Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hsp

Hsp

22-11-2017 om 12:21

Sova na schoolschade

Ik lees al een tijdje mee en wil graag mijn vraag hier kwijt.
Mijn zoon (9 groep 7) heeft schoolschade opgelopen in groep 3/4 in een klas voor hoogbegaafde kinderen.
In die klas ging het niet zoals het hoort en door de vele leerkrachtenwissels en kinderen met extra rugzakje waarvan een paar met externaliserend gedrag zoals verbale agressie en met stoelen en tafels gooien en mijn kind bont en blauw schoppen, kon de school de veiligheid van mijn kind niet garanderen nadat hij een angsstoornis kreeg en depressief werd en niet meer naar school durfde.
Officiele klacht ingediend bij samenwerkingsverband en op alle fronten gelijk gekregen, maar het leed was al geschiedt.
Uiteindelijk zijn wij verhuist naar een gebied met betere scholen en zit hij nu op een reguliere school waar we best tevreden over zijn.

Zijn nieuwe leerkracht vindt hem jong in gedrag, hij is erg clownesk in zijn gedrag en het valt haar op dat hij moeite heeft om echt vrienden te maken en maakt zich daar zorgen over.
Ze liet verder non-verbaal blijken dat ze niets moet hebben van hoogbegaafdheid en wilde in de aanval over bepaalde resultaten van de methodetoetsen die weliswaar voldoende zijn, maar niet foutloos (behalve rekenen) dus zo erg liep hij nu ook niet voor.
Ze moest het dus allemaal nog zien als de cito’s er straks aankomen.... (ze wist dus ook niet dat hij in gr 6 op alles een I heeft gescoord en met rekenen zelf op m7 een I+)
Zij wist zijn schoolverleden niet en ging er van uit dat wij van die pushende en dwingende ouders zijn die hun kind briljant vindt.

Ze was geschrokken van het verhaal en begreep het gedrag van mijn kind nu beter maar vindt wel dat hij sovatraining moet gaan volgen.
Aangegeven dat wij hem al voor een sterkamp hebben opgegeven en open staan voor de sovatraining.
Ze had verwacht dat wij in de weerstand zouden gaan, maar wij willen gewoon dat onze zoon goed in zijn vel sterkt.
Achteraf ben ik best wel verdrietig hierover en een beetje van slag.
Ik ben nu op zoek naar iemand die sovatraining geeft in het dorp, maar wil graag ook ervaringen horen van andere ouders over dit soort trainingen.

saar

saar

22-11-2017 om 12:31

Ik zou me afvragen

of zijn huidige gedrag niet méér met zijn huidige situatie te maken heeft.

Li

Li

22-11-2017 om 13:04

sova-training

Een sova-training kan best nuttig zijn om een kind dat nog wat achterloopt op sociaal gebied bij de les te krijgen. Maar als ik zie wat jouw zoon allemaal heeft meegemaakt en waar hij nu nog mee kampt, dan lijkt het mij dat hij veel meer heeft aan een psycholoog om zijn trauma's te verwerken. Want hij heeft echt heftige dingen meegemaakt op een plaats die veilig zou moeten zijn voor een kind.

Nieuw binnenkomen is sowieso lastig in een groep die al jaren bij elkaar is, zeker in een dorp. Maar daar helpt een sova-training niet tegen. Wel een begripvolle juf, maar het lijkt niet alsof hij er zo een getroffen heeft.

Praat hij met jou over zijn gevoelens?

Hsp

Hsp

22-11-2017 om 13:08 Topicstarter

Bevooroordeeld

Ze, zijn huidige leerkracht, was vanaf het begin al bevoordeeld en straalt dat ook erg uit.
Helaas is zij dus ook totaal niet ingelicht door de ib-er en heeft ze geen informatie gehad van de vorige scholen.
Dat heeft zeker zo zijn weerslag op onze zoon, die dat soort energie ook feilloos oppikt.
Ik hoop dat ze nu wat meer begrip heeft voor de situatie en mijn zoon, die inderdaad jong is, ook wat meer steunt want dat heeft hij echt nodig.

