Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Spaans op vwo

Hallo

Mijn zoon gaat vwo doen en zal pas vanaf het derde jaar Spaans krijgen.

Hoe is dat op andere VWO scholen geregeld?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-07-2020 om 07:22

Hier is dat pas vanaf de 4e, Spaans elementair. En daar wordt in de 6e schoolexamen in gedaan. Dus geen CE.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 07:46 Topicstarter

Verschil

Wat verschilt dat per school!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-07-2020 om 07:53

Het is ook geen verplicht vak hè. Er zijn ook scholen die het helemaal niet aanbieden.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 07:57 Topicstarter

Klopt

Nee dat is ook zo. Dat wist ik eerst niet...

Valeria

Valeria

14-07-2020 om 08:25

hier niet

Helemaal geen Spaans op school, volgens mij. Mijn zoon heeft Frans en Latijn, dus daarmee kan hij later Spaans ook wel begrijpen. Dat lukt mij ook, in ieder geval.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 08:56 Topicstarter

Dit

Heb ik ook allebei gehad en ik kan spaans best een beetje begrijpen maar mijn zoon wil graag heel goed spaans leren dus ook spreken schrijven eyc

oudste

Mijn oudste zat op een VO school waar je in de brugklas Spaans, Frans en Duits kreeg. Elke taal 2/3e van het schooljaar. In de tweede liet je dan één van de drie talen vallen. En in de vierde kon je er weer eentje laten vallen (of allebei als je gymnasium deed natuurlijk).

Het is inderdaad overal anders. Als je graag Spaans wilt doen is goed rondvragen dus wel zinnig.

Bambam

Bambam

14-07-2020 om 09:52

Tweetalig

Onze oudste heeft geen Spaans gehad (categoriaal gymnasium), de anderen hebben tweetalig VWO gedaan, waar Spaans vanaf het eerste jaar erbij hoort (net als bij Jippox overigens niet het volledige jaar). Na 3VWO kies je dan je vakkenpakket waarbij je kunt kiezen voor één of meer van de drie vreemde talen (buiten Engels), waarin je ook CE doet.

Iedere school maakt zijn eigen keuze. Er zijn meerdere vakken die niet op elke school worden aangeboden of op de dezelfde manier. Dat zou mede je keus voor de school moeten bepalen.

Bambam

Bambam

14-07-2020 om 09:56

Nog een voorbeeld

Zo kiest de tweetalige school voor langere lesuren, omdat ze vinden dat een les van 50 min te kort is. Alle lessen zijn dus 70 min.
Nog even als toelichting, dus vergeleken met een andere school, waar je een vak 1 u/w het hele jaar krijgt, zou je hier dus beduidend meer les hebben als je dat vak ook een heel jaar 1 u/w zou hebben. Er is per periode soms ook een verschil in hoeveel uur je een vak hebt.

vlinder72

vlinder72

14-07-2020 om 11:03

geen spaans

Hier een zoon op het categoraal gymnasium. Hij heeft geen Spaans gehad maar wel Latijn en Grieks.

Dochter zit op het VWO op een andere school. Ook zij heeft geen Spaans.

Spaans is ook niet verplicht en wordt bij mijn dochter op school alleen aangeboden aan TTO maar mijn dochter wil absoluut geen TTO doen.

Hier helemaal geen Spaans

Twee kinderen op andere middelbare scholen. Bij beiden geen Spaans op school.

Bij de een kan je wel Wiskunde D of Informatie kiezen vanaf de vierde. En bij de ander Wiskunde D of NLT.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 11:27 Topicstarter

Dit

Ok heel verschillend dus

Gelukkig wil mijn zoon geen latijn en grieks. Zelf allebei gehad en goede cijfers gehaald maar wat een peut werk. Had zograag beter de moderne talen geleerd. Ik spreek nog steeds steenkolen Engels

Triva

Triva

14-07-2020 om 11:36

Mamaveertigplus

Hoe denk je de (alle?) moderne talen beter (wat is beter?) te kunnen leren als het er vier zijn (Engels, Duits, Frans en Spaans)? Niet alles kan he? Als jouw zoon zo graag Spaans had willen leren had je ook een LOIkidzzcursus voor kinderen kunnen geven, vanaf groep 5.

