij haar op school prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.