Dat hij op sociaal vlak nu wat “onhandig” is zien wij ook, en daar kan hij wel wat hulp bij gebruiken.
In eerste instantie gaat het contact leggen zeer goed, maar als hij dan eenmaal wat aansluiting heeft met kinderen dan doet hij teveel zijn best om leuk gevonden te worden.
Daar heeft zij wel een punt en daar gaan we ook zeker mee aan de slag.
Wel doet het mij verdriet hoeveel inbegrip er heerst over hoogbegaafdheid.
Her zijn vaak juist niet de excellente leerlingen, maar creatieve geesten die vaak niet goed begrepen worden..

Hsp

Hsp

22-11-2017 om 13:17 Topicstarter

Antwoord Li

Hij heeft psychotherapie gehad en dat leek voldoende.
Maar nu heeft hij het weer vaak over die periode en in het bijzonder een specifieke pestkop.
Hij is een binnenvetter die niet makkelijk praat en snel gewenste antwoorden geeft, want dan is hij van dat gezeur af.
Ergens hoop ik dat hij doormiddel van sovatraining in een groep wat meer geprikkeld wordt om te praten, omdat hij dan ziet dat hij niet de enige is die vastloopt in bepaalde situaties .
En ja, die juf is niet de meest warme persoonlijkheid die ik ken maar ik hoop dat ze nu wat bijdraait.

lisbeth

lisbeth

22-11-2017 om 15:04

Aanpassingsgedrag

Wat ik denk dat er gebeurt is dat je zoon niet zozeer jong gedrag vertoont maar aanpassend gedrag en daarin doorschiet.
Mijn oudste ook hb deed dat ook. Ze was zo andrs dan de 'normale' groep kinderen dat ze zich probeerde aan te passen maar daarin doorschoot. Ze ging zich eigenlijk alleen maar jonger gedragen dan ze was.

Ik heb bij mijn oudste ook psychrotherapie geprobeert maar toen de therapeute een opmerking maakte dat aanpassen aand e groep goed was en ze wat meer haar best daarvoor moest doen ben ik afgehaakt. Eerlijk gezegd, bij mijn kinderen zie ik dat het op de basisschool eigenlijk niet meer goed kwam. Het verschil was te groot. Mijn oudste zit nu in het derde jaar gym en heeft nu eindelijk een vriendinnengroepje om haar heen gevormd waar ze zichzelf redelijk bij kan zijn. Haar eigenwaarde heeft echte een flinke deuk opgelopen. Bij mijn jongste groep 8 zie ik dat ook. Hier wordt bij hem in de plusklas en in de begeleiding die hij prive krijgt wel aandacht aan besteed

saar

saar

22-11-2017 om 16:21

Pas op

dat je niet blijft hangen aan wat er nog gesleuteld moet worden aan je kind.
Kijk vooral naar wat hij nu nodig heeft.
Het kan ook zijn dat hij zelf in herinneringen blijft hangen omdat zijn huidige situatie niet voldoende past.

Ontspanning buiten school

Toen men een sova training voorstelde om zo te leren omgaan met kwetsende kinderen, als een aal door problemen heen te glippen, gaf kind duidelijk aan daar niet naar toe te willen. Het was voor kind als een bevestiging dat het aan kind lag en niet aan de pestgroep.
Kind wilde wel een leuke sport doen waar het de energie van ontspanning ervaarde. De sport werd bmx-training. Lekker stoer en heel sociaal zo als de kinderen over hun kunstjes vertelden. De jongens van de begeleiding gingen geweldig met de kinderen om, vaak bleven ze daar omdat het zo gezellig was. Vrienden maken doe je met vrienden waar je jezelf kan zijn.

