Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mbomam

Mbomam

27-11-2016 om 12:15

Spijbelen minderjarige met startkwalificatie

Mijn minderjarige dochter heeft met medeweten en instemming van ons les verzuimd op een mbo en dat zal waarschijnlijk wel vaker gebeuren. Ze heeft een startkwalificatie, is dus niet meer leerplichtig, maar ik heb wel namens haar een onderwijsovereenkomst getekend. (Zal dit nog eens doorlezen, maar daar zal vast wel iets in staan over het zich verplichten tot het volgen van lessen) Ik kan alleen informatie vinden over verzuim bij leerplichtigen. Ze zal volgende week wel op het matje moeten komen en ben eigenlijk wel benieuwd wat zij of ik kan verwachten, hoe scholen hiermee omgaan.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 14:02

mbomam

Ik weet niet wat de reden van haar verzuim is én de reden van jullie instemming. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar vergeet niet, dat al is er een startkwalificatie, ze stufi ontvangt. En die stufi stelt dus wél eisen aan de uren die je moet maken. En de school is verplicht het verzuim bij te houden. En bij teveel of ongeoorloofd verzuim zal er dus actie ondernomen moeten worden. Uiteraard kan er altijd sprake zijn van geoorloofd verzuim (maar ik weet de verzuimreden van jullie niet), maar ongeoorloofd verzuim kan dus ook niet zomaar, en terecht, op een MBO ook al heb je een startkwalificatie. Het is nl een deels gesubsidieerde opleiding (stufi). Nog los van het feit dat het voor de docenten en andere leerlingen ook niet fijn is.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 14:03

aanvulling

Het gaat hier dus niet om de basis leerplicht, maar om de stufi die eisen stelt (en terecht).

Mbomam

Mbomam

27-11-2016 om 14:15

Bieb

Ze is nog geen 18 en ontvangt dus geen stufi. (School had het rooster gewijzigd van 17:45 naar 18:45 thuis, waardoor ze in de knel kwam met haar rijles. )

Juist

Studiefinanciering stelt als eis voldoende aanwezig op school, scholen krijgen op hun sodemieter als ze de uitval niet registreren. Ook mbo scholen hebben een urennorm

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-11-2016 om 14:18

Eenmalig?

School lijkt me belangrijker dan rijles. Waarom plant ze de toekomstige rijlessen niet anders?

Triva

Triva

27-11-2016 om 14:18

ze heeft dus

een havo-diploma?

Mbomam

Mbomam

27-11-2016 om 14:32

Havo

Ze heeft inderdaad een havo diploma en vanwege de schooltijden is combineren van sport, bijbaan en rijles moeilijk. De eerste 2 heeft ze deels op moeten geven en het einde van de rijlessen komt gelukkig in zicht. Deze zijn lastig anders te plannen en zeker niet binnen een termijn waarop school het rooster verandert. Ik heb inmiddels in de schoolovereenkkomst gevonden dat er achter de inlog van dochter op de schoolsite informatie te vinden is. Ik heb gevraagd daar eens te kijken ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid, maar zij heeft daar geen haast mee.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 21:15

mbomam

Maar wat is nou het punt? Net als op de bs of op het vo kun je je kind gewoon een keer afmelden (ziek?).
En verder: je stemt rijles natuurlijk af op het schoolrooster. En als school ineens een heel ander rooster gaat hanteren, waardoor rijles ineens in het gedrang komt, dan bel je de rijschool, legt de situatie uit en plan je een ander moment. Mocht dat ECHT niet lukken, dan leg je dat school uit. Een enkel uurtje verzuim heeft geen consequenties.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 21:35

En nog wat

Jouw dochter valt in een klein categorietje (wel al starkwalificatie want HAVO diploma, maar nog geen 18 en dus nog geen stufi). Het overgrote deel van de leerlingen hebben nog geen startkwalificatie (VMBO) en zijn nog geen 18 dus leerplichtig. Of zijn al wel 18 (en niet meer leerplichtig) en hebben dus stufi. Voor beide groepen geldt aanwezigheidsplicht (ofwel door de leerplicht ofwel door de stufi). Moet die kleine groep leerlingen die daar korte tijd (want binnenkort ook 18 en stufi) en sowieso in de minderheid, dan een aparte behandeling krijgen? En zodra ze 18 zijn, dan weer gewoon mee in de flow met de rest? Want denk je zelf?

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 21:43

Overigens

Startte mijn dochter met 17 op het MBO, geen startkwalificatie (VMBO-TL), sportte, bijbaantje en rijles. En ja, daar moesten wij ook mee schipperen. Inmiddels is ze 18 en dus stufi (en nog steeds sport en bijbaan, rijles inmiddels klaar). Zij is dus niet korte tijd in dat 'categorietje' gevallen. Niet belangrijk, maar is het voor haar anders dan, dan voor jouw kind?

Mbomam

Mbomam

27-11-2016 om 22:30

Hooooo bieb

Ik geloof niet dat ik ergens gevraagd heb om een uitzonderingspositie voor mijn dochter.
En zomaar even vrij vragen? Haha, dachetnie,

Mbomam

Mbomam

27-11-2016 om 23:07

Rijles

Over kunnen plannen... De examenlocatie van het cbr is binnen een lesuur heen en terug niet te bereiken. In het laatste deel naar het examen toe, lessen dus meer kandidaten samen om daar te kunnen rijden. Het is moeilijk om daarvoor medekandidaten te vinden op het moment dat mijn dochter vrij is en ook vervelend om zomaar last-minute af te bellen.

bieb63

bieb63

27-11-2016 om 23:42

Dus

Dan meld je haar ziek? Of je zegt gewoon dat ze rij examen heeft. Punt. Ze zit in de 'positie' dat ze en niet leerplichtig is en nog geen stufi heeft. Maak er gebruik van en/of realiseer je dat er ookop her mbo regels zijn dn wel zo prettig als iedereen zich eraan houdt. Ook al zit zij nu heel even in een uitzonderingspositie.

Triva

Triva

28-11-2016 om 08:58

rijles

Ik zorgde dat ik zelf in het afrijdgebied was, daar kun je ook met het ov naar toe namelijk.

bieb63

bieb63

28-11-2016 om 21:39

komop MBOman

Allereerst de smoes 'ziek' is niet zo moeilijk. Zou niet mijn eerste optie zijn, maar ja, als je een zeurschool hebt, dan moet dat af en toe eens (zolang je (of beter gezegd het kind zelf) dat beperkt tot een enkele, noodzakelijke, keer).

Verder: rijlessen plan je gewoon buiten school. Kan ook in het weekend of 's avonds. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat al die 16/17/18/19 jarigen te pas en te onpas afwezig zijn ivm rijles. Zou mij ook irriteren als ik school was.

Rij-examen is wat anders. Dat valt niet te plannen en dat weet school ook. En school zal met de meeste leerlingen wel te maken hebben met afwezigheid ivm rij-examen. Hoort erbij en is niet anders. Ik vermoed dat school moeilijk doet ivm regelmatig onnodig verzuim. Niet omdat er een keer afwezigheid is ivm rij-examen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.