Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

15-12-2013 om 19:07

Spelling groep 5

Ik vond een briefje van dochter met daarop onze bijdrage voor het kerstdiner. 'Prikertjes met kaas, komkomer en knakworsjes'.
Dochter heeft op haar rapport een 9 voor dictee en een 6 voor spelling overig werk. Is dit briefje op niveau voor groep 5, of hebben ze die regels nog niet gehad?

madelief

madelief

15-12-2013 om 20:19

mee bezig

De meeste kinderen in groep 5 zijn hier nu mee bezig. Het is nog moeilijk om de regels buiten het taalboekje ook echt toe te passen.
Dus niet zo vreemd hoor.

hier hetzelfde

maar ik heb me er ook over verbaasd. Zoon is ook goed in dictee, maar de juiste spelling in zelfgeschreven teksten toepassen is blijkbaar een totaal ander verhaal. Ik denk dat kinderen tegenwoordig op een andere manier leren spellen dan vroeger. Aan het einde van groep 3 was ik al beter in spelling dan mijn zoon in groep 5 nu, en de teksten in de lesjes van toen waren ook anders. (laatst een werkboekje van vroeger teruggevonden)

Dalarna

Dalarna

16-12-2013 om 20:50

Precies

Het toepassen van de spelling als je niet op school bent is nog een heel ander verhaal.

Mijn zoon had aan het eind van zijn dyslexiebegeleiding bijna alle spellingswoorden op de eindtoets goed (dus op zijn niveau, niet op het niveau van zijn leeftijdsgenoten) maar op school is het voor hem anders dan bij zijn begeleidster en hij bakt er niets meer van. Voor hem geldt dat je spelling doet in dat ene gebouw met die ene leuke mevrouw

Ik denk dat de meeste kinderen ook zo'n knop hebben voor school en zodra ze het lokaal uit zijn gewoon wat minder moeite doen. Zeg je dat het voor een cijfer is (als je kind daar gevoelig voor zou zijn) zou al wat schelen maar dan nog: oefenen baart kunst en als ik zie hoeveel fouten leerlingen in groep 8 maken zonder dyslexie: jij bend.... zou ik me hier totaal geen zorgen over maken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.