Er zijn ook kinderen die om meer zelfvertrouwen te bereiken, kiezen voor paardrijden.
Voor je je kind opgeeft voor een Sova, zijn er dus ook andere opties. Wat wil je kind? Wilt hij een teamsport of juist niet? Wilt hij een individuele sport zoals judo, paardrijden, bmx of schaatsen of toneellessen, maar wel in een groep les krijgen zodat hij andere kinderen leert kennen? Meerdere wegen naar Rome!

Sanne

Sanne

22-11-2017 om 18:51

Sociaal en sociaal

Mijn ervaring mijn mijn dochter is dat sommige leerkrachten haar zagen als een sociaal kind: aardig, hulpvaardig, ander even voor laten gaan, helpen met een rekensom et cetera.
Er waren ook juffen die haar als niet voldoende sociaal zagen: niet zo aanpassen aan de norm, niet veel vriendinnen, graag alleen, andere interesses.

Wat ik bedoel te zeggen is: sociaal is een subjectief begrip. Als je kind iets heeft aan een sova training en daardoor beter in zijn vel gaat zitten moet je he doen. Als juf vooral wil dat hij 'gemiddeld' wordt moet je het laten.

Daarnaast lijkt het dat juf (in mijn ogen volkomen onterecht) denkt dat hoogbegaafdheid onzin is. Als ze verder aardig voor je zoon is zou ik die hele discussie laten rusten (zo iemand overtuig je toch niet). Als ze niet aardig is zou ik het daarover hebben. Los van die achtergrond. En anders de ib'er inschakelen.

Peers

Ik zou een hobby zoeken met je zoon waar hij ook hb kinderen of ouderen kan tegenkomen. Peers is niet altijd aan leeftijd gebonden. Als compensatie dat hij ervaart dat er meer zijn die zo denken als hij. Bijvoorbeeld een schaakclub of iets met wetenschap of zo. Nemo?
Maar Sterkamp lijkt me ook al prima. Hoe ga je om met bullies? Niet met een sovatraining.

saar

saar

22-11-2017 om 19:50

Peers ja

Sociale vaardigheden ontwikkel je het best onder peers.
(Als het hem daaraan ontbreekt dan, dat is voor mij niet zo evident
Hint heeft vaak ook zinnige activiteiten/ clubjes/ bijeenkomsten.
Als hobby iets dat hem aanspreekt.

@hsp,

Nu valt mij je nickname op. .
Ons kind is op zijn manier hoogsensitief. Na verandering B's, heeft hij een afscheidskaart tot een prop gevouwen en gevraagd of hij deze in de vuurkorf mocht verbranden. Zo heeft hij gekozen voor een manier om met die ervaring om te gaan. Hij bezag de school als een school van heel vroeger.

Als hij een oude klasgenoot tegen kwam, was hij blij van de school af te zijn omdat hij nu op een school zat waar kinderen wel voor elkaar opkwamen omdat er geen angst heerste.
Is je zoon bang voor herhaling of voelt hij zich nu zo veilig dat hij met jou erover wilt praten. Wees dan een luisterend oor. Mogelijk dat dat alles is wat hij van je verlangt.

Jong? Tenger?

Met 9 in groep 7 ben je toch redelijk jong en nog relatief tenger?! Zo ging het tengere hb/hsp-vriendje van zoon op waterpolo om meer spierkracht te ontwikkelen. Doordat hij wat sterker werd, kreeg hij ook meer zelfvertrouwen en heeft het vriendje een pestkop een bloedneus bezorgd.. Ik wil je kind geen agressie aanleren, maar meer spierkracht wilt wel helpen.

