Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Frons

Frons

09-04-2015 om 09:45

Sociogram laten maken door leerling groep 7???

In de klas van mijn zoon, 10 jaar groep 7 zit een meisje dat vaak aparte en extra opdrachten krijgt omdat de gangbare lesstof schijnbaar te makkelijk voor haar is. Een poos geleden vertelde zoon verongelijkt dat dat meisje voor de juf een nieuwe klassenindeling mocht maken, dus min of meer bepalen wie waar en naast wie kwam te zitten. Haar indeling werd nog enigszins aangepast door de juf maar grotendeels uitgevoerd, met de complimenten van de juf voor de goede indeling.

Gisteren vertelde mijn zoon het volgende: Zijn juf heeft sámen met dat meisje uit de klas een vragenlijst gemaakt die iedereen uit de klas moest invullen. Het ging onder andere om de volgende vragen:
wie zijn je vrienden (je mocht er vijf invullen),
wie zou je liever niet in de klas willen hebben? (schokkend)
Bij iedere naam invullen:één ding wat je van diegene weet en één ding wat je zou willen weten over diegene
In een cirkel aangeven welk percentage kinderen je aardig, beetje aardig, niet aardig vindt.

Het meisje kreeg de ingevulde vragenlijsten (zij werkt ze blijkbaar uit? Sociogram maken?) en sprak kinderen er op aan als ze niet alles hadden ingevuld, 'je moet écht alles invullen hoor' Zoon vond het maar raar en heel vervelend om te doen.

Wat vinden jullie hier nou van?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2015 om 09:57

Raar en naar

Dat is iets heel raars natuurlijk.
Maar als je het echt dwars zit zou ik even aan de leerkracht vragen wat het nou precies was. Soms zijn dingen wel eens een tikkie anders dat dat thuis wordt verteld en je zou dan ook kunnen aangeven dat zoon het als vervelend heeft ervaren. En je zou je zoon kunnen vertellen dat hij dat zelf ook kan zeggen en misschien zelfs zoiets mag weigeren. Want als het echt zo is als jij het opschrijft is het iets naars in mijn ogen.

even vragen

Ik zou dat even navragen bij juf en dan vooral ook vragen bij welke methode die activiteit hoort.
Er zijn nogal wat anti pestprogramma's op de markt die zich bedienen van dit soort 'lesjes'.

Meestal zijn die programma's niks waard. http://www.nji.nl/antipestprogramma

Maak je zoon ondertussen duidelijk dat hij een volgende keer mag weigeren mee te doen.
Leg hem het geheim van de afkorting nvt uit.

Barvaux

Barvaux

09-04-2015 om 10:35

deze battle zou ik wel picken

Een sociogram is al een heel gevaarlijk ding en zeker als die niet anoniem gaat voor je peers!

Deze battle zou ik dus wel degelijk picken en de leerkracht er naar vragen. Vraag haar uit te leggen wat er precies gedaan is omdat je hoopt dat je zoon met de verkeerde informatie thuis kwam.

Vraag haar daarna (als het klopt dat dit meisje alle informatie had) of zij het werkelijk waar een goed idee vindt dat iemand uit de klas al deze gegevens onder ogen krijgt en als zij dat vindt dan is het zaak om het hogerop te zoeken.

De directeur van de basisschool van onze kinderen wilde bijv pertinent niet dat een hele klas gestraft zou worden om wat 1 of een paar kinderen doet (of beloond als de hele klas zich een week lang goed gedraagt) en ik weet zeker dat deze praktijken echt een heel groot probleem zouden zijn.

Je begrijpt als leerkracht niets van kinderen als je dit soort dingen laat doen door leeftijdsgenoten! Verder blijf ik van mening dat ALS je dit soort dingen al doet dat die net zo goed gedaan kunnen worden door kinderen met een lagere intelligentie. Leer deze kinderen leren, niet dit soort opdrachten maken die natuurlijk erg leuk zijn om te doen. Als je een kind een enquete wilt leren maken kan dat ook over hobby's gaan!

guera

guera

09-04-2015 om 20:26

1 woord

BELACHELIJK! ik zou er een punt van maken

Sanne

Sanne

09-04-2015 om 20:55

'Schijnbaar'

Twijfel je of het gewone werk te makkelijk voor haar is?
Volgens mij doet dat er niet zoveel toe of wel? Met pluswerk is toch niet zoveel mis?

Met een sociogram ook niet, mits het goed gedaan wordt: dus een goede vraagstelling (niet 'niet in de klas hebben' dus) en absoluut niet geschikt voor het laten zien aan de andere kinderen op school.

Ik zou dus even navragen hoe het zit.
Sanne

tonny

tonny

10-04-2015 om 13:38

sociogram door een kind laten maken - nooit!!

Een sociogram kan zicht geven op de groep, wie populair is, wie niet, wie er altijd wordt overgeslagen. Maar zoiets moet je noooit door een medeleerling laten regelen, hoe komt de leerkracht daarbij!! Heel vreemd.

Phagus

Phagus

14-04-2015 om 09:03

leerkracht

vragen hoe het precies zit. Als het klopt, direct aangeven dat je hier absoluut niet van gediend bent en direct naar de directie stappen en MR inlichten.

Sietske

Sietske

24-03-2016 om 11:13

Bedenkingen sociogram

Mijn dochter van 6 kreeg ook te horen dat ze een test moest doen. Op het groene briefje moest ze een kind opschrijven met wie ze wel wil spelen. En op het rode met wie niet.
Ze stond bij vele op rood. Terwijl ze altijd wel bij iemand kan spelen. Ze gaat vrolijk naar school en komt vrolijk weer thuis. Ze wordt uitgenodigd op feestjes. Dus sowieso klipt de test niet.
Maar ik vind het een foute test. Zo onbevangen die kinderen van 6 nog zijn, stimuleer je ze wel negatief te denken. En het klopt dus gewoon niet. Met de een kan je beter overweg dan met de ander. Het is een moment opname.
Ja...ik weet niet, ik blijf er moeite mee houden. Het voelt niet goed.
Op het net blijkt de vraag wel heel gebruikelijk.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-03-2016 om 13:11

mmm

Ik zou hier ook moeite mee hebben. Vooral omdat het om een leerling gaat die het uit moet werken. Hier werd geen sociogram gemaakt door de juf, maar voor een nieuwe klassenindeling werd wel aan de kinderen gevraagd om 3 kinderen te noemen naast wie ze graag zouden willen zitten en 1 kind naast wie ze absoluut niet wilden zitten. Dit moesten ze overigens buiten de klas alleen tegen de juf vertellen, dus het was niet zo dat andere kinderen op de hoogte zijn.
Overigens, ze zit in een hele fijne klas, op een fijne school, waar veel aandacht is voor een veilig klimaat. Ik kan me niet voorstellen dat ze het op onze school op deze manier zouden aanpakken.

Sneeuwitje

Raar

Waarom moet een leerling van andere leerlingen weten wie ze wel/niet leuk vinden?
Is dat niet iets wat zij niet hoeft te weten?

Ouder

Ouder

27-03-2016 om 09:35

Niet goed

Sociogrammen zijn om docenten inzicht te geven, niet voor leerlingen of ouders. Dat is het eerste dat je leert op een pabo. Ik snap werkelijk niet wat deze leerkracht bezielt. Ik zou er zeker werk van maken. Directie, ouderraad, mr. Kom nou!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.