Ik ben overigens een groot voorstander van meer keuzes in talen op de middelbare school. Liever één of twee talen heel goed leren dan 3 of 4 maar voor een deel. Later kun je altijd nog zelf een cursus doen als dat voor je werk noodzakelijk is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/vreemde-talen-onderbouw-voortgezet-onderwijs

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 11:46 Topicstarter

Dit

Beter is beter dan alleen wat dingen herkennen omdat ze overeenkomen met frans of latijn.

Hij wil t graag echt goed leren spreken schrijven etc.

Engels kan hij al heel erg goed gelukkig en frans redelijk. Hij vindt spaans een erg mooie taal dus vandaar.

ElenaH

ElenaH

14-07-2020 om 11:54

Kan nog steeds

'Had zograag beter de moderne talen geleerd. Ik spreek nog steeds steenkolen Engels'

Je kunt toch nog steeds talen leren? Via de volksuniversiteit of de LOI of zo.

Pennestreek

Pennestreek

14-07-2020 om 12:01

het verbaast mij dat het jou verbaast dat dit soort dingen op elke school anders geregeld zijn. Heb je geen open dagen bezocht dan? Of op een andere manier info ingewonnen voor je je zoon inschreef op deze school?

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 12:10 Topicstarter

Basis

De scholen die wij bezochten hadden allemaal spaans vanaf 3e of 4e klas.

Er is zeer veel variatie wat betreft t aanbieden van spaans en sommige varaties kende ik nog niet.

En ik kan zeker altijd mn Engels verbeteren. Ben alleen wel blij te zien dat mijn zoon op zijn 12e vloeiend Engels spreekt, schrijft etc. Dat is gewoon n hele fijne basis voor hem.

Vanaf de brugklas

En dan niet alleen op het vwo, ook op de havo.

skik

Pluk

Pluk

14-07-2020 om 13:15

Niet

Geen enkele school in de omgeving biedt Spaans aan. Wel gym, tto, technasium, maar geen Spaans.

ElenaH

ElenaH

14-07-2020 om 13:24

Oh?

'De scholen die wij bezochten hadden allemaal spaans vanaf 3e of 4e klas.'

Waar woon je dan? Mexico?

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 13:39 Topicstarter

Nederland

Nee hoor Nederland

Waarom

Waarom vraag je je dan af hoe het elders geregeld is? Wilde je gaan verhuizen om je kind eerder Spaans te laten leren?

Ik heb het te doen met de scholen in een straal van 20 km om je heen. Ik heb dan te kiezen uit 5 scholen en geen van hen geeft Spaans. Heb je iets aan deze informatie?

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

14-07-2020 om 14:16 Topicstarter

Interesse

Ik ben gewoon benieuwd hoe dat op andere scholen is. Gewoon interesse.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-07-2020 om 16:26

Nou,

Het is dus overal anders.
Wat overal hetzelfde is is dat overal hetzelfde CE gedaan moet worden en dat alle extra’s en toeters en bellen dus met een flinke korrel zout moeten worden genomen.
Uiteindelijk ben je ontzettend blij als dat felbegeerde diploma binnen is en maakt het ineens veel minder uit wat daar dan op staat😃

Eva

Eva

14-07-2020 om 22:29

Hier

Is Spaans een extra keuzevak vanaf de tweede.

Tto

hier gaat het net als bij Jippox. Mijn zoon is net klaar in de eerste van TTO VWO.
Hij heeft naast Engels dit jaar Duits, Frans en Spaans gehad. Spaans heeft hij laten vallen en hij gaat verder met Duits en Frans.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2020 om 14:50

Even nagekeken

Op de school van mijn oudste hadden ze in de brugklas Spaans, Frans, Duits en Latijn, elk een half jaar. In klas twee konden de leerlingen dan twee moderne talen (naast Engels) en eventueel Latijn erbij kiezen. Examen was ook mogelijk in al die talen. Hoewel 70% van de leerlingen een N-profiel koos waren er wel mogelijkheden om in het vijfde leerjaar voor de talen examen te doen (Duits en Engels).
Bij jongste op school geen Spaans. Sowieso kiest ze voor een pakket zonder extra talen, alleen het verplichte Nederlands en Engels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.