Tango

Tango

22-11-2017 om 22:21

Tevreden

Je schrijft dat je over de huidige school best tevreden bent. Ik zou dat niet zijn als de juf zegt dat ze hb onzin vindt en daarnaast totaal niet geïnformeerd is door de ib-er.
Verder, en niet om je aan te vallen, had ik in zo'n situatie bij een overstap naar een andere school direct een gesprek op de nieuwe school aangevraagd. Met de Ib-er en de nieuwe juf. Zodat ze op de hoogte zijn van de situatie en vooral van wat jouw zoon heeft meegemaakt.
En nog even over hb. Is hij echt hoogbegaafd? Is dit onderzocht? Want dan is het toch gewoon aantoonbaar naar de juf.
SOVA training zal absoluut geen kwaad kunnen. Ik weet niet of het genoeg is, maar dat kan je naderhand altijd nog bekijken.

Hsp

Hsp

23-11-2017 om 08:27 Topicstarter

Antwoord

Tango@ mijn zoon heeft eerst in een klas gezeten met hoogbegaafde kinderen (zie intro) , daar kom je niet zomaar in.
En mijn zoon is vorig jaar nog een keer getest en daar kwam weer een zeerhoogbegaafde score uit.
Hij gaat met 2 andere hoogbegaafde klasgenoten naar een externe verrijkingsklas binnen schooltijd.
Dus de juf is niet onbekend met hoogbegaafdheid, maar ze vindt er non-verbaal wel wat van en laat dat duidelijk blijken, zelfs mijn man valt het op . (Ze zegt het niet hardop)
We hebben van te voren een gesprek gehad met de ib-er en de juf, maar toen heeft ze schijnbaar niet echt goed geluisterd en was ze zeer veroordelend over de scholenwissels die onze zoon achter de rug had.
Ib-er zit er wel positief in en wij ook, omdat wij onze zoon ook vooruit zien gaan op allerlei vlakken en hij nu ook wat vriendjes heeft in de klas.
Verder is er veel meer structuur in de klas, krijgt hij qua rekenen alles compact aangeboden en krijgt daarnaast extra verrijking.
Wat dat betreft zijn wij tevreden en mijn zoon ook, want de structuur en hogere inzet qua lesgeven doen hem goed.

Flanagan@ mijn zoon is een lange dunne sportieve jongen van 155 cm en sport gemiddeld 7 uur doordeweeks.
Hij zal niet snel fysiek zichzelf verdedigen, maar we zien nu langzamerhand wel dat hij meer stoeit met zijn vrienden en daar ook mee “nep” vecht.

Het gaat dus op fronten vooruit en dat hebben we ook bij school aangegeven.
De juf had gedacht dat wij er anders in zaten (vooroordeel) en wilde overduidelijk de aanval in tijdens het gesprek terwijl wij er positief in gingen.
Ze is dus uiteindelijk bijgedraaid en heeft dus echt geluisterd.
Ze zwakte de boel aan het eind ook behoorlijk af en ik heb meteen gehandeld op datgene wat ze aangaf en heb dat de volgende dag ook doorgegeven.
Ze had verwacht dat wij in de weerstand gingen tijdens haar suggesties, maar daar komen we niet voor.
Wij willen gewoon dat onze zoon lekker in zijn vel gaat steken en wij vinden cijfers ontrend methodetoetsen niet zo interessant.
Dat was schijnbaar anders dan ze verwacht had.
Ze heeft de gegevens van de vorige school van mijn zoon nog niet, omdat die school niets heeft doorgestuurd terwijl dat wel zo hoort.
Ik heb dus nu alle cito scores doorgestuurd zodat ze weet dat hij op goede spoor zit qua I scores.
En wij verwachten dat hij die lijn gewoon gaat voortzetten en zetten positief in.

Op sociaal vlak heeft onze zoon door alle ellende van voorheen echt nog wel wat te leren.
Dat kost tijd en daar kan hij misschien wat hulp bij gebruiken dmv een sovatraining.
Daar willen we nu op inzetten en horen we graag ervaringen van anderen.

saar

saar

23-11-2017 om 09:59

Ik zou eerst eens even

overleggen met de verrijkingsklas.
Wat vinden zij.
De leerkracht zou ik een beetje te vriend proberen te houden, het gaat anders ten koste van je zoon.

