Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Roosje

Roosje

15-10-2013 om 22:03

Spel- en grammaticafouten van school

Ik kreeg afgelopen week een mail van de meester van mijn zoon. Hij schreef: "Dit onderwerp verdiendt inderdaad veel aandacht". Ik was hier echt behoorlijk verbaasd over. En laatst stond er in een werkblad (gewoon getypt of gekopieerd van het een of ander): "de jongen gaat sporten naar schooltijd". Nu maar hopen dat zoonlief een beetje geschoold van school af komt!

Suze

Suze

15-10-2013 om 22:11

O ja, zucht

Herkenbaar. Vreselijk het niveau van spelling van de juffen en meesters (de goeden niet te na gesproken). Hopelijk gaat het goed bij de kinderen. Jammer genoeg ook een vader die hard roept dat hij spelling niet belangrijk vindt (is er ook niet super goed in, dat zal het wel zijn), ondanks zijn universitaire opleiding. En dan mijn kinderen proberen te motiveren er toch precies in te zijn.

Maar ook overigens hier op het forum zie ik regelmatig tenenkrommende fouten. Vooral bij werkwoorden, d's en t's verwisseld. Het kan natuurlijk weleens een typefoutje zijn (overkomt mij ook wel eens), maar ik denk dat sommige mensen er echt moeite mee hebben. Jammer.

...het is niet meer zoals vroeger...

Mijn vader was hoofd van de school, die stuurde sollicitatie brieven terug waar hij met "rood" correcties in had aangebracht.
Met de mededeling:"U bent ongeschikt om ons team te versterken".

Lotto

Lotto

16-10-2013 om 09:20

O ja hier ook

En ik erger me er dood aan.
Dit heb ik vorig jaar een keer gedaan. De mail van de directrice van school beantwoord met "zou je deze mail ook foutloos kunnen opstellen, want ik begrijp er niks van?"
Er zaten zoveel fouten in! Echt met een kromme zin die dan ook nergens meer op sloeg (en onbegrijpelijk was geworden daardoor). Geen reactie op gehad.

Ik denk als professional lees je je mail toch in ieder geval even na als je op verzenden klikt?

En sommige juffen bakken er hier ook niks van; en dat moet dus de beginselen van de taal aan kinderen gaan uitleggen.
Het valt hier wel op dat het over het algemeen wel de jongere juffen zijn die veel fouten maken.
En wat ik erg vind; sinds een paar jaar krijgen de kinderen geen werkschriften meer mee naar huis omdat (wordt geroddeld) men het gezeur van ouders zat werd over die fouten. Dit is nooit officieel gezegd. Ineens was het zo. "Dat doen we niet meer" kreeg ik als antwoord.

En ik ben zelf echt niet altijd foutloos; soms schrik ik als ik mijn eigen fouten zie. Maar daarom lees ik belangrijke mail goed na en heel belangrijke mail laat ik nalezen.

Aan dt fouten op het forum ed. stoor ik me niet zo heel erg. Ik snap wel dat hier ook mensen komen die niet zo talig zijn. Ik ben zelf ook niet erg talig en ik zie mezelf op een forum ook wel eens een fout maken nadat ik op verzenden heb geklikt. Oeps... Hopelijk vallen jullie er niet over .

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2013 om 09:25

Oja

Ik heb 1 keer een rapport teruggegeven waar een enorme schrijffout instond. Dat ging me echt te ver.
Verder kan een schrijffout gewoon gebeuren natuurlijk, ik maak ze ook vaak genoeg. Hier komt het dicteeschrift van dochter mee naar huis om te oefenen en daar corrigeer ik wel altijd, met rode pen. Want ik verwacht wel van school dat ze dochter iig leren hoe het hoort.
Ik word trouwens ook niet goed van de "moderne spelling" in de whatsapp-berichten die dochter krijgt. Zij vindt het heel gewoon, maar ik denk niet dat het helpt bij het goed nederlands leren schrijven.
Ik word misschien gewoon oud

whatsapp, sms, twitter, noem maar op

het is allemaal niet bevorderlijk voor een correct woordbeeld. Daarnaast wordt ook spreektaal tot schrijftaal gepromoveerd, en lang niet iedereen beseft op zo'n moment dat je al pratend letters weglaat/inslikt/toevoegt, al naar gelang de lokale kleur

