Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Softskills graag tijdens mentor uur!

Wie helpt mij met zijn mening?

Ik erger me aan mentor van zoon (vwo3), die tevens wiskunde docent is van die klas.
Gaat nu planning leren aan kids die hebben aangegeven daar interesse voor te hebben. Perfect. Goed initiatief!
Tijdens mentor uur dan, lijkt me.
Niet tijdens wiskunde les.

Maar dat is dus het plan, dit te gaan uitleggen tijdens wiskunde. En dat irriteert mij gigantisch. Want vwo1 ging wiskunde top, vwo 2 ging wiskunde top, wiskunde 3...opeens....heel moeilijk en heel regelmatig onvoldoendes. Als ik zijn moest geloven geldt dit voor veel leerlingen in de klas, maar dat terzijde.

Dit is toch iets voor mentor uur??

zebra

zebra

27-01-2017 om 20:00

mentoruur

het lijkt mij ook het meest logisch dit te doen tijdens het mentoruur. Is dit mondeling meegedeeld aan de leerlingen of via mail? Anders is het misschien een optie om de mentor zelf te benaderen hierover?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-01-2017 om 20:13

ja, maar

Ja, dit hoort in principe wel bij mentorles.

Maar.... het gaat om een derde klasser. En over iets dat nog moet gaan gebeuren. En om aannames die je doet. Namelijk dat de slechte cijfers van je kind te wijten zijn aan de docent. En dat het aanleren van softskills aan een aantal leerlingen, ten koste zullen gaan van de wiskundelessen van je zoon. Terwijl je helemaal niet weet op welke manier dit in de les wordt geïntegreerd. Leerlingen zitten niet 45 minuten in de les naar wiskunde-instructie te luisteren, een deel van de lestijd wordt besteed aan maakwerk. Daar zit dus best ruimte voor ene leerkracht. En waar hebben we het over? Over een langere periode iedere les? Of om een eenmalige actie?

Ik snap je 'gigantische irritatie' eigenlijk niet.

tante Sidonia

tante Sidonia

28-01-2017 om 12:02

Ik zou

gewoon eens informeren hoe het zit dat je kind onvoldoendes haalt. Vraag de leraar eens hoe hij denkt dat dat komt.
Ik kan me herinneren dat ik vroeger op school ook ineens meer moeite kreeg met wiskunde vanaf het 4 de leerjaar. Maar dat is misschien toevallig.

Maar in ieder gevalvind ik het nogal aanmatigend om de wiskunde leraar aan te spreken op zijn keuzes. het kan bijv. ook zijn dat die leermethode en planning speciaal te maken heeft met wiskunde, dus oordeel niet te snel!

Lente

Lente

28-01-2017 om 12:12

Dat is de vrijheid van de mentor

Hier werd wel eens wiskunde gedaan in het mentoruur omdat de wiskundeles was uitgevallen. Of gebruikte de wiskundeleraar een deel van de les (meestal blokuur) om iets als mentor te bespreken.
Ik zou zeker een afspraak maken met de leraar over de onvoldoendes, met je zoon erbij

Marjoleine64

Marjoleine64

28-01-2017 om 12:15

Ik zou ook wel verbaasd zijn, maar zie ook wel de keerzijdes die de anderen aangeven. Verder kan het ook nog zo zijn dat hij misschien soms aandacht besteed aan wiskunde tijdens het mentoruur? Dat gebeurde bij onze zoons regelmatig, dat er tijdens het mentoruur (ook) even tijd besteed werd aan bijv. vragen die leerlingen hadden over het vak waar de mentor toevallig ook vakdocent van was. Of dat het vak-uur en mentoruur gewoon spontaan verwisseld werden.

raar maar praten

Ik zou het op zich ook raar vinden als het wiskunde-uur gebruikt zou worden voor een les plannen, die maar door een aantal is gevraagd.

Maar hierin schuilt het gevaar dat je aannames doet. Vraag gewoon aan de mentor hoe het zit. Misschien wordt die planning besproken tijdens het maakdeel van het wiskunde uur, of wat dan ook.

En vraag dan meteen feedback over het het resultaat van je zoon vergeleken met de eerste 2 schooljaren. Of dat klassebreed zo is, en zo ja, of dit gebruikelijk is. En wat de school kan doen, en wat jij en je zoon kunnen doen.

Maar het is sowieso een vraag waard.

LeaLea

LeaLea

01-02-2017 om 17:36 Topicstarter

Klasbreed

Klasbreed zijn resultaten wiskunde gekelderd, de nieuwe scrummethode die werd toegepast werd door de leerlingen ook niet erg enthousiast ontvangen ( t/m kerstvakantie)
Wellicht heeft dat er ook iets mee van doen.

Mentor uren worden de komende periode gebruikt voor een op een gesprekken, blijkbaar geen ruimte om dat in die contekst te doen.
Het zou 5 MN duren, het duurde 35 MN van de wiskunde les, en nee, is niet eenmalig. Overigens was zoonlief hierin geïnteresseerd, dus het is zeker niet zo dat ik denk dat hij tekort word gedaan ivm andere die softskills les krijgen.

Verschil in resultaten t.a.v. vorige jaren wordt door school en docent voornamelijk gerelateerd aan feit dat ze eerste twee jaar nog veel rusten op eerdere kennis en dag dat nu niet meer het geval is. Dat klinkt mij redelijk kort die de bocht.

Maar inderdaad, ik heb een lage irritatiedrempel en deze mentor/docent ligt niet in mijn....confortzone.

Maar goed; dit wordt dus niet geïntegreerd met wiskunde voor de helderheid

rusten op eerdere kennis

Als het argument rusten op eerdere kennis is, dan is de lesmethode blijkbaar niet voldoende goed opgebouwd. Of - en dat ligt meer voor de hand - is dat niet de reden.

Als het niet eenmalig is, onder deze omstandigheden, zou ik pleiten voor het geven van planningslessen of op basis van vrijwilligheid na school, of onder een ander lesuur waarvan er makkelijker tijd gemist kan worden doordat de resultaten prima zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.