Hsp

Hsp

23-11-2017 om 10:02 Topicstarter

Lisbeth@

Ja, mijn zoon is een rasaanpasser en wat dat betreft net een kameleon.
Hij wil eigenlijk niet opvallen, maar door zijn onzekerheid en niet weten hoe, schiet hij nu een beetje door.
Ergens vind ik dat ook normaal, want hij moet ook de ruimte krijgen om zijn eigen identiteit te zoeken.
Er is een groepje in de klas die nogal sfeerbepalend zijn, samen al jaren in hetzelfde hockeyteam zitten, en zich nogal laten horen.
Mijn zoon komt dus in een gevestigde groep en dat is zeker in de bovenbouw niet makkelijk om je daar in te wurmen.
Begrip van een juf is dan heel erg belangrijk en dat ontbrak dus de afgelopen weken.
Wij pakken nu ons deel aan, en wij verwachten van de juf dat ze nu wat meer begrip heeft en wat meer stuurt.
Wij verwachten verder niet dat hij vrienden wordt met de hele klas, want dat is niet reeel en zo zitten wij ook niet in elkaar.
Hij heeft wat vrienden binnen de sport, van verschillende verenigingen, waar hij ook weleens mee afspreekt buiten wedstrijden om.
Daarnaast heeft hij nog wat vrienden van de vorige scholen die hij regelmatig ziet of online mee afspreekt.
Dat zijn allemaal wat slimmere jongens met dezelfde vibe en interesses.
Ik denk zelf dat hij zich wat meer begrepen gaat voelen op het VO en daarna, voor ons ook een taak om zorgvuldig een keuze te maken richting VO.
Hij lijkt qua gedrag erg op zijn oom (uitvinder bij een groot concern) die pas echt vrienden kreeg op de Uvi en ook daar pas in staat was om te laten zien wat hij allemaal kon en daar ook om werd gewaardeerd.
Ik denk dat onze zoon wel gebaat is bij het aanleren van, en inzicht krijgen in, wat sociale slimmigheidjes en daar vervolgens wat meer zelf in kan sturen.
Mogelijk begint hij nu wat meer over het verleden te praten omdat hij nu bewust inziet dat die situatie niet normaal was en dat het hem heel wat heeft gedaan.

Hsp

Hsp

23-11-2017 om 10:24 Topicstarter

Saar@

Daarom zijn wij ook positief het gesprek ingegaan en zijn wij coöperatief en open.
Wij eisen niets en doen proactief wat met haar adviezen.
Zij heeft ons gewoon verkeerd ingeschat en was vooringenomen en aan het eind van het gesprek heeft ze het een en ander afgezwakt.
Dat komt ook door haar ervaring met andere veeleisende ouders (van HB kind) die nogal sturend zijn en veel eisen.
Ib-er staat er ook positief in en snapt heel goed waarom onze zoon doet zoals hij doet, schijnbaar was zijn schoolverleden en met name wat er in gr 3,4 is gebeurd niet goed aangekomen (wel gehoord maar niet geluisterd)

De externe Verrijkingsklas waar hij in september mee is gestart ziet hem als een zeer vrolijke en snelle associatieve en creatieve denker die graag andere helpt .
Hij is van nature erg vrolijk en houdt ook van woordgrappen, moppen etc en kan daar dus weleens in doorschieten en wordt dan overenthousiast.
Hij zou later dus ook nog cabaretier kunnen worden.!
Dat wordt geaccepteerd in die groep, maar hij wordt daar ook een beetje in geremd en dat gaat nu een stuk beter.
In gr 3,4 vloog dat dus de andere kant op en heeft hij maanden stil en apathisch aan zijn tafeltje gezeten.
Dan heb ik toch liever een vrolijke enthousiaste jongen die nog wat kan leren op sociaal vlak.

saar

saar

25-11-2017 om 13:06

Ik bedoel

overleggen met de verrijkingsklas tav de sova.