Jaina

Jaina

19-10-2013 om 12:11

SMS taal

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik kan de what's app berichtjes van mijn dochter soms alleen lezen als ik ze hardop uitspreek. Ze lijken wel in een volkomen andere taal geschreven. Tegelijk is ze de grootste spelling fanatica in de familie. Ze kan prachtig en eloquent schrijven zonder enige fout. Als ik haar professionele emails zie dan verschillen die 100% van haar what's app berichten. Ze is ook heel fanatiek als het gaat om spelling. Ze loopt rustig een winkel in als in de etalage iets verkeerd staat geschreven om de mensen daar op te wijzen.
SMS taal gaat natuurlijk ook niet om spellingfouten of verkeerd geschreven werkwoorden. Het is in sommige opzichten een geheel eigen taal met eigen regels. Want ook bij sms taal kan niet alles en zijn er regels. Dat kan dus prima bestaan naast een correcte beheersing van het ABN.
Op het forum maak ik vaak fouten. Soms ook echt hele vreemde fouten. Dan vergeet ik bijvoorbeeld een woord of schrijf een ander woord op dan de bedoeling was. Ik schrijf hier natuurlijk vrij vlug en lees mijn berichtjes zelden over. Ik zie fouten dan ook vaak pas als ik het berichtje al heb verzonden en om nu steeds een correctie berichtje te sturen wil ik ook niet.
De school mag natuurlijk geen fouten maken in de correspondentie. Als leraar lees je een berichtje desnoods 10x over maar uiteraard zorg je er voor dat er gewoon geen fouten meer inzitten. Hoe moet je als ouder de school nog serieus nemen als ze een van de meest belangrijke dingen die ze je kinderen bij zullen brengen zelf niet eens beheersen? Geeft weinig vertrouwen.

dc

dc

20-10-2013 om 11:57

rapporten

Hier worden de rapporten 1 keer proefgelezen voordat ze worden geprint, en nadat ze zijn geprint door een ander persoon nog een keer.

De e-mails zijn niet foutloos. Het is vaak de franse directeur die ze in het engels schrijft, maar ik erger me er niet aan, ik zie dat als authentiek

spelling hier ook slecht!

De leerkrachten heb ik nog niet echt kunnen betrappen op fouten, maar mijn zoon (groep 5) en zijn klasgenoten kunnen er wat van. Gisteren zat hij nog een uitnodiging te schrijven voor zijn verjaardag:
Hoi. ....... ik nodig je uit voor mijn gotemensenveesje. Ik zeg er wat van, schrijf je dat nu echt zo?
Onee, doet het op de volgende uitnodiging nog een keer, Hoi, .... dit is een uitnodiging voor mijn feetj. Het is net of hij totaal niet oplet wat hij opschrijft, maar bij al die kinderen dus. En het is nu weer niet zo dat hij slechte cijfers heeft voor spelling, altijd een A of een B.
Gisteren kwam hij nog thuis met een werkblaadje 'meervouden'. Zelf nagekeken (want dat doen ze tegenwoordig blijkbaar, de kinderen zelf laten nakijken). Zoon heeft volgens zichzelf alles goed: ook 'gezinen', 'scherfen', 'kalfen', 'televizies'. Toch maar eens de juf aanspreken....

mama 5

mama 5

01-11-2013 om 11:58

Normaal

Mamahippie, wat jij beschrijft is volgens mij normaal hoor, in groep 5. Vooral het zelf niet zien wat je fout doet.

En dat moeten ze dan wel zo langzamerhand gaan leren, maar dat gaat niet van de ene dag op de andere.

Mijn kinderen hebben met spelling altijd een ietwat 'vertraagde ontwikkeling'. Maar uiteindelijk kunnen ze toch wel aardig foutloos schrijven.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 00:41

Jasam

Hihihi, Jasam, wat vreselijk herkenbaar. Mijn vader was ook onderwijzer van de oude stempel. Hij heeft ook vast wel eens zoiets gedaan. De laatste jaren keek hij persoonlijk alle correspondentie van zijn jongere personeel (hij was toen inmiddels directeur) na, het was zijn eer te na, zoveel fouten daarin.

Zelf kan ik prima foutloos schrijven (gedrild door pa) als ik er op let, maar dat doe ik hier niet. Hier tik ik snel alsof ik praat, met laptop of tablet op schoot en ondertussen t.v. kijkend of pratend. Dus met veel fouten.

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 00:54

stress

Op het VO had zoon twee jaar lang een mentor/PB-er die ook zijn lerares Nederlands was. Ik moest haar regelmatig mailen, en keek zo'n mail dan echt wel 3x na voor ik 'm stuurde. Stress. Zij maakte zelf overigens inderdaad nooit fouten. Het zit meer op de basisscholen blijkbaar, dat probleem. Zou het beter gaan worden in de toekomst, met die verplichte taaltoets op de PABO nu?

Puck

Puck

07-11-2013 om 10:30

Nou Stenna

Ik ken al zat mensen die de verplichte taaltoets op de PABO hebben gehaald en afgestudeerd zijn maar nog steeds forse spelfouten maken in hun teksten. Ik vind het ook vaak tenenkrommend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.