Ava

Ava

25-11-2017 om 16:56

Gesprek met juf

HSP, het enige dat ik je kan aanraden is in het contact met de leerkracht het te hebben over wat je kind nodig heeft. Daarmee blijf je uit een eventuele op te vatten beschuldiging naar de leerkracht toe en kan zij daaruit halen wat kind nu niet krijgt, zonder dat jij haar daarop wijst (of de vinger op de pijnlijke plek legt).

Dus, hij heeft juist iemand nodig die hem begrijpt en zijn achtergrond kent. Bij HSP wordt vaak gedacht x, y en z maar het is juist a, b en c, in tegenstelling wat je misschien zou verwachten... etc. Dit wordt verder ingekleurd door de voorgeschiedenis en als die niet bekend is, kan dat lastig zijn voor zoon, de leerkracht en met weerslag op de onderlinge sfeer.

En daarbij kan je ook iets zeggen over waar jullie met zoon aan gaan werken. Zo laat je zien dat je zoon van twee kanten hulp nodig heeft zonder dat je iemand daarop aanvalt of iets in z'n mik duwt. Sommige leerkrachten zijn heel erg gevoelig hiervoor en zullen jou niet alleen zo zien maar veel ouders in de klas.. (en zo blijf je een beetje uit die hoek). Maw je hebt mogelijk te maken met een leerkracht die of heel onzeker is of die zich nu al overvraagd voelt. Dat kan je niet repareren bij haar maar als je het weet, kan je wel zien hoe je anders kan overkomen zodat je zoon kan krijgen wat hij nodig heeft door zelf al te schalen wat heel belangrijk voor hem is en wat van minder belang. Dat maakt het gesprek hopelijk minder gespannen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-11-2017 om 14:15

Misschien wel

Als je serieus overweegt je kind naar een sova training te doen, doe dit dat wel bij een hb specialist. Dat is nl echt wat anders dan een Rots/water oid.

Een hb kind is over hel algemeen wèl sociaal vaardig, alleen passen deze sociale vaardigheden niet bij zijn leeftijd/klasgenoten.
Onze hb zoon komt hiermee ook wel eens in de knoei. Je moeten aanpassen is iets wat onvermijdbaar is. Dit op de juiste manier leren doen is een vaardigheid waar hij zijn hele leven iets aan heeft.

Ik zit op fb bij de besloten groep van Pharos. Hier kun je zo'n vraag goed stellen, veel ervaringsdeskundigen en er is daar ook vast wel iemand die je kan adviseren

Hsp

Hsp

28-11-2017 om 14:15 Topicstarter

Sova start

Ava@,
Wij zijn juist heel positief het gesprek in gegaan, hebben naar haar geluisterd en wij zitten vooral in de meewerkmodus en gaan dus aan de slag met haar adviezen .
Het gesprek werd dus uiteindelijk minder gespannen omdat “zij’ in eerste instantie in de aanval ging vanwege vooroordelen en niet goed geïnformeerd zijn.
Daar kwam ze later op terug en zwakte het hele verhaal af en was opeens erg geïnteresseerd .
We hebben dus geenszins tegen haar haren ingestreken, integendeel......
De ib-er van de huidige school is juist positief en probeerde de leerkracht ook wat meer onze kant op te krijgen.

Wij hebben onze zoon ondertussen opgegeven voor een sovatraining die vooral inzichtgevend is en zijn “ik” er ook mag zijn.
Hij zal deze week starten samen met 2 andere jongens.
Wij doen dat vooral niet bij een Hb specialist omdat er teveel met een kokervisie wordt gekeken en hij zich vooral moet handhaven in een reguliere klas .
Dat gaat best goed, maar hij kan daar wel wat hulp bij gebruiken en dan met name het inzichtgevende gedeelte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.